Odhlučnění interiéru
Napsal: stř bře 26, 2014 14:16
Jak už jsem předem avízoval, pustil jsem se do radikálnějšího odhlučnění svého BAD BATa a chtěl bych se s vámi podělit o informace. Celý postup jsem zdokumentoval a budu se snažit ho i nějakým způsobem srozumitelně popsat. K dokumentaci je použito hodně fotek.
To, že se pustím do odhlučnění auta mi bylo jasné už před jeho nákupem. Jednak jsem to slyšel od mých kolegů ze Světa motorů, kteří měli možnost auto testovat a také jsem si to potvrdil z mé zkušební jízdy. Sice to není nic hrozného, ale i z reakcí ostatních Orlandistů bylo jasné, kde automobilka Chevrolet na svém autě šetřila. Ano, je to v oblasti odhlučnění, především zadní jednodušší nápravy, která o sobě dává nejvíce vědět při jízdě přes více nerovností za sebou. A že jich na našich cestách je! Valivý hluk od pneumatik zadní nápravy je na tom v porovnání lépe. K odhlučnění auta mě i postrčilo mé vyndání 6. a 7. sedačky, kvůli zvětšení zavazadlového prostoru. (ten bude následně ještě doupraven rovným dnem s odkládacími prostory ve dvojité podlaze).
S odhlučňováním interiéru už mám nějaké ty zkušenosti, jednak u mé vytuněné Škody Felicie RRS, která je vytlumená v podstatě úplně celá, přes mé předchozí auto, Fabii, kde jsem provedl odhlučnění zadní části vozu, všech dveři a kapoty.
Před celou přestavbou jsem změřil vnitřní hluk. Sice neprofesionálním způsobem, Android aplikací Sound Meter na mém telefonu LG9 II, ale šlo mi především o změření rozdílu, než zachycení přesných hodnot. Ty se skoro přesně shodovaly s oficiálními hodnotami od výrobce, takže si myslím, že se nebudou příliš lišit od přesného měření profesionálním měřákem.
Hlavním úkolem tedy bylo omezit hluk zadní nápravy při přejíždění nerovností, kanálů, děr a zpomalovacích pásů. Až druhotný byl efekt snížení hluku v interiéru. Hned na začátku můžu říci, že hlavní úkol byl splněn. Při přejezdu nerovností jsou povětšinou slyšet jen tlumené rázy, které jsou na míle vzdálené původnímu zvukovému projevu vozu. Druhotný efekt snížení hluku je také rozpoznatelný. V tuto chvíli dosáhl v průměru snížení o 3 dB. Podotíkám, že ještě nemám vestavěnou mnou plánovanou vestavbu podlahy, která dále přinese určité odhlučnění.
Měření na dálnici D5: hladký povrch, hodnoty před, v závorkách po odhlučnění
hlava řidiče: 110 km/h 70dB (68 dB)
hlava řidiče: 130 km/h 74dB (71 dB)
zadní sedadla: 110 km/h 70 dB (67 dB)
zadní sedadla: 130 km/h 72 dB (70 dB)
hrubý povrch přidá cca 4 dB (3 dB)
vjetí do díry přidá klidně 10 dB
Tento výsledek by dosažen pouze odhlučněním podlahy kufru, boků nadběhů kol do výše cca 20 cm, odhlučněním místa pod 2. řadou sedadel a hrany dveří kufru. Pracovně jsem jí nazval FÁZE 1. Z toho už můžete usuzovat, že fází bude více. FÁZE 2. se zaměří na odhlučnění a zpevnění dveří kufru (jejich zvuk při zavření je opravdu hodně plechový) a odhlučnění a zpevnění kapoty motoru a příčky motoru. V hlavě už mám i případné fáze 3.,4. a 5., které se budou dotýkat plastových podběhů, bočních dveří a stropu. A proč? Protože jak jednou začnete, nechce se vám přestat. Po mé fázi 1. si už začínám všímat hluku od přední nápravy a od motoru. Prostě jednu věc odhlučníte a tím pádem slyšíte zase tu druhou.
Dost ale psaní, podívejme se tedy na samotnou instalaci. Předem podotýkám, že odhlučňovat interiér by se mělo kvalitními výrobky k tomu určenými, po kunzultaci s někým, kdo o tom alespoň něco ví. Odhlučňovat vůz karimatkou, starými hadry a podobně se opravdu nedá
To, že se pustím do odhlučnění auta mi bylo jasné už před jeho nákupem. Jednak jsem to slyšel od mých kolegů ze Světa motorů, kteří měli možnost auto testovat a také jsem si to potvrdil z mé zkušební jízdy. Sice to není nic hrozného, ale i z reakcí ostatních Orlandistů bylo jasné, kde automobilka Chevrolet na svém autě šetřila. Ano, je to v oblasti odhlučnění, především zadní jednodušší nápravy, která o sobě dává nejvíce vědět při jízdě přes více nerovností za sebou. A že jich na našich cestách je! Valivý hluk od pneumatik zadní nápravy je na tom v porovnání lépe. K odhlučnění auta mě i postrčilo mé vyndání 6. a 7. sedačky, kvůli zvětšení zavazadlového prostoru. (ten bude následně ještě doupraven rovným dnem s odkládacími prostory ve dvojité podlaze).
S odhlučňováním interiéru už mám nějaké ty zkušenosti, jednak u mé vytuněné Škody Felicie RRS, která je vytlumená v podstatě úplně celá, přes mé předchozí auto, Fabii, kde jsem provedl odhlučnění zadní části vozu, všech dveři a kapoty.
Před celou přestavbou jsem změřil vnitřní hluk. Sice neprofesionálním způsobem, Android aplikací Sound Meter na mém telefonu LG9 II, ale šlo mi především o změření rozdílu, než zachycení přesných hodnot. Ty se skoro přesně shodovaly s oficiálními hodnotami od výrobce, takže si myslím, že se nebudou příliš lišit od přesného měření profesionálním měřákem.
Hlavním úkolem tedy bylo omezit hluk zadní nápravy při přejíždění nerovností, kanálů, děr a zpomalovacích pásů. Až druhotný byl efekt snížení hluku v interiéru. Hned na začátku můžu říci, že hlavní úkol byl splněn. Při přejezdu nerovností jsou povětšinou slyšet jen tlumené rázy, které jsou na míle vzdálené původnímu zvukovému projevu vozu. Druhotný efekt snížení hluku je také rozpoznatelný. V tuto chvíli dosáhl v průměru snížení o 3 dB. Podotíkám, že ještě nemám vestavěnou mnou plánovanou vestavbu podlahy, která dále přinese určité odhlučnění.
Měření na dálnici D5: hladký povrch, hodnoty před, v závorkách po odhlučnění
hlava řidiče: 110 km/h 70dB (68 dB)
hlava řidiče: 130 km/h 74dB (71 dB)
zadní sedadla: 110 km/h 70 dB (67 dB)
zadní sedadla: 130 km/h 72 dB (70 dB)
hrubý povrch přidá cca 4 dB (3 dB)
vjetí do díry přidá klidně 10 dB
Tento výsledek by dosažen pouze odhlučněním podlahy kufru, boků nadběhů kol do výše cca 20 cm, odhlučněním místa pod 2. řadou sedadel a hrany dveří kufru. Pracovně jsem jí nazval FÁZE 1. Z toho už můžete usuzovat, že fází bude více. FÁZE 2. se zaměří na odhlučnění a zpevnění dveří kufru (jejich zvuk při zavření je opravdu hodně plechový) a odhlučnění a zpevnění kapoty motoru a příčky motoru. V hlavě už mám i případné fáze 3.,4. a 5., které se budou dotýkat plastových podběhů, bočních dveří a stropu. A proč? Protože jak jednou začnete, nechce se vám přestat. Po mé fázi 1. si už začínám všímat hluku od přední nápravy a od motoru. Prostě jednu věc odhlučníte a tím pádem slyšíte zase tu druhou.
Dost ale psaní, podívejme se tedy na samotnou instalaci. Předem podotýkám, že odhlučňovat interiér by se mělo kvalitními výrobky k tomu určenými, po kunzultaci s někým, kdo o tom alespoň něco ví. Odhlučňovat vůz karimatkou, starými hadry a podobně se opravdu nedá