úprava termostatu na Nubiře I 2,0 16V
Napsal: úte zář 27, 2005 22:07
omlouvám se za založení nového tématu, ale potíže s termostatem se vyskytují ve foru Nubiry jen okrajově a tak si myslím, že můj poznatek bude přínosem pro všechny majitele 2,0 Nubir.
1. již několikrát jsem psal, že se mi Nubi pomalu ohřívá a v zimě jsem před chladič dal karton, čímž jsem Nubi degradoval na nějakou Š -120 a protože se mi v podstatě ihned po nastartování začala ohřívat i trubka vedoucí od termostatu ke chladiči, usoudil jsem, že problém je v termostatu.
Navštívil jsem Krč a zjistil, že termostat stojí cca 2000,-. To je cena, kterou nehodlám akceptovat. Hledal jsem dále. Na Patočkové je prodejna autodílů a tam stojí termostat na Nubi 2,0 asi 900,- v plastovém domečku (Venon)nebo tak nějak. To už je lepší ne? Ale nejdřív jsem se chtěl podívat na vlastní bulvy, jestli by nešel termostat nějak upravit, či nahradit např. z jiného vozu.
Tak jsem tedy vše rozebral a kouk na to.
Mám blbou zprávu, domeček je natolik atypický, že náhrada je bez větších úprav je problematická.
2. Chladicí směs jsem celkem jednoduše vypustil hadicí u vyrovnávací nádržky a chytal jsem ji do napůl přeřízlé platové 1,5 l lahve (samozřejmě několikrát. viz foto
Kapalinu jsem vypusti trubkou u nádržky a po vypráznění nádržky jsem trubku ohnul směrem dolů a vypustil cca 3 lt kapaliny. po demonáži 2 šroubů už nic z termostatu neteklo.
takhle vypadá vlastní termostat vyjmutý z hliníkového domečku (zmáčknout, pootočit a vyjmout)
tam jsem zjistil, vydřený zářez v hliníkovém domečku a zřejmě tedy zavírání termostau úplně nesedělo v domečku
než jsem se rozhodl zakoupit za 900,- nový termostat, zkusil jsem malou úpravu dosedací plochy. Naletoval sem po celém obvodu klapky termostatu cca 2mm vrstvu cínu a tu jsem pak pilníkem upravil přibližně do úhlu, jakou má dosedací plocha domečku. Viz foto.
A pak vše namontoval zpět.
Úprava se mi projevila skoro okamžitě. Po ujetí cca 1 km se ručička odlepí od nulové polohy a po 2 km je už vprostřed mezi 1/2 a 1/4 teploty.
Před úpravou se motor takto neohřál ani po cca 8 km!!! Je pravda, že v poloze mezi 1/4 a 1/2 se chvilku drží a nakonec se ustálí cca 1 mm před 1/2 na měřáku (zhruba po ujetí tak 5 km) před úpravou asi po 10km.
Ještě jedna informace pro experimentátory. Funkci termostau jsem zkusil v hrnci s vodou na sporáku, jestli se správně zavírá a otvírá. Pak jsem teprv zkoušel upravit sedlo. Pokud se termostat v hrnci ani nehne musí se vyměnit.
1. již několikrát jsem psal, že se mi Nubi pomalu ohřívá a v zimě jsem před chladič dal karton, čímž jsem Nubi degradoval na nějakou Š -120 a protože se mi v podstatě ihned po nastartování začala ohřívat i trubka vedoucí od termostatu ke chladiči, usoudil jsem, že problém je v termostatu.
Navštívil jsem Krč a zjistil, že termostat stojí cca 2000,-. To je cena, kterou nehodlám akceptovat. Hledal jsem dále. Na Patočkové je prodejna autodílů a tam stojí termostat na Nubi 2,0 asi 900,- v plastovém domečku (Venon)nebo tak nějak. To už je lepší ne? Ale nejdřív jsem se chtěl podívat na vlastní bulvy, jestli by nešel termostat nějak upravit, či nahradit např. z jiného vozu.
Tak jsem tedy vše rozebral a kouk na to.
Mám blbou zprávu, domeček je natolik atypický, že náhrada je bez větších úprav je problematická.
2. Chladicí směs jsem celkem jednoduše vypustil hadicí u vyrovnávací nádržky a chytal jsem ji do napůl přeřízlé platové 1,5 l lahve (samozřejmě několikrát. viz foto
Kapalinu jsem vypusti trubkou u nádržky a po vypráznění nádržky jsem trubku ohnul směrem dolů a vypustil cca 3 lt kapaliny. po demonáži 2 šroubů už nic z termostatu neteklo.
takhle vypadá vlastní termostat vyjmutý z hliníkového domečku (zmáčknout, pootočit a vyjmout)
tam jsem zjistil, vydřený zářez v hliníkovém domečku a zřejmě tedy zavírání termostau úplně nesedělo v domečku
než jsem se rozhodl zakoupit za 900,- nový termostat, zkusil jsem malou úpravu dosedací plochy. Naletoval sem po celém obvodu klapky termostatu cca 2mm vrstvu cínu a tu jsem pak pilníkem upravil přibližně do úhlu, jakou má dosedací plocha domečku. Viz foto.
A pak vše namontoval zpět.
Úprava se mi projevila skoro okamžitě. Po ujetí cca 1 km se ručička odlepí od nulové polohy a po 2 km je už vprostřed mezi 1/2 a 1/4 teploty.
Před úpravou se motor takto neohřál ani po cca 8 km!!! Je pravda, že v poloze mezi 1/4 a 1/2 se chvilku drží a nakonec se ustálí cca 1 mm před 1/2 na měřáku (zhruba po ujetí tak 5 km) před úpravou asi po 10km.
Ještě jedna informace pro experimentátory. Funkci termostau jsem zkusil v hrnci s vodou na sporáku, jestli se správně zavírá a otvírá. Pak jsem teprv zkoušel upravit sedlo. Pokud se termostat v hrnci ani nehne musí se vyměnit.