Stránka 1 z 2
Udělátko na žárovky
Napsal: pon črc 17, 2006 22:41
od Krtek
Co řikte na tohle ? Celkem mně to při mý spotřebě žárovek láká. Teda alespoň to vypadá kapku profi a s nějakejma rychlospojkama bych se nemusel s..t. Je mi jasný že to bude normální odpor co stojí bůreše ale nechce se mi nic bastlit tak bych to (bejt to za pakatel) i pořídil. Pro mně je pohodlnějsší poslat maila a zajít na poštu než ject do města a shánět odpor a rychlospojky. Tak jsem se zamyslel a pořídim to v rachotě. Akorát jakej odpor mi srazí napětí o 1-2 V ? Měl bych se stydět ale z ohmova zákona to nějak nedopočtu A předpokládam výkonovej, když má žárovka 55W. Sem si to napsal a vychází mi při 12V a 55W odpor žárovky 2,6 ohmu. Pak zpětně proud vyjde 4,5 A a když do ní pouštim 14,7V teče jí proud 5,6A a do série bych teda dal odpor 0,6 ohmu aby to mělo celkem 3,2 ohmu a proud zase 4,5A. Takže asi 1 Ohmovej výkoňák ? Asi bych dal na čokolády ale jak ho chladit ? A nechat ho jen tak plandat je taky asi blbost ?
http://www.autoelektrika.cz/zarovky/ziv ... arovek.php
Re: Udělátko na žárovky
Napsal: úte črc 18, 2006 07:01
od marianH
Ahoj.
A neuvažoval si o tom, že by si tam dal do série 1-2 výkonové diody. Na PN prechode polovodičov vzniká úbytok napätia 0,6V (kremík) 0,3-0,4V (germánium). Ja by som tam dal po dve za sebou výkonové kremíkové diody na prúd 10-15A a možno by ich ani nebolo treba chladiť.
Marián
Krtek píše:Co řikte na tohle ? Celkem mně to při mý spotřebě žárovek láká. Teda alespoň to vypadá kapku profi a s nějakejma rychlospojkama bych se nemusel s..t. Je mi jasný že to bude normální odpor co stojí bůreše ale nechce se mi nic bastlit tak bych to (bejt to za pakatel) i pořídil. Pro mně je pohodlnějsší poslat maila a zajít na poštu než ject do města a shánět odpor a rychlospojky. Tak jsem se zamyslel a pořídim to v rachotě. Akorát jakej odpor mi srazí napětí o 1-2 V ? Měl bych se stydět ale z ohmova zákona to nějak nedopočtu A předpokládam výkonovej, když má žárovka 55W. Sem si to napsal a vychází mi při 12V a 55W odpor žárovky 2,6 ohmu. Pak zpětně proud vyjde 4,5 A a když do ní pouštim 14,7V teče jí proud 5,6A a do série bych teda dal odpor 0,6 ohmu aby to mělo celkem 3,2 ohmu a proud zase 4,5A. Takže asi 1 Ohmovej výkoňák ? Asi bych dal na čokolády ale jak ho chladit ? A nechat ho jen tak plandat je taky asi blbost ?
http://www.autoelektrika.cz/zarovky/ziv ... arovek.php
Napsal: úte črc 18, 2006 07:27
od stefan
No neviem ako Vám, ale Espero svieti tak slabo,
že uvažovať o zníženi napätia na žiarovke a tým
ešťe viac znížiť svietivosť vôbec neprichádza do úvahy.
Napsal: úte črc 18, 2006 17:32
od Krtek
to je jedno, že neuvidim... halvně už mně žárovky stály to co tunery celý světla
Asi to pořešim těma diodama. přišel mi mail z tý "firmy" a nestačil sjem se divit, jak stouply odpory a dráty v ceně:
Tato sada stojí 750,- Kč vč. DPH a je ihned k odebrání. Dodáváme PPL, DPD či ČD KURÝRem.
V případě zájmu se ozvěte (+420 596410120).
Napsal: úte črc 18, 2006 18:08
od Habron
Odpor s uvedenými parametry by byl: Proud je tedy těch 4,5A, podle ohmova zákona (který však v praxi nefunguje
) by byl R = U/I = 0,75/4,5 = 0,17R. Výkonová ztráta by na něm byla P = R * I * I, tj 3,5 W. Kdybys tam dal paralelně tři dvojwaťáky, tak bys to ani nemusel nijak speciálně chladit, ale musel bys mít napaměti, že i tak by jejich teplota byla kolem 80 - 100 °C. Výkoňák má destrukční teplotu kolem 280 °C.
Dioda do série vykoná obdobnou práci, výkonová ztráta logicky musí být stejná.
Napsal: úte črc 18, 2006 18:44
od Slavek
krtku jestli chces ja mam doma odpory jeste z ruska co se davali do tevizoru a myslim ze 1 kilom by ti bohate stacil a nemyslim si ze by se to hřalo až tak hodne, v siti televizoru mas daleko vic amper nez v siti auta
Napsal: úte črc 18, 2006 19:47
od JRD McLAREN
..pocuvajte ma...
omov zakon je ze:..
..do prace sa chodi z odporom..
..z prace sa chodii pruudom..
..na vyplatu sa caka z napetiiimm..
..
...a vedenia sa dotknuut nemozesh ...
:lol::lol:..
..hodnotu toho odporu musish pocitat "zo zbytkoveho napetia"..
teda altik dava povedzme od 13,7 do 14,4.. a zaarovka je 12V
..teda napetie je 1,7 az 2,2 V ..
..a prud je tych 4,5A co si vyraatal..
..taqze tych 0,48 OHM az 0.37 OHM ..
a wataz odporu taq 8W..az 10W..
..
a myslim ze tie odpory co ma Nexia pod Induckou..vedla baterky..
..by aj mohli byt...
Napsal: úte črc 18, 2006 19:53
od ppp
stefan -> ja som riesil a ciastocne poriesil espero zvysenim napatia na ziarovkach
. Sice tie H1 nebudu nikdy svietit ako H7 ale aspon tak neodchadzaju
)).
Napsal: úte črc 18, 2006 20:08
od Habron
Tak já si nejsem jistý, ale srážet 2V na světla - není to trochu příliš? Když si vezmu, že napětí plně nabitého akumulátoru je 13,8V a vlastně všechna auta to mají tak a jestli v jiných autech žárovky nepraskají ...
V Krtkově případě bych se stále snažil přijít na příčinu.
elektrika
Napsal: úte črc 18, 2006 20:49
od simone
Krtko a ako sa ti dostava do site tolko voltov???? normalne to inklinuje 1,5V +/- Fakt radšej ako investovať do tých predražených odporov radšej najdi príčinu. Ja som mal v Nexii digitalný merač na elektricku sieť a max čo som videl na displayi bolo nejakých 14V ale to som už vytáčal a aj to bolo len krátkodobo kým mi to nezregulovalo na 12,5V čo tam má byť. Ta sada ma v mojich očiach hodnotu je to ako v TV reklamách zaručené etody na schudnutie typu EASY 2000. Skusim zajtra na regulovanom zdroji čo vydrží taka žiarovka. Odpalim OSRAM SILVERSTAR 60/90W
Napsal: úte črc 18, 2006 21:07
od Krtek
Vždyť já nechci žádnou předraženou blbost kupovat. To si tam dam radši ty diody sám, jsem elektronik tak jsem se z hecu zeptal na cenu 4 drátů a dvou odporů. Lidská blbost je asi nekonečná, kdž to jsou schopný prodávat.
Měřil jsem si napětí na baterce a trvale od volnoběhu po omezovač otáček mam 14,5 - 14,7V. Zatim každej servisman mi řikal, že do 14,8 je to v normě takže se s nějakou výměnou regulátoru nečapu.
Re: elektrika
Napsal: úte črc 18, 2006 21:29
od petrm
simone píše:Krtko a ako sa ti dostava do site tolko voltov???? normalne to inklinuje 1,5V +/- Fakt radšej ako investovať do tých predražených odporov radšej najdi príčinu. Ja som mal v Nexii digitalný merač na elektricku sieť a max čo som videl na displayi bolo nejakých 14V ale to som už vytáčal a aj to bolo len krátkodobo kým mi to nezregulovalo na 12,5V čo tam má byť. Ta sada ma v mojich očiach hodnotu je to ako v TV reklamách zaručené etody na schudnutie typu EASY 2000. Skusim zajtra na regulovanom zdroji čo vydrží taka žiarovka. Odpalim OSRAM SILVERSTAR 60/90W
Tak 12.5 V je málo auto musí dobíjet alespoň 13.8 a víc nejlíp někde kolem 14.2 bohužel Krtek má smůlu že má trvale dobíjení na max a H7 žárovka je víc citlivá než jiný typy a nelíbí se jí to
Napsal: stř črc 19, 2006 09:08
od Habron
Jo a teď jsem si vzpoměl, že jsem kdysi dělal měnič z 24V na 12V, 20A, aby se na autobusech dala používat výzbroj z osobáků a nakonec se všechny stahovaly a přenastavovalo se napětí na 13,8, protože celá elektrovýzbroj je stavěná na tohle napětí, a i když se všude píše 12V, tak některý zařízení prostě nefungovaly korektně.
Krtkovy by tedy podle mě určitě stačilo srazit napětí na těch 13,8 a žárovky by mu vydržely, jako každýmu druhýmu.
Napsal: stř črc 19, 2006 18:19
od ppp
Felda altik dava od 14.25 do 14.35 na svorkach altiku.
Mne espero vsak ukazalo az 14.7 ale musim to omerat aj pri inych rezimoch nez volnobeh bez dalsich spotrebicov.
Napsal: stř črc 19, 2006 21:15
od Krtek
Mně to těch 14,5V ukazuje při volnoběhu ale od 1200 ot je tam prakticky pořád 14,7V. A to i když mam zaplou klimu a rádio. Kapku to srazí ke 14V když zapnu vyhřejvání zadního skla.