Mam asi zatiahnutu rucnu brzdu, pretoze ma stale mata, ze nieco mozem spravit s geometriou ked si vyrovnam volant tym, ze na oboch stranach otocim nastavovacie skrutkky na gulakoch o rovnaky pocet zavitov, len opacnym smerom. Ale pokial viem tak by som nemal spravit nic, ved kolesa ostanu stat na mieste a ja len potisnem hreben tak aby pootocil volantom.
V tej suvislosti ma napada, co je to prosim vas za informacia zo serisneho manualu? Zbiehavost vpredu 0stupnov az 10minut ale pritom vzajomna zbiehavost na espere nema prekrocit 15minut. To mi pripada ako keby bolo treba pred geometriou vyrovnat volant, nasledne obe predne kolesa nastavit na zbiehavost 0 az 10minut (voci pozdlznej osi auta) s povolenou odchylkou, ale tak aby vzajomna zbiehavost oboch prednych kolies neprekrocila 15minut. Alebo je to inak? Pretoze v servisoch nic take neriesia, vyrovnany volant im nic nehovori.
Vyrovnanie volantu - geometria
Moderátor: Blue Lanos
- Reklama
Re: Vyrovnanie volantu - geometria
ja len napisem, ze ked som bol na geometriu, tak vyrovnal volant a este ho aj takym systemom zachytil alebo podoprel, aby sa nehybal, a tak robil geometriu.
Re: Vyrovnanie volantu - geometria
Tak to si bol na dobrej geometrii, musim aj ja taku nabuduce najst. Tvoje slova potvrdzuju ze som spravne pochopil postup nastavovania geometrie. Najprv jedno koleso, potom druhe a potom len skontrolovat spolocnu zbiehavost.
Ale dnes mi stacilo len pootocit nastavovacie skrutky a volant vyzera byt uz rovno. Este uvidim, ked mi nebude bocny vietor tahat auto do strany.
Pre tych co by chceli take nieco tiez stvarat, tak jeden zub na tisichrane volantovej tyci je cca pol milimetra na hrebeni. Kedze stupanie zavitu nastavovacich skrutiek je 1.5mm a zavity na oboch koncoch nastavovacich skrutiek su protibezne, takze jednou otockou skrutky zatiahnem alebo vysuniem 2x1 zavit, jeden zub na tisichrane na volante cize pol milimetra na hrebeni je teda 2x1.5mm/0.5mm = 1/6 otocky nastavovacich skrutiek. Kedze som mal volant priblizne v polovici medzi dvoma zubami tisichranu, pootocil som skrutky na oboch stranach o 1/12 otocky, cize som navrchu zo striesky 6hranu urobil plosku. Samozrejme ked mi menili v servise tieto skrutky a gulove capy, naaaaco by sme ich namazali a to co som im predpripravil nenapadne namazane dva roky nevydrzalo, takze som s tym ledva pohol.
A este tocenim nastavovacich skrutiek navrchu dopredu ku svetlam, skracujete celkovu dlzku riadiacej tyce. Cize pri posuvani hrebena je potrebne jednou skrutkou tocit navrchu dopredu a druhou dozadu.
Trosku som mal strach z toho, ze sa geometria nastavuje takto nahrubo, cize 1/12 otocky nastavovacej skrutky je uz vyse 1cm na obvode volantu, a teda aj maly pohyb nastavovacich skrutiek moze poriadne hnut geometriou (stvrt milimetra je od buka pocitane 9minut, pritom zbiehavost kolesa ma byt 0 az 10minut), ale auto ide v poriadku tak snad som geometriu velmi nerozhasil.
Ked som spekuloval nad vlastnym pripravkom na meranie geometire, tak ma napada len ako presne zmerat celkovu zbiehavost koles na jednej naprave, ale netusim ako presne zmerat zbiehavost len jedneho kolesa. Keby boli na aute nejake kontrolne body, ktorym by sa dalo verit tak mozno, ale ja vlastne potrebujem umiestnit pred a/alebo za auto dva metre, ktore budu mat priamku veducu ich zaciatkom rovnobeznu s pozdlznou osou auta a navzajom budu tieto dva metre rovnobezne a pre zjednodusenie merania aj kolme na os auta. A si vazne neviem predstavit ako toto docielit.
Mozno si poviete naco vymyslat vymyslene, lenze ked si za geometriu vypytaju 30 a viac eur a skoncite s volantom nakrivo tak zacnete uvazovat nad vlastnym zariadenim rovnako ako ked po "vyvazeni" kolies citite vibracie tak zacnete uvazovat nad vlastnou vyvazovackou . Pretoze geometria a vyvazovanie a obuvanie kolies su zatial veci, ktore doma nespravim, lebo na to nemam nastroje.
Ale dnes mi stacilo len pootocit nastavovacie skrutky a volant vyzera byt uz rovno. Este uvidim, ked mi nebude bocny vietor tahat auto do strany.
Pre tych co by chceli take nieco tiez stvarat, tak jeden zub na tisichrane volantovej tyci je cca pol milimetra na hrebeni. Kedze stupanie zavitu nastavovacich skrutiek je 1.5mm a zavity na oboch koncoch nastavovacich skrutiek su protibezne, takze jednou otockou skrutky zatiahnem alebo vysuniem 2x1 zavit, jeden zub na tisichrane na volante cize pol milimetra na hrebeni je teda 2x1.5mm/0.5mm = 1/6 otocky nastavovacich skrutiek. Kedze som mal volant priblizne v polovici medzi dvoma zubami tisichranu, pootocil som skrutky na oboch stranach o 1/12 otocky, cize som navrchu zo striesky 6hranu urobil plosku. Samozrejme ked mi menili v servise tieto skrutky a gulove capy, naaaaco by sme ich namazali a to co som im predpripravil nenapadne namazane dva roky nevydrzalo, takze som s tym ledva pohol.
A este tocenim nastavovacich skrutiek navrchu dopredu ku svetlam, skracujete celkovu dlzku riadiacej tyce. Cize pri posuvani hrebena je potrebne jednou skrutkou tocit navrchu dopredu a druhou dozadu.
Trosku som mal strach z toho, ze sa geometria nastavuje takto nahrubo, cize 1/12 otocky nastavovacej skrutky je uz vyse 1cm na obvode volantu, a teda aj maly pohyb nastavovacich skrutiek moze poriadne hnut geometriou (stvrt milimetra je od buka pocitane 9minut, pritom zbiehavost kolesa ma byt 0 az 10minut), ale auto ide v poriadku tak snad som geometriu velmi nerozhasil.
Ked som spekuloval nad vlastnym pripravkom na meranie geometire, tak ma napada len ako presne zmerat celkovu zbiehavost koles na jednej naprave, ale netusim ako presne zmerat zbiehavost len jedneho kolesa. Keby boli na aute nejake kontrolne body, ktorym by sa dalo verit tak mozno, ale ja vlastne potrebujem umiestnit pred a/alebo za auto dva metre, ktore budu mat priamku veducu ich zaciatkom rovnobeznu s pozdlznou osou auta a navzajom budu tieto dva metre rovnobezne a pre zjednodusenie merania aj kolme na os auta. A si vazne neviem predstavit ako toto docielit.
Mozno si poviete naco vymyslat vymyslene, lenze ked si za geometriu vypytaju 30 a viac eur a skoncite s volantom nakrivo tak zacnete uvazovat nad vlastnym zariadenim rovnako ako ked po "vyvazeni" kolies citite vibracie tak zacnete uvazovat nad vlastnou vyvazovackou . Pretoze geometria a vyvazovanie a obuvanie kolies su zatial veci, ktore doma nespravim, lebo na to nemam nastroje.