Děsivé zjištění
Napsal: sob lis 20, 2004 18:56
Dneska se mi podařilo odstranit z Matize jeden problém, který mě už delší dobu trápil a zároveň s tím jsem učinil děsivé zjištění. Ale popořádku...
Někdy začátkem srpna jsem začal pozorovat drobnou vůli někde v řízení, která se projevovala lehkým kovovým boucháním při přejezdu nerovností. V tu dobu jsem prošel technickou, kde mi řekli, že jsou drobné vůle v ložiscích předních kol. Řekl jsem si, že to bude ono a dál po tom nepátral, protože to nebylo nijak hrozné. Koncem srpna jsem najezdil přes 4000km po pobaltí a ne málo jich bylo po šotolinových cestách, které vůlím v předních ložiscích moc nepřidaly.
Vůle v řízení se zvětšila a kovový bouchavý zvuk z prostoru "pod nohama" ozýval častěji. Začal jsem mít podezření na převodku řízení, protože když jsem zvedl obě přední kola (a vyloučil tak vliv ložisek), tak byla vůle stále znatelná. 27.9. mi v ACH (autorizovaný servis Daewoo v Ostravě) montovali výfuk, tak jsem při té příležitosti nechal udělat prohlídku přední nápravy s tím, že jsem jim sdělil své podezření na převodku. Výsledek prohlídky byl ten, že převodka je OK, ale jsou vůle v ložiscích (to už jsem věděl) a že vnější čepy řízení jsou zralé na výměnu. Blížila se 105kkm prohlídka, tak jsem to nechal být a rozhodl se, že se všecko vymění během prohlídky.
I tak se stalo - 9.11. mi krom jiného vyměnili ložiska a vnější čepy řízení. O něco se to zlepšilo, ale kovové bouchání zůstalo Tak jsem se zahloubal do servisních manuálů a začal teoreticky zjišťovat čím by to mohlo být. Vylezlo mi z toho, že pravděpodobné jsou vnitřní čepy řízení nebo soustava hřeben - hřídel převodky.
Dneska jsem z nedostatnku jiné užitečné činnosti šel prozkoumat jak je vlastně připojen sloupek řízení na hřídel převodky, protože to v žádném manuálu nebylo nakreslné. Odhrnul jsem koberec, odšrouboval plastový kryt dolního křížového kloubu slouku řízení a zjistil, že ...
... spoj sloupku a hřídele je povolený a je v něm vůle !!!!
Budiž, to se může stát, ale auto bylo během posledního měsíce a půl 2x v autorizovaném servise, z toho jednou přímo výslovně měli provést diagnostiku řízení se zaměřením se na vůle a podruhé by měli dělat totéž v rámci pravidelné servisní prohlídky.
Když jsem to zjistil a došlo mi, co se všechno mohlo stát, kdyby se to povolilo ještě více a já někde zatočil volantem a spoj by se protočil, tak mě polil studený pot. Brrrr Tak jsem ten červený šroub utáhnul a projel jsem se. Vůle takřka úplně zmizela. Drobná vůle je v dolním křížovém kloubu sloupku řízení. Jelikož je nýtovaný, tak možnost opravy / úpravy vidím nejistě, nebo se pletu, PetřeM ?
Takže se asi vyprdnu na sbírání razítek do servisní knížky a najdu si jiné řešení. Omlouvám se za dlouhý příspěvek, ale myslím, že si to nějakou zkratku nezasloužilo. Přikládám pár ilustračních obrázků, animovyný gif, kde je s trochou fantazie vidět jak to lítá a pak ještě video točené foťákem - bohužel za mizerných světelných podmínek (nasvíceno jen dvěmi LEDkami).
http://matiz.uragan.cz/vule_v_rizeni/vule_v_rizeni.avi (230KB)
Někdy začátkem srpna jsem začal pozorovat drobnou vůli někde v řízení, která se projevovala lehkým kovovým boucháním při přejezdu nerovností. V tu dobu jsem prošel technickou, kde mi řekli, že jsou drobné vůle v ložiscích předních kol. Řekl jsem si, že to bude ono a dál po tom nepátral, protože to nebylo nijak hrozné. Koncem srpna jsem najezdil přes 4000km po pobaltí a ne málo jich bylo po šotolinových cestách, které vůlím v předních ložiscích moc nepřidaly.
Vůle v řízení se zvětšila a kovový bouchavý zvuk z prostoru "pod nohama" ozýval častěji. Začal jsem mít podezření na převodku řízení, protože když jsem zvedl obě přední kola (a vyloučil tak vliv ložisek), tak byla vůle stále znatelná. 27.9. mi v ACH (autorizovaný servis Daewoo v Ostravě) montovali výfuk, tak jsem při té příležitosti nechal udělat prohlídku přední nápravy s tím, že jsem jim sdělil své podezření na převodku. Výsledek prohlídky byl ten, že převodka je OK, ale jsou vůle v ložiscích (to už jsem věděl) a že vnější čepy řízení jsou zralé na výměnu. Blížila se 105kkm prohlídka, tak jsem to nechal být a rozhodl se, že se všecko vymění během prohlídky.
I tak se stalo - 9.11. mi krom jiného vyměnili ložiska a vnější čepy řízení. O něco se to zlepšilo, ale kovové bouchání zůstalo Tak jsem se zahloubal do servisních manuálů a začal teoreticky zjišťovat čím by to mohlo být. Vylezlo mi z toho, že pravděpodobné jsou vnitřní čepy řízení nebo soustava hřeben - hřídel převodky.
Dneska jsem z nedostatnku jiné užitečné činnosti šel prozkoumat jak je vlastně připojen sloupek řízení na hřídel převodky, protože to v žádném manuálu nebylo nakreslné. Odhrnul jsem koberec, odšrouboval plastový kryt dolního křížového kloubu slouku řízení a zjistil, že ...
... spoj sloupku a hřídele je povolený a je v něm vůle !!!!
Budiž, to se může stát, ale auto bylo během posledního měsíce a půl 2x v autorizovaném servise, z toho jednou přímo výslovně měli provést diagnostiku řízení se zaměřením se na vůle a podruhé by měli dělat totéž v rámci pravidelné servisní prohlídky.
Když jsem to zjistil a došlo mi, co se všechno mohlo stát, kdyby se to povolilo ještě více a já někde zatočil volantem a spoj by se protočil, tak mě polil studený pot. Brrrr Tak jsem ten červený šroub utáhnul a projel jsem se. Vůle takřka úplně zmizela. Drobná vůle je v dolním křížovém kloubu sloupku řízení. Jelikož je nýtovaný, tak možnost opravy / úpravy vidím nejistě, nebo se pletu, PetřeM ?
Takže se asi vyprdnu na sbírání razítek do servisní knížky a najdu si jiné řešení. Omlouvám se za dlouhý příspěvek, ale myslím, že si to nějakou zkratku nezasloužilo. Přikládám pár ilustračních obrázků, animovyný gif, kde je s trochou fantazie vidět jak to lítá a pak ještě video točené foťákem - bohužel za mizerných světelných podmínek (nasvíceno jen dvěmi LEDkami).
http://matiz.uragan.cz/vule_v_rizeni/vule_v_rizeni.avi (230KB)