K A R O S A , B 7 3 1 - sa doživa Kristových rokov

Pokec o všem, co se jinam nehodí.

Moderátoři: Blue Lanos, pejee

Uživatelský avatar
alvin
Příspěvky: 4359
Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
Kontaktovat uživatele:

K A R O S A , B 7 3 1 - sa doživa Kristových rokov

Příspěvek od alvin »

Ako som už spomenul v Histor.kalendári,pri dátume 16.11. v ten deň uplynie presne štvrťstoročnica,odkedy vozy tohto typového radu začali prmávať v Nitre.Vôbec, sérivá výroba mestské variantu vozov interne označovaných NTŘ 730 (Nová Typová Řada) začala na jeseň 1982,vystavený bol na MSV 1982 v Brne a krátko nato začali prvé dodávky do našich miest.
Prvé typy B731.00 boli vybavené už vtedy mierne zastaralou hydromechanickou prevodovkou Praga 2M-V70. Pre svoj charakteristický hranatý vzhľad a zvuk motora pri rozjazde sme ich prezývali "Motorová jednotka" lebo evokovali železničné vozidlo M152 (810)
http://www.prototypy.cz/?rada=810
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: .
Od linkového vyhotovenia C734 ktoré sa začali vyrábať a dodávať o rok skôr sa líšil mestký variant okrem prevodovky červeného vonkajšieho laku hlavne počtom dverí (3 dvolkrídlové) usporiadaním interiéru (30 sedadiel a 63 miest na státie.
Vývoj autobusov Karosa rady 700 sa začal začiatkom 70.rokov,prvý funkčný vzor bol postavený v r.1973,nahlas sa začalo o nich hovoriť v polovici r.1975,vtedy sa hovorilo o plánovanom spustení výroby v r.1982,v decembri 1976 bola v relácii Auto-moto-revue na Čst odvysielana reportáž zo skušok tohto vozidla,design karosérie vozov tejto typovej rady vychádzal z prototypu ŠD11-Superlux z r.1969,ocenenenom na autosalóne v Nice
Obrázek
,širšej verejnosti sa mprototyp mestského autobusu B731 predstavil na výstave Autoprogres v r.1978
Obrázek
fotka tohto vozidla bola uverejnená aj v časopise Svět motorů v lete 1978,to boli vôbec prvé snímky autobusov tejto typovej rady,po ktoré som sa dostal.
Prvé sériové vozidlá B731.00 boli dodávané v r.1982-3,v r.1984 sa objavil variant B731.04 s uzavretou kabínkou vodiča a typ B732,
url http://galerie-autobusu.cz/Karosa~B732/
s mechanickou prevodovkou Praga 5P80.35,prevzatou s linkoveho variantu C734. Údajne sa v r.1985 vyrobil aj prototyp s "obojživelnou" prevodovkou ktorý mohol kombinovať jazdu s maálnym radením stupňov a automatický režim,podobne ako niktoré dnešné vozy Opel,ale túto informáciu získanú od vodičov ČSAD sa mi nepodarilo dosiaľ nikde overiť.
V r.1986 sa objavili vozy vo farbách zhodných s diaľkovým typom LC735,teda tmavšia červená v kombinácii so snehobielou a bielymi časťami prístrojovej dosky.Treba podotknúť,že mestské autobusy sa nevyrábali až v takých početných sériach ako linkové a diaľkové,tak sa tie inovačné zmeny objavovali u mestských až o rok neskôr ako u linkových a diaľkových.
v r.1987, sa objavil inovovaný typ B732.20 s preplňovaným motorom,zmenšeným presklením vedľa vodiča a na predných vstupných dverách,zmenenou schémou radenia prevod.stupňov,iný tvar mala aj zvýšená časť podlahy v zadnej časti a zvonka charakteristický znak -výfuk vyvedený cez zadný nárazník.
Začiatkom 90.rokov sa zmenili oblé reproduktory v strope za hranaté a čierny povrch sedaiel za čierno-šedý. Do našich miest boli dodávané do r.1995,výroba pre cudzie trhy pokračovala až do r.1999,časť z týchto vozov tzv."rusáky" jazdí aj po našich cestách,nakoľko už nezodpovedali vtedajším našim homologačným predpisom,teda neboli by dostali pre ne nové doklady a ŠPZ,boli dodávané v rámci GO výmenným systémom namisto už dosluhujúcich vozidiel,Dajú sa poznať podľa chromovaného nápisu KAROSA na prednom a zadnom čele a farebných kovových madiel na sedadlách.Tu v Nitre jazdilo jedno také vozidlo,NR-152AP,pôvodne NRA-02-79,url http://imhd.sk/nr/index.php?w=2b2f3a213 ... AP&ghg=223.
B731/2-ky nahradila inovovaná rada B932,
url http://galerie-autobusu.cz/Karosa~B932/

a v r.2002 začal sa vyrábať "posledný mohykán" vychádzajúci z tejto typovej rady KAROSA B952,
https://sk.wikipedia.org/wiki/Karosa_B_952
v Nitre jazdí ,t.č niekoľko vozidiel tohto typu,ale ako nové sem bolo zaradené len jedno jediné vozidlo ,presne 22.12.2005 a uvedené do prevádzky v januári 2006,
http://imhd.sk/nr/popis-typu-vozidla/220/Karosa-B-952
keď sa objavil v našich uliciach,prvé dojmy z neho,ako z vonku,tak zvnútra boli povedané slovami klasika "Chtěla stará mladou býti.."
Takže,veru už 33 rokov nám Vrakosky brázdia ulice našich miest.Dnes je to vozidlo,už dávno zastaralé a prekonané,po každej stránke,,navyše už posledné jedince tejto rady pomaly ,ale isto dosluhujú... :( Vo svojej dobe,však,hoci neznamenalo technický prevrat,bolo určite veľký krok vpred,oproti predchádzajúcim ŠM11,url http://galerie-autobusu.cz/Karosa~SM11/
.Podľa slov vodičov práve prvé B731 sa vyznačovali častou poruchovosťou a nízkou prevádzkovou spoľahlivosťou,ale výrobcovi sa ako-tak podarilo všetky tie detské choroby odstrániť.
Naposledy upravil(a) alvin dne čtv lis 12, 2015 14:39, celkem upraveno 4 x.
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
Reklama
 

Uživatelský avatar
Muco
Příspěvky: 930
Registrován: pát úno 23, 2007 08:47
Bydliště: Banská Bystrica

Re: K A R O S A , B 7 3 1 - 2 5. rokov

Příspěvek od Muco »

Len som sem zabrázdil a pozrel som sa na tento Alvinov príspevok.Je to už starý príspevok,no u nás je to ešte atále "normálnym povozom"... Pripadá mi to,ako keby už ten autobus bol minulosťou...
To len preto píšem,že nám - tento druh autobusu sa po dopr.nešťastí ľud.súboru z DETVY zobrali okamžite...(bol to ročník 1988)-vraj je po životnosti a je teda nevyhovujúci z hladiska bezpečnosti. Asi pár mesiacov na to (medzi tým sme lietali požičanými autobusmi z rôznych kútov Slovenska) nám konečne pridelili "nový"-opäť karosu ,avšak nie je to už ročník 1988, ale 1985...).V robote ho máme dodnes a ešte dlho ho budeme mať-("bílá sršeň s malými sedačkami")-hučí to,zateká,nekúry a všade sú škáry,odkial nám fúka na všetky časti tela..Lietame s ním nie len po ceeeelom Slovensku,ale aj po susedoch cez hranice(veď už sú otvorené a teda nema nás kto poslať nazad)
Poviem vám,že je to odvaha aj zo strany vodiča s týmto autobusom lietať a my trpneme pri každej najmenšej kolíízii-vďaka "disciplinovaním" pár vodičom...

A čo sa týka tej kazivosti :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: -vždy sa pokazí pri návrate domov,,,
Vlastnil som Kalosa(2006),terazky mám TOYOTU yaris VVTi 1.0 /51kW
Zrýchlenie z 0-100km/h : nestíham to zmerať.. ;-))
Preťaženie : od xxxG do - xxxG a aj viac - nedá sa to vyrátať :-(
Reálna spotreba - priemer cca 5/L
+DAEWOO mikrovlnku od r. 1996-do dnes
Obrázek
Uživatelský avatar
alvin
Příspěvky: 4359
Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
Kontaktovat uživatele:

Re: K A R O S A , B 7 3 1 - 2 5. rokov

Příspěvek od alvin »

Tak to sa jedná ešte o prvú generáciu Karosy C734,podľa popisu,tzv.atmosférák ,pred modernizáciou v r.1986 keď sa objavili C734.20 s preplňovaným motorom a drobnými kozmetickými úpravami karosérie,ako zmenšené okno nad vodičom,,aj iné preskladnie spodnej časti predných dverí a zaoblené schodíky a inom schémou radenia prevod.stupňov,čo bol asi ten "starší" bus z r.1988.
Ale niečo podobné my spomínal známy,čo jazdil so zájazdmi poEurópe,pre jednu súkromnu autodopravu. Mali Karosu LC736 z r.1992 (bolo to kocom 90.rokov),ale nemecké orgány ako colníci tak policajti sa nanaň pozerali s nevôľou,hoci tomu busu nič nechýbalo,bol minimálne jazdený. Potom si ten dopravca prikúpil NEOPLAN,ojazdený z rakúska,rok výroby niekdy 1986,už 3x repasovaný,ale ten nemcom nevadilnaopak,nerobili im žiadne problémy pri prechode hranic,Neskôr vraj bol milý Neoplan predny inej firme a následne zhorel 8) 8) 8) pre technickú závadu :P :P :P :P ,a tá KAROSA podľa všetkého jazdí dodnes :lol:
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
Uživatelský avatar
simone
Příspěvky: 1795
Registrován: ned kvě 22, 2005 13:27
Bydliště: Drienovec okr.Košice okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: K A R O S A , B 7 3 1 - 2 5. rokov

Příspěvek od simone »

no je to smutné že to ešte jazdí a týmto busom posielame svoje deti v "bezpečí" do škôl :|
Leganza strieborna metalíza CDX hifi JBL,Magnat,Blaupunkt , LPG,
maxi skuter Kymco Xciting 500
Uživatelský avatar
koniQ
Příspěvky: 309
Registrován: stř led 14, 2009 17:42
Bydliště: Most pri Bratislave, okr. Senec (4km do BA, 17 km do SC) pakáreň

Re: K A R O S A , B 7 3 1 - 2 5. rokov

Příspěvek od koniQ »

jeee to je v pohode, mi mame v praci tiež :) a asi donedavna, cca do 9/08 sme s nim chodili po slovensku, ale ako je v armade zvykom treba opravovat do nemoty, a tak uz sme mohli mat aj 2 nove autobusy za tu sumu co sa do toho vrazilo :lol: , no a autobus teraz jazdi tak maximalne po zapadnom slovensku, , teraz mame Mercedes Tourino a Karosu LC 952 a je to trosku vacsi komfort, DVD, klima, tmave sklá a WC, ale tak nakolko cestujeme niekedy aj 2x do tyzdna BA-MI a spat tak si myslim ze bolo načase :) :o)
Chevrolet Orlando white 1.8 LTZ, ALU 225/50R17, nove od 9/2011, kúpene 11/14 pri 69 000 km, od 72 000 km LPG Tartarini, 54 L nadrz, 3/17 125 000 km

blue Nubirka S 1.6 16V ,r.v.: 1997, bez klimy a ABS, LPG - Tartarini, od 15.3.2017 odpočíva vrakovisku v Bernolakove 330 000 km.
Ozorák Mikuláš
Příspěvky: 315
Registrován: úte říj 24, 2006 19:21
Bydliště: Nové Zámky - SK

Re: K A R O S A , B 7 3 1 - 2 5. rokov

Příspěvek od Ozorák Mikuláš »

No aby Vám nebolo smutno , tak tu si môžete pozrieť jednu KAROSU. S touto jazdím denne v meste Nové Zámky.
Každý si môže povedať svoj názor. Čo mi dali , stým jazdím. :o)
Přílohy
Snímka028.jpg
(232.55 KiB) Staženo 1286 x
Snímka025.jpg
(218.97 KiB) Staženo 1287 x
Snímka027.jpg
(249.61 KiB) Staženo 1288 x
Miki
______________________________
Škoda 110 - červená
Daewoo Nexia GLE , 1,5 SOHC, 8V , 1996 - zlatá metalíza
Uživatelský avatar
Muco
Příspěvky: 930
Registrován: pát úno 23, 2007 08:47
Bydliště: Banská Bystrica

Re: K A R O S A , B 7 3 1 - 2 5. rokov

Příspěvek od Muco »

koniQ píše:jeee to je v pohode, mi mame v praci tiež :) a asi donedavna, cca do 9/08 sme s nim chodili po slovensku, ale ako je v armade zvykom treba opravovat do nemoty, a tak uz sme mohli mat aj 2 nove autobusy za tu sumu co sa do toho vrazilo :lol: , :) :o)
:lol: :lol: :lol: :lol: -i -i -i -i -i Trafil si klinec po velkej Hlave-My ale takú "luxku"nemáme (že vzadu dvere???-no,to vieš..)....


To Ozorák-- Škoda,že nemám, fotku nášho autobusu...- My máme celý krémovo biely (Asi 2x prestriekaný) a tie ružičky na ňom si už nevšímame-len tie škáry zvnútra, vzadu čo chlapi sedia v päťke a ak prší-tak im tečie na celého človeka,(dávajú tam igel.tašku a ak zastaví sofer niekde,tak ju vylejú.Ale to je v poho...,lebo to teče len ak prší.. :lol: :lol: :lol: )
Potom hore-na strope čo máme lišty cez šírku autobusu od okna k oknu-odtial "len" kvapká,ventilačky v strope musíme nejakou páskou na koberec oblepiť,lebo tam najviac fučí aj keď su zatvorené,ja sedím pri zad.dverách a kde sa prepína ventil,musím tam narvať noviny s igel.taškou,lebo odtial fučí ako klíma v lete,samozrejme cez zábradlie mám prehodenú hrubú deku-aby aspoň trošku som bol chránený pred vetrom,teraz čo boli tie zimy a ak sa chcel pozriet cez okno,bolo treba nechtami zoškrabať z okien najskôr námrazu a vlete je to zasa ako v sklenníku... A ešte jedna pikoška- pri otváraní zad.dverí sa nám stal taký trapas,že sme sa hanbili ako prasatá pred ľuďmi(neviem kde sme boli-niekde na východe)-polovička dverí vypadla z vrchných pantov až skoro na zem...To bola šou pre ludí....Pána beka...Že :.."Aha hasiči prišli-sorry PEHA-tiež sme modrí(nechodíme v maskáčoch,pretože su hudby reprezentačným telesom...),ale potom si to prečítajú z cedule čo sme a odkial prišli..."(pekná reprezentácia-hanba na armádu) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Takto cestujeme všade,kde nás pošlú.Od Blavy až po Rusko...proste kam sa vyberú páni a bohužial ,aj smútočné akty musíme zabezpečovať atd... .
Naposledy upravil(a) Muco dne pon úno 02, 2009 17:52, celkem upraveno 1 x.
Vlastnil som Kalosa(2006),terazky mám TOYOTU yaris VVTi 1.0 /51kW
Zrýchlenie z 0-100km/h : nestíham to zmerať.. ;-))
Preťaženie : od xxxG do - xxxG a aj viac - nedá sa to vyrátať :-(
Reálna spotreba - priemer cca 5/L
+DAEWOO mikrovlnku od r. 1996-do dnes
Obrázek
Uživatelský avatar
alvin
Příspěvky: 4359
Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
Kontaktovat uživatele:

Re: K A R O S A , B 7 3 1 - 2 5. rokov

Příspěvek od alvin »

Miki,tak to tipujem na nejaké 80.roky, 1987 a neskôr,popr veľmi ranné 90.roky:Škoda,že to nemá pôvodnu ŠPZ,to by som vedel lokalizovať,aj keď kedysi sa sa NZ vydávali tie špz na preskáčku práve pri autobusoch a naklaďákoch.Preskočili celú séri začínajúcu sa NZ-8..-.. ,aby si mohli dať NZA,lebo koliteé okresy už mali Ačko aj na "zltých tabuľkách" teda pre vozy na 3,5t. Ešte jedenu takú perličku si pamätám ,že kedysi ešte keď boli tie mechanické strojčeky na výdaj lístkov,mal LC 735 NZ-75-01 premávajúca na linke NZ-Žilina číslo toho strojčeka 650 a taká istá vrakoska NZ-75-66 čo jazdila na Považskú Bystricu, 630 a v r.2004 sme si naraz kupovali so susedom z baraku nové autá,ja som mal číslo na ŠPZ 630 a on 650 :lol: :lol: :lol: ,ale už ani jeden ho nemáme. Viem že v r.1996 som sa rozprával zo šoférom na linke NZ-ZA (90040) vozidlo bolo NZA-02-63 ,v čase keď v Nitre dostali diaľkáči nové vozy,tak sa chytel za hlavu,že u nich teda v SAD NZ nieje šanca na nový voz. A čo sa týka MHD v NZ památám,si,že ešte v r.1983 som sa viezol ŠM11 NZ-61-83,ale zaujímave počteníško bole reportáž v časopise STOP č 6/1977, v článku Lajdáctvo autobusov,alebo ľudí ? ktorá m.i. aj riešila technický stav autobusov ČSAD,vtedy ešte DZ 808 v NZ. škoooooooooooda,že už ten časopis nemám.
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
Uživatelský avatar
Muco
Příspěvky: 930
Registrován: pát úno 23, 2007 08:47
Bydliště: Banská Bystrica

Re: K A R O S A , B 7 3 1 - 2 5. rokov

Příspěvek od Muco »

Ty koki- ALVIN,ty ako viem,si z NITRY a tiež si jazdil autobusom? Lebo teda čumím ,odkial vieš tie SPZ. Ale aj ja som si niečo zapamätal . Otec mal RTO-NR-26-93 robil zájazdy ,potom (NR-LV) ,potom dostal IKARUS 77-02(tiež NR-LV) potom dostal "pridelenú nejakú" Karosu " -chodil do nejakej dediny,potom jazdil tiež s Karosou ale už(NR- ZM) a posledných málo rokov dostal "Meďák"... :lol: :lol: :lol: . :mrgreen: :mrgreen:
Vlastnil som Kalosa(2006),terazky mám TOYOTU yaris VVTi 1.0 /51kW
Zrýchlenie z 0-100km/h : nestíham to zmerať.. ;-))
Preťaženie : od xxxG do - xxxG a aj viac - nedá sa to vyrátať :-(
Reálna spotreba - priemer cca 5/L
+DAEWOO mikrovlnku od r. 1996-do dnes
Obrázek
Uživatelský avatar
alvin
Příspěvky: 4359
Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
Kontaktovat uživatele:

Re: K A R O S A , B 7 3 1 - 2 5. rokov

Příspěvek od alvin »

Muco,no,nieee,ten svet je malý :))) Ešte si zabudol,že v lete 1987 Tvoj otec dostal nový Ikarus NRA-20-44 a číslo strojčeka na výdavanie listkov mal 15366..
Nepracoval som v ČSAD,ale veľa cestoval a zaujímal sa o to.
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
Uživatelský avatar
Muco
Příspěvky: 930
Registrován: pát úno 23, 2007 08:47
Bydliště: Banská Bystrica

Re: K A R O S A , B 7 3 1 - 2 5. rokov

Příspěvek od Muco »

Tak to je goooool ! Ano,mal ešte jeden Ikarus ale si ho velmi nepamätám,lebo som v tej tobe studoval u bratov čechov.,takže som v tom autobuse ani poriadne nebol :( :(
Vlastnil som Kalosa(2006),terazky mám TOYOTU yaris VVTi 1.0 /51kW
Zrýchlenie z 0-100km/h : nestíham to zmerať.. ;-))
Preťaženie : od xxxG do - xxxG a aj viac - nedá sa to vyrátať :-(
Reálna spotreba - priemer cca 5/L
+DAEWOO mikrovlnku od r. 1996-do dnes
Obrázek
Olda
Příspěvky: 649
Registrován: čtv bře 17, 2005 15:11
Bydliště: Holice
Kontaktovat uživatele:

Re: K A R O S A , B 7 3 1 - 2 5. rokov

Příspěvek od Olda »

simone píše:no je to smutné že to ešte jazdí a týmto busom posielame svoje deti v "bezpečí" do škôl :|
to je v klidu, velci dopravci ty auta pravidelne udrzuji, me spis zarazi, jak se u noveho kloubaku (SOR NB18) muze kousnout tocna... :roll:
Jeste ze s tim nemusim jezdit...
Renault Laguna GT 98, modrozelená, 3.0 V6 24V, 140KW-ex automat-nyní manual, plná polní, žihadlo
Nexi 1.5 16V Red Sedan-se odstěhovala do prahy
Fiat Uno 1.5i-zvaný arcixindl-je v pánu
Renault Laguna combi 98-se odstěhovala se do zlína
Obrázek
Ozorák Mikuláš
Příspěvky: 315
Registrován: úte říj 24, 2006 19:21
Bydliště: Nové Zámky - SK

Re: K A R O S A , B 7 3 1 - 2 5. rokov

Příspěvek od Ozorák Mikuláš »

Rok výroby tej KAROSY s ktorou jazdím je 1993. No a čo sa týka nových autobusov máme aj CROSWAY-e. No každý kto s nimi jazdí len nadáva. Stalo sa , že keď boli tie mrazy - 12 až -14 cez víkend , v pondelok ráno ani jeden crocan - cháp crosway - nenaštartoval. Staré Karosy však bez problémov. Ono niekedy je mať staré a osvedčené , ako nové a nepoznané. :roll: . Tie crocany sú u nás od októbra minulého roka , no častejšie sú v dielni ako staré karosy alebo ako ich často nazývajú - vrakosy. :o) Ja som spokojný. Do dielne idem len na výmenu oleja, mazanie a poprípade na bežné drobné závady. Nemám problémy s busom.
Miki
______________________________
Škoda 110 - červená
Daewoo Nexia GLE , 1,5 SOHC, 8V , 1996 - zlatá metalíza
Uživatelský avatar
alvin
Příspěvky: 4359
Registrován: pát črc 13, 2007 23:11
Bydliště: Bratislava ,pôvodne Nitra
Kontaktovat uživatele:

Re: K A R O S A , B 7 3 1 - 2 5. rokov

Příspěvek od alvin »

Jedna autobusová aktualitka z nášho mesta
http://imhd.sk/nr/index.php?w=213621323 ... 1f&id=6661
nuž a na to skončenie prevádzky "osobných hovnocucov" t.j. Ikarusov 280,len jediné,pred 10 rokmi by už bolo neskoro. :P :P :P :P
Dnes s akou nostalgiou sa na ne spomína,ale akosi sa u nás rychlo zabúda,že šlo o akýsi diktát RVHP,že sa u nás nemohli vyrábať oveľa lepšie Karosy ŠM16,5,okrem Nitry jazdili aj v Brne a Pardubiciach a o pár dní bude tomu presne 35 rokov,čo sa prvé z nich objavili v našich mestách.
na tomto webe sú snímky prvých bratislavských Ikarusov
http://www.imhd.sk/ba/index.php?w=33293 ... ef1f&id=53
Prvotný šok bol design vstupných dverí,návrat do prelomu 50. a 60. rokov,proste vrcholná anachrónia.Druhým problémom týchto vozidiel,ktoré inak boli dosť často terčom posmechu a nevôle cestujúcich,najmä v medzimestskej premávke,bolo,že ich dovoz začala skôr,než boli homologované pre premávku na pozemných komunikáciach a tak začali chrliť oblaky dymu do nášho ovzdušia,ich motor,licenčný od nemeckej firmy MAN sa síce vyznačoval prevádzkovou spoľahlivosťou,ale sklonom k nadmernej dymivosti,tento problém sa dokoncia riešil v tlači ,ešte v 80.rokoch viackrát. čo sa týka mestskej premávky tam okrem tej dymivosti s nimi toľko problémov nebolo,ale čo sa týka medzimestskej a hlavne začiatkom a v polovici 80.rokov to bola katastrofa,Jednak svojimi jazdnými vlastnosťami a schopnosťami pôsobili ako dokonalá "brzda provozu" problém bol už sebemenšom stupáku,ten motor proste nevládal a utrpenie to bolo aj pre cestujúcich. V zimnom období bol problém vykúriť interiér,zadný bufik tam bol akurát na okrasu,vodiči ho s dôvodov šetrenia PHm nemohli zapínať,sem-tam sa do interieru dostávali aj exhaláty a prach cez klb.Problém bola aj ich štartovateľnosť ,keď ručička teplomeru klesla hlbšie pod nulu.
A hlavne dosť často sa tieto vozidlá kazili,hlavne v zimnom obdodí,Mucov otec by vedel rozprávať,čosi som sa aj s ním nacestoval.
ďalší problém bol servis týchto vozov,do r 1986 sa nikde na Slovensku ,vo väčšom negenerálkovali tieto vozidlá,po 4-5 rokoch prevádzky ich jazda na dlhšiu trať bola utrpením pre všetky strany,ako vodiča,tak cestujúcich aj za ním idúcich vodičov.Podniky si ich všelijako látali vo vlastnej réžii,generálkovať sa začali až okolo r.1986-7,na Slovensku v Košiciach a v Čechách,myslím v Hradci Králové,ale neviem to naisto.
A tak sem-tam vznikali zaujímave hybridy,ako u nás jeden z prvých Ikarusov ,NR-41-67,ktorý bol v r.1978 odstavený pre poškodenie zadnej časti po náraze zozadu a jeho motor použili ako zdroj náhradnych dielov do zvyšných dvoch Ikarusov. Napokon,keď vyraďovali spomenuté ŠM 16,5,koncom leta 1978,onen Ikarus NR-41-67 dostal nieln zadné čelo,ale aj kompletný motor s prevodovkou z ŠM 16,5 a tak vznikol unikátny hybrid,na ktorý sa údajne prišli pozrieť aj zástupcovia firmy Ikarus,ako je to možné,že na Ikaruse 280 nemusí vodič ručne radiť prevod. stupne. A vraj potom,na základe tejto skúšky v praxi bolo dodaných k nám aj niekoľko mestských Ikarusov s hydromech.prevodovkami Praga.
v druhej polovici 80. a 90.rokov sa síce zlepšili servisné a opravárenske siete a možnosti týchto vozidiel,ale čas nezastavíš a vozidlo už archaické v čase svojho unedenia do prevádzky neomladíš.Posledné k nám boli dovezené v r.1990,nuž a niektoré z nich ,ktore ešte začiatkom tohto roku dojazďovali,boli už fakt v žalostnom stave.
takže ,hoci sám podlieham nostalgii,mám pr ňu hlboký zmysel,v tomto prípade nahlas vravím,Konečnembol už najvyšší čas " a ich čestné miesto už posledných 10 rokov bolo niekde v galérii historických vozidiel,ale rozhodne nie v pravidelnej preprave cestujúcich :shock: :shock: :shock:
http://www.imhd.sk/nr/index.php?w=21362 ... 1f&id=6662
nuž,adekvátnou rozlúčkou s nimi by bolo asi podpálenie naprosted námestia :lol: :lol: :lol: ,ono asi by oveľa viac dymu nebolo,ako produkovali ich výfuky,svojho času :lol: :lol: :lol: :lol:
DACIA Sandero 1.0 SCe Arctica -"Šándor" , ex-HUNYADI GETZ 1.1i/2004,zvaný "Veľrybák" , predtým MATIZ 0.8/2003 alias "Šunkovec", na ten nedám dopustiť, ešte predtým TICO SX (1996), okrem toho v minulosti 2x Opel ASTRA, SEAT IBIZA, Š100, Š120L
Olda
Příspěvky: 649
Registrován: čtv bře 17, 2005 15:11
Bydliště: Holice
Kontaktovat uživatele:

Re: K A R O S A , B 7 3 1 - 2 5. rokov

Příspěvek od Olda »

Tak dej pak schválně vědět, jak Vám tam ty nový pendolina(NB18) choděj-v pardubicích mame teď 1.novej-v příměstském provozu a chlapi mají problém najet 200km bez poruchy :roll:
Nezbývá než doufat že se to časem vychytá...
Renault Laguna GT 98, modrozelená, 3.0 V6 24V, 140KW-ex automat-nyní manual, plná polní, žihadlo
Nexi 1.5 16V Red Sedan-se odstěhovala do prahy
Fiat Uno 1.5i-zvaný arcixindl-je v pánu
Renault Laguna combi 98-se odstěhovala se do zlína
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „POKEC“