Stránka 1 z 1

Matez 5M0 4725 Bonbón

Napsal: sob úno 08, 2014 11:29
od MATIZ 1999
Ahojky,

máme Matesa už druhou zimu. Byl kupován jako auto do města na cesty do práce a za nákupy. Pořizovací cena byla v relaci dobře vybaveného jízdního kola :PP: ,ale navíc tohle stvoření má střechu a 4 kola. Při shánění Matesa jsem zjistil, že auta měly rozdílnou výbavu v různých zemích EU. Do Itálie se vozily auta jen s klimou, do Německa a Švýcarska zase s plnou bezpečnostní výbavou pro ochranu posádky. Můj má původ z Německa. Auto které pochází z jiné země než ČR poznáte podle toho ,že nemá na rezonátoru žlutou nálepku. Servisní knížku u aut ze západu ani nepotřebujete, na sloupku u řidiče nebo pod kapotou motoru dávají v solidních servisech nálepky s popisem co bylo na autě děláno.
Stojí venku :D :D a občas mu ukážu garáž s Toyotou a Fáčkem. Svou úlohu plní dokonale. V rodině jsou tři řidiči já, žena a syn takže se auta u nás točej. Ještě je tu jeden adept na řízení , ale ten zatím může jezdit jen na babetě :D :D :D
Sháněl jsem malé auto do městského provozu a pojízdnou nákupní tašku do obchodu.
Od ženy dostal přezdívku Bonbón pro svůj vzhled ,velikost a barvu.
Bombón se snaží nezlobit a pracovat. Po počátečních vstupních investicích náplně ,rozvoďák, řemen altíku a posilovače, výměny výfuku se na něm vyskytla jen jedna závada a to hučící PZ ložisko. Při demontáži bylo zjištěno, že původnímu majiteli se zřejmě kouslo ložisko a došlo k poškození kužele zadní nápravy. Po pár telefonátech původní majitel uznal skrytou vadu a opravu spočívající ve výměně zadní nápravnice částečně hradil. Prostě solidní partner při koupi ojetého auta, to je výhra v loterii.
Jinak na motoru jsem dělal pouze zaslepení EGR ventilu,opravu děravého potrubí od filtru sání u škrtící klapky a opravu PL čidla ABS -přerušený vodič. Posílám pár foto a psát budu dál. :D

Re: Matez 5M0 4725 Bonbón

Napsal: sob úno 08, 2014 12:20
od MATIZ 1999
Oprava nápravy + výměna zadních ložisek.

Při snaze vyměnit zadní ložisko které hučelo již při koupi auta a majitel mě na to upozornil při koupi a dal slevu jsem narazil na problém.Původnímu majiteli se zřejmě kouslo ložisko a protočilo se na kuželu nápravy. Při opravě ten kužel někdo vybrousil flexou,zřejmě aby mohli stáhnout zakouslé ložisko.Problém byl v tom, že po nasazení nových ložisek SKF tyto neseděly na kuželu nápravy.
Tak nezbývalo než to nafotit a poslat původnímu majiteli, že oprava nebude jen pouze výměna ložiska ale celé zadní nápravnice.
Byly dvě možnosti řešení vrátit auto nebo poskytnout slevu. Dohodli jsme se a majitel souhlasil s pořízením nápravnice z vrakáče + zatáhnul část ceny za opravu. Problém byl pouze v tom, že u mě byla nápravnice s čidly ABS a ta se běžně nevyskytuje. Vyřešilo to koupě solidní nápravnice z matesa bouraného na předek s naběhanými 36000km. Na vrakáči mi to dali i s ramenama ve kterých byly zarezlý původní šrouby.Ty ramena byly zdarma,neb borci by je jinak od nápravy museli odříznout flexou. Já jsem musel odvrtat původní šrouby v silentblocích ramen a to byla dost makačka. Šrouby jsou pevnostní a obyčejnej vrták má smůlu.Musel jsem sehnat vrtáky SK (pro neznalce slinutý karbid, tropchu lepší materiál než vrtáky z HSS-rychlořezná ocel :PP: ). Někdo na to používá vyjiskření ,ale to bylo pro mě nedostupné.Dále jsem sundaná ramena opískoval a nastříkal komaxitem a zregeneroval silebloky v ramenech. Pak už jen sehnat pevnostní šrouby 12x 1,25 které drží ramena v úchytech karoserie. Borci ze servisu pak dobastlili zbytek pro ABS.
Zároveň se namontovaly i renovované ramena z havarovaného vozu,ty moje už měly své lepší roky za sebou :D
Takže zadní náprava jak nová, Mates líp drží v zatáčkách, už to není takovej janek co ho rozhodí každá díra. Prácička byla s tím uchycením čidel ABS ,bylo to hraní s mm, protože vzdálenost čidla od ozubeného kolečka musí být dle servisního manuálu 0,9-1,1 mm :lol: :lol:
Když byla náprava dole ,udělal se nástřik části spodku, výměna filtru paliva a brzdových trubek.
Díly beru z vrakáče, takže cena příznivá a to se spravuje. :D :D . Na mateze jsou na vrakáčích dily v příznivé cenové relaci ,něco jako díly na Š 120.
Při měnění náplní se vyměnil i olej v převodovce, podle toho co jsem tu četl na foru je to olejová loterie.
Já tam narval to co předepisuje výrobce 75W80,GL4, řazení z 3 na 2 se zlepšilo, jiný rychlosti tam jsou jak v RR -i Další výměna po 60000km nehrozí to už bude Matez na vrakáči.
Foto poškozeného kuželu nápravy + katalogové foto zadní nápravy + ramena

Re: Matez 5M0 4725 Bonbón

Napsal: sob úno 08, 2014 12:49
od MATIZ 1999
Občas se stalo že při vytočení kol plně do leva problikla kontrolka ABS. Takže auto na zvedák,kolo dolů, demontáž čidla ABS náhrada přerušeného kabelu v ohybu u držáku na vzpěře tlumiče. Prý je to častá závada předních čidel u Matysů s ABS ,vypozorováno na polském webu o Matizech. Po proměření na konektoru musí dobré čidlo vykazovat odpor 950-1100 ohmů.
Také se stává ,že se pod ABS prstence (to zubaté na nápravě) :D dostane voda a při mrazu dojde k roztržení prstence a nefunkčnosti ABS. Pro jistotu jsem prstence ošetřil sprayem, zamezující vniku vlhkosti do mezer.
U nás je často ledovka ,tak se ABS-ko hodí. Hlavně na sjezdech z kopce na sněhu si pedál často zacvrdliká.
Dali jsme si s kolegou co má Matesa bez ABS kontrolní kolečko na polním letišti se zkouškou brzdných drah na sněhu či ledu ,jednoznačně jsem ho porazil. U mateze je ABS-ko dost citlivé a tak si zacvrdliká i na prašné cestě když na to dupnete. Na rozdíl od jiných ABS nejsou rázy do brzdového pedálu skoro cítit, jen slyšíte jak se z motoru ozývá elektrická pumpa.
U ABS ka se někdy může pokazit i relé ,které spíná ABS pumpu, na ruských webech o matizech jsou srozumitelně popsány opravy těchto modulů. V matizovi je osazen ABS sytém Kelsey-Haynes EBC430. Stejný používá Fiat a Opel. Trochu jinak se pak odvzdušňuje brzdná soustava při výměně brzdovky.
Ještě jeden poznatek, když dáte kola na plnej rejt a stojíte na ledu pustíte spojku a trochu vytočíte motor tak to matez je schopnej urvat do pravýho úhlu :D :D ,no prostě autíčko akrobat. :) :)
Taky se dají s matizem dobře dělat drifty v zatáčkách :D :D ,ale na cestě bych to nezkoušel. -i :mrgreen:

Re: Matez 5M0 4725 Bonbón

Napsal: sob úno 08, 2014 12:56
od MATIZ 1999
EGR ventil

Poslední závadu jsem zjistil při čištění sacího potrubí. Bylo prasklé a auto sálo falešný vzduch mimo filtr. V komoře sání za škrtící klapkou byl mazlavej humus z přisávání splodin z EGR.Komoru jsem vyčistil a EGR zaslepil měděnou vložkou na přírubě ventilu. Uvidím po roce provozu,zda se zlepšilo množství humusu v komoře za škrtící klapkou.Hadici sání ,která nová stojí 350 kč jsem odmítl koupit a tu původní prasklou jsem omotal hollywod páskou a páskou na spojování dílů na odsávání :D :D

Po zaslepení EGRu jsem musel nastavit otáčky volnoběhu a nechat ho běžet cca 5 min než si řídící jednotka načetla údaje a chod na volnoběh se ustálil na cca 800 ot.
Před tím se mi první zimu párkrát stalo, že motor po zahřátí na cca 60C chcípal, když se zahřál na provozní teplotu bylo zase vše v pohodě.Při startování bylo vše v pohodě. Po zalepení EGRu nebo zalepení hadice sání se to již nestalo a taky se snížila spotřeba. Teď protože jezdím hlavně město a jen krátké trasy do 4 km,časté starty se pohybuji se spotřebou okolo 6,4l.

Re: Matez 5M0 4725 Bonbón

Napsal: sob úno 08, 2014 12:58
od MATIZ 1999
No a když je auto v cajku nezbývá ž jen jezdit a jezdit. Když kupuji ojetinu, vždy ji dám do kupy podle svých představ. Při koupi rozhoduje stav motoru, výbava, vzhled ,servisní historie. Také přístup prodejce mnohé napoví. Vždy se vyplatí koupit auto v plné palbě než to potom dokupovat a dodělávat doma. Cena ojetého vozu s plnou výbavou se moc neliší od ceny vozu bez výbavy. Tohle poznání mám z koupě svého prvního ojetého vozu Škody 100 v roce 1987,udělat z toho Š 110L stálo hezký háky.Ale to bylo v jiném století a za jiné doby :D :D :D :D Posílám pár dalších foto auta.

Re: Matez 5M0 4725 Bonbón

Napsal: sob úno 08, 2014 13:12
od MATIZ 1999
Po půl roce mi přestala svítit palubka u ovladačů topení,přepínání klapek a signálka na spinači mlhovek ,takže demontáž palubky a výměna žároviček.Pak ještě nevypínal kontakt při vytažení klíčku, takže rádio stále hrálo, stačilo prostříknout a spinař vesele spíná.
Při výměně chladící kapaliny jsem propláchl chladící soustavu protiproudem vody, vyplavalo z ní spousta humusu. Taky jsem demontoval expanzku a vyčistil ji. Je teď krásně průhledná a topení topí více než před výplachem. Zřejmě se někde ten humus usadí a blokuje průtočnost okruhu přes topení.

Nedávno se vyskytla závada na osvětlení elektrického stahování oken. Byl tam studený spoj pro napájení osvětlovacích diod. Demontoval jsem středový panel. Při tom jsem ukroutil šroub M6,keří soudruzi v Korei navalii přes závit.Pak rozborka spinače podobná opravě budíku :D,vyříznutí nového závitu v držáku pro sloupek a bylo hotovo. Když už jsem byl v té elektrozozborce,sundal jsem přední světlomety a demontoval motorky náklonu světel. Ovládání spočívá v elektronickém hlídání 2 napětí na odporovém děliči. Nemá se tam co pokazit ,poue vydřít dráha odporového snímače. takže jsem ho vyčistil a nakonzervoval sprayem na odorové dráhy potenciometrů.Při té příležitosti jsem demontoval i rozdělovač se snímačem otáček. Je tam perforované kolo,které tvoří clonku u optického snímače. Občas se může stát,že se tam dostane špína a snímač otáček nepracuje jak má. Taky zkondenzovaná voda na snímači dělá divy a někdy nenastartujete ,třebaže to před tím jelo v pohodě. Mě se to zatím nestalo ,ale tento problém se tu na foru řešil.Takže vyčistit,sestavit a jedeme :D

Ještě jeden poznatek pro milovníky umytých motorů. Matez má konektor lambda sondy uchycen na bloku převodovky. Když jsem v létě vapkou umyl motor, zateklo do konektoru. Po ujetí cca 10 km a zahřátí motoru se rozsvítila kontrolka motoru. Vyblikáním závady se ukázala vadná lambda. Napíchl jsem lambdu na osciloskop a její průběh nebyl ideální.Po vysušení konektoru horkovzduškou byly průběhy OK .Napětí lambdy je v řádech stovky mV, takže stačí snížení izolačního stavu a hnedle je signál z lambdy špatný.

To je vše co jsem na bombonovi za ty dva roky udělal. Není toho mnoho, ale autí spolehlivě jezdí a to je hlavní. Nejsem žádnej tuningář, takže neočekávejte nějáké nápady na vylepšení. :D Matez skončí příští rok v rukách nejmladšího syna a já půjdu hledat dalšího městského prcka, vyhlédnutá je Toyota Yaris. : -i -i

Foto pojistek, zásuvky ALDL s kontrolnímy kontakty pro airbag a ABS a zadní nápravy před výměnou.

Re: Matez 5M0 4725 Bonbón

Napsal: pon úno 10, 2014 17:12
od Viper54
Hezkej životopis pane kolego,dospělé auto mám taky Toyotu,už pátou :PP: Snad bude Matýsek taky tak spolehlivej.Zatím je,ale mám ho teprve půl roku :roll: