Nechal som sa zlakat a kupil (180 Sk
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Tak som to rozobral a zistil som, ze vyrobca tam dava odpor (rezistor) s hodnotou 270 ohm. A to je malo. Vysvetlim:
Na to, aby dioda (jumbo) svietila, potrebuje zhruba 3 volty a asi tak 30 miliamper. Pri vacsom prude sa uz svietivost velmi nezvysuje, ale stupa vykon strateny na odpore a v LED a teda sa to cele viac zohrieva. Ked zoberieme ohmov zakon (predpoklad, ze pri nastartovanom motore je v palubnej sieti zhruba 14.4 V), tak vychadza
R = U/I = (14.4-3)/0.03 = 380 ohm
V originalnom pripade prechadza LED prud okolo 42 mA, co nie je tak vela, ale ak sa z nejakeho dovodu zvysi napatie (impulzovo, na niekolko milisekund, napr. pri zapnuti, alebo vypnuti spotrebica s vysokym odberom a indukcnym charakterom, typicky elektrospojka na klimatizacii), tak LED "odidu".
Takl som kupil nove LED, 24 Sk za jednu + dva odpory po 1 Sk a teraz to v pohode svieti.