výměna rozvodů
Napsal: pát pro 15, 2017 21:05
Dovolím si já přispět svým "zážitkem" z dnešní výměny rozvodů. Hned v úvodu upozorním, že se jedná o Chevrolet Matíz - 4.válec z 11/2004. Čili v motorovém prostoru o jeden válec více a tím pádem o hodně méně místa na šířku než u 3.válců.
Výměnu prováděl můj kamarád automechanik, letité zkušenosti na všech světových značkách aut, ve vlastní dílně, hydraulický zvedák + perfektní nářaďové vybavení.
Prvním krokem bylo vyndání platových nádobek pro chladící kapalinu a hydrauliku, aby byl přístup na pravou stranu motoru. Musely se zasvorkovat a odpojit hadičky připevněné k nádobkám.
Sundání platového krytu za pravým předním kolem a sejmutí klínových řemenů alternátoru a serva řízení bylo docela v pohodě. I řemenice na klice nebyl problém. Při sundávání platových krytů rozvodů začaly komplikace, k ničemu není přístup. Asi po hodině odstrojování dorazil do práce druhý kolega. Po vzájemné konzultaci museli rozebrat na pravém podběhu uložení motoru včetně ramínka - držáku, který je zakotven třemi šrouby na přední části bloku motoru. Následně teprve potom byl docílen přístup k sundání horního plastového krytu. Následovala další komplikace. Aby se dala povolit a vyndat vodní pumpa, překážel plechový kryt, proti němuž se horní plastový šroubuje. Ten je chycen dvěma šrouby s velkoplošnou podložkou za horním ozubeným vačkovým kolem. Aby se daly šrouby povolit a vyndat, následovalo pracné sundání vačkového kola. Znovu podotýkám, že díky větší šířce 4.válce není prostor pro nářadí. Po sundání ozubeného kola se teprve podařilo sundat plechový protikus krytu a teprve se otevřela cesta k demontáži staré vodní pumpy. Nasazení nové vodní pumpy a napínací kladky bylo celkem v pohodě. Po opětném přišroubování plechového protikusu pod ozubené vačkové a jeho nasazení zpět na své místo byl docela problém s nasazením nového rozvodového řemenu. Jeden z kolegů zespodu auta z prostoru předního kola, druhý nahoře u vačkového ozubeného kola, práce čtyř ruk a místa pramálo. Po cca. 10.minutovém "zápase" se podařilo řemen dostat tam, kam patří. Následovalo připevnění horního krycího plastového krytu, ale vyhráno nebylo. Dostat zpět pravé uložení motoru + ramínka úchytu k bloku motoru byl opět pěkný rébus z důvodu nedostatku místa. Po cca.půl hodinové spolupráci obou mechaniků vše dosedlo na své místo, bylo možné ustrojit spodní řemenici a nasadit klínové řemeny. Nakonec byl nasazen zbytek věcí a práce dokončeny. Vše trvalo skoro 4 a půl hodiny. Jeden z kolegů má docela odřené ruce a oba se shodli, že z důvodu nedostatku místa dost dlouho tak komplikovaně rozvody nedělali. Dle paměti pravili, že ještě hůře to šlo na Nisanu Micra.
Zcela běžně dělají rozvody na VW, Audi, Alfách,Volvu,Škodovkách atd., ale s takto nepraktickým a komplikovaným řešením se dlouho u žádné značky nesetkali.
Jako dnešní nestranný pozorovatel mohu prohlásit, že na 3.válcích Matízech to zřejmě dělat doma "na koleni" za dvě hodiny možná jde, ale dost pochybuji. Po dnešním pozorování na 4.válci to každému, kdo se do toho chce pustit sám doma svépomocí důrazně předem rozmlouvám. Nechci nikoho strašit, kluci oba opravdu umí hodně, předvedli my to při jiných příležitostech na jiných autech, ale dnes si oba docela upřímně zanadávali.
Pokud má někdo jinou zkušenost s montáží rozvodů na 4.válci, ať se tady k tomuto příspěvku vyjádří. Rád si přečtu.
Výměnu prováděl můj kamarád automechanik, letité zkušenosti na všech světových značkách aut, ve vlastní dílně, hydraulický zvedák + perfektní nářaďové vybavení.
Prvním krokem bylo vyndání platových nádobek pro chladící kapalinu a hydrauliku, aby byl přístup na pravou stranu motoru. Musely se zasvorkovat a odpojit hadičky připevněné k nádobkám.
Sundání platového krytu za pravým předním kolem a sejmutí klínových řemenů alternátoru a serva řízení bylo docela v pohodě. I řemenice na klice nebyl problém. Při sundávání platových krytů rozvodů začaly komplikace, k ničemu není přístup. Asi po hodině odstrojování dorazil do práce druhý kolega. Po vzájemné konzultaci museli rozebrat na pravém podběhu uložení motoru včetně ramínka - držáku, který je zakotven třemi šrouby na přední části bloku motoru. Následně teprve potom byl docílen přístup k sundání horního plastového krytu. Následovala další komplikace. Aby se dala povolit a vyndat vodní pumpa, překážel plechový kryt, proti němuž se horní plastový šroubuje. Ten je chycen dvěma šrouby s velkoplošnou podložkou za horním ozubeným vačkovým kolem. Aby se daly šrouby povolit a vyndat, následovalo pracné sundání vačkového kola. Znovu podotýkám, že díky větší šířce 4.válce není prostor pro nářadí. Po sundání ozubeného kola se teprve podařilo sundat plechový protikus krytu a teprve se otevřela cesta k demontáži staré vodní pumpy. Nasazení nové vodní pumpy a napínací kladky bylo celkem v pohodě. Po opětném přišroubování plechového protikusu pod ozubené vačkové a jeho nasazení zpět na své místo byl docela problém s nasazením nového rozvodového řemenu. Jeden z kolegů zespodu auta z prostoru předního kola, druhý nahoře u vačkového ozubeného kola, práce čtyř ruk a místa pramálo. Po cca. 10.minutovém "zápase" se podařilo řemen dostat tam, kam patří. Následovalo připevnění horního krycího plastového krytu, ale vyhráno nebylo. Dostat zpět pravé uložení motoru + ramínka úchytu k bloku motoru byl opět pěkný rébus z důvodu nedostatku místa. Po cca.půl hodinové spolupráci obou mechaniků vše dosedlo na své místo, bylo možné ustrojit spodní řemenici a nasadit klínové řemeny. Nakonec byl nasazen zbytek věcí a práce dokončeny. Vše trvalo skoro 4 a půl hodiny. Jeden z kolegů má docela odřené ruce a oba se shodli, že z důvodu nedostatku místa dost dlouho tak komplikovaně rozvody nedělali. Dle paměti pravili, že ještě hůře to šlo na Nisanu Micra.
Zcela běžně dělají rozvody na VW, Audi, Alfách,Volvu,Škodovkách atd., ale s takto nepraktickým a komplikovaným řešením se dlouho u žádné značky nesetkali.
Jako dnešní nestranný pozorovatel mohu prohlásit, že na 3.válcích Matízech to zřejmě dělat doma "na koleni" za dvě hodiny možná jde, ale dost pochybuji. Po dnešním pozorování na 4.válci to každému, kdo se do toho chce pustit sám doma svépomocí důrazně předem rozmlouvám. Nechci nikoho strašit, kluci oba opravdu umí hodně, předvedli my to při jiných příležitostech na jiných autech, ale dnes si oba docela upřímně zanadávali.
Pokud má někdo jinou zkušenost s montáží rozvodů na 4.válci, ať se tady k tomuto příspěvku vyjádří. Rád si přečtu.