http://www.auto.cz/myti-skrabe-lak-auta ... avda-83290
============================
Mytí škrábe lak auta: Mýtus nebo pravda?
A výsledek?
Po zjištění výchozího stavu zůstaly zaznamenány značky, na kterých probíhalo měření. Při 80 opakováních bylo měření opotřebení uskutečněno po každých 10 cyklech mytí. Pro každou metodu tak vzniklo 8 sad měření na 14 bodech, které byly vždy průměrem shrnuty do jedné hodnoty úbytku pro celou plochu laku. Z konečných výsledků je patrné, že mytí v automatické portálové lince s polyetylenovými kartáči je mnohonásobně destruktivnější vůči laku karoserie. Vzhledem k odchylce obou měřicích zařízení ±1 jednotky můžeme uvažovat, že metoda ručního mytí není měřitelná a tudíž v podstatě žádná. Výsledek je potvrzen i vizuálním hodnocením na fotografiích. Je také nutné brát v potaz, že pro dosáhnutí co nejpřesnějších výsledků bylo zapotřebí dodržení stejných výchozích podmínek pro každé mytí. Bylo tedy dodržováno laboratorních podmínek a během experimentu se vozidlo neprovozovalo. Procesy mytí probíhaly téměř bez časové prodlevy mezi jednotlivými cykly. V návaznosti na sebe bez příprav mytí probíhalo 4 pracovní dny.
Při nedodržení těchto podmínek by nebylo možné dosáhnout stejných výchozích hodnot pro porovnávání obou metod a výsledky by byly zkresleny, jelikož nečistoty a usazeniny na povrchu karoserie působí jako abrazivní částice a degradaci znásobují. Na základě toho je také zřejmé, že při počtu 80 mytí v reálném provozu by degradace laku vlivem mytí po znečištění byla několikanásobně větší.
Z porovnání měření úbytku odlesku u automatické mycí linky s polyetylenovými kartáči vychází z hodnot prvních měření, že necelé poloviny opotřebení z celkových -12,2 [GU] bylo dosaženo již po prvních deseti cyklech tedy – 5,8 [GU]. Znatelnost degradace pak postupně klesala. Z toho plyne, že degradace na laku bude patrná už po několika prvních mytích.
Vypočtené opotřebení laku u metody automatické mycí linky ([μm] = mikrometr, [GU] = jednotka lesku)
Tloušťka laku: –3,53 [μm] Odlesk povrchu: –12,2 [GU]
Vypočtené opotřebení laku u metody ručního mytí ([μm] = mikrometr, [GU] = jednotka lesku)
Tloušťka laku: –0,83 [μm] Odlesk povrchu: –0,98 [GU
Mytí škrábe lak auta: Mýtus nebo pravda?
Moderátoři: Blue Lanos, mzprx, smire666
- JardaB
- Příspěvky: 69
- Registrován: pát pro 27, 2013 19:43
- Bydliště: Tábor - Jižní Čechy
- Kontaktovat uživatele:
Mytí škrábe lak auta: Mýtus nebo pravda?
JardaB
-----------------
Trabant, Dacia, Felicia, Fabia, Focus, ...
-----------------------------------
Orlando LT+ VCDi 2.0 160 Silver ICE
-----------------
Trabant, Dacia, Felicia, Fabia, Focus, ...
-----------------------------------
Orlando LT+ VCDi 2.0 160 Silver ICE
- Reklama
- JardaB
- Příspěvky: 69
- Registrován: pát pro 27, 2013 19:43
- Bydliště: Tábor - Jižní Čechy
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mytí škrábe lak auta: Mýtus nebo pravda? jednotky lesku
Stupeň lesku GU
100 vysoký lesk
90–70 sestupně od vysoce lesklých po lesklé povrchy
60 pololesk
50–10 pololesk až mat
100 vysoký lesk
90–70 sestupně od vysoce lesklých po lesklé povrchy
60 pololesk
50–10 pololesk až mat
JardaB
-----------------
Trabant, Dacia, Felicia, Fabia, Focus, ...
-----------------------------------
Orlando LT+ VCDi 2.0 160 Silver ICE
-----------------
Trabant, Dacia, Felicia, Fabia, Focus, ...
-----------------------------------
Orlando LT+ VCDi 2.0 160 Silver ICE