Stránka 1 z 2

jaký olej použít...

Napsal: ned lis 25, 2012 21:04
od Marek007
Ahoj zdravim všechny matizáky:o) potřeboval bych poradit jaký olej mám použít do matiza R.V.2000 nevim co nám tam nalili před dvěma lety a tedˇ je čas to vyměnit...nevim jestli tam máme nalit polo nebo plnosyntetiku,děkuji za radu

Re: jaký olej použít...

Napsal: ned lis 25, 2012 21:18
od kesko
Ked dáš Hledat tak tu o oleji nájdeš popísaného veľa. Ja dávam 10W-40 a stačí. A olej nemením podľa kilometrov, ale raz ročne.

Re: jaký olej použít...

Napsal: pon lis 26, 2012 23:02
od misojogi
bolo tu uz rozoberane
10W40 v mraze vacsinou malo premaze olej pristartovani
(dlho mu to trva)
nasledne sa odiera vackovy hriadel ...
preto je vhodne pouzit 5W40 (aj ten uz dostanes za facku ...)
za tepla maju oba parametre rovnake

najdi si na youtube video o to ako v mraze tecie olej ....
a uvidis sam ...

a samozrejme treba kvalitny olej
minimalne SJ/CF a bacha nato musi byt A3/B3
5W40 najdes kopec a za minimalnu cenu

Re: jaký olej použít...

Napsal: čtv lis 29, 2012 12:38
od st_Andy
dovolim si oponovat, vsetky 10w-40 okrem Castrola dodavaneho na SK trh su absolutne vhodne, pre 3-valcovy 0,8L motor je 5W-40 bezbrehe vyhadzovanie penazi, startovanie pod -30 v tychto zemepisnych sirkach nieje bezne, a 10w-40 (Shell, MObil, Valvoline atd..) je absolutne postacujuci, urcite lepsie ako nechat mazacie vody s nizkou viskozitou v lete prelinat cez tesnenia ako napr. tu: https://www.chevroletclub.cz/viewtopic.php?f=10&t=20613 ;)

Re: jaký olej použít...

Napsal: čtv lis 29, 2012 22:16
od Docent II.
To misojogi: Lejt olej 5W-40 do Matize? Asi jako lejt výběr z bobulí do bezdomovce, bude to mít stejný efekt.

Re: jaký olej použít...

Napsal: čtv lis 29, 2012 23:41
od misojogi
ja sa chystam dat si do Matiza na zimu olej esterovy 0W40
kto maze ten jede
Budu ještě jednou citovat ing. Černého z http://www.oleje.cz/clanek/Mazivarske-m ... vych-oleju
:arrow: Viskozitní specifikace má většinou tvar např. SAE 15W-40, SAE 5W-40, SAE 0W-30 apod. První číslo udává vlastnosti oleje při nízkých teplotách, tj. čerpatelnost oleje. Čím je toto číslo nižší, např. 5W či 0W, tím bude olej tekutější v zimních mrazech a tím lépe ráno nastartujeme studený motor a rychleji se také olej dostane na všechna potřebná místa. U studeného motoru to v zimě může u oleje SAE 15W-40 trvat třeba i 20 sekund, zatímco u oleje SAE 0W-30 při stejných podmínkách pouze 1 sekundu. Dnes se stále více prosazují motorové oleje s co možná nejnižším zimním číslem. Důvodem je lepší ochrana motoru při studených startech, kdy na kritických místech motoru není ještě dostatečné množství oleje. Čím dříve se motor celý promaže, tím méně trpí a tím se zvyšuje jeho životnost. :arrow: Protože v prvních okamžicích po startu je opotřebení motoru největší.
Letní číslo viskozity je určeno viskozitou při 100 °C, tedy přibližně provozní teplotou motorového oleje. Z toho vyplývá, že oleje, např. SAE 15W/40, SAE 10W/40 a SAE 5W/40, mají při provozní teplotě motoru všechny přibližně stejnou viskozitu. Při nízkých teplotách hluboko pod bodem mrazu se však jejich viskozitní vlastnosti velmi liší. Např. oleje SAE 5W/40 umožňují mnohem snadnější starty při zimních mrazech, olej je při velmi nízkých teplotách dostatečně tekutý. Dostane se také mnohem dříve na všechna mazaná místa a při častých studených startech se tak chrání motor proti nadměrnému opotřebení.
Nyní bych rád zdůraznil něco, co si většina lidí neuvědomuje
Motory nevědí na jakou viskozitu oleje právě běží. Pokud je tedy motor naplněn olejem SAE 10W-40, bude při teplotě oleje 100°C mazán olejem viskozity 14cSt, ale při teplotě oleje 90°C bude viskozita 18 cSt, tedy odpovídající SAE 50. Obdobně, při teplotě oleje 110°C bude viskozita 11 cSt, čili stejná jako u SAE 30 (což je žádoucí). Plyne z toho poučení, že v chladnějších klimatech by neměly být používány příliš husté oleje. Kvalitní oleje 10W-40 nebo ještě řidší jsou pro moderní motory naprosto správnou volbou. Hustých olejů bych doporučoval se držet pouze v případě starších motorů (veteránů), zejména vzduchem chlazených a/nebo s velkými vůlemi a málo výkonným olejovým čerpadlem.
Autor: Ing. Pavel Brož, FUCHS Oil Corporation (CZ), spol. s r. o.
.

Re: jaký olej použít...

Napsal: pát lis 30, 2012 00:04
od Krtek
A nestane se že ten řidčí olej z těch mazanejch částí taky rychlejš steče dolu do vany ? Třeba při několikerym startování a courání po městě bych to tipoval. A pokud výrobce motoru píše do papírů 10W tak bych tam řidčí nedával, mohlo by ho to začít žrát.
A už někdy někdo z vás zničil motor kvůli oleji ? Já osobně ani z doslechu nikoho takovýho neznam, těch 200 tisíc snad normální motor najede i na Mogul AD

Re: jaký olej použít...

Napsal: pát lis 30, 2012 00:18
od misojogi
ten řidčí olej z těch mazanejch částí taky rychlejš steče dolu do vany ?
To Ti stecie vzdy
ale nieco ostane na kove stale
Ty ale potrebujes vytvorit olejovy film
a ten sa vytvori JEDINE tlakom
prudom oleja pod tlakom cerpadla ...

keby islo o staticke udrzanie oleja na kove tak to by si tam mohol dat rovno vazelinu :-D
ale na vyssie obratky (tak ake su v motore je olej daleko lepsi ...)

Re: jaký olej použít...

Napsal: pát lis 30, 2012 09:06
od st_Andy
Docent II. píše:To misojogi: Lejt olej 5W-40 do Matize? Asi jako lejt výběr z bobulí do bezdomovce, bude to mít stejný efekt.
Krasne prirovnanie -i :D urcite ho este niekde pouzijem
misojogi píše:ja sa chystam dat si do Matiza na zimu olej esterovy 0W40
kto maze ten jede
holt, kazdy si je strojcom svojho (ne)stastia.. pri "vylepseni" v podobe 0w by som si od jari do jesene zacal pravidelne kontrolovat hladinu oleja a stav tesneni, ale napisal si to spravne.. ten jede, kto MAŽE :)

Re: jaký olej použít...

Napsal: pát lis 30, 2012 09:24
od Vypravca
Ja som na Espere presiel z 10W-40 na 5W-40.
Ked mi zral 1liter na 1000km, tak som kupil nove tesnenie pod hlavu, nove guferka ventilov,
dal zrovnat hlavu.
No a olej vydrzal od vymeny po vymenu. Aj ked pri vymene uz bol olej na minime.

Re: jaký olej použít...

Napsal: pát lis 30, 2012 10:08
od Krtek
A nebylo by původně levnější a praktičtější nepřecházet na řidší volej a nechat auto v klidu dál jezdit ? Já mam v plánu opak. Až mi některý auto začne žrát olej, dam tam o třídu hustší.

Re: jaký olej použít...

Napsal: pát lis 30, 2012 14:38
od st_Andy
Krtku no jasne, presne tak -i ma to svou logiku overenou praxí, kterou zde bohuzel nektere prispevky o liti redsiho oleje po hustsim postradaji.. :) Vysvetli to treba misojogimu kterej tady zavadi citacemi pojednavajicimi o prvoliti do motoru zcela novych, v zabehu a s olejem chlazenou turbinou..

Re: jaký olej použít...

Napsal: pát lis 30, 2012 17:28
od Serpico
...hm tak taky něco přidám do diskuse ze SM:
servisní rady Mercedes Benz C ( W 204 ) ...majitelé bývají překvapeni když jim značkový servis naleje do auta a na štítku označí olej viskozity SAE 10W -40. Moderní motory obvykle používají řidčí maziva. Nicméně závazné jsou specifikace MB 228.51 / 229.31 / 229.51. Pokud je plní může být i olej 10W - 40 vhodnější, dobře se hodí pro vysoce zatěžované motory.

Dovávám: naprostá většina mercedesů se prodává s Integrovaným servisním paketem, s nímž získáváte předepsané servisní prohlídky na šest let ( 125 000 km ) zdarma. ISP obsahuje jen úkony a díly obsažené v servisním plánu: tedy hlavně olej, filtry, práce a protikorózní prohlídky.

Oproti diskontnímu prodeji a následnému rabováním na servisu zejména korejskými značkami. Viz poslední SM.

Mějte se fajn

Re: jaký olej použít...

Napsal: pát lis 30, 2012 18:11
od alvin
Už sme to riešili inde, ja som dal plnosyntetiku, PENNASOL SUPER PACE až pri poslednej výmene,lebo bol za super cenu v LIDLI
ale inak som do Šunkovca (Matiza) dával polosyntetiku MADIT SUPER 2000 resp. TRYSK SPEED podľa normy SJ CF a do Tikadla dokonca minerálku , MADIT TURBO PLUS / TRYSK SUPER TURBO,inak aj podľa papiewrov by to zniesol aj Veľrybák,ale už som si ho naučil na plnosyntetiku,ale môžem vyvrátiť chiméru,že treba používať zásadne olej jednej značky a jednej výkonnostnej triedy,môžem to na základe dlhoročných skuseností vyvrátiť. Na Ibize som prešiel z CASTROLU PROTEC po preošlých majiteľoch na MADIT TURBO PLUS a spoľahlivo,pokiaľ viem funguje dodnes a pri kórejcoch som zas prešiel z plosyntetiky na plnosyntetku a v pohode aj značku mením takmer zakaždým,aký sa mi najvýhodnejšie podarí kúpiť, momentálne mám TOTAL QUARTZ 9000

Re: jaký olej použít...

Napsal: pon pro 03, 2012 09:39
od misojogi
PENNASOL SUPER PACE až pri poslednej výmene,lebo bol za super cenu v LIDLI
zial Lidl prestal dodavat
cena za 5W40 bola naozaj taka ze nebolo co riesit ...