A tady jsou moje osobní první postřehy s Orlandem.
Na úvod bych asi měl říct, že je to moje první nové auto a kromě služebních jsem toho s novými auty nikdy moc nenajezdil, proto, přes veškerou snahu, nemusí být některé moje názory úplně objektivní. Svou roli hraje možná i nadšení z nového auta a fakt, že nejsem velký hnidopich a rozmlsaný motoristický novinář…
Pravdou také je, že mám za sebou zatím asi jen 200 km, takže mě, prosím, berte s rezervou…
Co se týká vzhledu, o tom už bylo asi napsáno hodně. Pravda bude nejspíš taková, že někomu se prostě vůbec nelíbí a nikdy by si ho nekoupil a někomu (například mě) se líbí naopak hodně a byla to láska na první pohled . No a nějaká menší skupinka by se se vzhledem smířila - díky ceně. Ale jak už jsem napsal, mně se prostě Orlando líbilo hned, jak jsem ho poprvé uviděl na netu. Je to zkrátka něco, co zatím v téhle kategorii nikdo neudělal. A právě tvar klasických malých MPVček s jednoprostorovou bezčumákovou karoserií mě nikdy moc neučaroval, skousnul bych možná Zafiru. Ani 5008 nebo Grand Scenic, i když náznak čumáku mají, mě příliš neoslovují, celkový tvar je takový nějaký divný. Orlando má zkrátka podle mého názoru perfektní proporce!
Provedení a uspořádání interiéru je do značné míry otázkou vkusu a taky toho, na co byl člověk zvyklý z předešlého auta. Na některé věci si budu muset taky asi trochu zvykat (např. ovládání klimatizace), ale že by bylo uspořádání vyloženě neergonomické (jak jsem se dočetl v jedné recenzi), to bych si tvrdit netroufal. Naopak musím říci, že mi většina věcí vyhovuje perfektně. Parádní je podsvícení přístrojů a tlačítek, nastavitelná intenzita i logika jejich rozsvícení nebo nerozsvícení. Rádio také dobré, nejsem nějaký diskofil, takže pro mě a rodinu naprosto dostačující. Kvalita zpracování interiéru je myslím hodně slušná, rozhodně mi zatím nikde nic nevrže ani nedrnčí, slícování plastů taky OK. A tvrdé plasty? Pro mě absolutně žádný problém, jejich zpracování je výborné, povrch na omak příjemný a vzhledově působí velice dobře. Na Mondeu bylo měkčených plastů dost, ale že bych si jich nějak užil? Přístrojovku neohmatávám, neolizuju, nelehám si na ní…
Sedačky musím zatím také pochválit, uvidíme po nějaké delší cestě. Zatím na mě ale působí dobře, jsou příjemně tuhé i tvarované. Pásy jsou krásně měkké a příliš neškrtí. Seřízení sedaček optimální, polohu jsem si našel snadno. To samé volant. A že pro sklápění opěradla není kolečko ale páka, já osobně vítám - neznám nic otravnějšího, než při pokládání opěradla (např. když čekám v autě před obchodem na manželku, ne na lesní cestě…
) kroutit minutu kolečkem a potom zase zpět. Vzhledem ke svojí výšce (178 cm) jsem si mohl dovolit sedačku přizvednout, což mi vyhovuje a je to pro mě proti Mondeu příjemná změna – tady mám parádní nadhled, tam jsem měl pocit, že dřu zadkem silnici… Právě díky postavení předních sedaček výš, není potřeba jejich posunutí tolik dozadu a na druhé řadě je díky tomu opravdu spousta místa. A také díky vyššímu posedu bych řekl, že i víc než v Mondeu (asi ne na šířku). O třetí řadě už se taky napsalo hodně – já tvrdím, že dvousetkilometrový výlet bych tam s přehledem vydržel, takže jako možnost přepravy dalších dvou pasažérů naprosto dostačující, ani my je nebudeme používat pravidelně a běžně, ale jsou tam!
Velikost kufru - to je relativní. Není obří, to je pravda, není ani tak velký, jak by mohl vzhledem k velikosti auta být, to je také pravda (5ti místná alternativa by někomu asi mohla vyhovovat víc, no ale smůla, můj případ to není…). A při sedmi pasažérech už je to opravdu jen na výlet. Ale když budu potřebovat odvézt něco velkého, tak v sedmi pro to nepojedu. Takže moje hodnocení – stačí, a to bohatě. K čemu bych výtku měl (ale je mi jasné, že to asi jinak udělat nešlo) je roleta. Pokud jí v kufru budu mít a přijde zrovna potřeba jet v sedmi, není opravdu moc kam ji dát. Pod nohy těm v druhé řadě?! Takže bude asi odpočívat v garáži… Navíc roleta také souvisí s kritizovanou „papírovou“ velikostí kufru. Kvůli oknu v pátých dveřích, které je dost vykrojené dolů, je umístěná poměrně nízko, a tím určitě snižuje právě udávaný objem (k horní hraně sedaček druhé řady zbývá odhadem 20 cm – to by ještě pěkných pár litrů přidalo…).
A jízda? Jak jsem už zmínil na začátku, najeto mám zatím cca 200 km, takže na větší hodnocení je ještě čas, ale první dojmy si snad dovolit můžu. Mám 1.8 benzín a je pravdou, že na trhání asfaltu a rekordů to nebude a v plném obsazení nebo naložení se asi bude v kopcích trochu zadýchávat, ale já mu to odpustím. Na překročení maximálních povolených rychlostí rozhodně má, pokud budete nutně potřebovat být svižní, bude to chtít více plynu. To se samozřejmě projeví na spotřebě. Jelikož já jsem už po pár letech v roli otce řidič ukázněný a většinou i umírněný, není pro mě nižší dynamika benzínu oproti dieslu žádným problémem. Co se týká hlučnosti, tak i tady v rámci objektivnosti musím říct, že diesel má asi navrch. Ne že by byl benzín hlučný, v „rozumných“ otáčkách jen ševelí, se vzrůstajícími otáčkami ale hluk začíná narůstat. Na druhou stranu mi ale zní celkem příjemně, takže i toto odpouštím (navíc, ve srovnání s mým dieselovým Mondeem je to tichošlápek!). Ještě zmíním diskutovanou kontrolku řazení (shift) – minimálně teď po novu, při zajíždění, se jí rozhodně řídit nebudu, připadalo by mi to jako trápení. Párkrát už jsem si všimnul, že ihned po přeřazení z 3 na 4 už mi indikovala další přeřazení… Ke spotřebě zatím mohu říci toto – cesta od dealera domů (115 km, Slavkov u Brna - Jihlava) volným tempem, po staré silnici, dálnice jen 10 km, jsem se dostal na 7,5 l, ale musel jsem se opravdu snažit (dal jsem si takové malé osobní předsevzetí…
). Zbytek do zmiňovaných 200 km popojíždění po městě (chlubení rodině a kamarádům…
) a jsem na 7,8 l. Předpokládám ale, že dlouhodobě to bude asi něco malinko přes 8 litrů, můj skromný odhad je (při mém stylu jízdy a minimálním užívání dálnice) tak do 8,5 l / 100 km.
Závěrem zatím mohu dodat asi jen toto – osobně jsem byl připravený na více kompromisů, které budu muset u auta ne příliš uznávané značky „skousnout“. Trochu jsem se obával, že po přechodu z Mondea budu v některých ohledech muset přimhuřovat oči, ale opak je pravdou! Je vidět, že Korejci za 10 let, která tato dvě auta dělí, udělali hodně velký pokrok a obecně také to, na co jsme byli zvyklí z vyšší třídy před 10ti lety, se dneska už dostalo i do tříd nižších, takže můžu říci, že pokud se neobjeví (jako že doufám, že ne) nějaký zásadní problém, tak mi Orlando poskytuje v podstatě všechno, na co jsem si zvyknul v Mondeu, navíc vše v novém a se zárukou. Zkrátka jsem zatím vyloženě nadšený a velice mile překvapený.
S přibývajícími zkušenostmi a novými poznatky se rád podělím.
dadif