Stránka 1 z 5

Odhlučnění interiéru

Napsal: stř bře 26, 2014 14:16
od Asphalte
Jak už jsem předem avízoval, pustil jsem se do radikálnějšího odhlučnění svého BAD BATa a chtěl bych se s vámi podělit o informace. Celý postup jsem zdokumentoval a budu se snažit ho i nějakým způsobem srozumitelně popsat. K dokumentaci je použito hodně fotek.

To, že se pustím do odhlučnění auta mi bylo jasné už před jeho nákupem. Jednak jsem to slyšel od mých kolegů ze Světa motorů, kteří měli možnost auto testovat a také jsem si to potvrdil z mé zkušební jízdy. Sice to není nic hrozného, ale i z reakcí ostatních Orlandistů bylo jasné, kde automobilka Chevrolet na svém autě šetřila. Ano, je to v oblasti odhlučnění, především zadní jednodušší nápravy, která o sobě dává nejvíce vědět při jízdě přes více nerovností za sebou. A že jich na našich cestách je! Valivý hluk od pneumatik zadní nápravy je na tom v porovnání lépe. K odhlučnění auta mě i postrčilo mé vyndání 6. a 7. sedačky, kvůli zvětšení zavazadlového prostoru. (ten bude následně ještě doupraven rovným dnem s odkládacími prostory ve dvojité podlaze).

S odhlučňováním interiéru už mám nějaké ty zkušenosti, jednak u mé vytuněné Škody Felicie RRS, která je vytlumená v podstatě úplně celá, přes mé předchozí auto, Fabii, kde jsem provedl odhlučnění zadní části vozu, všech dveři a kapoty.

Před celou přestavbou jsem změřil vnitřní hluk. Sice neprofesionálním způsobem, Android aplikací Sound Meter na mém telefonu LG9 II, ale šlo mi především o změření rozdílu, než zachycení přesných hodnot. Ty se skoro přesně shodovaly s oficiálními hodnotami od výrobce, takže si myslím, že se nebudou příliš lišit od přesného měření profesionálním měřákem.

Hlavním úkolem tedy bylo omezit hluk zadní nápravy při přejíždění nerovností, kanálů, děr a zpomalovacích pásů. Až druhotný byl efekt snížení hluku v interiéru. Hned na začátku můžu říci, že hlavní úkol byl splněn. Při přejezdu nerovností jsou povětšinou slyšet jen tlumené rázy, které jsou na míle vzdálené původnímu zvukovému projevu vozu. Druhotný efekt snížení hluku je také rozpoznatelný. V tuto chvíli dosáhl v průměru snížení o 3 dB. Podotíkám, že ještě nemám vestavěnou mnou plánovanou vestavbu podlahy, která dále přinese určité odhlučnění.

Měření na dálnici D5: hladký povrch, hodnoty před, v závorkách po odhlučnění

hlava řidiče: 110 km/h 70dB (68 dB)
hlava řidiče: 130 km/h 74dB (71 dB)
zadní sedadla: 110 km/h 70 dB (67 dB)
zadní sedadla: 130 km/h 72 dB (70 dB)
hrubý povrch přidá cca 4 dB (3 dB)
vjetí do díry přidá klidně 10 dB

Tento výsledek by dosažen pouze odhlučněním podlahy kufru, boků nadběhů kol do výše cca 20 cm, odhlučněním místa pod 2. řadou sedadel a hrany dveří kufru. Pracovně jsem jí nazval FÁZE 1. Z toho už můžete usuzovat, že fází bude více. FÁZE 2. se zaměří na odhlučnění a zpevnění dveří kufru (jejich zvuk při zavření je opravdu hodně plechový) a odhlučnění a zpevnění kapoty motoru a příčky motoru. V hlavě už mám i případné fáze 3.,4. a 5., které se budou dotýkat plastových podběhů, bočních dveří a stropu. A proč? Protože jak jednou začnete, nechce se vám přestat. Po mé fázi 1. si už začínám všímat hluku od přední nápravy a od motoru. Prostě jednu věc odhlučníte a tím pádem slyšíte zase tu druhou.

Dost ale psaní, podívejme se tedy na samotnou instalaci. Předem podotýkám, že odhlučňovat interiér by se mělo kvalitními výrobky k tomu určenými, po kunzultaci s někým, kdo o tom alespoň něco ví. Odhlučňovat vůz karimatkou, starými hadry a podobně se opravdu nedá :D

Re: Odhlučnění interiéru

Napsal: stř bře 26, 2014 15:03
od Asphalte
V mém případě jsem použil samolepící bitumenové pláty o síle 2 mm s povrchovou hliníkovou fólií značky Silent Coat. Jedná se o výrobek, který zabraňuje především vibracím plechů, které v autě tvoří až 70% veškerého hluku. Na fázi 1 a 2 jsem si vypočítal spotřebu 4 m2, což vás vyjde na cca 2.500,- Kč (akční balík se 40 pláty). K aplikaci potřebujete ještě hezké počasí, ideálně nad 15 stupnů, odmasťovač (technický benzín), hadry, zalamovací nůž a nůžky a váleček na uhlazení. Ten je opravdu nutný, aby se plát co nejvíce spojil s plechem. Dá se buď koupit ve specializovaném obchodě spolu s pláty, nebo se dá použít menší váleček na malování stěn.

Výchozí fáze byla s vyndanými sedadly 3. řady.

Re: Odhlučnění interiéru

Napsal: stř bře 26, 2014 15:05
od Asphalte
Zde je zachycena hrana zavazadelníku po vyndání sedadel a boxu.

Re: Odhlučnění interiéru

Napsal: stř bře 26, 2014 15:09
od Asphalte
Následně je nutné vyndat stávající kuberec kufru. Jde to poměrně lehce, koberec přesahuje cca 5 cm za boční plasty, jen se musí cca 3 cm prořiznout u ukotvení pásu 3. řady a cca 1 cm u ukotvení pásů 2. řady. Pokud se vám tedy nechce odšroubovávat pásy pomocí torxu. Mě se nechtělo. Toto je otázka cca 10 minut. Samotný koberec není moc odhlučněn, v podstatě je tam pár kousků "vlny", ale jen na oněch větších plochách, jinak je tam jen samotný tenký koberec.

Re: Odhlučnění interiéru

Napsal: stř bře 26, 2014 15:13
od Asphalte
Je zde vidět, že částečně se zde odhlučňovalo i výrobcem, ale jen v případě velkých ploch pomocí asfaltových černých plátů. Teď přijde na řadu důkladně odmaštění. Naštěstí to není moc umaštěné, takže do ruky hadry a technický benzín. Mezi tím si připravte pláty jednotlivě na sluce prohřát, lépe se s ními pracuje.

Re: Odhlučnění interiéru

Napsal: stř bře 26, 2014 15:17
od Asphalte
Poté, co se pláty dostatčně prohřejí, začneme se zamotnou aplikací. Doporučuji začít velkými plochami. Je důležité plát přizpůsobit tvaru povrchu, je dostatečně poddajný a pružný. Hadrem vyhladit a pak následně válečkem řádně přitlačit na podklad. Jednotlivé pláty je dobré cca 1 cm přes sebe překrývat.

Re: Odhlučnění interiéru

Napsal: stř bře 26, 2014 15:22
od Asphalte
Montážní otvory pro případné znovunandání sedadel je dobré označit a udělat díru, stačí šroubovákem. Já jsem začal odzadu a postupoval k 2. řadě sedadel. Zde vás čeká trochu práce s úchyty sedadel. Já jsem je celé vytlumil i uvnitř.

Re: Odhlučnění interiéru

Napsal: stř bře 26, 2014 15:24
od Asphalte
Detail vnějších úchytů sedadel.

Re: Odhlučnění interiéru

Napsal: stř bře 26, 2014 15:26
od Asphalte
Vnitřní úchyty.

Re: Odhlučnění interiéru

Napsal: stř bře 26, 2014 15:30
od Asphalte
Pak následovalo odhlučnění prostoru pod 2. řadou sedadel. Zde je již výrazně více odhlučněn od výrobce samotný koberec, přesto jsem se rozhodl v ohlučňovaní pokračovat i zde. Zde vás čeká v první řadě odkrytování plastových vnitřních prahů. Jde to poměrně lehce, stačí jen trochu přizvednout a tahem vzhůru odcvaknout celý práh. Drží ho 3 nacvakávací držáky. Viz foto.

Re: Odhlučnění interiéru

Napsal: stř bře 26, 2014 15:33
od Asphalte
Následně už můžete koberec nadzvednout a začít s odmačťováním a následným přikládáním plátů.

Re: Odhlučnění interiéru

Napsal: stř bře 26, 2014 15:53
od Asphalte
Velké plochy už máme hotové, nyní přijdou na řadu boky. U nich jsem se rozhodl neodstrojovat plasty, které jsou špatně i profíkům v chevroletu, takže jsem volil variantu s částečným tlumením až kam to šlo. Po odsunutí plastů je vidět, že podběhy jsou poměrně slušně odhlučněny už od výrobce, tlumil jsem proto jen do výše cca 20 cm od podlahy. Pravý a levý bok jsou odlišné na pravém je výkroj v plastech větší a je tam otvor do zadního blatníku. Tudy do interiéru přichází poměrně hodně hluku. Je nutné tento prostor odhlučnit a zalepit. Zde jsem si následně pomohl i zvukovým molitanem, která tříští přicházející zvuk a výzbamně pohlcuje.Vystříhl jsem ho do pratřičného tvaru.

Re: Odhlučnění interiéru

Napsal: stř bře 26, 2014 15:59
od Asphalte
Vytlumení prostoru pravého blatníku.

Re: Odhlučnění interiéru

Napsal: stř bře 26, 2014 16:03
od Asphalte
Následovala hranu kufru, kde jsou dva velké otvory,které je nutné utěsnit. Opět zde vypomohl zvukový molitan. Nutný je opět odendání plastového krytu. Jde opravdu jednoduše, jen "vyrvat" nahoru.

Re: Odhlučnění interiéru

Napsal: stř bře 26, 2014 16:06
od Asphalte
Detaily.