Jaký benzin tankujete?
Moderátoři: Blue Lanos, pejee
- Reklama
Pěkný den
A nemáš tam ten teploměr od doktora?Ten taky musím sklepávat
Ale jinak k benzinu.Snažím se taky dávat aspoň každou druhou nádrž Shell V-Power tvrděj toto http://www.shell.com/home/Framework?sit ... _1602.html .Jinak já jim taky poslal dotaz mejlem večer a druhý den mě volal manik a jako byl ochotný cokoliv i vysvětlit.
Ať nám jezdí a nezlobí
A nemáš tam ten teploměr od doktora?Ten taky musím sklepávat
Ale jinak k benzinu.Snažím se taky dávat aspoň každou druhou nádrž Shell V-Power tvrděj toto http://www.shell.com/home/Framework?sit ... _1602.html .Jinak já jim taky poslal dotaz mejlem večer a druhý den mě volal manik a jako byl ochotný cokoliv i vysvětlit.
Ať nám jezdí a nezlobí
palivo
....to Hanzy malé vysvětlení převzato z www.oleje.cz
Zaslal: po únor 28, 2005 10:26 Předmět: Paliva s různými oktanovými čísly.
--------------------------------------------------------------------------------
Pánové, se zájmem jsem si přečetl vaše dotazy a případné odpovědi. K tomu, abychom však pochopili, proč se benzín vyrábí v několika Oktanových kvalitách, je třeba vědět něco více.
1) teplotní bod vzplanutí
2) teplotní bod vznícení
3) teplota hoření
Ti z vás, co mají jakés takés vědomosti z chemie vědí, že OČ je poměr izooktanu ve směsi s n-heptanem, kdy izooktan má OČ "100" a n-heptan má OČ "0".
Tohle je však teorie dobrá pro chemiky při zkoušce a nic neříká o tom, proč do svého auta musím tankovat tohle palivo a támhleten zase jiné. K tomu se ale ještě vrátím.
Bod vzplanutí je teplota, kdy páry hořlavé látky ve směsi s oxidační látkou (21% obj. kyslíku ve vzduchu) za pomoci zdroje (jiskra, plamen), vzplanou (většinou krátkodobě nebo i trvale). Této vlastnosti se využívá u zážehových motorů. Hoření navíc probíhá od zdroje zapálení k okrajům hořlavé směsi - tedy šíří se všemi směry - je pozvolné.
Bod vznícení je teplota, kdy páry hořlavé látky ve směsi se vzduchem se vznítí (dojde k hoření) od zdroje sálavého tepla či jen vlivem tepla jako takového (tedy bez přímého zdroje jako je jiskra atp.) To je zase princip, který se využívá u motorů vznětových. Nicméně je to i nežádoucí vlastnost benzínového paliva s nízkým OČ v motorech s vysokým kompresním poměrem. Navíc tohle vznícení v motoru neprobíhá od jednoho místa směrem k okrajům hořlavé směsi, ale téměř současně v celém objemu - laicky se to dá srovnat s výbuchem-proto je nebezpečné pro benzinové motory. V Dieselovém motoru to probíchá jinak-tam je jen horký stlačený vzduch a do něj se palivo vstřikuje.
Takže teď ono laické vysvětlení, co to je OČ: je to vlastně vyjádření hodnoty vlastnosti použitého paliva, které udává stlačitelnost jeho par ve směsi se vzduchem, aniž by došlo k jeho samovznícení, které je známo jako klepání motoru a má destrukční vliv na kliku, kluzné pánve a nakonec i na těsnění pod hlavou.
Obecně platí, že kolikrát plynou směs stlačím, tolikrát se zahřeje. Je-li motor horký, tak vstupující plyny v DÚ pístu se ohřívají od pístu a stěn válce. Mají-li např. teplotu 50C, tak po kompresi 1:10 jsou horké 500C, což je o cca 50C více, než je teplota samovznícení např. obyčejného technického Bi s OČ někde okolo 75 oktanů. V motoru jsou ale ty teploty mnohem vyšší a kompresní poměry také.
Uvádí-li výrobce motoru, že do jeho výrobku se má dávat palivo s OČ 95, tak jednoznačně dávat toto palivo a né jiné. Pokud dáte s nižším OČ, pak si koledujete o destrukci v důsledku klepání (samovněcování stlačované hořlavé směsi ještě před okamžikem jiskry na svíčce).
Teď to vypadá tak, že teoreticky byste mohli dávat i palivo s větším OČ, ale to je také chyba lávky.
Otázka tedy je, proč nedávat? Vyšší kompresní poměry vznikly, aby motor měl větší výkon! Při vyšší kompresi je rychlejší hoření a tudíž rychlejší ráz a síla na kliku - větší točivý moment v širším rozsahu otáček. Vzhledem ke složení víceoktanového paliva, je však třeba vždy a za každých podmínek zajistit, aby byl dodržen odpovídající kompresní poměr. Jinak hoření tohoto paliva neprobíhá tak, jak je požadováno. Hoří prostě pomaleji - to je cena za vyšší oktanovou vlastnost.
Pokud tedy svému miláčkovi nadávkujete vysokooktanové palivo a není na to konstruován tak prvořadý efekt je pro vás celkem příznivý - motor se zklidní a jde měkčeji a tiše. Každopádně však vzhledem k pomalejšímu hoření dochází k tomu, že hoření probíhá ještě ve výfukovém potrubí - výsledný efekt jsou vždy po čase podpálené výfukové ventily a jejich sedla.
O tom, že palivo s velkým OČ má i vyšší teplotu hoření než paliva s nižším OČ ani nemluvě!
Samozřejmě, že jsou "odborníci", kteří tohle dovedou obejít - přenastaví zapalovací systém o několik milisekund dříve - tedy, že k jiskře na svíčce dojde o několik milimetrů pístu před HÚ dříve- čímž dochází k většímu prohoření směsi (jinak tohle se dělá i při použití nízkooktanového paliva (aby nedošlo k samovnícení-onomu klepání)). Jaký to má však vliv na kliku, ojnici a ložiska, kdy se celý mechanismus nachází v HÚ a musí překonávat rozpínající se hořící směs, tak o tom ať se rozhovoří automechanik či motorář.
Pokud jste si všimli, tak jsou výrobci motorů(aut) kteří odcházejí od vysooktanových paliv do jejich motorů a výkon zajišťují jinak - např. instalací dvou svíček na jeden válec. Směs hoří rychleji (z několika stran) a je tak zajištěn dostatečný výkon jak u nižších obsahů, tak u nejpoužívanějšího paliva BA95.
Já si koupil auto proto, abych mohl jezdit z bodu "A" do bodu "B" a vozit rodinu na výlety a aby nemělo vysokou spotřebu jak paliva, tak i oleje. Abych nemusel do provozu dávat víc peněz, než kolik musím. Jen tak se mi pak vyplatí auto provozovat. Nechci závodit a před každou delší cestou generálkovat motor, protože mu nemohu věřit.
Doufám jen, že mne opravdoví odborníci na tomto serveru neukřižují za odchylky v chemické terminologii, protože mou snahou bylo v jednoduchosti (obecně) vysvětlit tento problém obyčejným motoristům (nechemikům) tak, aby jej pochopili.
Chemik, THP - Česká rafinérská a.s. Litvínov.[/b]
Pokud jste si to přečetli...bylo to trochu delší...vyhodnocení nechávám na Vás a mějte se fajn....
Zaslal: po únor 28, 2005 10:26 Předmět: Paliva s různými oktanovými čísly.
--------------------------------------------------------------------------------
Pánové, se zájmem jsem si přečetl vaše dotazy a případné odpovědi. K tomu, abychom však pochopili, proč se benzín vyrábí v několika Oktanových kvalitách, je třeba vědět něco více.
1) teplotní bod vzplanutí
2) teplotní bod vznícení
3) teplota hoření
Ti z vás, co mají jakés takés vědomosti z chemie vědí, že OČ je poměr izooktanu ve směsi s n-heptanem, kdy izooktan má OČ "100" a n-heptan má OČ "0".
Tohle je však teorie dobrá pro chemiky při zkoušce a nic neříká o tom, proč do svého auta musím tankovat tohle palivo a támhleten zase jiné. K tomu se ale ještě vrátím.
Bod vzplanutí je teplota, kdy páry hořlavé látky ve směsi s oxidační látkou (21% obj. kyslíku ve vzduchu) za pomoci zdroje (jiskra, plamen), vzplanou (většinou krátkodobě nebo i trvale). Této vlastnosti se využívá u zážehových motorů. Hoření navíc probíhá od zdroje zapálení k okrajům hořlavé směsi - tedy šíří se všemi směry - je pozvolné.
Bod vznícení je teplota, kdy páry hořlavé látky ve směsi se vzduchem se vznítí (dojde k hoření) od zdroje sálavého tepla či jen vlivem tepla jako takového (tedy bez přímého zdroje jako je jiskra atp.) To je zase princip, který se využívá u motorů vznětových. Nicméně je to i nežádoucí vlastnost benzínového paliva s nízkým OČ v motorech s vysokým kompresním poměrem. Navíc tohle vznícení v motoru neprobíhá od jednoho místa směrem k okrajům hořlavé směsi, ale téměř současně v celém objemu - laicky se to dá srovnat s výbuchem-proto je nebezpečné pro benzinové motory. V Dieselovém motoru to probíchá jinak-tam je jen horký stlačený vzduch a do něj se palivo vstřikuje.
Takže teď ono laické vysvětlení, co to je OČ: je to vlastně vyjádření hodnoty vlastnosti použitého paliva, které udává stlačitelnost jeho par ve směsi se vzduchem, aniž by došlo k jeho samovznícení, které je známo jako klepání motoru a má destrukční vliv na kliku, kluzné pánve a nakonec i na těsnění pod hlavou.
Obecně platí, že kolikrát plynou směs stlačím, tolikrát se zahřeje. Je-li motor horký, tak vstupující plyny v DÚ pístu se ohřívají od pístu a stěn válce. Mají-li např. teplotu 50C, tak po kompresi 1:10 jsou horké 500C, což je o cca 50C více, než je teplota samovznícení např. obyčejného technického Bi s OČ někde okolo 75 oktanů. V motoru jsou ale ty teploty mnohem vyšší a kompresní poměry také.
Uvádí-li výrobce motoru, že do jeho výrobku se má dávat palivo s OČ 95, tak jednoznačně dávat toto palivo a né jiné. Pokud dáte s nižším OČ, pak si koledujete o destrukci v důsledku klepání (samovněcování stlačované hořlavé směsi ještě před okamžikem jiskry na svíčce).
Teď to vypadá tak, že teoreticky byste mohli dávat i palivo s větším OČ, ale to je také chyba lávky.
Otázka tedy je, proč nedávat? Vyšší kompresní poměry vznikly, aby motor měl větší výkon! Při vyšší kompresi je rychlejší hoření a tudíž rychlejší ráz a síla na kliku - větší točivý moment v širším rozsahu otáček. Vzhledem ke složení víceoktanového paliva, je však třeba vždy a za každých podmínek zajistit, aby byl dodržen odpovídající kompresní poměr. Jinak hoření tohoto paliva neprobíhá tak, jak je požadováno. Hoří prostě pomaleji - to je cena za vyšší oktanovou vlastnost.
Pokud tedy svému miláčkovi nadávkujete vysokooktanové palivo a není na to konstruován tak prvořadý efekt je pro vás celkem příznivý - motor se zklidní a jde měkčeji a tiše. Každopádně však vzhledem k pomalejšímu hoření dochází k tomu, že hoření probíhá ještě ve výfukovém potrubí - výsledný efekt jsou vždy po čase podpálené výfukové ventily a jejich sedla.
O tom, že palivo s velkým OČ má i vyšší teplotu hoření než paliva s nižším OČ ani nemluvě!
Samozřejmě, že jsou "odborníci", kteří tohle dovedou obejít - přenastaví zapalovací systém o několik milisekund dříve - tedy, že k jiskře na svíčce dojde o několik milimetrů pístu před HÚ dříve- čímž dochází k většímu prohoření směsi (jinak tohle se dělá i při použití nízkooktanového paliva (aby nedošlo k samovnícení-onomu klepání)). Jaký to má však vliv na kliku, ojnici a ložiska, kdy se celý mechanismus nachází v HÚ a musí překonávat rozpínající se hořící směs, tak o tom ať se rozhovoří automechanik či motorář.
Pokud jste si všimli, tak jsou výrobci motorů(aut) kteří odcházejí od vysooktanových paliv do jejich motorů a výkon zajišťují jinak - např. instalací dvou svíček na jeden válec. Směs hoří rychleji (z několika stran) a je tak zajištěn dostatečný výkon jak u nižších obsahů, tak u nejpoužívanějšího paliva BA95.
Já si koupil auto proto, abych mohl jezdit z bodu "A" do bodu "B" a vozit rodinu na výlety a aby nemělo vysokou spotřebu jak paliva, tak i oleje. Abych nemusel do provozu dávat víc peněz, než kolik musím. Jen tak se mi pak vyplatí auto provozovat. Nechci závodit a před každou delší cestou generálkovat motor, protože mu nemohu věřit.
Doufám jen, že mne opravdoví odborníci na tomto serveru neukřižují za odchylky v chemické terminologii, protože mou snahou bylo v jednoduchosti (obecně) vysvětlit tento problém obyčejným motoristům (nechemikům) tak, aby jej pochopili.
Chemik, THP - Česká rafinérská a.s. Litvínov.[/b]
Pokud jste si to přečetli...bylo to trochu delší...vyhodnocení nechávám na Vás a mějte se fajn....
97 nexia 1,5 8V GL 3D - servo, airbag, stavitelný volant, DO - alarm, radio CD sencor - bluthoth
nessii servizuji s palikxem v Mellicaro - servizione...
serpico
nessii servizuji s palikxem v Mellicaro - servizione...
serpico
olej
....to Ivo R zajímavé do doby než přijde zima ( fritovací olej tuhne ), zkoušelo se ve SM a pro nízké teploty loni dojezdily ( filtry paliva )....a doplatili " spotřební daň "...
Mějte se fajn
Mějte se fajn
97 nexia 1,5 8V GL 3D - servo, airbag, stavitelný volant, DO - alarm, radio CD sencor - bluthoth
nessii servizuji s palikxem v Mellicaro - servizione...
serpico
nessii servizuji s palikxem v Mellicaro - servizione...
serpico
- Vazoun
- Příspěvky: 3622
- Registrován: sob dub 22, 2006 11:27
- Bydliště: Dolní Poustevna Vilémovská 381
- Kontaktovat uživatele:
Reakce
Zdravim opět všechny Vás příznivce Daewoo/Chevroletáky a přeji všem hezký a ničím nerušený všední den.Přátelé,kolegáčci a kolegyně,věřím že náš kolega " Serpico " je sečtělý a zkušený motorista a že,jeho obsáhlé vysvětlení pojmu, o oktánových kvalitách benzínu souhlasí. Proto občas tankuji halb und halb, abych trochu těch více oktánů ve svém Matízkovi využíval k úplné spokojenosti nás obou zatím po 5 letech se nic zlého neprojevilo na motoru,ani na jiném elementu.Zdravím všechny "Vazoun"
-
- Příspěvky: 115
- Registrován: stř bře 07, 2007 13:25
- Hanzy
- Příspěvky: 7197
- Registrován: ned led 21, 2007 13:16
- Bydliště: Frýdek-Místek - Baška/Hodoňovice/Velké Karlovice
Serpico:Nezlob se na me ale uz mi pripada ze na necem jedes nebo mas problem se ctenim tak to napisu velkym a snad uz si toho vsimnes!!!TADY NIKDO NEMLUVIL O VYSIM OCTANOVEM CISLE!!!!REC BYLA O V-POWER A JEHO VLASTNOSTECH NEBUDU TO TADY VYPISOVAT Z CLANKU JE TO TAM JASNE A ZRETELNE NAPSANO!!!!Jinak co se tyka otanu tak motory aut jsou delane tak aby mely laicky rezervu a neskodilo jim jak o neco min tak vic octanu jelikos palivo ne vsude ve svete ma stejnou kvalitu i v clancich o chip tuningu se toho hodne pise ze vyrobce to vse nastavuje s obrovskymi rezervami jak na kvalitu paliva emise i vykon aby tohle auto vse splnovalo a vydrzelo jak s horsim tak lepsim palivem...
U SHELL V-POWER je aspon vetsi jistota ze je tam aspon tech 95oc kdezto jinde v nejakem JZD nebo TANKONO nebo co to muzes nalit to co ma napis 95oc tak po pridani jejich aditiv klidne sotva 90oc... a pak mame ony rozdily ve spotrebe i pri stejnem oc cisle Nebo ti co ty rozdily pisou to nepisou myslim z nudy a nebo ze by meli neco z reklamy SHELL ale proto ze to tak je z jejich vlastni zkusenosti a podle nejakeho pisalka z kancelare!!!
U SHELL V-POWER je aspon vetsi jistota ze je tam aspon tech 95oc kdezto jinde v nejakem JZD nebo TANKONO nebo co to muzes nalit to co ma napis 95oc tak po pridani jejich aditiv klidne sotva 90oc... a pak mame ony rozdily ve spotrebe i pri stejnem oc cisle Nebo ti co ty rozdily pisou to nepisou myslim z nudy a nebo ze by meli neco z reklamy SHELL ale proto ze to tak je z jejich vlastni zkusenosti a podle nejakeho pisalka z kancelare!!!
Alhambra+Sharan 4x4 klepotřepčmoud Taxi Valach
VW Transporter T4 2.5 TDI klepačotřepočmoud
Captiva 3.2 V6 LPG
Opel Combo CNG
Evanda 2.0 CDX LPG - už ji prohání brácha
CRUZE 1.6 LS+ moja na kolem chalupy od 9/2016 LPG
Ex Captiva zlatá metla 2.0 klepočmoud rachotila šla pryč
Ex Leganza 2.0 CDX LPG
VW Transporter T4 2.5 TDI klepačotřepočmoud
Captiva 3.2 V6 LPG
Opel Combo CNG
Evanda 2.0 CDX LPG - už ji prohání brácha
CRUZE 1.6 LS+ moja na kolem chalupy od 9/2016 LPG
Ex Captiva zlatá metla 2.0 klepočmoud rachotila šla pryč
Ex Leganza 2.0 CDX LPG
palivo
...to Vazoune nebylo to moje vyjádření ( navíc nejsem chemik ) a proto jsem to vyhledal na www.oleje.cz a byl to názor chemika Česká rafinérská - Litvínov, ale plně s ním souhlasím má to logiku - prostě motor má určitý kompresní poměr a nastavení na 95 octanů - pak je 98 a více vyhazováním peněz a hrozí poškození motoru....musím vzít v úvahu, že po kontrolách ČOI aj. bylo zjištěno - že benzín natural nemá mnohdy deklarovaných 95 oktanů...opakuji pro nexiáře ( základ nastavení 91 octan, možno konektorem přenastavit na 95 nebo 87 - pokuid člověk přijedu třeba do ruska...viz. Petrm GOLC CAR....
Mějte se fajn
Mějte se fajn
97 nexia 1,5 8V GL 3D - servo, airbag, stavitelný volant, DO - alarm, radio CD sencor - bluthoth
nessii servizuji s palikxem v Mellicaro - servizione...
serpico
nessii servizuji s palikxem v Mellicaro - servizione...
serpico
-
- Příspěvky: 9225
- Registrován: stř říj 04, 2006 18:33
- Bydliště: Rožňava-SR,pôvodne Teplice-CZ
- Kontaktovat uživatele:
No máme v robote dosť zručného chemika tak po rozboru SHELL V-POWER ktorý mal mať 98 mal len 96 octanú a druhý adept bol EVO 100 od Slovnaftu no a tam bolo prekvapenie lebo 100 malo 102 octanú a dokonca 95 mala 96 takže ačkoliv som bol proti Slovnaftákúm asi zmením čerpačku aj keď nám robia konkurenciu s LPGčkom ktoré je chvala bohu o dosť horšie ako jedna naša značka ale to je vedlajšie čiže už som to písal a skutok sa blíží pretože SHELL si tady v RV strašne pošremotil meno a už prepúšťali zamestnancou a pravde podobne tu bude nový majiteltak sme zvadavý že kdo proste a jasne mali problémy a aj tak stále odrbávajú zákazníkou no a našťastie tu konkurencia je takže nemajú šancu
palivo
...to Hanzy, no ty si děláš srandu nééé - cituji tvůj názor: Mimochodem kdyz uz u toho 100octanoveho V-POWER RACING jsme tak rozdil tam ve vykonu je nebot diky tomu ze jezdim na lpg tak ho tam casto mivam a mam moznost rozdil vyzkouset jednoduchym prepnutim prepinace.Kdyz mam klasiku 95octanovy benzin rozdil je zadny nebo minimalni ale v pripade V-POWER RACING tam ten rozdil jde poznat velmi zretelne!
Jenom musím dodat při provozu na LPG je jmenovitá jistá ztráta výkonu 10 až 15%...proti provozu na benzín, ale opravdu se nechci přít a se čtením problémy nemám....tak nevím, kdo má problémy...
Mějte se fajn
Jenom musím dodat při provozu na LPG je jmenovitá jistá ztráta výkonu 10 až 15%...proti provozu na benzín, ale opravdu se nechci přít a se čtením problémy nemám....tak nevím, kdo má problémy...
Mějte se fajn
97 nexia 1,5 8V GL 3D - servo, airbag, stavitelný volant, DO - alarm, radio CD sencor - bluthoth
nessii servizuji s palikxem v Mellicaro - servizione...
serpico
nessii servizuji s palikxem v Mellicaro - servizione...
serpico
palivo
....to peha nevzal si v potaz reklamu, no a dost lidí ji nedokáže překonat...prostě SHELL je nejlepší ( a podotýkám nejdražší )...jenom zbývá dodat, že Racing tankuje Ferrari....
Mějte se fajn
Mějte se fajn
97 nexia 1,5 8V GL 3D - servo, airbag, stavitelný volant, DO - alarm, radio CD sencor - bluthoth
nessii servizuji s palikxem v Mellicaro - servizione...
serpico
nessii servizuji s palikxem v Mellicaro - servizione...
serpico
- Hanzy
- Příspěvky: 7197
- Registrován: ned led 21, 2007 13:16
- Bydliště: Frýdek-Místek - Baška/Hodoňovice/Velké Karlovice
[quote="Hanzy"]Serpico:Staci si to precist dukladne a doctes se ze V-POWER se k nam i na Slovensko dovazi z Nemecka a opet tady nikdo neresil a nemluvil o 100 octanovem V-POWER RACING a o jeho vlivu na zvyseni vykonu takze pokud to nebudes cist poradne o cem se tady pise tak nema smysl to stebou resit!Mimochodem kdyz uz u toho 100octanoveho V-POWER RACING jsme tak rozdil tam ve vykonu je nebot diky tomu ze jezdim na lpg tak ho tam casto mivam a mam moznost rozdil vyzkouset jednoduchym prepnutim prepinace.Kdyz mam klasiku 95octanovy benzin rozdil je zadny nebo minimalni ale v pripade V-POWER RACING tam ten rozdil jde poznat velmi zretelne![/quote
Serpico: To uz je z tebou fakt prdel nebo si delas srandu a nebo delas do polityky!!!!Citoval si doslova cast jen aby se ti hodila a to jsem tam napsal jenom proto protoze porad si o tom motal v predchozic prizpevcich a nikdo tady tohleto neresil uz mi to pripada ze to opakuji podesate!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Serpico: To uz je z tebou fakt prdel nebo si delas srandu a nebo delas do polityky!!!!Citoval si doslova cast jen aby se ti hodila a to jsem tam napsal jenom proto protoze porad si o tom motal v predchozic prizpevcich a nikdo tady tohleto neresil uz mi to pripada ze to opakuji podesate!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Alhambra+Sharan 4x4 klepotřepčmoud Taxi Valach
VW Transporter T4 2.5 TDI klepačotřepočmoud
Captiva 3.2 V6 LPG
Opel Combo CNG
Evanda 2.0 CDX LPG - už ji prohání brácha
CRUZE 1.6 LS+ moja na kolem chalupy od 9/2016 LPG
Ex Captiva zlatá metla 2.0 klepočmoud rachotila šla pryč
Ex Leganza 2.0 CDX LPG
VW Transporter T4 2.5 TDI klepačotřepočmoud
Captiva 3.2 V6 LPG
Opel Combo CNG
Evanda 2.0 CDX LPG - už ji prohání brácha
CRUZE 1.6 LS+ moja na kolem chalupy od 9/2016 LPG
Ex Captiva zlatá metla 2.0 klepočmoud rachotila šla pryč
Ex Leganza 2.0 CDX LPG