Stránka 1 z 2

Spečený katalysator + vše s tím spojené

Napsal: pon čer 03, 2013 16:19
od xXxTRA
Zdravím, jsem automechanik a druhým povoláním také DJ (po staru discjockey), tudíž jsem v pátek jel zahrát v rámci naší stodolní tour na open air energy festival do Slovenské Nitry. Nicméně nedojel jsem a musel jsem být do Nitry nakonec cca 30km tažen na laně.

Informace o autu:
AVEO r.v. 2008, sedan, 1.2 (1150ccm), 53kW, nájezd cca 96 tisíc km
I když mi je "pouze" 21 let, na vyblbnutí mám BMW, takže AVEO mám na bežné lítání po městě, krom parkovacího asistenta je auto kompletně tak, jak sjelo z výrobní linky.
Přestavěno na LPG v Žabni (reference dobré)
- Použitý Multi-Injection (4-bodový) Italský systém Landirenzo
- Při vyčerpání paliva automaticky přepína na benzín
- Přechod na alternativní palivo řízen teplotou motoru, možnost nouzového startu na benzin
Svíčky NGK se stříbrnou elektrodou a odtrhem 0.6mm, jednobodové, kvůli vetší teploty jiskry

Smutný příběh:

Za jízdy auto postupně ztratilo výkon na LPG, to už jsem byl za Čadcou, tudíž jsem to neřešil a přepl na benzín, nacož elektronika zareagovala a motor ožil. Po ujetí dalších zhruba 20-ti km auto začalo ztrácet i na benzín, jenomže to už jsem si to hrčel po dálnici. Nechtěl jsem na dálnici stát, řekl jsem si tedy že s ní sjedu, zastavím a podívám se, co by se mohlo dít, ale k tomu už jsem se nedostal.
Pokoukl jsem po ovladači LPG, byl úplně bez proudu (přitom měl svítit červeně), v zápětí začala blikat na přístrojovce diagnostika motoru a mi došlo, že je zle. Za pár okamžiků už to přišlo:

Auto samo od sebe zhaslo hlavní světlomety (parkovačky ale zůstaly svítit) - okamžitě jsem zastavil v odstavném pruhu a v tu chvíli jsem zjistil, motor taky sám chcípl.
Cítil jsem smrad v kabině, hned sem vytahoval z kufru hasičák a otevřel kapotu, tam mě čekalo nepříjemné zjištění:
Katalysator byl rozřhavený do oranžova, hlavně ve spodní části, zapalovací modul taky nějak utrpěl újmu - na levé cívce z boku vypoukl a praskl plastový obal...
Světla nesvítí stále, v autě je půl nádrže benzínu, ale budík ukazuje úplnou nulu, kontrolka diagnostiky motoru nesvítí, auto ani neškytne, LPG stále bez šťávy, pojistky OK, žádné kabely nebyly žárem zasaženy tak, aby se roztavila izolace.


Teď k řešení. Co vím, tak katalysator i když je průchozi (třeba z části) půjde vyměnit za univerzální od BOSALu pro benzinové motory s účinností do 3000ccm, zapalovací modul taky vyměnit - originál FEBI.

Co nevím:
Dá se na chevy sehnat USB diagnostika jako na "fau-vé" ? :) na VW koncern mám OBDII-USB jak vag1 tak i hex-can kkl kabely, ale to mi je tady naprd :D
To by mi pomohlo při hledání příčiny závady, mohlo to zavinit LPG, ale auto první opravím pro provoz na benzin, pak s ním v rámci záruky pojedu do Žabně na diagnostiku a kontrolu LPG systému.
Mohlo se to taky stát díky ukapávání vstřikovače-ů, když natlakuju vstřikovací kaskádu tak to zjistím (benzín by ve válcích nehořel, ale v katu ano...)
Stejně ale bude důležité se podívat na paměť závat, vymazat je a hlavně resetovat jednotku (samo zhaslo světla, samo chcíplo, LPG off, i když to ovšem může být způsobenou vadou v elektroinstalaci vozu, ale to bych zkoumal až při neůspěchu)
Dále bez diagnostiky nevím, zda bude potřeba vyměnit lambdu-y, je to euro trojka, takže má dvě, ta před katem stojí 2700, ta za ním 3800, což není málo :idea:


Jaké jsou teda vaše názory, neodsoudíte mě s uni katalysatorem? Co si myslíte o labdách? Tušíte někdo příčinu celého incidentu? Jak je to s tou diagnostikou, nebo je někdo s diagnostikou v Ostravě nebo okolí?

Bydliště Ostrava, ale auto je odtaženo v Polance nad Odrou (část Ostravy, mám tam dílnu)
Děkuji za odpovědi :?

Re: Spečený katalysator + vše s tím spojené

Napsal: pon čer 03, 2013 20:38
od ladinek
Ahoj!!!
Nevím jak Chevy , ale můj názor a ten nezměním je že plyn je na vaření benzín do auta :D Mám dva známí s plynem a pořád maj nějakej problém. Jednomu taky shořel kat díky právě plynu a před měsícem mu vybuchl airbox díky plynu. Já bych hledal příčinu právě v tom plynu. Někdo de lyn má a je spokojenej, otázka jak si s tím poradí origo korejská 1,2.

Re: Spečený katalysator + vše s tím spojené

Napsal: pon čer 03, 2013 21:06
od JRD McLAREN
no ..ja to vidim asi nejako takto...

prvotna zavada bola pravdepodobne v zapalovacom module, ci sviecke, kably..
(ta druha co ma napada, je neodborna/nespravna elektroinstalacia LPG)

nasledkom toho to potom islo dalej, nadmerny prudovy odber na 15ke svorke..
cize dalsie poskodene veci mozu byt: ecu motoru, ecu LPG, kabelaz, proste cokokolvek v elektrickom obvode motora.

preco sa roztopil katalyzator asi vies, dufaj ze nie aj piest, neopalilo ventily, atd...

co sa sond tyka tak tam moc na vyber nieje...
bud su sirokopasmove 0-5V, alebo uzkopasmove 0-1V
a vyrobcov tiez vela nieje, BOSCH, NTK(NGK) su tie najcastejsie pouzivane

Re: Spečený katalysator + vše s tím spojené

Napsal: úte čer 04, 2013 10:55
od Richard
přesně jak píše JRD..... zřejmě prvotně zapalovací modul, házel jiskru občas a do katu šel nespálenej plyn, kterej v něm hořel a proto se rozžhavil....
určitě to byl ten modul, většinou když to nejede na plyn, na benzín to ještě zapaluje a jede.... no a ty ostatní závady taky dobře popsal JRD, dej se tímhle směrem.....
A když to budeš dávat dokupy, jdi nejdřív tak, že auto naprosto spolehlivě pojede na benzín...... pak teprv zkus zapnout plyn

Re: Spečený katalysator + vše s tím spojené

Napsal: stř čer 05, 2013 15:22
od xXxTRA
Díky za odpovědi, teorie že první byl v dupce zapalovací modul je docela reálná, tak tedy nahodím UNI kat, vyměním zapalovací modul, ale zbývá tedy co s diagnostikou, ta mi řekne která lambda je v háji :) . ono je docela možné že i kat je v pohodě, ale bez diagnostiky nezjistím moc...

Re: Spečený katalysator + vše s tím spojené

Napsal: stř čer 05, 2013 18:23
od JRD McLAREN
kat zistis tak, ze sa donho pozres..
je tu velky predpoklad, ze je roztaveny = nepriechodny... ucpaty

motor by mal nastartovat aj bez sondy..
sondy su mozno OK obe..

vymen modul, pozri sviecky, kat, a pod..
a skus to nastartovat..

Re: Spečený katalysator + vše s tím spojené

Napsal: stř čer 05, 2013 19:49
od zavodak-1
A akou rychlostou si isiel po dialnici?? Lebo 1.2 neni moc na dialnicu.

Re: Spečený katalysator + vše s tím spojené

Napsal: čtv čer 06, 2013 01:32
od xXxTRA
na dalnici jsem jel 110, ale to je podle me vedlejsi.

JRD McLAREN: jasne, to vim :) , ale po otoceni klicku ukazuje prazdnou nadrz, pritom tam neco bylo (i kdyz s tim nepalenim mohly chybne davat lambdy signal a proste benzin se vyjel, to by ukazalo i na ono chcipnuti)... nesviti diagnostika motoru, jednotka lpg zustane taky bez proudu, nesviti hlavni svetlomety... jeste pujdu znovu po pojistkach, ale nez jsem zastavil (to uz jednotka plynu byla dead) autu samy zhasly svetla a samo chciplo motor... jestli nebude potreba alespon reset jednotky, pokud lze provest bez diagnostiky, dost by mi to pomohlo
Lambdy ano muzou byt ok, ale taky muzou byt "otravene" . Jasne, pojede to i bez nich v nouzaku, ale jak na tom jsou zjistim budto diagnostikou a nebo multimetrem, podle toho jaky maji rozsah... I katalysator muze byt v pohode


E// Tak obednal jsem kabel http://www.motordiag.cz/produkt/elm14 a soft ScanMaster ELM 2.1 + CZ update, doufam ze mi pomuze, jak jsem googlil, lidi to pry na avea pouzivaj

Re: Spečený katalysator + vše s tím spojené

Napsal: čtv čer 06, 2013 13:03
od vilem
špatně seřízené jednotky.sinchronizace..zap. svíč..stací obič. doporučuji se obrátit dotazem na.atogascentrum,Strkonice.podle mne je scela zřejmé že porucha vznikla v řídícím centrum.

Re: Spečený katalysator + vše s tím spojené

Napsal: čtv čer 06, 2013 15:04
od xXxTRA
shodli jsme se ze prvotni chyba nejspise nastala u selhani zapalovaciho modulu...

Re: Spečený katalysator + vše s tím spojené

Napsal: pát čer 07, 2013 09:15
od xXxTRA
omlouvam se za doublepost, aůle prosimvas, kdyz s cenou febi je to dost vysoko a pro muj vuz (vyroben v lednu 2008) se jeste civky bosch nepouzivaly, kterou z nasledujicich dvou civek bych mohl pouzit a kterou z nich byste doporucili, cili povazovali jako lepsi? dekuji

http://www.okautodily.cz/daewoo/kalos/e ... 70584.html

http://shop.autodilykrc.cz/cz-detail-54 ... vnice.html


E// Pokracujeme dale, jsem ve fazi kdy elektrika auta uz funguje jak ma, auto dokonce chytne (ovsem pali na 2 valce)
LPG nechavam stale off, ale vim ze viditelne i "vyhorel" vstrikovac lpg pro druhy valec

civku obednam nejspise z autodilykrc. doufam ze to bude korejec a ne cinan (pisou vyrobce daewoo)

Ve vyfukovem potrubi neco sterka, takze se zapekl a castecne vysypal

mezi 13:30 a 15:30 mi PPL priveze diag. kabel ELM327 , tak pak budu vedet vice :)


Každopádně jste mi dost pomohli, teď už je třeba dělat rukama a né o tom psát.
Děkuji, s pozdravem Michal

Re: Spečený katalysator + vše s tím spojené

Napsal: pon čer 10, 2013 17:07
od Serpico
...jo ještě ti to doplním o dobrou adresu náhradních dílu je www.czdrafel.cz označuje originální díly a neoriginální. Mám s nimi dlouholetou dobrou zkušenost většinou mě dávají slevu 20%.
Mějte se fajn

Re: Spečený katalysator + vše s tím spojené

Napsal: úte čer 11, 2013 15:17
od xXxTRA
tak ozývám se zase, nová cívka přišla, zapojil jsem ji, spojil auto s diagnostikou, vymazal pamet zavad (chyba paleni vice valcu) a nastartoval

motor opet chytil zhruba na dva valce, pricemz leva strana civky (slouzici pro svicky prvniho a ctvrteho valce) byla hodne zahrata a taky z boku vyboulena. soudim ze jsem ji v celku uspesne odvalil, vytahl jsem svicky, svicky druheho a tretiho valce byly sice cerne, ale suche, cili vim ze valce palily, avsak svicky prvniho a ctvrteho valce byly mokre od benzinu. diagnostika opet hlasi chyba zapalovani vicero valcu

dotaz, jeste jsem se totiz s tim nesetkal, ale domnivam se ze se tak stalo:
muze dojit k prorazeni izolace svicky takovym zpusobem, ze k preskoceni jiskry mezi elektrodami ani nedojde, ale jiz v porcelanovem tele svicky dojde ke zkratu? to by dle meho nazoru zapricinilo nepaleni prvniho a ctvrteho valce (jelikoz pali v paru) a taky zkrat sekundarniho vinuti civky - cili jeji zniceni

svicky jsem koupil nove, dalsi zapalovaci civka bude zitra, ale nerad bych kupoval dalsi, ujistite me v moji teorii, a nebo bude zavada jinde?

Re: Spečený katalysator + vše s tím spojené

Napsal: úte čer 11, 2013 15:43
od honza72
To nebude zkratem svíčky na sekundární straně vn cívky, ale proraženým spínacím prvkem v řídící jed. motoru, který dává stále 12V na primární stranu a vinutí hřeje až vybublá. Normálně má být +12V spínáno mezi dvě vn cívky pro dva a dva válce, pěkně nastřídačku a dle otáček motoru a předstihu, vše je v programu ŘJM.

Re: Spečený katalysator + vše s tím spojené

Napsal: úte čer 11, 2013 16:41
od Richard
přikláním se k názoru Honzy72, zapalovací modul je řízen přímo z ř.j. a je v něm takový "tyristorový zapalování" z ř.j. nejde asi plnej proud, ale jen impulz, kterým se přímo v modulu vytvoří indukcí jiskra. Když jsem ho vyndal tak jsem ho "rozkuchal" ;) Já mám modul stejnej akorát tam mám do něj 4 dráty ty máš 3......
Myslím že vysokonapěťový trafo vytvoří jiskru a vcelku je mu jedno, že tam je zkrat, ona ta jiskra se někde vybije, to není jako u normální elektriky..... já kupoval modul na aukru tenhle ale ten má 4 piny v konektoru http://auto.aukro.cz/zapalovaci-civka-d ... 50455.html a maká asi 3 roky v pohodě....