Mytí škrábe lak auta: Mýtus nebo pravda?

Úpravy od motoru až po plasty

Moderátoři: Blue Lanos, mzprx, smire666

Odpovědět
Uživatelský avatar
JardaB
Příspěvky: 69
Registrován: pát pro 27, 2013 19:43
Bydliště: Tábor - Jižní Čechy
Kontaktovat uživatele:

Mytí škrábe lak auta: Mýtus nebo pravda?

Příspěvek od JardaB »

http://www.auto.cz/myti-skrabe-lak-auta ... avda-83290

============================
Mytí škrábe lak auta: Mýtus nebo pravda?

A výsledek?


Po zjištění výchozího stavu zůstaly zaznamenány značky, na kterých probíhalo měření. Při 80 opakováních bylo měření opotřebení uskutečněno po každých 10 cyklech mytí. Pro každou metodu tak vzniklo 8 sad měření na 14 bodech, které byly vždy průměrem shrnuty do jedné hodnoty úbytku pro celou plochu laku. Z konečných výsledků je patrné, že mytí v automatické portálové lince s polyetylenovými kartáči je mnohonásobně destruktivnější vůči laku karoserie. Vzhledem k odchylce obou měřicích zařízení ±1 jednotky můžeme uvažovat, že metoda ručního mytí není měřitelná a tudíž v podstatě žádná. Výsledek je potvrzen i vizuálním hodnocením na fotografiích. Je také nutné brát v potaz, že pro dosáhnutí co nejpřesnějších výsledků bylo zapotřebí dodržení stejných výchozích podmínek pro každé mytí. Bylo tedy dodržováno laboratorních podmínek a během experimentu se vozidlo neprovozovalo. Procesy mytí probíhaly téměř bez časové prodlevy mezi jednotlivými cykly. V návaznosti na sebe bez příprav mytí probíhalo 4 pracovní dny.


Při nedodržení těchto podmínek by nebylo možné dosáhnout stejných výchozích hodnot pro porovnávání obou metod a výsledky by byly zkresleny, jelikož nečistoty a usazeniny na povrchu karoserie působí jako abrazivní částice a degradaci znásobují. Na základě toho je také zřejmé, že při počtu 80 mytí v reálném provozu by degradace laku vlivem mytí po znečištění byla několikanásobně větší.

Z porovnání měření úbytku odlesku u automatické mycí linky s polyetylenovými kartáči vychází z hodnot prvních měření, že necelé poloviny opotřebení z celkových -12,2 [GU] bylo dosaženo již po prvních deseti cyklech tedy – 5,8 [GU]. Znatelnost degradace pak postupně klesala. Z toho plyne, že degradace na laku bude patrná už po několika prvních mytích.


Vypočtené opotřebení laku u metody automatické mycí linky ([μm] = mikrometr, [GU] = jednotka lesku)
Tloušťka laku: –3,53 [μm] Odlesk povrchu: –12,2 [GU]

Vypočtené opotřebení laku u metody ručního mytí ([μm] = mikrometr, [GU] = jednotka lesku)
Tloušťka laku: –0,83 [μm] Odlesk povrchu: –0,98 [GU
JardaB
-----------------
Trabant, Dacia, Felicia, Fabia, Focus, ...
-----------------------------------
Orlando LT+ VCDi 2.0 160 Silver ICE
Reklama
 

Uživatelský avatar
JardaB
Příspěvky: 69
Registrován: pát pro 27, 2013 19:43
Bydliště: Tábor - Jižní Čechy
Kontaktovat uživatele:

Re: Mytí škrábe lak auta: Mýtus nebo pravda? jednotky lesku

Příspěvek od JardaB »

Stupeň lesku GU
100 vysoký lesk
90–70 sestupně od vysoce lesklých po lesklé povrchy
60 pololesk
50–10 pololesk až mat
JardaB
-----------------
Trabant, Dacia, Felicia, Fabia, Focus, ...
-----------------------------------
Orlando LT+ VCDi 2.0 160 Silver ICE
Odpovědět

Zpět na „Orlando - Tuning & Styling“