Zo mňa už je v tejto téme riadny spisovateľ, preto príbeh Matiza ZM-329AI teraz doplním o ďalšiu zaujímavú príhodu:
Bolo to niekedy koncom novembra minulého roka, cez víkend, kedy si rodičia vzali Matiza na hríby. Zrejme to bola náhoda, ale presne odvtedy začalo v motorovom priestore čosi klepkať
. Nevenoval som tomu veľkú pozornosť, mal som iné starosti. Tak som jazdil asi tri-štyri týždne s domnienkou, že ide len o nejaký búchajúci kryt. Neskôr mi to nedalo, počúval som nezahriaty motor, zdalo sa mi, že to klepe niekde pri rozvodovom remeni. Ja som nemal čas, ale tatko to skontroloval, rozvodový remeň nebol poškodený a inú závadu si nevšimol. Tak som v pondelok ráno opäť vyrazil na 180 kilometrovú cestu do Žiliny. Pamätám sa, že som naviac nestíhal, tak namiesto mojich 90-100 km/h som "tempomat" nastavil na 110-120 km/h. Klepanie zosilnelo
. Po príchode zo školy na intrák som otvoril kapotu, remeň k alternátoru sa správal ako idiot
- plantal, prevracal sa, búchal, plieskal. Napadlo ma, že ho treba napnúť, čo bola samozrejme somarina, nepoškodený remeň sa nemá dôvod uvoľniť. Zistil som, že je poškodený, resp. v jednom mieste natiahnutý. Teda už mi zostalo len hľadať servis v ZA. Rozhodol som sa, že v utorok ešte pôjdem do školy aj s takýmto remeňom, keď už toľko vydržal, tak ešte vydrží.
Na druhý deň, aby toho nebolo dosť, nastúpim do auta a zisťujem
, že ani za Boha nejde zaradiť II, IV, R, teda zadné prevodové stupne. Kamaráti ma vytlačili z miesta a šli sme ku škole. Po odbočení na parkovisko sa roztrhol remeň a začala svietiť kontrolka batérie. Po prednáškach som sa vrátil k autu. Zobral som lekárničku, obväz a po asi pol hodine odierania hánok na rukách a nadávania som na miesto remeňa uviazal obväz. Po naštartovaní alternátor riadne fachčil, ale kontrolka aj tak nezhasla. Potešilo ma, ale že radiaca páka už prijala aj zadné stupne a tak som mohol vyraziť do servisu (samozrejme všetko elektrické vrátane svetiel som vypol). V GACO servise si auto nechali do druhého dňa, hneď objednali 333 mm remeň a na druhý deň som si po auto prišiel. Mechanik ma prijal zo slovami: "Zoberte si ho do p*če!"
Sťažoval sa na to, že polku auta musel rozobrať kvôli jednému remeňu. Obaja mechanici neverili, ako som tam ten obväz dostal a že sa tam u nich môžem zamestnať...
Domov som došiel v pohode, opäť sa začal prejavovať problém s radením rýchlostí, proste akoby tam 2 a R vôbec neboli. Tatko došteloval lanká pri páke, vymenil celú kulisu na prevodovke, čo však nepomohlo. Matiz ten víkend nemohol stáť, potreboval som ísť babke. Takže som niekoľko sto kilometrov jazdil z jednotky na trojku. Ďalší školský týždeň mi to už ani neprišlo radiť 1-3-4-5
, blbé bolo, že v piatok jazdím cez dva horské prechody (Fačkov, Skýcov), naviac sme boli riadne naložený (vzal som ďalších troch ľudí a ich batožinu, aby sa využila kapacita a aby sa aj prevádzkové náklady znížili). Riadne som to rozbehol pod kopcom a vyšiel som to na trojke, ale ťahali sme aj očami.
Medzi sviatkami bolo už konečne trocha času na opravu. Tatko rozhodol, že rovno vymeníme celú prevodovku, pretože už ju mal raz dole, kvôli spojke. Nebolo to ťažké, ale zabralo to niekoľko hodín. Šupli sme tam druhú, ktorú sme mali v zálohe z jedného nabúraného Matiza. Všetko sme pozapájali, ale problém bol presne rovnaký a teda chyba nebola v prevodovke ani v kulise. Asi 10 hodín práce na nič, ale aspoň mám čistejšiu a novšiu prevodovku a nový prevodový olej plus tá stará pretekala pod krytom. V každom prípade tatko nakoniec do rána vymenil aj lanká a prišiel na chybu. Môžete to vidieť na fotke, niektoré vlákna sa rozstrapkateli a tak sa lanko od páky zasekávalo v bovdene, a páka teda len krčila lanko a neradila.
Pridávam Foto: 1. Roztrhnutý remeň a obväz namiesto neho 2. Prevodovky a lanko 3. Matiz zrovna nebalí dievčatá, ale aspoň sa predvedie na ručnej.