Zpoved zlocince
Napsal: stř srp 17, 2005 18:43
Zpoved zlocince
Martin patrí do gangu zkušených zlodeju aut. Stejne jako jeho kolegové si i on
prísne chrání soukromí. Aby také ne, vždyt jde o kšeft, ve kterém se tocí
milióny. A z prepychu do prítmí policejních cel se nechce nikomu. "Když jste
dobrí, za rok si vydeláte na dum a luxusní auto - legální, protože jen hlupák
na sebe upozorní tím, že bude jezdit v kradeném aute. Chce to ale delat tak
maximálne tri, ctyri roky. Pak vás zacne znát hodne lidí, zacnete mít profláklý
ksicht a je to o prušvih. Málokdo s tím ovšem skoncí. Je to tak lukrativní
byznys, že v tom všichni vesele jedou dál," priznává Martin. Stejne jako rádné
podnikání i krádeže aut procházejí vývojem. Na vlastní kuži to zná i Martin:
"Kdysi to bylo živelné, z ciziny se vozilo cokoliv. Dnes se krade na objednávku.
Klient si presne specifikuje, jakou chce barvu, typ, stárí, pocet najetých
kilometru apod. Je to pro nej výhodné.
Chcete treba posledního golfa? Auták dostanete od zlodeje za 50 tisíc korun,
dalších 50 tisíc vás budou stát papíry a 20 tisíc klempírina, aby fízlové na
nic neprišli. A vuz, který má cenu pul miliónu, máte za 120 tisíc." Zlodeji
jsou pritom schopní ukrást prakticky cokoliv. Pochopitelne krome automobilu,
které u nás mají treba jen jednoho zástupce. "Prejete si treba bavoráka 850 CSi,
který má speciální systém vstriku? Bez problému! Oficiálne, zduraznuji
oficiálne, tady jsou dva takové vozy, jeden má lékar na pražské Bulovce. A vám,
když se v branži trochu vyznáte, stací zajít do správného bazaru na pražské
Skalce, zeptat se na správného cloveka a on vám rekne, abyste si pro vuz prijel
v noci s liazkou." Na prímé krádeže má Martinuv gang své specialisty. "Je
nekolik zpusobu, jak auták ukrást. Ty nejubožejší jsou dlažební kostka do okna
nebo vyháckování, ale to delají jen amatéri. cistá prácicka je pres klíc.
Automobily, které se vyrábely zhruba do poloviny devadesátých let, mely
klasické klíce se zoubky zvenku. Takže si vyhlédnete treba golfa a jednoduše mu
vytrhnete zámek. Jeden z kluku hlídá, jestli kolem nejede policie nebo majitel.
Další kluk odnese zámek do auta opodál. V nem sedí profík, který z vlastního
prineseného polotovaru klíce udelá za chvíli nový. Jak dlouho to muže trvat?
Tak tri minuty, nejdéle. Pak hned odjíždíte, samozrejme na vlastních
espézetkách a s vlastními papíry. Je to v noci, takže když vás chytne hlídka,
reknete, že se vám proste nekdo snažil dostat do auta a vyrval vám zámek. A aby
policisté kontrolovali v noci císla motoru, to jsem ješte nezažil." S novými
typy klícu, které mají zoubky zabudovány do tela klíce, je to horší. "Do
takových aut se jde vetšinou pres centrál. Za vytipovaným vozem jede druhý, ve
kterém sedí kluk se cteckou. To je speciální zarízení, které nacte kód centrálu
vyhlédnutého vozu. Ten je po odchodu majitele upravenou vysílackou odblokován,
casto i s imobilizérem. A jste uvnitr. Startujete ruznými zpusoby. Treba
strhnete závit spínacky a nastartujete obycejnou dvoukorunou. Nebo nafoukáte na
zámek dusík, praštíte do nej a on se rozpadne. Pak stací zrucnému elektrikári
jen pár vterin na to, aby nastartoval a odjel."
V hlavní roli dusík
Dusíkem se prekonávají také klasická mechanická zabezpecovací zarízení,
napríklad zamykání zpátecky. "Vezmete dusík, který se u nás sice nesmí prodávat,
ale v drogeriích ho v pohode seženete, lehnete si pod auto a postríkáte
zamykání zespodu. Pak to lehce krupne a je to. To samé je s pákou na volant."
Presto neplatí, že by zamykání zpátecky bylo špatnou investicí. "Jasne, když
budu mít vedle sebe dve auta, jedno se zamykáním a druhé bez nej, vždy si
vyberu to bez nej. Je to o poctu zabezpecovacích zarízení, které je treba
prekonat. Máte méne práce a jste rychleji pryc." Jednoduchý prostredek - dusík
- se používá i v prípadech, kdy je vuz strežený na dálku bezpecnostní agenturou.
"Auto musí vydat signál, musí si pípnout. A je naše. Stací na štenici naprat
kvanta dusíku a ono to všechno popraská." Dalším zarízením, které je treba
prekonat, bývá alarm. "K smíchu. Vytipujete si treba bavoráka, otevrete násilím
kapotu, vezmete klešte a odcvaknete sirénu. Ona si sice trikrát houkne, ale pak
zmlkne. Lidé si zanadávají a je to. Schovávat se behem sirény? Nesmysl. Cím víc
se ukrýváte, tím jste nápadnejší. Jindy je zase jednodušší nechat majitele vozu,
aby si alarm vypnul sám a usnadnil vám tak cestu. Stací mu každých tricet minut
kopnout do kola a spustit sirénu. Garantuji vám, že majitel auta je po pár
hodinách tak otrávený, že alarm opravdu vypne." A pokud jsou zabezpecovací
zarízení tak dukladná, že je na jejich prekonání potreba nebezpecne mnoho casu?
"Pak je vubec nejlepší mít u sebe pet tisíc a zavolat odtahovku, protože za pet
tisíc vám lidi odvezou, co budete chtít."
Vypadá to jednoduše - pro majitele vozu témer beznadejne. Presto existují vozy,
s nimiž mají zlodeji plné ruce práce. "Špatne se krade porsche, to je špica.
Oríškem jsou nové bavoráky nebo subaru, to jsou dobre zajištené vozy. Také
Francouzi se v posledních letech hodne zlepšili. Dríve bývali jen štítkari -
jeden štítek na motoru, druhý na kastli ted pritvrdili. Zato koncernová auta
Volkswagenu vcetne škodovek, to je v pohode. Stejne tak mercedesy, ty jsou pro
zlodeje jako delané." Strach mají zlodeji ze speciálne upravených vozu. "Treba
systém SON-AUTO je pro nás velkým rizikem. To je elektronické zabezpecení,
které vás proste chytne. Pocká si, až zasednete za volant, a pak vás v aute
uvezní. Má speciální úpravu skel, takže nejdou jen tak vyrazit, a další
vychytávky."
Výbava od policie
Z ulice putují kradené vozy nejrychlejší cestou do speciálních dílen.
Transport mají na starosti nejcasteji samotní zlodeji, ale nekdy jsou používány
i jiné, velmi nápadité metody. "Ted byl treba zopakován zpusob, o kterém vím už
z dob povodní na Morave. Tehdy nekdo potreboval privézt tri corky - dva golfy a
jednoho passata. A tak si vzal liazku s návesem bílé barvy, vydával se za
Cervený kríž a tvrdil, že veze humanitární pomoc na Moravu. Myslíte, že ho
nekdo kontroloval? V Praze behem povodní se stalo to samé. Od Vsetína sem
prijel nákladák, který na první pohled vezl láhve s vodou dobrovolníkum. Jenže
pod plachtou se ukrývaly tri kradené autáky. To je skvelý nápad a ten kluk
dostal za prevoz 150 tisíc na ruku." Využíváni jsou prý i prodejní celníci.
"Ted se treba stalo, že pres Folmavu prejelo ve dve ráno šest golfu tesne za
sebou - všechno corky z Nemecka. Pak na plný plyn dojely až do Domažlic. Mela
to na triku parta z pražských Stodulek, to je bašta pražských autaru." Když se
kradený vuz dostane do klempírské dílny, nastává práce pro
automechaniky-klempíre. "Když dostaneme auto vyrobené do zhruba poloviny
devadesátých let, není s ním tolik práce. Nemá ješte tolik ochranných prvku. S
modernejšími vozy je to horší. Na autech jsou pevné a plovoucí kódy. Pevné jsou
neustále na stejných místech, treba u bavoráku už radu let. Plovoucí kódy
mužete mít kdekoliv. Ovšem pokud máte chytrou knížku, neujde vám žádný detail."
Chytrá knížka je manuál, který automobilka dodává policii. V knize jsou presne
popsány kódy všech výrobních rad vcetne presného umístení na automobilu. Podle
tohoto manuálu mohou kriminalisté snadno najít všechny kódy, vcetne skrytých
plovoucích, a stanovit, zda jde o cisté auto, nebo corku. Ovšem má to jeden
hácek: "Policajtum prišlo dvanáct knih. Jedenáct z nich máme my, lidi od fochu.
" Pevné kódy z kradených automobilu se nahrazují novými, které pocházejí
vetšinou z bouracek. "Chcete treba zmenit císlo motoru u bavoráku? Jednoduše
vezmete starý motor s legálním císlem, z bloku motoru vyjmete streva a
nahradíte je vnitrkem kradeného motoru. Jasne, je to víc práce, ale nikdo vám
nic nedokáže. Výhodou bavoráku totiž je, že mají stále stejné bloky motoru. A
výrobní císlo je práve na nich." Plovoucí kódy jsou vetšinou k vozu privareny
nebo prinýtovány. "Šikovný klempír to má za chvíli hotové. Jen je problém s tím,
že automobilka BMW dává do kódu a nýtku i speciální znaky, treba tecku se
znakem BMW. Na to musíte mít výbavu. Jak ji seženete? Jednoduše, z oficiálních
servisu. Oni ty veci mají a po opotrebování je musejí vyradit. Meli by je
mechanicky znicit. A nebo je mohou za 20 tisíc prodat mne. Co myslíte, že
udelají?"
Pred zlodeji neobstojí ani vozy škoda, mimochodem nejkradenejší auto u nás.
"Škodovky mají asi sedm kódu. Jasne, jsou nejkradenejší, ale jdou bud na
náhradní díly, nebo na export. Treba fabii ukradne na ježdení jen šílenec,
protože to je aerodynamicky zmršené auto a po 30 tisících je zralé na renovaci
spodku. Navíc má vyzarovák ve streše. To je zarízení, že prejedete cteckou pres
strechu a zjistíte, co je to za vuz. Je navarené zespoda na streše, takže
strhnete obložení a sundáte ho, ale musíte místo nej navarit nové, legální, a
to je práce navíc." Na ceských silnicích jezdí podle Martina statisíce
kradených automobilu. Vetšinou jde o vozy vyrobené približne do roku 1995.
"Mladší automobily se vyvážejí, protože mají tolik ochranných znaku, že na
domácích silnicích mohou být odhaleny. Nejcasteji se exportují do Polska, i
když tam policie po corkách v poslední dobe tvrde jde, do Ruska, na Ukrajinu a
do Bulharska. To je výborná lokalita, kde se k zákazníkum chovají férove. Na
autech je napsáno: Ukradeno v Nemecku, Ukradeno v Cesku, takže kupující presne
ví, kam s autem nesmí, protože by ho hned odhalili."
Corky i na internetu
Cesta kradeného vozu do zahranicí je pritom podle Martina velmi jednoduchá.
Chce to ovšem známé na celnici. "Funguje to tak, že v Cechách ukradnete auto a
chcete ho odvézt kupci treba do Polska. Nejdríve autu opatríte nemecké papíry.
Zajdete za známým celníkem a on vám vyplní pruvodku na tranzit, že vyvážíte
legální automobil z Nemecka do Polska pres naše území. Zároven složíte jistinu
cla, treba 20 tisíc. Pak auto papírove privezete do Cech, ono tady samozrejme
fyzicky stále je. U nás udeláte papírove opravu a vyjedete s autem do Polska.
Stát vám pak jistinu zase vrátí." S kradenými automobily se pritom vesele
obchoduje i na internetu. Lidé z branže mají dokonce internetovou schránku, na
které se corky tocí jako rohlíky na pultech supermarketu. "Funguje to tak, že
si u nás nekdo objedná treba mercedes. Kluci mu ho ukradnou, ale on se cukne a
neodebere ho. Co s tím? Kluci dají popis auta i s cenou na stránky a on už se
jim nekdo ozve. Treba corkar z druhého konce republiky, který má papíry na
podobné auto a mel by i kupce." Pro cloveka z ulice už není tak jednoduché
koupit kradený vuz. Tedy pokud ho neporídí v dobré víre v autobazaru jako zcela
cisté. "Musíte mít nejakého známého. Každopádne než auto dostanete, docela si
zarídíte. Na schuzku s penezi musíte vždy sám. Jste na mobilu, do kterého vám
kluci ríkají instrukce. Nejdríve jedete treba do Kladna. Pak vám zavolají,
abyste jel do Pruhonic, pak na výpadovku na sever. Behem techto cest si vás
oklepnou, jestli jste skutecne sám, jestli vás nekdo nesleduje apod. Až pak
dojde k setkání, vy zaplatíte a dostanete klícky a papíry. O klucích se nic
nedozvíte a jejich císlo mobilu je vám taky k nicemu. Máme ve skladu asi sto
predplacených SIM karet s novým telefonním císlem a petistovkovým kupónem. Na
každou akci používáme císlo, které pak hned zahodíme. Zisk z kšeftu nám to
bohate vynahradí..."
>>Krádeže osobních automobilu patrí podle odborníku k nejvetší metle lidstva.
Nejinak je tomu i u nás. "Jen v lonském roce bylo na území Ceské republiky
ukradeno více než 22 tisíc automobilu. Z toho vyplývá, že každé dve hodiny je u
nás ukradeno pet vozidel," ríká Jirí Popek z Policejního prezidia CR. Presto
muže být alespon malou náplastí na bolístku motoristu fakt, že pocet krádeží po
boomu na zacátku devadesátých let klesá. Duvodem je to, že trh se už ustálil a
lidé jsou obezretnejší a snaží se své vozy lépe ochránit. "Težište zájmu o
kradené vozy se proto stehuje více na východ, predevším do bývalých státu
Sovetského svazu a Jugoslávie," vysvetluje Jirí Popek.
Podvody s leasingem
Pašeráci používají tri hlavní trasy. Nejfrekventovanejší je severovýchodní
cesta - do Polska a dále pak do Beloruska, Litvy, Ruska a na Ukrajinu. Druhou
exponovanou trasou je východní cesta - na Slovensko, odtud na Ukrajinu nebo do
Polska. Už méne frekventovaná je jihovýchodní cesta - pres Slovensko a Madarsko
do státu bývalé Jugoslávie, do Bulharska a nekdy i do Turecka a dál.
Kriminalisté však mají signály i o dalších trasách, napríklad pres Nemecko a
Finsko do Ruska. Samostatnou kapitolou jsou pronájmy automobilu legitimním
zpusobem (zlodej si na falešné doklady najme automobil, který preveze do
ciziny) a predevším leasingové podvody. Odborníci odhadují, že z celkového
poctu ukradených automobilu jde zhruba o 40 procent takových prípadu. To
ostatne potvrzuje i clen zlodejského gangu Martin. "Napríklad vetšina
ukradených fabií byla leasingovým podvodem. Protože to je presne typ auta,
které se vám na kšeft nevyplatí ukrást," ríká rezolutne.
Deset nejkradenejších znacek automobilu v CR
>>1. Škoda 7868
>>2. Volkswagen 2800
>>3. Fiat 1237
>>4. Audi 1186
>>5. Peugeot 1184
>>6. Renault 1049
>>7. Ford 945
>>8. Mercedes 731
>>9. Opel 611
>>10. BMW 526
Martin patrí do gangu zkušených zlodeju aut. Stejne jako jeho kolegové si i on
prísne chrání soukromí. Aby také ne, vždyt jde o kšeft, ve kterém se tocí
milióny. A z prepychu do prítmí policejních cel se nechce nikomu. "Když jste
dobrí, za rok si vydeláte na dum a luxusní auto - legální, protože jen hlupák
na sebe upozorní tím, že bude jezdit v kradeném aute. Chce to ale delat tak
maximálne tri, ctyri roky. Pak vás zacne znát hodne lidí, zacnete mít profláklý
ksicht a je to o prušvih. Málokdo s tím ovšem skoncí. Je to tak lukrativní
byznys, že v tom všichni vesele jedou dál," priznává Martin. Stejne jako rádné
podnikání i krádeže aut procházejí vývojem. Na vlastní kuži to zná i Martin:
"Kdysi to bylo živelné, z ciziny se vozilo cokoliv. Dnes se krade na objednávku.
Klient si presne specifikuje, jakou chce barvu, typ, stárí, pocet najetých
kilometru apod. Je to pro nej výhodné.
Chcete treba posledního golfa? Auták dostanete od zlodeje za 50 tisíc korun,
dalších 50 tisíc vás budou stát papíry a 20 tisíc klempírina, aby fízlové na
nic neprišli. A vuz, který má cenu pul miliónu, máte za 120 tisíc." Zlodeji
jsou pritom schopní ukrást prakticky cokoliv. Pochopitelne krome automobilu,
které u nás mají treba jen jednoho zástupce. "Prejete si treba bavoráka 850 CSi,
který má speciální systém vstriku? Bez problému! Oficiálne, zduraznuji
oficiálne, tady jsou dva takové vozy, jeden má lékar na pražské Bulovce. A vám,
když se v branži trochu vyznáte, stací zajít do správného bazaru na pražské
Skalce, zeptat se na správného cloveka a on vám rekne, abyste si pro vuz prijel
v noci s liazkou." Na prímé krádeže má Martinuv gang své specialisty. "Je
nekolik zpusobu, jak auták ukrást. Ty nejubožejší jsou dlažební kostka do okna
nebo vyháckování, ale to delají jen amatéri. cistá prácicka je pres klíc.
Automobily, které se vyrábely zhruba do poloviny devadesátých let, mely
klasické klíce se zoubky zvenku. Takže si vyhlédnete treba golfa a jednoduše mu
vytrhnete zámek. Jeden z kluku hlídá, jestli kolem nejede policie nebo majitel.
Další kluk odnese zámek do auta opodál. V nem sedí profík, který z vlastního
prineseného polotovaru klíce udelá za chvíli nový. Jak dlouho to muže trvat?
Tak tri minuty, nejdéle. Pak hned odjíždíte, samozrejme na vlastních
espézetkách a s vlastními papíry. Je to v noci, takže když vás chytne hlídka,
reknete, že se vám proste nekdo snažil dostat do auta a vyrval vám zámek. A aby
policisté kontrolovali v noci císla motoru, to jsem ješte nezažil." S novými
typy klícu, které mají zoubky zabudovány do tela klíce, je to horší. "Do
takových aut se jde vetšinou pres centrál. Za vytipovaným vozem jede druhý, ve
kterém sedí kluk se cteckou. To je speciální zarízení, které nacte kód centrálu
vyhlédnutého vozu. Ten je po odchodu majitele upravenou vysílackou odblokován,
casto i s imobilizérem. A jste uvnitr. Startujete ruznými zpusoby. Treba
strhnete závit spínacky a nastartujete obycejnou dvoukorunou. Nebo nafoukáte na
zámek dusík, praštíte do nej a on se rozpadne. Pak stací zrucnému elektrikári
jen pár vterin na to, aby nastartoval a odjel."
V hlavní roli dusík
Dusíkem se prekonávají také klasická mechanická zabezpecovací zarízení,
napríklad zamykání zpátecky. "Vezmete dusík, který se u nás sice nesmí prodávat,
ale v drogeriích ho v pohode seženete, lehnete si pod auto a postríkáte
zamykání zespodu. Pak to lehce krupne a je to. To samé je s pákou na volant."
Presto neplatí, že by zamykání zpátecky bylo špatnou investicí. "Jasne, když
budu mít vedle sebe dve auta, jedno se zamykáním a druhé bez nej, vždy si
vyberu to bez nej. Je to o poctu zabezpecovacích zarízení, které je treba
prekonat. Máte méne práce a jste rychleji pryc." Jednoduchý prostredek - dusík
- se používá i v prípadech, kdy je vuz strežený na dálku bezpecnostní agenturou.
"Auto musí vydat signál, musí si pípnout. A je naše. Stací na štenici naprat
kvanta dusíku a ono to všechno popraská." Dalším zarízením, které je treba
prekonat, bývá alarm. "K smíchu. Vytipujete si treba bavoráka, otevrete násilím
kapotu, vezmete klešte a odcvaknete sirénu. Ona si sice trikrát houkne, ale pak
zmlkne. Lidé si zanadávají a je to. Schovávat se behem sirény? Nesmysl. Cím víc
se ukrýváte, tím jste nápadnejší. Jindy je zase jednodušší nechat majitele vozu,
aby si alarm vypnul sám a usnadnil vám tak cestu. Stací mu každých tricet minut
kopnout do kola a spustit sirénu. Garantuji vám, že majitel auta je po pár
hodinách tak otrávený, že alarm opravdu vypne." A pokud jsou zabezpecovací
zarízení tak dukladná, že je na jejich prekonání potreba nebezpecne mnoho casu?
"Pak je vubec nejlepší mít u sebe pet tisíc a zavolat odtahovku, protože za pet
tisíc vám lidi odvezou, co budete chtít."
Vypadá to jednoduše - pro majitele vozu témer beznadejne. Presto existují vozy,
s nimiž mají zlodeji plné ruce práce. "Špatne se krade porsche, to je špica.
Oríškem jsou nové bavoráky nebo subaru, to jsou dobre zajištené vozy. Také
Francouzi se v posledních letech hodne zlepšili. Dríve bývali jen štítkari -
jeden štítek na motoru, druhý na kastli ted pritvrdili. Zato koncernová auta
Volkswagenu vcetne škodovek, to je v pohode. Stejne tak mercedesy, ty jsou pro
zlodeje jako delané." Strach mají zlodeji ze speciálne upravených vozu. "Treba
systém SON-AUTO je pro nás velkým rizikem. To je elektronické zabezpecení,
které vás proste chytne. Pocká si, až zasednete za volant, a pak vás v aute
uvezní. Má speciální úpravu skel, takže nejdou jen tak vyrazit, a další
vychytávky."
Výbava od policie
Z ulice putují kradené vozy nejrychlejší cestou do speciálních dílen.
Transport mají na starosti nejcasteji samotní zlodeji, ale nekdy jsou používány
i jiné, velmi nápadité metody. "Ted byl treba zopakován zpusob, o kterém vím už
z dob povodní na Morave. Tehdy nekdo potreboval privézt tri corky - dva golfy a
jednoho passata. A tak si vzal liazku s návesem bílé barvy, vydával se za
Cervený kríž a tvrdil, že veze humanitární pomoc na Moravu. Myslíte, že ho
nekdo kontroloval? V Praze behem povodní se stalo to samé. Od Vsetína sem
prijel nákladák, který na první pohled vezl láhve s vodou dobrovolníkum. Jenže
pod plachtou se ukrývaly tri kradené autáky. To je skvelý nápad a ten kluk
dostal za prevoz 150 tisíc na ruku." Využíváni jsou prý i prodejní celníci.
"Ted se treba stalo, že pres Folmavu prejelo ve dve ráno šest golfu tesne za
sebou - všechno corky z Nemecka. Pak na plný plyn dojely až do Domažlic. Mela
to na triku parta z pražských Stodulek, to je bašta pražských autaru." Když se
kradený vuz dostane do klempírské dílny, nastává práce pro
automechaniky-klempíre. "Když dostaneme auto vyrobené do zhruba poloviny
devadesátých let, není s ním tolik práce. Nemá ješte tolik ochranných prvku. S
modernejšími vozy je to horší. Na autech jsou pevné a plovoucí kódy. Pevné jsou
neustále na stejných místech, treba u bavoráku už radu let. Plovoucí kódy
mužete mít kdekoliv. Ovšem pokud máte chytrou knížku, neujde vám žádný detail."
Chytrá knížka je manuál, který automobilka dodává policii. V knize jsou presne
popsány kódy všech výrobních rad vcetne presného umístení na automobilu. Podle
tohoto manuálu mohou kriminalisté snadno najít všechny kódy, vcetne skrytých
plovoucích, a stanovit, zda jde o cisté auto, nebo corku. Ovšem má to jeden
hácek: "Policajtum prišlo dvanáct knih. Jedenáct z nich máme my, lidi od fochu.
" Pevné kódy z kradených automobilu se nahrazují novými, které pocházejí
vetšinou z bouracek. "Chcete treba zmenit císlo motoru u bavoráku? Jednoduše
vezmete starý motor s legálním císlem, z bloku motoru vyjmete streva a
nahradíte je vnitrkem kradeného motoru. Jasne, je to víc práce, ale nikdo vám
nic nedokáže. Výhodou bavoráku totiž je, že mají stále stejné bloky motoru. A
výrobní císlo je práve na nich." Plovoucí kódy jsou vetšinou k vozu privareny
nebo prinýtovány. "Šikovný klempír to má za chvíli hotové. Jen je problém s tím,
že automobilka BMW dává do kódu a nýtku i speciální znaky, treba tecku se
znakem BMW. Na to musíte mít výbavu. Jak ji seženete? Jednoduše, z oficiálních
servisu. Oni ty veci mají a po opotrebování je musejí vyradit. Meli by je
mechanicky znicit. A nebo je mohou za 20 tisíc prodat mne. Co myslíte, že
udelají?"
Pred zlodeji neobstojí ani vozy škoda, mimochodem nejkradenejší auto u nás.
"Škodovky mají asi sedm kódu. Jasne, jsou nejkradenejší, ale jdou bud na
náhradní díly, nebo na export. Treba fabii ukradne na ježdení jen šílenec,
protože to je aerodynamicky zmršené auto a po 30 tisících je zralé na renovaci
spodku. Navíc má vyzarovák ve streše. To je zarízení, že prejedete cteckou pres
strechu a zjistíte, co je to za vuz. Je navarené zespoda na streše, takže
strhnete obložení a sundáte ho, ale musíte místo nej navarit nové, legální, a
to je práce navíc." Na ceských silnicích jezdí podle Martina statisíce
kradených automobilu. Vetšinou jde o vozy vyrobené približne do roku 1995.
"Mladší automobily se vyvážejí, protože mají tolik ochranných znaku, že na
domácích silnicích mohou být odhaleny. Nejcasteji se exportují do Polska, i
když tam policie po corkách v poslední dobe tvrde jde, do Ruska, na Ukrajinu a
do Bulharska. To je výborná lokalita, kde se k zákazníkum chovají férove. Na
autech je napsáno: Ukradeno v Nemecku, Ukradeno v Cesku, takže kupující presne
ví, kam s autem nesmí, protože by ho hned odhalili."
Corky i na internetu
Cesta kradeného vozu do zahranicí je pritom podle Martina velmi jednoduchá.
Chce to ovšem známé na celnici. "Funguje to tak, že v Cechách ukradnete auto a
chcete ho odvézt kupci treba do Polska. Nejdríve autu opatríte nemecké papíry.
Zajdete za známým celníkem a on vám vyplní pruvodku na tranzit, že vyvážíte
legální automobil z Nemecka do Polska pres naše území. Zároven složíte jistinu
cla, treba 20 tisíc. Pak auto papírove privezete do Cech, ono tady samozrejme
fyzicky stále je. U nás udeláte papírove opravu a vyjedete s autem do Polska.
Stát vám pak jistinu zase vrátí." S kradenými automobily se pritom vesele
obchoduje i na internetu. Lidé z branže mají dokonce internetovou schránku, na
které se corky tocí jako rohlíky na pultech supermarketu. "Funguje to tak, že
si u nás nekdo objedná treba mercedes. Kluci mu ho ukradnou, ale on se cukne a
neodebere ho. Co s tím? Kluci dají popis auta i s cenou na stránky a on už se
jim nekdo ozve. Treba corkar z druhého konce republiky, který má papíry na
podobné auto a mel by i kupce." Pro cloveka z ulice už není tak jednoduché
koupit kradený vuz. Tedy pokud ho neporídí v dobré víre v autobazaru jako zcela
cisté. "Musíte mít nejakého známého. Každopádne než auto dostanete, docela si
zarídíte. Na schuzku s penezi musíte vždy sám. Jste na mobilu, do kterého vám
kluci ríkají instrukce. Nejdríve jedete treba do Kladna. Pak vám zavolají,
abyste jel do Pruhonic, pak na výpadovku na sever. Behem techto cest si vás
oklepnou, jestli jste skutecne sám, jestli vás nekdo nesleduje apod. Až pak
dojde k setkání, vy zaplatíte a dostanete klícky a papíry. O klucích se nic
nedozvíte a jejich císlo mobilu je vám taky k nicemu. Máme ve skladu asi sto
predplacených SIM karet s novým telefonním císlem a petistovkovým kupónem. Na
každou akci používáme císlo, které pak hned zahodíme. Zisk z kšeftu nám to
bohate vynahradí..."
>>Krádeže osobních automobilu patrí podle odborníku k nejvetší metle lidstva.
Nejinak je tomu i u nás. "Jen v lonském roce bylo na území Ceské republiky
ukradeno více než 22 tisíc automobilu. Z toho vyplývá, že každé dve hodiny je u
nás ukradeno pet vozidel," ríká Jirí Popek z Policejního prezidia CR. Presto
muže být alespon malou náplastí na bolístku motoristu fakt, že pocet krádeží po
boomu na zacátku devadesátých let klesá. Duvodem je to, že trh se už ustálil a
lidé jsou obezretnejší a snaží se své vozy lépe ochránit. "Težište zájmu o
kradené vozy se proto stehuje více na východ, predevším do bývalých státu
Sovetského svazu a Jugoslávie," vysvetluje Jirí Popek.
Podvody s leasingem
Pašeráci používají tri hlavní trasy. Nejfrekventovanejší je severovýchodní
cesta - do Polska a dále pak do Beloruska, Litvy, Ruska a na Ukrajinu. Druhou
exponovanou trasou je východní cesta - na Slovensko, odtud na Ukrajinu nebo do
Polska. Už méne frekventovaná je jihovýchodní cesta - pres Slovensko a Madarsko
do státu bývalé Jugoslávie, do Bulharska a nekdy i do Turecka a dál.
Kriminalisté však mají signály i o dalších trasách, napríklad pres Nemecko a
Finsko do Ruska. Samostatnou kapitolou jsou pronájmy automobilu legitimním
zpusobem (zlodej si na falešné doklady najme automobil, který preveze do
ciziny) a predevším leasingové podvody. Odborníci odhadují, že z celkového
poctu ukradených automobilu jde zhruba o 40 procent takových prípadu. To
ostatne potvrzuje i clen zlodejského gangu Martin. "Napríklad vetšina
ukradených fabií byla leasingovým podvodem. Protože to je presne typ auta,
které se vám na kšeft nevyplatí ukrást," ríká rezolutne.
Deset nejkradenejších znacek automobilu v CR
>>1. Škoda 7868
>>2. Volkswagen 2800
>>3. Fiat 1237
>>4. Audi 1186
>>5. Peugeot 1184
>>6. Renault 1049
>>7. Ford 945
>>8. Mercedes 731
>>9. Opel 611
>>10. BMW 526