nieco z netu:
ZABEH noveho motora - ako na to?
*
Medzi 0 - 2000km
1. Jazdit skor opartnejsie a velmi nevytacat, maximalne tak 3000-3500 rpm ale aj nepodtacat pod 1500 rpm. Jazdit niekde medzi 1900 a 3500 rpm.
2. Na tempomat zabudnut a neist rovnakou rychlostou viac ako 30km.
3. Ziadne velke rychlosti a len "lahka noha".
4. So spojkou a prevodovkou jemne.
*
Medzi 2000 a 5000 km uz trosku s odvahou do tych 3500 rpm.
*
Medzi 5000 - 10000 km
Jazdit uz tak, ako by som si predstavoval aby to auto jazdilo v buducnosti...
*
Do 20 000km
Motor je v podstate este stale v zabehu, tak treba na to mysliet. Ziadne extremy by som do 20tis neskusal.
* Nad
20 000km - uzivaj plnu radost z jazdy!
k poslednym trom prispevkom by som pridal toto:
- prvych 500km casto striedaj jazdne rezimy, rychlosti, casto preradzuj, aby sa zabehala aj prevodovka
idelane su prave okresky na zabehanie, vyvaruj sa plnej zataze automobilu (plny naklad)
vyvaruj sa prudkych kopcov a rychlej akceleracie
- prvych 1000km akceleruj vlazne, pomalsie rozjazdy, pomalsie pridavania, hlavne u studeneho motora
studeny motor nepodtacaj a nepretacaj, jazdi s citom
prvych 1000km sa zabehavaju aj brzdy a pneu, takze opatrne pomaly a postupne zatazuj
pocuvaj zvuky auta ako sa sprava, vymedzuju sa vole ako v motore tak aj v prevodovke atd
- prvych 1500km jazdi v uzsom pasme otacok 2000-3000 ot a hlavne ich striedaj, tej nie dlho na danej rychlosti s danym prevd stupnom a stale plati vlazne akceleruj (niemusis byt snek)
- druhych 1500km uz po zahriati mozes pridavat trosku sviznejsie (este stale sa vyvaruj prudkej akceleracie)
- po prehupnuti sa cez 3000km uz po dostatocnom zahriati mozes auticko aj prevetrat smerom k vyssim otackam,
stale vsak este nie s plynom na podlahe, ale uz mozes patricne akcelerovat
do vysokych iotacok je vhodne sa dostat raz za cas, nech si motor zvyka na siroke spektrum otacok
- s pribudajucimi tisickami kilometrov sa motor bude citelne stisovat, bude sa menit je zvukovy prejav a bude klesat aj spotreba
(mne na HTP klesala az do 30tkm, kde sa ustalila, zvuk sa menil do 15tkm). S pribudajucim kilometrami uz mozes aj plne akcelerovat
mozes vozit aj cement a mozes si jazdu uzivat. Najdolezitejsich je fakt prvych 500km (50% dolezitosti) dalsich 1000km (30%) dalsich 1000km (10) dalsich 10000km (last 10%)
Vseobecne motor nepodtacaj - pod 1700ot by som nejazdil a ked potrebujes max k cervenemu polu,
podla moznosti nepretacaj cez cervene pole (ak musis koli zachrane zivota to je ine), obmedzovac nepokusaj podla moznosti nikdy, nema to ziadny vyznam
maximalku skusaj az po nabehani 10tkm a viacej,
akcne rozjazdy na prve prevodove stupne pripadne prevoz nakladu ako je cement odvez az po nabehani aspon 5000km.
Auto sa Ti odvdaci sirokym zaberom v sirokom spektre otacok.
Plati ze ako si ho zabehas tak ho budes aj mat, ono totiz pri roznych otackach sa vytvaraju rozne tlaky na rozne diely hlavne pocas prvych 10 az 30 stoviek kilometrov.
- Ak mu budes sliapat na krk od zaciatku, tak bude svizne, ale aj vela zrat nafty aj oleja, ale bude zive a smadne
- Ak ho budes podtacat, tak bude lenive ale usporne
Co sa tyka turba vsetko podstatne tu uz bolo napisane
Niekto Ti povie ze auto treba tocit hned, iny ze az neskor, vyber si sam,
Moj nazor je ze auta na zavody a na vykon sa tocia uz v zabehu ale maju kratku zivotnost obycajne niekolko desiatok tisic km (extrem pretekarske auta).
Na zivotnost a spolahlivost by som postupoval sposobom akym som popisal.
Motor ako taky vydrzi z auta najdlhsie, skor odide spotrebak ako su podvozkove diely pocnuc dostickami cez kotuce a tlmice konciac na napravach,
maximalne odide casom spojka ci turbo atd. ale motor ako taky pokial ho neodkraglujes neslusnou jazdou, tak vydrzi relativne slusny nabeh...
http://auto.pravda.sk/nove-motory-si-st ... oradna_P39