Okienko do histórie
Moderátoři: Blue Lanos, pejee
- alvin
- Příspěvky: 4359
- Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
- Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
- Kontaktovat uživatele:
Okienko do histórie
Sem odteraz dávajme svoje postrehy ,poznatky , skúsensti,či pamäti ohľadom historických vozidiel,aby to nebolo roztrúsené po rôznych témach,ako doteraz.
predchádzajúca debata o histórii prebiehala tu
https://www.chevroletclub.cz/viewtopic. ... 1&start=30
ešte raz podotýkam,že tu ide čiste o históriu automobilizmu,ostatná história sa rieši v téme Historický Kalendár
predchádzajúca debata o histórii prebiehala tu
https://www.chevroletclub.cz/viewtopic. ... 1&start=30
ešte raz podotýkam,že tu ide čiste o históriu automobilizmu,ostatná história sa rieši v téme Historický Kalendár
Naposledy upravil(a) alvin dne pát led 01, 2010 20:44, celkem upraveno 3 x.
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
- Reklama
- alvin
- Příspěvky: 4359
- Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
- Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
- Kontaktovat uživatele:
Re: Okienko do histórie
nadavno sme tu riešili Minora,konkrétne Minor II, o ktorom tvdím,že bol na svoju dobu vôbec najlepším malým vozom,aký sa kedy u nás vyrábal
http://auta5p.eu/srazy/roztoky_2002/roztoky_095x.htm
roky sa písalo v dobovej tlači,že obchodnú značku, AERO dostal dvojkový Minor,ktorý bol dielom Jawy,aby sa ocenili zásluhy fy AERO na vývoji vozov PONY a REKORD. V knihe Jana Tučka som sa práve dočítal,že nešlo ani tak zásluhy,ako o to,že tie vozy,ktorých sériovku súdruhovia stopli,boli kontahované na Západe,preto tá značka AERO . Inak z môjho osbného pohľadu,nespustenie výroby Aero Pony a Rekord,
http://auta5p.eu/katalog/aero/rekord_01.htm
bol správny krok,nakoľko to boli spiatočnícke,vracali sa k tzv.klasickej koncepcii,ktorej som zarytým odporcom od detstva,ale u vozov vyvíjanych pred r.1965 to tolerujem,vtedy boli také trendy,na môj vkus,keď zadný pohon,tak dobre,má aj ten svoje výhody,ale potom motor vzadu.
Lenže súdruhovia nepochopiteľne stopli aj výrobu Minora v r.1951,hoci bol už pripravený jeho nástupca
http://auta5p.eu/katalog/aero/minor_02.htm
Našťastie tá myšlienka neumrela,iba reinkarnovala,do susedného Poľska,kde sa vyrábala až do r. 1983 populárna Syrenka ,ako bola ľudovo nazývaná
http://auta5p.eu/katalog/fso/syrena_100_01.htm
a je škoda,že neobohatil sortiment predávaných automobilov u nás. Nuž a solídneho nástupcu sa nedočkal,hoci podobne,ako u nás prebiehal vývoj a j bolo vyvinutých zopár zaujimavých prototypov,napr. WARS,
http://streemo.pl/Portal/1272,Zdjecie,j ... ars_4.html
http://streemo.pl/Portal/ImageLarge.aspx?MediaId=1259
aj s fotkou interiéru a ďalšieho z prototypov,ktorésa nedočkali sériovky- Beskid
http://rapol.wrzuta.pl/obraz/7SejAalhKT2/wars_prototyp
ale sériovky sa nedočkali,až do vstupu DAEWOO do Poľska,kedy sa tam stal jej dôstojným nástupcom Matizek a mnohí niekdajší majitelia Syren jazdia na Matizkoch.
http://auta5p.eu/katalog/fso/matiz_01.htm
všimnite si logá na pred kapote a vzadu
http://auta5p.eu/srazy/roztoky_2002/roztoky_095x.htm
roky sa písalo v dobovej tlači,že obchodnú značku, AERO dostal dvojkový Minor,ktorý bol dielom Jawy,aby sa ocenili zásluhy fy AERO na vývoji vozov PONY a REKORD. V knihe Jana Tučka som sa práve dočítal,že nešlo ani tak zásluhy,ako o to,že tie vozy,ktorých sériovku súdruhovia stopli,boli kontahované na Západe,preto tá značka AERO . Inak z môjho osbného pohľadu,nespustenie výroby Aero Pony a Rekord,
http://auta5p.eu/katalog/aero/rekord_01.htm
bol správny krok,nakoľko to boli spiatočnícke,vracali sa k tzv.klasickej koncepcii,ktorej som zarytým odporcom od detstva,ale u vozov vyvíjanych pred r.1965 to tolerujem,vtedy boli také trendy,na môj vkus,keď zadný pohon,tak dobre,má aj ten svoje výhody,ale potom motor vzadu.
Lenže súdruhovia nepochopiteľne stopli aj výrobu Minora v r.1951,hoci bol už pripravený jeho nástupca
http://auta5p.eu/katalog/aero/minor_02.htm
Našťastie tá myšlienka neumrela,iba reinkarnovala,do susedného Poľska,kde sa vyrábala až do r. 1983 populárna Syrenka ,ako bola ľudovo nazývaná
http://auta5p.eu/katalog/fso/syrena_100_01.htm
a je škoda,že neobohatil sortiment predávaných automobilov u nás. Nuž a solídneho nástupcu sa nedočkal,hoci podobne,ako u nás prebiehal vývoj a j bolo vyvinutých zopár zaujimavých prototypov,napr. WARS,
http://streemo.pl/Portal/1272,Zdjecie,j ... ars_4.html
http://streemo.pl/Portal/ImageLarge.aspx?MediaId=1259
aj s fotkou interiéru a ďalšieho z prototypov,ktorésa nedočkali sériovky- Beskid
http://rapol.wrzuta.pl/obraz/7SejAalhKT2/wars_prototyp
ale sériovky sa nedočkali,až do vstupu DAEWOO do Poľska,kedy sa tam stal jej dôstojným nástupcom Matizek a mnohí niekdajší majitelia Syren jazdia na Matizkoch.
http://auta5p.eu/katalog/fso/matiz_01.htm
všimnite si logá na pred kapote a vzadu
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
- alvin
- Příspěvky: 4359
- Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
- Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
- Kontaktovat uživatele:
Re: Okienko do histórie
nuž a pri čítaní tej knižky s a dozvedám zas nové azujímavosti zo zákuslisia. pamňtám si na dobový materiál z r, okolo 1975,kde spomínali dejiny automobilky v Eisenachu,autor bol z NDR,iba to bolo preložené do slovenčiny,alebo do češtiny ? to už presne neviem a publikované v našej mototlači,kde písali o presune výroby inak vydarených vozidiel IFA F9 z ZWickau do Eisenachu v r.1953,a ako to vraj pracujúci vtedajšej NDR prijali div nie s oslavami,že konečne sa vykorenila výroba predvojnového "pohrobka" a začal s avyrábať moderný automobil pre pracujúcich Ako som sa dočítal v knižke,akutočnosť bola iná,zamestnaci automobilky to prijali s nevôľou ,duch BMW sa z fabriky nevytratil a nepotešila ich skutočnosť že šesťválce mali nahradiť "brumlajíci třívalce"-ako píše Jan Tuček (na ktoré ja osobne nedám dopustiť) pochádzajuce z dielne DKW ešte z 30.rokov. A vôbec východný nemci neboli tak neskonale hrdí na svoje výrobky,aako nám to ich média tvrdili,no povedzme wartburg mal svoje kvality,ale keby sa opýtali majiteľa Trabanata,ktorý by svoj poklad vamenil povedzme za škodovku,ale aj iné zatracované typy napr.Moskvič 408,hádajte ako by odpovedala väčšina,
A dvojtaktný (dvoudobý) motor prežil len sčastia vďaka svojej jednoduchosti a nenáročnosti a spoľahlivosti,do r.1970 bol v pohode,ale po tomto rokubola už aj tam snaha po inovácii,prebiehali tajné rokovania s FIATom ,uvažovalo sa o motora z 850 a 127 do následníka trabnata a silnejšieho motoru 1.3 z typu 128 do wartburga,aj s angličanmi,zam s uvažovalo o montáži motoru Moris 1.3 do wartburga,ale aj s našou škodou,jeden prototyp tam v tom pehľade nebol obsiahnutý,videl som ho v Technických nocinách v r. 1972 bol nazvaný Wartburg 1974 bol to hatchback s predkom vtedajšej 353-ky ak sa dobre pamätám.
Nu6 dejiny ukázali,ako som tu už spomínal Stop č 24/1988 kde bola pozornosť upriamena k 3 novinkám z MSV v Brne,Wartburg 1,3 Lada-Oka 650 kuku ktorým vtedy upriamoval pozornosť celý ost.block a napokon najakej neznámej kórejskej automobilky Daewoo - RACER ktorý už vtedy podrobili tvdej kritike,kto by to bol vtedy prorokoval,že práve v tej značke raz pramení budúccnosť hromadnej motorizácie u nás a že preáve vozy tej znacky dôstojne nehradia ako trabanty tak aj wartburgy a ďalšie znacky z éry 80 rokov
A dvojtaktný (dvoudobý) motor prežil len sčastia vďaka svojej jednoduchosti a nenáročnosti a spoľahlivosti,do r.1970 bol v pohode,ale po tomto rokubola už aj tam snaha po inovácii,prebiehali tajné rokovania s FIATom ,uvažovalo sa o motora z 850 a 127 do následníka trabnata a silnejšieho motoru 1.3 z typu 128 do wartburga,aj s angličanmi,zam s uvažovalo o montáži motoru Moris 1.3 do wartburga,ale aj s našou škodou,jeden prototyp tam v tom pehľade nebol obsiahnutý,videl som ho v Technických nocinách v r. 1972 bol nazvaný Wartburg 1974 bol to hatchback s predkom vtedajšej 353-ky ak sa dobre pamätám.
Nu6 dejiny ukázali,ako som tu už spomínal Stop č 24/1988 kde bola pozornosť upriamena k 3 novinkám z MSV v Brne,Wartburg 1,3 Lada-Oka 650 kuku ktorým vtedy upriamoval pozornosť celý ost.block a napokon najakej neznámej kórejskej automobilky Daewoo - RACER ktorý už vtedy podrobili tvdej kritike,kto by to bol vtedy prorokoval,že práve v tej značke raz pramení budúccnosť hromadnej motorizácie u nás a že preáve vozy tej znacky dôstojne nehradia ako trabanty tak aj wartburgy a ďalšie znacky z éry 80 rokov
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
- alvin
- Příspěvky: 4359
- Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
- Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
- Kontaktovat uživatele:
Re: Okienko do histórie
Tkže predcodca matizka na poľských výrobnych linkách,tiež trojvalec s objemom 842 cm3 si priadol takto
http://www.youtube.com/watch?v=RzP7geUP ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=DgNZ-8zR ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=RzP7geUP ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=DgNZ-8zR ... re=related
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
- alvin
- Příspěvky: 4359
- Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
- Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
- Kontaktovat uživatele:
Re: Okienko do histórie
Ikarus 55 alias vrčiak.alebo Grohaha v akcii
http://www.youtube.com/watch?v=YpLvUxsHIm0
Inak debata o autobusovej histórii začala tu
https://www.chevroletclub.cz/viewtopic.php?f=24&t=10256
http://www.youtube.com/watch?v=YpLvUxsHIm0
Inak debata o autobusovej histórii začala tu
https://www.chevroletclub.cz/viewtopic.php?f=24&t=10256
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
- alvin
- Příspěvky: 4359
- Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
- Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
- Kontaktovat uživatele:
Re: Okienko do histórie
A úplne prvú tému,ktorú som tu vôbec vytvoril,ešte ako nováčik na fóre,týkajúcej sa nostalgických spomienok,ted aj histórie bola tu
https://www.chevroletclub.cz/viewtopic.php?f=10&t=9470
a do istej miery sa história riešila aj TU
https://www.chevroletclub.cz/viewtopic.php?f=24&t=7975
tak teraz by sme mali mať ako tak históriu pod jednou strechou.ešte raz sa ospravedlňujem Miloshovi-adminovi fŕa,že som šiel ako sa vraví s bubnom na zajace,ale to pod v plvym upratovania v sekcii AVEO,nie že by tie príspevky týkajúce sa histórie mali niekomu prekážať,skôr fajnšmekri,ktorí sem prídu,aby si ich nejakým spôsobom našli pokope,trebárs aj formou odkazov na ne.
vlastné foto aj historických vozidiel:
http://alvin630.rajce.idnes.cz/atosalon/
http://alvin630.rajce.idnes.cz/Levice_30.5.09/
dobový prospekt Tatra k 90,výročiu založenia automobily (1977)
http://alvin630.rajce.idnes.cz/tatra_nostalgia/
https://www.chevroletclub.cz/viewtopic.php?f=10&t=9470
a do istej miery sa história riešila aj TU
https://www.chevroletclub.cz/viewtopic.php?f=24&t=7975
tak teraz by sme mali mať ako tak históriu pod jednou strechou.ešte raz sa ospravedlňujem Miloshovi-adminovi fŕa,že som šiel ako sa vraví s bubnom na zajace,ale to pod v plvym upratovania v sekcii AVEO,nie že by tie príspevky týkajúce sa histórie mali niekomu prekážať,skôr fajnšmekri,ktorí sem prídu,aby si ich nejakým spôsobom našli pokope,trebárs aj formou odkazov na ne.
vlastné foto aj historických vozidiel:
http://alvin630.rajce.idnes.cz/atosalon/
http://alvin630.rajce.idnes.cz/Levice_30.5.09/
dobový prospekt Tatra k 90,výročiu založenia automobily (1977)
http://alvin630.rajce.idnes.cz/tatra_nostalgia/
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
- alvin
- Příspěvky: 4359
- Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
- Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
- Kontaktovat uživatele:
Re: Okienko do histórie
ďalší príspevok do histŕie,škoda,že nebol daný priamo sem
https://www.chevroletclub.cz/viewtopic. ... start=2745
https://www.chevroletclub.cz/viewtopic. ... start=2745
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
- alvin
- Příspěvky: 4359
- Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
- Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
- Kontaktovat uživatele:
Re: Okienko do histórie
Už som našiel drobnú nepresnôstku v knihe p. Jana Tučka a autách východního bloku,samozrejme,pri množstve mnoch informácii to nehrá rolu,ale pre poriadok, prístrojový štít warburga 353/1 nebol znenený v júli 1970 miesto združenáča 2 kruhové.
Ona zmena nastala presne o rok skôr ,presne 18.6.1969 ad kniha p. Ing, Horsta Ihlinga -teda jej slovenský preklad s názvom Wartburg pomôž si sám,a tie budíky boli 6 rokov 3.Pozitívne viem že trojbudíkove prístrojovky mali vozy dovezené k nám ešte pred Letom 1970. Dvojbudíký štít sa objavil až u typu 353W vyrábanom po 1.3 1975.
Inak p. tuček vydal ´dalšie super knihy,postupne snáď obohatia moju knižnicu
http://www.elegenda.sk/autori/jan-tucek/
Ona zmena nastala presne o rok skôr ,presne 18.6.1969 ad kniha p. Ing, Horsta Ihlinga -teda jej slovenský preklad s názvom Wartburg pomôž si sám,a tie budíky boli 6 rokov 3.Pozitívne viem že trojbudíkove prístrojovky mali vozy dovezené k nám ešte pred Letom 1970. Dvojbudíký štít sa objavil až u typu 353W vyrábanom po 1.3 1975.
Inak p. tuček vydal ´dalšie super knihy,postupne snáď obohatia moju knižnicu
http://www.elegenda.sk/autori/jan-tucek/
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
- alvin
- Příspěvky: 4359
- Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
- Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
- Kontaktovat uživatele:
Re: Okienko do histórie
našiel som 2 ďalšie drobné nepresnôstky v knihe p. J.Tučka,samozrejme,že pri takom možstve informácii to nehrá rolu a vážim si jeho vedomostí,znalostí a informácii,päatám si ho ešte ako motoristického novinára, a cením si jeho práce,ale zas by som si dovolil pooprvaiť resp dolpniť 2 infošky. Ako p. Tuček píše,vozy VAZ 2101
http://gomelauto.com/2007/08/09/avto_is ... z2101.html
dovezené k nám,boli len prvý rok ozačené ruským népisom azbukou "ŽIGULI" , teda Жигули od r.1972 sa objavil exportný nápis LADA. tak možno ,ojedinele ,u niektorých vozov,dovezených cez TUZEX sa to označenie objavilo,ale ruský nápis "ŽIGULI" sa u vozoc,typov 2101,2103 a 2102 objavoval v sieti mototechna až do r.1975. Vôbec VAZ 2103
http://avtopages.net/cars/vaz/2103
bol pôvodne prezentovaný ako TOPAS,ale prvé vozidlá dovezené k nám v auguste 1973,mali dokonca len označenie "ŽIGULI" ale v rámčeku,narozdiel od 1200-viek. Môžem ne prezradiť,že vtedy v auguste 1973.keď k nám boli dovezené prevé kusy,ich cena bol 74 900 KČs, sme ich ako decká netrpezlivo očakávali, a jedno z prvých vozidiel tohto typu v na šom mesta malo ŠPZ NRA-36-78.Koho by zaujímalo,tak jedna z prvých 01-čiek v Nitre, zakúpená v lete 1971 mala ŠP/Z NR-95-90,ale nemôžem to tvrdiť s istotou,lebo nemám prehľad z evidencie,riadim sa tým,len čo som videl v teréne. u tých autobusov to bolo jednocudchšie,lebo čo prišlo,to sa sa aj obajvilo v teráne,ale u áat ? NO ten NR-95-90 som naozaj videl,ale viem ja či nebol napr už napr. NR-95-86,len ako príkalad a nemal ho niekkto v moravciach anechodil na na ňom do nitry a mal ho schovatý v garáži. Označenie " ŽIGULI 1500" sa obajavilo až neskôr. v tom čase u zadnych variant sa vyskytovalo logo na hrane veka kufra s nápisom "Lada 2103" . Netvrdím to s naprostou istotou,ale označenie žiguli sa u nás nadobro nadhradilo logami LADA a okrem typu 2101 aj číslom zdvihového objemu motora,spolu s nahradením kruhových vonkajších spätných zrkadiel hranatými a krátko na to,u modelového ročníku 1976 ,u typov 2103 a 011 kovových mriežok vetrania čiernymi plastovými.
ďalšia nepresnosť,najluxusnejšia verzia ŠKODY 105, vyrábaná od r. 1981 do r.1983, mala označenie ŠKODA 105 GL
http://www.flickr.com/photos/68955127@N00/2940306715
, a nie GLS. prvé 2 písmesmena označovali stupeň výbavy karosérie,a pri viac písmenových označeniach písmeno S označovalo výkonnejší motor,čo v prípade 105 GL nebolo. inak o tomto píše vyčerpavajúco vo svojich publikáciach pan Mario René Cedrych,on vie ešte aj od ktorého po ktoré výrobne číslo mali ktoré vozidlá aké označenie.viem,že boli rúžne malé séerie ako 120LX čo myslím o karosérie výbavou L motor z typu LS a LSX zas naopak výbava LS a 37 KW motor z typu L a boli aj nejé škody 120 GL s karosériou typu GLS a lem motorom typu 742.12 teda zo 120L či 120S,ktorý bol obchodne označovaný len ako ŠKODA 120,kvôli tomu,že 120S sa vžilo pre športové verziu ,ešte s karosériou škody 100,ale už chladičom vpredu.
nuž a ešte pridám trošku humoru,ako som lovil v spomienkach,tak kto číta moje príspevky,vie,že ja som u novodobých vozorov zarytý odporca tzv.klasickej koncepcie,alebo kardanov,ja tvrdím,že u osobáka má byť hnaná náprava tam kde je motor. takže u vozov vyvíjaných po r. 1965 uznávam aj zadný náhon,má svoje výhody,ale pod podmienkou,že motor je v tom prípade vzadu. napr teraz sa pohnúť do kopca,ke´d po odmäku pritulo,škodovkári sa nám môžu smiať. Tkakže ako som ja bol spomenul u mňa je auto,ktorého vývoj začal po r.,1965 a nemá motor umiestnený nad hnacou nápravou "4-kolesový krípel" podľa ozanačenia K akože klasická koncepcia. naopak,aj zas koncepcia motora vzadu má zarytých odporcov,no a podľa nich, zas si škodovky s motorom vzadu vyslúžili nelichotivú prezývku "Trták",alen vďaka mojej starkej,ktorá pochádzala z menšej dedinky na vidieku,konkrétne pod Poľanou,som pochopil význam tej hanlivky,že u hydiny sa na strednom Slovensku označovala zadná časť tela Trtáč,tak od toho zrejme vznikol ten termín trták ,ale ja som vravieval,že radšej 3 trtákov v zime,ako jedného krípla
http://gomelauto.com/2007/08/09/avto_is ... z2101.html
dovezené k nám,boli len prvý rok ozačené ruským népisom azbukou "ŽIGULI" , teda Жигули od r.1972 sa objavil exportný nápis LADA. tak možno ,ojedinele ,u niektorých vozov,dovezených cez TUZEX sa to označenie objavilo,ale ruský nápis "ŽIGULI" sa u vozoc,typov 2101,2103 a 2102 objavoval v sieti mototechna až do r.1975. Vôbec VAZ 2103
http://avtopages.net/cars/vaz/2103
bol pôvodne prezentovaný ako TOPAS,ale prvé vozidlá dovezené k nám v auguste 1973,mali dokonca len označenie "ŽIGULI" ale v rámčeku,narozdiel od 1200-viek. Môžem ne prezradiť,že vtedy v auguste 1973.keď k nám boli dovezené prevé kusy,ich cena bol 74 900 KČs, sme ich ako decká netrpezlivo očakávali, a jedno z prvých vozidiel tohto typu v na šom mesta malo ŠPZ NRA-36-78.Koho by zaujímalo,tak jedna z prvých 01-čiek v Nitre, zakúpená v lete 1971 mala ŠP/Z NR-95-90,ale nemôžem to tvrdiť s istotou,lebo nemám prehľad z evidencie,riadim sa tým,len čo som videl v teréne. u tých autobusov to bolo jednocudchšie,lebo čo prišlo,to sa sa aj obajvilo v teráne,ale u áat ? NO ten NR-95-90 som naozaj videl,ale viem ja či nebol napr už napr. NR-95-86,len ako príkalad a nemal ho niekkto v moravciach anechodil na na ňom do nitry a mal ho schovatý v garáži. Označenie " ŽIGULI 1500" sa obajavilo až neskôr. v tom čase u zadnych variant sa vyskytovalo logo na hrane veka kufra s nápisom "Lada 2103" . Netvrdím to s naprostou istotou,ale označenie žiguli sa u nás nadobro nadhradilo logami LADA a okrem typu 2101 aj číslom zdvihového objemu motora,spolu s nahradením kruhových vonkajších spätných zrkadiel hranatými a krátko na to,u modelového ročníku 1976 ,u typov 2103 a 011 kovových mriežok vetrania čiernymi plastovými.
ďalšia nepresnosť,najluxusnejšia verzia ŠKODY 105, vyrábaná od r. 1981 do r.1983, mala označenie ŠKODA 105 GL
http://www.flickr.com/photos/68955127@N00/2940306715
, a nie GLS. prvé 2 písmesmena označovali stupeň výbavy karosérie,a pri viac písmenových označeniach písmeno S označovalo výkonnejší motor,čo v prípade 105 GL nebolo. inak o tomto píše vyčerpavajúco vo svojich publikáciach pan Mario René Cedrych,on vie ešte aj od ktorého po ktoré výrobne číslo mali ktoré vozidlá aké označenie.viem,že boli rúžne malé séerie ako 120LX čo myslím o karosérie výbavou L motor z typu LS a LSX zas naopak výbava LS a 37 KW motor z typu L a boli aj nejé škody 120 GL s karosériou typu GLS a lem motorom typu 742.12 teda zo 120L či 120S,ktorý bol obchodne označovaný len ako ŠKODA 120,kvôli tomu,že 120S sa vžilo pre športové verziu ,ešte s karosériou škody 100,ale už chladičom vpredu.
nuž a ešte pridám trošku humoru,ako som lovil v spomienkach,tak kto číta moje príspevky,vie,že ja som u novodobých vozorov zarytý odporca tzv.klasickej koncepcie,alebo kardanov,ja tvrdím,že u osobáka má byť hnaná náprava tam kde je motor. takže u vozov vyvíjaných po r. 1965 uznávam aj zadný náhon,má svoje výhody,ale pod podmienkou,že motor je v tom prípade vzadu. napr teraz sa pohnúť do kopca,ke´d po odmäku pritulo,škodovkári sa nám môžu smiať. Tkakže ako som ja bol spomenul u mňa je auto,ktorého vývoj začal po r.,1965 a nemá motor umiestnený nad hnacou nápravou "4-kolesový krípel" podľa ozanačenia K akože klasická koncepcia. naopak,aj zas koncepcia motora vzadu má zarytých odporcov,no a podľa nich, zas si škodovky s motorom vzadu vyslúžili nelichotivú prezývku "Trták",alen vďaka mojej starkej,ktorá pochádzala z menšej dedinky na vidieku,konkrétne pod Poľanou,som pochopil význam tej hanlivky,že u hydiny sa na strednom Slovensku označovala zadná časť tela Trtáč,tak od toho zrejme vznikol ten termín trták ,ale ja som vravieval,že radšej 3 trtákov v zime,ako jedného krípla
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
- alvin
- Příspěvky: 4359
- Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
- Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
- Kontaktovat uživatele:
Re: Okienko do histórie
Nuž,už sme tu boli riešili v hádankách prototyp Lugiho Colaniho pre Firmu FIAT,futuristickú štúdiu nakladneho auta pre rok 2001.
Prvý raz som obrázok toho auta videl 22.12.1977 v časopise STOP č 12/77
dnes som si nevdojak na tú štúdiu musel spomenúť,lebo sa mi dostal do ruky výberový album Giorgia Morodera vydaný práve v r.2001,ale objavil som na ňom práve skladbu ,tiež tak futuristickz ladenú,ktorá sa hrala v rádiu práve toho 22.12.1977,mal som ju aj nahratú na kotúčáku,ale nepočul už roky,a pri jej počúvaní sa mi okamžite vybavil pred očami ten prototyp. http://www.youtube.com/watch?v=p8N8kU1PFj4
Prvý raz som obrázok toho auta videl 22.12.1977 v časopise STOP č 12/77
dnes som si nevdojak na tú štúdiu musel spomenúť,lebo sa mi dostal do ruky výberový album Giorgia Morodera vydaný práve v r.2001,ale objavil som na ňom práve skladbu ,tiež tak futuristickz ladenú,ktorá sa hrala v rádiu práve toho 22.12.1977,mal som ju aj nahratú na kotúčáku,ale nepočul už roky,a pri jej počúvaní sa mi okamžite vybavil pred očami ten prototyp. http://www.youtube.com/watch?v=p8N8kU1PFj4
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
Re: Okienko do histórie
...aerodynamika, nebo sakra odpor vzduchu C, hm to je důležitá veličina pro spotřebu i u "N"....
97 nexia 1,5 8V GL 3D - servo, airbag, stavitelný volant, DO - alarm, radio CD sencor - bluthoth
nessii servizuji s palikxem v Mellicaro - servizione...
serpico
nessii servizuji s palikxem v Mellicaro - servizione...
serpico
- alvin
- Příspěvky: 4359
- Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
- Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
- Kontaktovat uživatele:
Re: Okienko do histórie
Ke´d sme riešili návrhy prototypy škodoviek o tomto hatchbacku naozajOctávia ( ja volám klasické vozidlá vyrábané v r.1959-71 naozajOctavia, vozy vyrábané po r.1996 Ochcávka)
som dosiaľ netušil
http://books.google.sk/books?id=NQWDs3o ... q=&f=false
som dosiaľ netušil
http://books.google.sk/books?id=NQWDs3o ... q=&f=false
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
- alvin
- Příspěvky: 4359
- Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
- Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
- Kontaktovat uživatele:
Re: Okienko do histórie
dnes ma potešili na nete mnou novobjavené snímky protypu u nás nikdy sériovo neevyrábaného autobusu
http://www.busportal.cz/modules.php?nam ... e&sid=5671
sériovky sa dočkal až v susednom Poľsku
http://www.przegubowiec.com/bus/katalog ... lcz021.htm
http://www.busportal.cz/modules.php?nam ... e&sid=5671
sériovky sa dočkal až v susednom Poľsku
http://www.przegubowiec.com/bus/katalog ... lcz021.htm
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
Re: Okienko do histórie
...alvine seš nepřekonatelný " čabajku z RTO " jsem nikdy neviděl, gratuluji k objevení...
mějte se fajn
mějte se fajn
97 nexia 1,5 8V GL 3D - servo, airbag, stavitelný volant, DO - alarm, radio CD sencor - bluthoth
nessii servizuji s palikxem v Mellicaro - servizione...
serpico
nessii servizuji s palikxem v Mellicaro - servizione...
serpico
- alvin
- Příspěvky: 4359
- Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
- Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
- Kontaktovat uživatele:
Re: Okienko do histórie
Práve okolo toho r.1970 "brat" Rus rozhodol,že kĺbaky sa budú v rámci RVHP vyrábať v Bazmekistane tak naše cesty zahltili už vtedy !nesovremennyje" "osobné hovnocucy" teda Ikarusy rady 280,ktoré v podsate len z mini málnymi zmenami brzdili premávku našich iest a hyzdili naše mestá od r.1974 až donedávna
- Přílohy
-
- sm16,5.jpg (186.18 KiB) Zobrazeno 16200 x
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L