Stránka 1 z 1

Cestou na sraz na Moravu , aneb po stopách historie D1

Napsal: pát bře 10, 2006 09:39
od Tomáš
Jelikož už delší dobu pátrám po historických zajímavostech různých koutů naší země, hlavně staveb z období války, jako jsou např. vojenské tvrze na hranicích ( kterých jsem již řadu navštívil), naplánoval jsem si na cestu na sraz pár zastávek na unikátní stavby z období protektorátní dálnice ( dnes D1), která byla vlastně z velké části připravena k dobudování , akorát se na ní do konce 60 let nějak zapomnělo . Dnešní D1 využívá spoustu původních staveb , ale jsou i místa , kde vede jinde a původní stavby jsou nevyužité. Jde hlavně o dva zatopené mosty v okolí Želivky ( dá se k nim dostat cca 1km pěšky)a jeden dvoupatrový most u Píště( dá se projet spodním dálničním patrem, kde slouží pro místní komunikaci asi 100 metrů dálnice). Další vychytávka je slepá silnice , asi 1,5km, do obce Borovsko ( 7 obyvatel ! ), která je minulou dálnicí ( využívá se jen jeden pruh , ale je to jediná obec s tak malým počtem obyvatel do které vede jediná cesta a to dálnice!) Chci se na některá tato místa podívat a pochopitelně hlavně fotit .
Pokud se bude někomu chtít , můžeme jet z Prahy společně (myslím , že zdržení na těchto zastávkách je cca 1hod. ) ....... a pak hurá na Moravu !!!

Hodím sem ještě pár odkazů . Pokud to někdo znáte , nebo jste tam byli , napište sem ohlasy.

Napsal: pát bře 10, 2006 09:53
od Tomáš

Napsal: pát bře 10, 2006 09:56
od Topol
Pěkný den :D Sraz za 49!
Zajímavý nápad!Já teda uvažuji ještě nejsem na 100% ale možná pojedu už v pátek a o něčem takovým jsem uvažoval že cestou se taky cournu.
No a když nebude na místě ubytování tak přezpím třeba v autě :?Nemám rád jen honem honem.Jak říká jeden můj známý:Nejhorší smrt je z vyjančení :lol:
Který den chceš jet?
Ať nám jezdí a nezlobí :P

Napsal: pát bře 10, 2006 10:35
od LIFELIKE
Topol píše:Jak říká jeden můj známý:Nejhorší smrt je z vyjančení :lol:
Definuj bližšie prosím slovo "vyjančení"

Napsal: pát bře 10, 2006 10:43
od Topol
Pěkný den :D Sraz za 49 bez počasí protože počasí je :twisted:
Vyjančení=zbrklí,nerozvážný,impulsivní zkrátka hrrrr! Je to od každého trochu!
Asi tak nějak ;)
Ať nám jezdí a nezlobí :P

Napsal: pát bře 10, 2006 11:26
od Cross
Tome, velice zajimave ta encyklopedie. Docela jsem tomu propadl. Uz vic jak hodinku prohlizim mosty. Je to dobre. -i

Napsal: pát bře 10, 2006 16:55
od mipo
Vidím, že máme podobné záujmy. Spomínané stránky mám prečítané a tiež by som sa tam išiel pozrieť. Bohužiaľ to mám trochu z ruky a keď tadiaľ idem, tak nemám čas sa zastaviť kukať a fotiť.
Ak budú nejaké fotky, tak mám určite záujem! Veď na zraze pokecáme.

Napsal: pát bře 10, 2006 19:45
od milosh
LIFELIKE píše:
Topol píše:Jak říká jeden můj známý:Nejhorší smrt je z vyjančení :lol:
Definuj bližšie prosím slovo "vyjančení"
u nas se rika nejhorsi je smrt z vyplaseni :lol: tak to je to samy

Napsal: pát bře 10, 2006 19:46
od milosh
ty mapy sou super, zkus to uprasnit pomoci tech to map, taky bych se tam stavil ;)

http://beta.mapy.cz a pak dej leteckou

Napsal: pon bře 13, 2006 07:36
od Tomáš
Miloši , přes Beta jsem na to koukal taky , je to tam naprosto jasné , ale nevím , jak to nastavit a dát sem , ale najdi si na základní, Borovsko , na přehradě Želivka je vidět takovej cancourek ( to je ten most ) , pak dej leteckou a přibližuj.

Mnohem víc takových staveb je v okolí Brna , původní dálnice se měla Brnu uplně vyhnout spodem , tam je toho vidět spousta , brňáci , víte o tom ???

Napsal: pon bře 13, 2006 09:43
od Kessler
Vím akorát o zbytcích plánované dálnice z Vídně tuším do Warszavy...po ní tu je několik kilometrů stále používané "Staré dálnice", fešný betonový mostní pilíř u přehrady a několik zbytků náspu směrem na sever kolem Rozdrojovic a na Kuřim...

http://beta.mapy.cz/?mp=ophoto&zm=14&cx ... 3%AD%C5%99

Napsal: pon bře 13, 2006 10:48
od Habron
Něco o historii českých dálnic se dá dočíst přímo na oficiálních stránkách ředitelství dálnic: http://www.ceskedalnice.cz/historie.htm

Jak píše Kessler, u Rozdrojovic jsou v polích základy mostních pilířů, je to tam moc pěkná krajinka na kolo. ;)

Napsal: úte dub 25, 2006 12:26
od Tomáš
Tak něco pro ty , kdo se v sobotu cestou staví na tomto unikátu . Pro ty kdo mají zájem a pojedou společně z Průhonic. Zjistil jsem jednu zajímavost od člověka , který tam byl , ve spodním patře je děsnej randál od aut co jezdí nahoře , most je ocelový a při přejezdu dilatací na koncích máš prej pocit , že na tebe spadne ....

něco z historie mostu u Píště:

Původně 74,50 km, nyní 76,50 km dálnice D1.
Původní, 138 m dlouhý dálniční most přes údolí řeky Želivky u Píště, začala v roce 1939 stavět pražská stavební firma Ing. Brázdil & Dr. Ješ. Během války bylo v roce 1942 i po několika udělených výjimkách nařízeno stavbu zastavit. Ale hned po válce byla v roce 1945 práce na mostě stejnou firmou obnovena.

Na konci roku 1950 byl most téměř dokončen. Zbývalo pouze vybetonovat poslední mostní pole u východní opěry. Toto pole se ještě stačilo vyarmovat a bylo připraveno k betonáži avšak ta se na jaře 1951 už neuskutečnila, protože komunistická vláda dálnici dostavět nehodlala. Staveniště proto bylo opuštěno a pomalu začalo zarůstat plevelem a náletovými dřevinami. Jediný, kdo most uprostřed divoké přírody občas využíval, byli turisté a lesníci. Proto si jen málokdo všiml, že připravená konstrukce pro poslední pole chátrá. Poté, co se v 50. letech zřítila, byla raději odstraněna a po mostě se již nedalo přejít.

Když se v 60. letech začala dálnice po dlouhé době dokončovat, nastal u tohoto mostu obrovský problém. Na původní dálnici se k mostu počítalo s velice prudkým klesáním, což si dálnice D1 naprosto nemohla dovolit. Aby byly splněny parametry, k mostu by musela být nová dálnice svedena velice hlubokými zářezy na obou stranách údolí, což by bylo velice nákladné už kvůli tomu, že most by se také musel rozšířit a hlavně dokončit. Jediným řešením se stala výstavba nového přemostění, které bude dvakrát tak vysoké. Ovšem otázkou bylo, co s mostem starým. Ten by se kvůli novému mostu musel zbourat a jeho likvidace by také nebyla zrovna levná. A postavit nový most vedle starého nepřipadalo v úvahu, protože by musel být dvakrát tak delší a na úzkém ostrohu nezbývalo pro dva mosty místo.

Nakonec byl problém vyřešen tak originálním způsobem, že byly splněny veškeré požadavky. Těsně vedle starých pilířů byly v 70. letech vystavěny čtyři nové, vysoké a úzké pilíře, které trčely vysoko nad starý most. Nad opěrami původního mostu byly vybudovány nové opěry a nad tím vším byla zkonstruována mohutná ocelová mostovka. Protože starému mostu chybělo ještě jedno mostní pole, muselo být dobetonováno, ale betonáž proběhla velice nekvalitně. Starý most byl zachráněn a dokonce i využit pro zdejší silnici z Hořic do Vojslavic. Silnice vede jen po jedné polovině mostu, která byla určena pro směr dálnice do Brna. Pouze u západní opěry šikmo přetíná i druhý profil mostu. Navíc je silnice zastřešena neboť přímo nad starým mostem vede most nový, širší. Tím vlastně vzniklo jakési horní patro mostu a původní mostovka historického mostu zůstala v patře spodním.

Ukázalo se, že ne vždy je nutné staré stavby bourat, i když už neodpovídají novým požadavkům. Speciální řešení zachránilo a díky zastřešení částečně zakonzervovalo historickou památku. Most ze 40. let 20. století vypadá jako nový, pouze část dokončená v 70. letech se sype. Pro novou dálnici nemusely být hloubeny hluboké zářezy a dvojkombinace obou mostů perfektně zapadla do krajiny. Kdo jejich historii nezná, možná ani netuší, že oba mosty od sebe dělí 30 let

Napsal: úte dub 25, 2006 13:46
od djpsx
Je to paráda. Tato věci mě moc baví. Žel bohu, nemám dálniční známku. Ale až budu mít volný víkend, tak si koupím tu 15ti denní a pojedu se podívat.

Napsal: úte dub 25, 2006 21:24
od Loobo
Dvojmost znám velmi důvěrně, pocit pod dálnicí je opravdu zajímavý. Doporučuji pokud bude více aut nechat na mostě, protože se jezdí jenom po půlce mostovky a na Vojslavický straně za mostem vede cesta dolů ( u nějaký vyrovnávací nádrže) k Želivce, odkud to působí ještě lépe a jsou odtamtud hezký fotky.
Moc bych se ale dole nepotloukal, protože ze Želivky bereme vodu, tak aby jste nám něco neposlali :lol:
Co se týče opuštěnýho připravenýho tělesa dálnice před dostavbou tak tam prej byli nejlepší houby. Táta tam chodil sbírat a říkali že jdou na dálnici ;)