Koupil jsem automat. zapinani světel. Může mi někdo poradit
Moderátor: Blue Lanos
Koupil jsem automat. zapinani světel. Může mi někdo poradit
Koupil jsem automat. zapinani světel. Může mi někdo poradit jak ho zapojit do Daewoo Matiz r. v. 98. Slyšel jsem že je třeba kvůli relé upravit polarizaci, uvítal bych plánek zapojení. Děkuji. Karel
- Reklama
Zapojení světel pro denní svícení
Už jsem světla pro denní svícení zapojoval dvakrát. Jednou na Nissanovi a před týdnem na Matizovi. Na Nisanovi jsem zapojoval oválné od Helly a bylo to i s plánkem, akortát si myslím, že tu diodu tam měli nakreslenou obráceně, tak jsem to zapojil podle sebe a jede to Ty druhé světla pro denní svícení jsou též homologované od Helly, ale jsou kulaté, a bez solidního návodu. Co bych taky za 2.300,- Kč chtěl, že..
Je tam spousta drátů, ale je to naprosto jednoduché. Popíšu zapojení těch kulatých, je to snažší, protože už je to předchystané.
1) Rozhoď si kabely tak, ať najdeš po dvou kabelech ke každému světlu. Dva jsou kostra, tu šroubni na kastli já jsem to připojil přes podložky u každého světla tak, aby tam byla kostra. Dva jdou od světel přímo na relátko, nemusíš je nikam připojovat, jenom na to relátko. Takže už máš o 4 dráty míň.
2) Najdi místo, kam přišroubuješ relátko, co spíná světla. Já jsem ho přišrouboval pod levý světlomet. Ten jsem předtím vyjmul, protože jsem pod něj dával přebytečné kabely smotané jako-by do cívek. Relátko jsem pak přišrouboval šroub od světla blíž chladiči, ale musel jsem ho vyměnit za delší a plastový držák relátka projet větším vrtákem, abych ho neroztrhl.
3) pak by ti měli zbýt ještě dva dráty od napájení cívky relátka a jeden drát od napájení světel (to je ten červený s pojistkou).
4) Ten červený drát co napájí světla jsem zapojil do pojistkové skříňky tak, že jsem zjistil, na které pojistky skočí napětí po otočení spínačky. Za pomocí dvou malých páčidel, které jsem vyrobil z rozklepaného měděného drátku jsem vytáhl patici se svorkami. Předtím ale musíš vytáhnout pojistku Dá se to zapojit i jinam, ale takto mi to přišlo nejelegantnější. Na těch napájecích svorkách je totiž většinou ještě jeden konektor volný a denní světla mají pojistku svou, tak není co řešit. (Taky už jsem navíc neměl prostřihovací spojku)
5) No a teď to nejdůležitější, správné zapojení cívky denních světel, aby to samo fungovalo. Takže na jednom z těch dvou drátů je převlečená taková plastová bužírka, která zakrývá naletovanou diodu. Tento drát necháme na pak Nejdříve zapojíme ten druhý drát, bez diody a to tak, že na obrysovém světle najdeme za pomocí měřáku, nebo plonkovní žárovky mínus pól. Takže najdeme ten mínus pól (je to jeden z těch dvou drátů ) tak tam připojíme pomocí prostřihovací svorky drát BEZ diody. Potom připojíme ten druhý drát s diodou na přívod proudu. Dal jsem to taky z pojistkové skříňky. Zase to musí být zapojené tam, co se objeví proud po otočení spínačky. Nevím, proč to konstruktéři z Helly nehodili do jednoho drátu, ale aspoň se s tím víc pobavíme
6) Funguje to tak, že při sepnutí spínačky se sepne relátko a s ním i světla pro denní svícení. Když však zapneme obrys, tak se do drátu mínus pólu obrysové žárovky naindukuje trochu napětí, které zapříčiní to, že dioda přeruší obvod a světla pro denní svícení se vypnou. Je to geniálně jednoduché, bez vypínačů navíc.
7) Důležité!!! Než začnete stříhat dráty, tak to zkuste na nečisto. Je možné, že tam čínani zapojí tu diodu obráceně a budete se s tím vymýšlet, jako já poprvé, když jsem to dával do Nissanu Pokud ta dioda bude naopak, zapojíte ty dva dráty od cívky taky naopak, nebo ten drát s diodou otočíte, ale budete muset na druhou stranu naletovat samici.
Jinak není potřeba dělat vůbec nic. Funguje to na 100%.
Je tam spousta drátů, ale je to naprosto jednoduché. Popíšu zapojení těch kulatých, je to snažší, protože už je to předchystané.
1) Rozhoď si kabely tak, ať najdeš po dvou kabelech ke každému světlu. Dva jsou kostra, tu šroubni na kastli já jsem to připojil přes podložky u každého světla tak, aby tam byla kostra. Dva jdou od světel přímo na relátko, nemusíš je nikam připojovat, jenom na to relátko. Takže už máš o 4 dráty míň.
2) Najdi místo, kam přišroubuješ relátko, co spíná světla. Já jsem ho přišrouboval pod levý světlomet. Ten jsem předtím vyjmul, protože jsem pod něj dával přebytečné kabely smotané jako-by do cívek. Relátko jsem pak přišrouboval šroub od světla blíž chladiči, ale musel jsem ho vyměnit za delší a plastový držák relátka projet větším vrtákem, abych ho neroztrhl.
3) pak by ti měli zbýt ještě dva dráty od napájení cívky relátka a jeden drát od napájení světel (to je ten červený s pojistkou).
4) Ten červený drát co napájí světla jsem zapojil do pojistkové skříňky tak, že jsem zjistil, na které pojistky skočí napětí po otočení spínačky. Za pomocí dvou malých páčidel, které jsem vyrobil z rozklepaného měděného drátku jsem vytáhl patici se svorkami. Předtím ale musíš vytáhnout pojistku Dá se to zapojit i jinam, ale takto mi to přišlo nejelegantnější. Na těch napájecích svorkách je totiž většinou ještě jeden konektor volný a denní světla mají pojistku svou, tak není co řešit. (Taky už jsem navíc neměl prostřihovací spojku)
5) No a teď to nejdůležitější, správné zapojení cívky denních světel, aby to samo fungovalo. Takže na jednom z těch dvou drátů je převlečená taková plastová bužírka, která zakrývá naletovanou diodu. Tento drát necháme na pak Nejdříve zapojíme ten druhý drát, bez diody a to tak, že na obrysovém světle najdeme za pomocí měřáku, nebo plonkovní žárovky mínus pól. Takže najdeme ten mínus pól (je to jeden z těch dvou drátů ) tak tam připojíme pomocí prostřihovací svorky drát BEZ diody. Potom připojíme ten druhý drát s diodou na přívod proudu. Dal jsem to taky z pojistkové skříňky. Zase to musí být zapojené tam, co se objeví proud po otočení spínačky. Nevím, proč to konstruktéři z Helly nehodili do jednoho drátu, ale aspoň se s tím víc pobavíme
6) Funguje to tak, že při sepnutí spínačky se sepne relátko a s ním i světla pro denní svícení. Když však zapneme obrys, tak se do drátu mínus pólu obrysové žárovky naindukuje trochu napětí, které zapříčiní to, že dioda přeruší obvod a světla pro denní svícení se vypnou. Je to geniálně jednoduché, bez vypínačů navíc.
7) Důležité!!! Než začnete stříhat dráty, tak to zkuste na nečisto. Je možné, že tam čínani zapojí tu diodu obráceně a budete se s tím vymýšlet, jako já poprvé, když jsem to dával do Nissanu Pokud ta dioda bude naopak, zapojíte ty dva dráty od cívky taky naopak, nebo ten drát s diodou otočíte, ale budete muset na druhou stranu naletovat samici.
Jinak není potřeba dělat vůbec nic. Funguje to na 100%.
Světla pro denní svícení
Světla by šlo napojit přes stávající relátko tak, že by se spínaly stejně jako to denní svícení. Při užití homologovaných světel pro denní svícení odpadá nutnost zapnutí dalšího osvětlení vnějšku vozidla tj. zadní světla se značkou. Pokud zapojíš na automatiku přední světla, musí se ti zároveň s tím zapínat i světla zadní, protože tak to stanoví zákon. A za porušení zákona je spravedlivý trest
Pokud bych řešil zapojení potkávacích světel přes automatiku, tak bych našel ty relátka co spínají světla. Při vypnutém motoru a zapínání světel budou tato relátka (relátko) cvakat a myslím, že jsou v té pojistkové skříňce v motoru. Pak bych ovládací obvod cívky relátka překlenul drátem (nebo dalším relátkem) zapojeným na spínačku (pojistkovou skříň) a zapojil bych tento druhý drát (druhé relé) stejně jako v případě s denním svícením. Fungovat to bude i bez diody. Akorát když to bude bez přídavného relátka, budeš tam muset dát ještě vypínač. Protahovat dráty z motorového prostoru do kabiny řidiče není tak snadné (aspoň u Nissanu jsem to vzdal) a vrtat díry do boudy se mi nechtělo.
Takže návod:
1) Zjistit, které zpropadené relátko/ka ovládá/ají světla. A zjistit, které dva dráty slouží k ovládání cívky relátka. Bude to na něm nakreslené.
2) Zjistit, který ze dvou drátů vedoucí k cívce relátka je plusový (jedná se o to, že zřejmě tímto plusovým pólem se bude relátko spínat z ovladače pod volantem - pro jistotu ověřit aby to pak fungovalo.)
3) K tomuto plusovému drátu připojit přes procvakávací spojku drát, který bych napojil do pojistkové skříně na plusový pól, spínající se při otočení klíčku spínací skříňky.
4) Fajnšmekři pak na tento ovládací kabel mohou připojit ještě pojistku, tak do 5 ampér, kdyby náhodou blafla cívka relé, ať nemají z elektriky škvarek. Myslím ale, že to je zbytečné. (Výrobce denních světel pojistku na ovládací okruh standardně nedovává a ani já ji tam nemám).
5) Bude to fungovat tak, že při otočení spínačky se sepnou světla. Když se pak zapnou normální světla nic se nestane za předpokladu, že si nespletete dráty a nehodíte to tak do zkratu.
6) Nevím jakým způsobem jsou zapojená relátka, zda tam je jedno např. na tlumená a druhé na dálková světla (nebo jedno relátko na každé světlo zvlášť). Pak by se mohlo stát, že by nefungovalo vypínaní tlumených světel při přepnutí na dálkové. To by znamenalo větší tepelné namáhání světel a žárovek. Taky by vůbec nemusel svítit obrys.
7) Tomuto problému bych předešel tak, že bych do toho okruhu (na ovládání cívky relátka světel) zapojil relátko s diodou a zapojil bych ho stejně jako u světel na denní svícení. V tomto případě se zapojují pouze 4 dráty. Dva na ovládání cívky relátka sloužící ke spínání jako-by denního osvětlení a dva zapojené na spínací kontakty tohoto relátka pro denní svícení a vedoucí kladný pól k cívce druhého relátka, spínajícího běžně osvětlení vozidla. Pro ty co nejsou elektrikáři – jeden drát od ovládaní cívky zapojit na mínus pól obrysového světla (ne potkávacího) a druhý drát zapojit nejlépe v pojistkové skříňce na drát (nebo rovnou do svorkovnice) kde se objeví kladný pól po zapnutí spínačky. Ovládaní cívky je vyznačeno jako takový čtvereček a vedou z něj do boku dvě čárky. Toto je obvykle nakresleno na boku relátka a vývody cívky jsou označeny čísly. Ve spodní části relátka jsou pak jednotlivé vývody také označeny čísly. Poznáte i spínací a rozpínací kontakty, ty jsou nakresleny a očíslovány též. Když si nebudete jisti, připojte to nejdřív na zkoušku a označte si to podle sebe. Pak na tom relátku najděte spínací kontakty. Obvykle je na relátku celkem 5 kontaktů. Z toho dva jsou na ovládání cívky a z těch zbývajících tří slouží jeden jako napájení toho co chceme spínat a z těch dalších dvou je jeden kontakt spínací a ten druhý rozpínací. Takže když je cívka bez proudu vede to na jednu stranu a když to sepnem, tak se to přepne na druhou stranu. A my potřebujeme najít ten spínací kontakt společně s tím, na který napojíme přívod (plusový pól).
A ještě snad jedna věc. Když nebude v obvodu ovládání cívky světel pro zapínání jako-by denního svícení zařazena dioda, nic se neděje, akorát se ty světla samy nepřepnou do normálního režimu jako s tou diodou (poté co zapneme normální světla otočením ovladače světel). Jeden drobný rozdíl je pouze v tom, že já osobně bych v tomto případě nezapojoval kostru spínací cívky do okruhu mínus pólu obrysového světla, ale dal bych to přímo na kastli, kde je mínus pól všude a vyhneme se tak případné indukci a možným problémům.
Obecně nevýhoda tohoto zapojení (oproti světlům pro denní svícení) spočívá v tom, že baterie je nadměrně namáhaná odběrem proudu při zapnutých světlech a současném startování. Navíc nedochází k úspoře elektřiny, tak jako u denních světel, což vede k tomu, že při běžném provozu alternátor odebírá více energie motoru a údajně se tak zvyšuje i spotřeba paliva oproti provozu bez světel, obdobně jako s klimatizací.
9) Taky nevím, jak je na těch originálních relátkách vyřešeno zapínání obrysových a následně potkávacích světel. Proto by bylo vhodné do nově přiřazeného okruhu napájení cívky (spínající přes kontakty dru druhou, původní cívku) přiřadit ještě jeden vypínač (kterým by se vypínal napájecí okruh cívky přidaného relátka), aby se to pro případ potřeby dalo vyřadit z provozu, např. technická kontrola, případně kontrola na silnici (aby fungoval obrys, potkávací, dálkové, tak jak má v případě ovládání s páčkou).
Je to jednoduché, jenom si s tím budete muset pohrát. Když už to pak budete zapojovat podruhé, bude to brnkačka
Pokud bych řešil zapojení potkávacích světel přes automatiku, tak bych našel ty relátka co spínají světla. Při vypnutém motoru a zapínání světel budou tato relátka (relátko) cvakat a myslím, že jsou v té pojistkové skříňce v motoru. Pak bych ovládací obvod cívky relátka překlenul drátem (nebo dalším relátkem) zapojeným na spínačku (pojistkovou skříň) a zapojil bych tento druhý drát (druhé relé) stejně jako v případě s denním svícením. Fungovat to bude i bez diody. Akorát když to bude bez přídavného relátka, budeš tam muset dát ještě vypínač. Protahovat dráty z motorového prostoru do kabiny řidiče není tak snadné (aspoň u Nissanu jsem to vzdal) a vrtat díry do boudy se mi nechtělo.
Takže návod:
1) Zjistit, které zpropadené relátko/ka ovládá/ají světla. A zjistit, které dva dráty slouží k ovládání cívky relátka. Bude to na něm nakreslené.
2) Zjistit, který ze dvou drátů vedoucí k cívce relátka je plusový (jedná se o to, že zřejmě tímto plusovým pólem se bude relátko spínat z ovladače pod volantem - pro jistotu ověřit aby to pak fungovalo.)
3) K tomuto plusovému drátu připojit přes procvakávací spojku drát, který bych napojil do pojistkové skříně na plusový pól, spínající se při otočení klíčku spínací skříňky.
4) Fajnšmekři pak na tento ovládací kabel mohou připojit ještě pojistku, tak do 5 ampér, kdyby náhodou blafla cívka relé, ať nemají z elektriky škvarek. Myslím ale, že to je zbytečné. (Výrobce denních světel pojistku na ovládací okruh standardně nedovává a ani já ji tam nemám).
5) Bude to fungovat tak, že při otočení spínačky se sepnou světla. Když se pak zapnou normální světla nic se nestane za předpokladu, že si nespletete dráty a nehodíte to tak do zkratu.
6) Nevím jakým způsobem jsou zapojená relátka, zda tam je jedno např. na tlumená a druhé na dálková světla (nebo jedno relátko na každé světlo zvlášť). Pak by se mohlo stát, že by nefungovalo vypínaní tlumených světel při přepnutí na dálkové. To by znamenalo větší tepelné namáhání světel a žárovek. Taky by vůbec nemusel svítit obrys.
7) Tomuto problému bych předešel tak, že bych do toho okruhu (na ovládání cívky relátka světel) zapojil relátko s diodou a zapojil bych ho stejně jako u světel na denní svícení. V tomto případě se zapojují pouze 4 dráty. Dva na ovládání cívky relátka sloužící ke spínání jako-by denního osvětlení a dva zapojené na spínací kontakty tohoto relátka pro denní svícení a vedoucí kladný pól k cívce druhého relátka, spínajícího běžně osvětlení vozidla. Pro ty co nejsou elektrikáři – jeden drát od ovládaní cívky zapojit na mínus pól obrysového světla (ne potkávacího) a druhý drát zapojit nejlépe v pojistkové skříňce na drát (nebo rovnou do svorkovnice) kde se objeví kladný pól po zapnutí spínačky. Ovládaní cívky je vyznačeno jako takový čtvereček a vedou z něj do boku dvě čárky. Toto je obvykle nakresleno na boku relátka a vývody cívky jsou označeny čísly. Ve spodní části relátka jsou pak jednotlivé vývody také označeny čísly. Poznáte i spínací a rozpínací kontakty, ty jsou nakresleny a očíslovány též. Když si nebudete jisti, připojte to nejdřív na zkoušku a označte si to podle sebe. Pak na tom relátku najděte spínací kontakty. Obvykle je na relátku celkem 5 kontaktů. Z toho dva jsou na ovládání cívky a z těch zbývajících tří slouží jeden jako napájení toho co chceme spínat a z těch dalších dvou je jeden kontakt spínací a ten druhý rozpínací. Takže když je cívka bez proudu vede to na jednu stranu a když to sepnem, tak se to přepne na druhou stranu. A my potřebujeme najít ten spínací kontakt společně s tím, na který napojíme přívod (plusový pól).
A ještě snad jedna věc. Když nebude v obvodu ovládání cívky světel pro zapínání jako-by denního svícení zařazena dioda, nic se neděje, akorát se ty světla samy nepřepnou do normálního režimu jako s tou diodou (poté co zapneme normální světla otočením ovladače světel). Jeden drobný rozdíl je pouze v tom, že já osobně bych v tomto případě nezapojoval kostru spínací cívky do okruhu mínus pólu obrysového světla, ale dal bych to přímo na kastli, kde je mínus pól všude a vyhneme se tak případné indukci a možným problémům.
Obecně nevýhoda tohoto zapojení (oproti světlům pro denní svícení) spočívá v tom, že baterie je nadměrně namáhaná odběrem proudu při zapnutých světlech a současném startování. Navíc nedochází k úspoře elektřiny, tak jako u denních světel, což vede k tomu, že při běžném provozu alternátor odebírá více energie motoru a údajně se tak zvyšuje i spotřeba paliva oproti provozu bez světel, obdobně jako s klimatizací.
9) Taky nevím, jak je na těch originálních relátkách vyřešeno zapínání obrysových a následně potkávacích světel. Proto by bylo vhodné do nově přiřazeného okruhu napájení cívky (spínající přes kontakty dru druhou, původní cívku) přiřadit ještě jeden vypínač (kterým by se vypínal napájecí okruh cívky přidaného relátka), aby se to pro případ potřeby dalo vyřadit z provozu, např. technická kontrola, případně kontrola na silnici (aby fungoval obrys, potkávací, dálkové, tak jak má v případě ovládání s páčkou).
Je to jednoduché, jenom si s tím budete muset pohrát. Když už to pak budete zapojovat podruhé, bude to brnkačka
- Vazoun
- Příspěvky: 3622
- Registrován: sob dub 22, 2006 11:27
- Bydliště: Dolní Poustevna Vilémovská 381
- Kontaktovat uživatele:
Autoelekrika
Zdravím všechny na foru - teda chlapci autoelektrikáři já žasnu nad tím, do čeho jste schopni se pustit i jako lajci ?? vidím, že za tu delší dobu mého odmlčení, se zde objevilo spoustu nových šikulů a tímto je vítám do řad " Matízkářů " a moc všem fandí dědek " Vazoun "
---------------------------
Člen Matiz clubu reg.č. 20
---------------------------
Člen Matiz clubu reg.č. 20