Stránka 1 z 2
Hustá žlutá pěna v chladící kapalině.
Napsal: úte lis 09, 2004 14:14
od Martin Dvořák
Tento týden se vůbec s**e. Už mi chybělo 10,5km k tomu aby se na tachometru objevilo rovných 100000km a musel jsem dát auto do servisu.
Při dolívaní kapaliny do ostřikovače jsem si všiml, že nádržka na chladicí směs je prázdná a kolem zátky byla všude hustá žlutá pěna. Dojel sem k benzíně a koupil láhev s Fridexem a naplnil nádržku po rysku. Dojel sem domů a nádržka byla opět prázdná a půl motoru totálně zasr***ho od té pěny. Dovezl sem to do servisu a večer mi volali ať se přijdu na to podívat, že ještě nic takovýho neviděli. Samozřejmě zasr**ej celej chladící rozvod a nefunkční byl i termostat. Nejpodivnější na tom bylo, že těsnění pod hlavou bylo v pořádku, hlava prasklá taky nebyla a v oleji voda taky nebyla. Oni mě tam podezírali, že sem tam musel něco nalít ale naposledy byla chl. kapalina vyměňováno servisem před více než 4 roky a až před měsícem při výměně rozv. řemene sem si všiml, že kapalina už není modrá jak bývala a na víčku už byly náznaky žluté pěny. Stejně sem jim nevysvětlil, že jsem tam opravdu nic nelil /než se to stalo/ a oni mi stejně nevěří, protože nenašli kudy by se olej dostal do oběhu chlazení a navíc se jim nezdá že by takovou pohromu způsobil olej.
Nemáte někdo s takovouto závadou zkušenosti?
p.s.- před těmi 4 roky se mi stalo něco podobného, jedu a najednou vidím, že se začalo kouřit z auta, otevřel jsem kapotu
a nádržka byla prázdná tak dojel k benzíně a koupil fridex a za chodu motoru ho tam pomalu doléval. Pak sem dojel domů /cca 3km/ a kolem víka zas pára a voda byla fuč. Využil sem bezplatnou servisní linku a nechal auto v garáži. Servisáci si pro něj přijeli a odvezli si ho. A po opravě mi ho vrátili s tím, že všechno bylo v pořádku jen v tom žlutém uzavíracím víčku chyběla nějaká gumička a která měla co do činění s odvzdušňováním. Prostě jen vyměnily víko, nalily novou kapalinu a od té doby sem měl přes 4 roky pokoj. A samozřejmě se s toutou závadou taky ještě nesetkali.
Uffff ... zase román ... a teď se těším co VY na to ...
Napsal: úte lis 09, 2004 16:35
od Tomáš
No Martine , ty jsi pisálek...
Ale teď k problému. Mě se sice neztrácela voda tolik , ale netěsnilo mi víčko na expanzi a tekla po ní až z toho začal pískat klínák, jak to klouzalo.
V chladícím okruhu je přetlak jako v papiňáku a to musí do určité meze udržet víčko ( je tam přetlakovej ventilek). Já jsem víčko pouze vyčistil, ale komplet i pod tou gumičkou a ten ventilek. Je to asi 30 000 KM a je klid.
Možná , že ti nedrží správnej tlak a proto ti to vyhází vodu ven. Pokud ale netlakuje motor, oni měli dole hlavu?? Jak vědí , že to není těsnění pod hlavou??Pokud je OK hlava, těsnění, není voda v oleji , musí to být to víčko!! Ta pěna je z toho, jak to není natlakovaný a utíká přez víčko.
Kup nový víčko a když to přestane tak OK, pokud to tlakuje z hlavy měl by jsi uplně tvrdý hadice , zkus to ošahat POZOR NA POPÁLENINY
Napsal: úte lis 09, 2004 17:06
od Richard
No to je teda záhada.
No šel bych na to takhle. Oleje máš pořád stejně a nepřibývá? Když se podíváš na zespodu víčko nalévání oleje, je tam taky taková žlutavá pěna - šlem? Ale to je v malém množství celkem normální a v pořádku ( tak 1 cm3). Je možné, že se ti do chlad. kapaliny vyplavila vazelína z ložisek vodní pumpy - nebo těsnění pod hlavou propouští lehce olej do vody (podle mě na tu pěnu stačí oleje dost málo) proto ta hnědá pěna. A asi současně máš, jak psal Tomáš, i víčko na vodu v háji ( netěsní přetlakový ventil). Měl jsem kdysi u Ivana (Moskviče) podobný problém, když jsem jel normálně po okreskách tak vše bylo OK. Ale vyjel jsem na dálnici a jak byl motor víc zatíženej a delší dobu, tak se díky špatně těsnícímu přetlakovýmu víčku zřejmě někde v hlavě začala voda vařit a zvedl se prudce tlak a všechna kapalina mi vyskákalo do motoru (je to opravdu hodně rychlý a teploměr ti nic zvláštního neukáže). A to bude asi i tvůj případ. No a to, že kapalina už nebyla modrá je asi tím olejem, či vazelínou z ložisek ale to se mohlo stát i dřív. Je to jen můj názor, nejsem profík, Petrm řekne určitě víc
Napsal: úte lis 09, 2004 17:37
od Návštěvník
Richard píše:No to je teda záhada.
No šel bych na to takhle. Oleje máš pořád stejně a nepřibývá? Když se podíváš na zespodu víčko nalévání oleje, je tam taky taková žlutavá pěna - šlem? Ale to je v malém množství celkem normální a v pořádku ( tak 1 cm3). Je možné, že se ti do chlad. kapaliny vyplavila vazelína z ložisek vodní pumpy - nebo těsnění pod hlavou propouští lehce olej do vody (podle mě na tu pěnu stačí oleje dost málo) proto ta hnědá pěna. A asi současně máš, jak psal Tomáš, i víčko na vodu v háji ( netěsní přetlakový ventil). Měl jsem kdysi u Ivana (Moskviče) podobný problém, když jsem jel normálně po okreskách tak vše bylo OK. Ale vyjel jsem na dálnici a jak byl motor víc zatíženej a delší dobu, tak se díky špatně těsnícímu přetlakovýmu víčku zřejmě někde v hlavě začala voda vařit a zvedl se prudce tlak a všechna kapalina mi vyskákalo do motoru (je to opravdu hodně rychlý a teploměr ti nic zvláštního neukáže). A to bude asi i tvůj případ. No a to, že kapalina už nebyla modrá je asi tím olejem, či vazelínou z ložisek ale to se mohlo stát i dřív. Je to jen můj názor, nejsem profík, Petrm řekne určitě víc
1/Oleje mám stejně a nepřibývá.
2/Pod víčkem na dolévání oleje je vše OK, žádná pěna či šlem ani náznak.
3/Ano, teploměr nevykazoval nějaké přehřívání.
4/Vazelína z ložisek vodní pumpy? Řeknu to těm servisákům ať se na ni podívají.
5/To víčko nechám koupit nový .... to bude ta příčina rychlý ztráty vody.
Díky za rady.
Napsal: úte lis 09, 2004 18:05
od Martin Dvořák
Tomáš píše:No Martine , ty jsi pisálek...
Ale teď k problému. Mě se sice neztrácela voda tolik , ale netěsnilo mi víčko na expanzi a tekla po ní až z toho začal pískat klínák, jak to klouzalo.
V chladícím okruhu je přetlak jako v papiňáku a to musí do určité meze udržet víčko ( je tam přetlakovej ventilek). Já jsem víčko pouze vyčistil, ale komplet i pod tou gumičkou a ten ventilek. Je to asi 30 000 KM a je klid.
Možná , že ti nedrží správnej tlak a proto ti to vyhází vodu ven. Pokud ale netlakuje motor, oni měli dole hlavu?? Jak vědí , že to není těsnění pod hlavou??Pokud je OK hlava, těsnění, není voda v oleji , musí to být to víčko!! Ta pěna je z toho, jak to není natlakovaný a utíká přez víčko.
Kup nový víčko a když to přestane tak OK, pokud to tlakuje z hlavy měl by jsi uplně tvrdý hadice , zkus to ošahat POZOR NA POPÁLENINY
1/Aha má tam tedy být určitý přetlak ... pak je to jasné. Vadný ventilek ve víčku neodpustí a s tlakem roste teplota vody která se promění v páru a ta se okolo těch závitů vypaří nebo se spíš přes ten ventilek protlačí nějak ven. Až to rozeberu budu ještě moudřejší
2/Hlavu měli dole, sám sem to viděl ještě říkali, že kdyby se dostala voda do motoru, tak by to bylo vidět na svíčkách /koroze/.
3/prohlíželi to těsnění a stykový plošky s hlavou a válcem a nikde nic abnormálního.
4/Hadice sou úplně v pohodě.
Díky za rady
p.s.- ach to přihlášení ....
Napsal: úte lis 09, 2004 19:13
od Richard
[/quote]
1/Aha má tam tedy být určitý přetlak ... pak je to jasné. Vadný ventilek ve víčku neodpustí a s tlakem roste teplota vody která se promění v páru a ta se okolo těch závitů vypaří nebo se spíš přes ten ventilek protlačí nějak ven. Až to rozeberu budu ještě moudřejší
2/Hlavu měli dole, sám sem to viděl ještě říkali, že kdyby se dostala voda do motoru, tak by to bylo vidět na svíčkách /koroze/.
3/prohlíželi to těsnění a stykový plošky s hlavou a válcem a nikde nic abnormálního.
4/Hadice sou úplně v pohodě.
Díky za rady
p.s.- ach to přihlášení ....[/quote]
Pokusím se to uvést na správnou míru.
1/ přetlak je v motoru udržován právě tím víčkem a to z důvodu aby se voda nevařila a neměnila se na páru! Čím vyšší tlak tím vyšší bod varu. Stačí jen trocha páry někde v labyrintu hlavy, pára nechladí, rychle se zvedne tlak a voda vylítne z motoru právě tou netěsností nebo víčkem.
3/ doufám, že ti dali nové těsnění pod hlavu, nemyslím, že se po demotáži hlavy se dá použít původní
4/ hadice by se měly dát za studena lehce zmáčknout, za provozní teploty by měli být tvrdé (přetlak v celém systému chlazení) - tak je to správně
Napsal: úte lis 09, 2004 23:26
od radovan
Mel jsem ve starem Matyskovi podobny problem. Pricinou byla uplne sezrana vodni pumpa. Proste se rozpustily lopatky.
Nadrzka s chladici vodou byla plna zlute peny a jeden z priznaku bylo, ze auto smrdelo po jogurtu
. Diky tomu svinstvu prestalo take tesnit vicko, takze se ztracela voda.
Napsal: stř lis 10, 2004 07:30
od Tomáš
radovan píše:Mel jsem ve starem Matyskovi podobny problem. Pricinou byla uplne sezrana vodni pumpa. Proste se rozpustily lopatky.
Nadrzka s chladici vodou byla plna zlute peny a jeden z priznaku bylo, ze auto smrdelo po jogurtu
. Diky tomu svinstvu prestalo take tesnit vicko, takze se ztracela voda.
Ty jsi tu pumpu viděl? Neměl jsem ji sice u Matizka vyndanou , ale u jiných aut je většinou hliníková a vrtulka ( turbínka) je buď z plastu nebo nějaká slitina . Ještě jsem neslyšel, že by uplně zrezla . Jinak pokud netěsní chladící okruh , jde z toho takovej nasládlej smrádek, to máš pravdu.
To , že se vyvalí vazelína ze zapouzdřených ložisek vodní pumpy, považuji také za nepravděpodobné. Já sázím na víčko ! Když máš nové těsnění pod hlavou, tak už to snad ani nic jiného nemůže být.
A ještě k té pěně. Nemrznoucí kapalina sama o sobě pěnit nemá, ale je to důsledek , že jí tam bylo málo a asi jsi jí trošku uvařil. Pak se napění v tý expanzi . Barvu změní časem , jako olej, taky tmavne, je to vnitřní koroze , vždyť je blok motoru litinovej. Nehledal bych v tom velkou vědu.
Napsal: stř lis 10, 2004 07:35
od V.Brousek
jen tak na okraj,chladící kapalina se má podle výrobce měnit každé dva roky a tak tato popisovaná závada možná s tímto souvisí.
Napsal: stř lis 10, 2004 07:43
od Tomáš
Václav Brousek píše:jen tak na okraj,chladící kapalina se má podle výrobce měnit každé dva roky a tak tato popisovaná závada možná s tímto souvisí.
Ale to je víceméně jen proto, že ztrácí svoji vlastnost jako nemrznoucí a klesá ( teda vlastně asi stoupá) bod tuhnutí. Prostě zmrzne dřív. Samozřejmě jsou tam i přísady proti korozi a usazeninám atd.... .
Na chlazení to ale nemá vliv, pokud nezmrzne , to pak nechladí
Napsal: stř lis 10, 2004 08:03
od Richard
Tomáš píše:Václav Brousek píše:jen tak na okraj,chladící kapalina se má podle výrobce měnit každé dva roky a tak tato popisovaná závada možná s tímto souvisí.
Ale to je víceméně jen proto, že ztrácí svoji vlastnost jako nemrznoucí a klesá ( teda vlastně asi stoupá) bod tuhnutí. Prostě zmrzne dřív. Samozřejmě jsou tam i přísady proti korozi a usazeninám atd.... .
Na chlazení to ale nemá vliv, pokud nezmrzne , to pak nechladí
Ta výměna je i závislá na druhu kapaliny např. ve Feldě jsem měl červenou a teď v Nubiře taky a ta se mění až po 5 letech, Ale není to kvůli tomu, že by zamrzla dřív, ale proto, že se vypotřebují ty přísady proti usazeninám a korozi a v tomto směru přestane motor chránit.
Napsal: stř lis 10, 2004 09:45
od radovan
Tomáš píše:
Ty jsi tu pumpu viděl? Neměl jsem ji sice u Matizka vyndanou , ale u jiných aut je většinou hliníková a vrtulka ( turbínka) je buď z plastu nebo nějaká slitina . Ještě jsem neslyšel, že by uplně zrezla . Jinak pokud netěsní chladící okruh , jde z toho takovej nasládlej smrádek, to máš pravdu.
Pumpu mi ukazoval. Z lopatek zbyly jen male vystupky. Vrtulka byla plechova. Opravar se take divil.
Napsal: stř lis 10, 2004 11:01
od Martin Dvořák
Pratele, dekuji Vam cenne za rady.
Zvazuji, jestli si nekoupim jeste jedno nahradni vicko, protoze je to uz podruhe kdy selhalo.
Dobra rada je i s tou zkouskou tlaku v hadickach a cas od casu to budu takto kontrolat.
A s tim cerpadlem .... na to se mi v servisu taky podivaji.
Mozna by bylo dobre sepsat takove ty vazne zavady a k nim jejich priciny /podle praxe/ a udelat z toho webstranku
.
Jinak co se tyka mista, mam k dispozici asi 1GB prostoru na domene
www.matiz.cz ... tak pokud bude potreba, rad uvolnim nekolik stovek MB dat pro ucely Matizklubu. Odkaz na toto forum uz tam je rad bych tam mel i nejaky klikaci banner v uvodu ... nechce se to nekomu vytvorit, ja nemam s banerama zkusenosti?
Napsal: stř lis 10, 2004 11:48
od V.Brousek
Richard píše:Tomáš píše:Václav Brousek píše:jen tak na okraj,chladící kapalina se má podle výrobce měnit každé dva roky a tak tato popisovaná závada možná s tímto souvisí.
Ale to je víceméně jen proto, že ztrácí svoji vlastnost jako nemrznoucí a klesá ( teda vlastně asi stoupá) bod tuhnutí. Prostě zmrzne dřív. Samozřejmě jsou tam i přísady proti korozi a usazeninám atd.... .
Na chlazení to ale nemá vliv, pokud nezmrzne , to pak nechladí
Ta výměna je i závislá na druhu kapaliny např. ve Feldě jsem měl červenou a teď v Nubiře taky a ta se mění až po 5 letech, Ale není to kvůli tomu, že by zamrzla dřív, ale proto, že se vypotřebují ty přísady proti usazeninám a korozi a v tomto směru přestane motor chránit.
Ok,ale v údržbě na Matíze je uvedeno dva roky a když jsem byl na druhé prohlídce,tak vyplachovali systém a dávala se nová náplň.Souhlasím s tebou že každý výrobce určuje dobu použití.
Napsal: pon lis 15, 2004 20:29
od petrm
Škoda přišel sem pozdě to co se ti stalo s kapalinou je běžné na matizech a stává se to poměrně často nepíšu že je to normální aby mě někdo nechytl za slovo . Kapalina se má měnit po 3 letech a nebo 45 000 km , to co se sní stalo si nikdo nedojkáže vysvětlit ale dojde k jakému si zkažení nemrznoucí směsi pak je nutno důkladně vypláchnout celý chladící systém (několikrát sem to tu už popisoval ) , zkontrolovat vodní pumpu alespoň orientačně ( nastartovat motor otevřít expanzní nádobku a z té zadní hadičky co vede těsně pod víčko od motoru né od chladiče by měla vytékat směs a při přidání plynu to bude stříkat takže pozor v případě že neteče nic a nebo hodně málo je nutno vyndat pumpu a skontrolovat vrtulku ) a pak asi rovnou vyměnit víčko za nové . Kam si s tím jel to asi nebyl značkovej servis co jestli jo tak sou to pěkný moulové