Stránka 1 z 2

startování

Napsal: pát pro 10, 2010 14:36
od tygrass
Zdravím nexiáky,dnes mi nastal takový problém,dal jsem do auta novou baterii o něco silnější,v obchodě říkali,že to nevadí,tak zkouším startovat ale vůbec nic se neděje,motor jakoby točí ale jako kdyby šel na prázdno nevím,mám tam immo a mám jen jeden klíč a nechal jsem to asi 14 dní bez baterky 1.5 16V,poradíte díky moc

Re: startování

Napsal: pát pro 10, 2010 23:29
od michal.sk
a ta baterka kolko stala v tom obchode? (teda ako dlho?) skus ju nabit.... baterky sa nedodavaju nabite na 100% a ked chvilu stoja v obchode.... a aku silnu si tam dal? aky mas alternator? aby to stihalo dobijat, ked nastartujes...

Re: startování

Napsal: sob pro 11, 2010 00:58
od tygrass
tak to nevím jak dlouho tam stála ale přeměřoval ji předemnou,měla 14.50,dostaltík to snad bude stíhat,je tam 62 na 540,předtím tam byla 44,dost slabá,to už nechtělo skoro startovat,tak proto jsem koupil jinou ale motor s tím krásně točí,ještě kouknu na čerpadlo,to slyšet je ale nikdy člověk neví jak funguje a kdyžtak jak se dá vyčistit to čerpadlo?

Re: startování

Napsal: sob pro 11, 2010 20:14
od ppp
michal.sk píše:a ta baterka kolko stala v tom obchode? (teda ako dlho?) skus ju nabit.... baterky sa nedodavaju nabite na 100% a ked chvilu stoja v obchode.... a aku silnu si tam dal? aky mas alternator? aby to stihalo dobijat, ked nastartujes...
Som sice povedal ze na taketo reci uz nebudem reagovat ale neda mi to. Kym je akumulator aj alternator stavany na rovnake napatie tak je jedno aky je maximalany prud alternatoru a aka je kapacita alebo startovaci prud akumulatoru. Tieto udaje nie su v nijakom vztahu.

tygrass -> dobra volba. Vzdy je lepsi bateria, ktora ma vyssi startovaci prud (ktory je ciastocen vo vztahu s kapacitou) nez tzv. slabsia bateria. Kym sa teda ta silnejsia do priestoru pre akumulator vojde. Silnejsia nebude mat najma pocas mrazov taky problem roztocit starter takze nebude tolko zatazovana a dokonca pri starte nebude ani tak vybijana ako slabisa, pretoze motor naskoci skor uz napriklad pri 3 otacke, zatial co slabsia bude tocit motorm dlhsie a bude viac vybita. Navyse alternator pri nabijani da silnejsej baterii hned po starte mensie zaucho nez slabsej. Takze by silnejsia mala aj dlhsie prezit. A moderne bezudrzbovky s Ca (vapnikovou) alebo Ag (striebornou) technologiou vyroby mriezok maju take male samovybijanie ze aj 6mesacna baterka z obchodu sa moze rovno pouzit do auta na startovanie. Aj ked obcasne dobitie nabijackou doplna najlepsie pred a po zime jej len prospeje.

Re: startování

Napsal: ned pro 12, 2010 11:43
od tygrass
a nemohlo se tam při té dlouhodobé odpojené baterce něco vymazat,že mi to třeba nechce povolit startovat ale to už se mi stalo několikrát,že motor točil ale nebylo slyšet žádný startování,pak to po chvilce ale šlo ale teď vůbec,teď když vrátím klíček při startování do 2 polohy,tak ještě chviličku slyším čerpadlo,pak vypne,tak už nevím

Re: startování

Napsal: ned pro 12, 2010 11:51
od tygrass
jo a přišlo mi divný,že pracovní cyklus se pak vůbec neukládal,naposledy to pořádně ani netáhlo,vždy mě to pustilo jen na 2tis otáček a pak nic ale po 6km to bylo v pohodě

Re: startování

Napsal: ned pro 12, 2010 12:03
od Serpico
...to tygrass pokud máš na mysli pamět ŘJ u nessí je a pamatuje si tvůj způsob jízdy, kterému se tak nějak přizpůsobí, nicméně při odpojení se to sice vymaže a tak se dají mazat i některé závady nicméně hodnoty při startování jsou tzv. základní, nemění se a tedy závisí na jenom čidle teploty v air boxu a čidle tlaku oleje jeho špatná hodnota může způsobit nenastartování motoru...

více ví a zná palikx

Mějte se fajn

Re: startování

Napsal: ned pro 12, 2010 15:54
od tygrass
Tak nesí jsem nastartoval ale vypadáto,že ne vždy sepne čerpadlo a taky jsem nechápal postup zapalování proč to mám tak debilně 1-2-4-3,když má být 1-3-4-2,ale to mi neběželo jak má a ještě k tomu,když jsem vyndal svíčky z 2 a 3,tak tam byl olej okolo těsnění,hezky to začíná

Re: startování

Napsal: ned pro 12, 2010 18:06
od dzanoka
Nikdy nejdu valce za sebou.

Re: startování

Napsal: pon pro 13, 2010 16:33
od Serpico
...to tygrass olej okolo těsnění svíčky nebo lépe řečeno na závitu, to je vazelína a na závit svíčky ji dává " chytrý " mechanik, který ti nechce příště strhnout závit, většinou se to pak stává při demontáži svíčky...

...a taky jsem nechápal postup zapalování proč to mám tak debilně 1-2-4-3 ale máš ho dobře jenom rozdělovač se ti točí proti směru hodinových ručiček tedy doleva a né doprava 1 - 3 - 4 - 2, nakonec to můžeš mít jako doboru pomůcku pro zapamatování...

inu mějte se fajn a hlavně ať nás nezlobí

Re: startování

Napsal: čtv pro 16, 2010 11:07
od michal.sk
tych moznych pricin je vela. zapalovanie je naozaj v poradi 1,3,4,2 rozdelovac toci pri pohlade na kable proti hodinovym rucickam (je napojeny priamo na vacku). ak si mal 2. a 3. sviecku zahadzanu tak nepali. mohli byt tie kable prehodene. ono to sice chyti aj na dva valce (mam odskusane) ale do otacok to nedostanes a ani tah to nema... zapalovanie je v takom poradi kvoli usporiadaniu kluky (1. hore, 2. dole, 3. dole, 4. hore) a ak sa maju striedat pracovne doby za sebou, tak to musi byt takto. a este pri tomto usporiadani stvorvalca su menej namahane hlavne loziska, lebo tlak od ojnic sa rovnomerne posuva a rozklada na celu kluku... ale ak mas kable spravne co tak voda v benzine a primrznute vstrekovace...? alebo potrubie pod autom alebo filter? a cerpadlo nestaci pretlacit cez ten lad dostatocne mnozstvo benzinu.

a k tej baterke a alternatoru: aky mas alternator? nezabudaj na to ze max. prud dava pri urcitej pracovnej teplote a pri urcitych otackach (myslim ze okolo 11000!!!) na volnobeh niektore alternatory nedosiahnu ani napatie 13V!!! a ked si spocitas prudove zatazenie pal. siete teda odber v amperoch, tak neviem ... RJ, radio, pal. cerpadlo,zapalovanie, vstrekovace, svetla, stierace, zadne okno, ventilator kurenia, nehovorim a vyhrievanych zrkadlach, hlmovky, brzdove svetla, smerovky...... to vsetko sa za jazdy pouziva a vsetko ide na elektrinu....


svetla 2x55W predne + 8x5W parkovacky, zadne, znacka + asi 15x 1,2W palubovka = 168W => pri 12v je to 14A!!! to su len svetla.
hmlovky 2x 55W + 2x 21W = 152W => 13A!!!
zadne okno asi 200-250W => okolo 20 A !!!
stierace okolo 10 A
ventilator myslim okolo 100-120W => 10A !!!
to neratam prevadzkovy odber RJ cerpadlo,zapalovanie, vstrek. ..... svetla kt. nesvietie furt (brzdy, smerovky,...)
a uz vobec som neratal starter!!!
ked to spocitas kolko ti vyslo? 67A?

alternator v 16V je 85 amperovy , pri urcitych otackach..... pri 8V je to 75 A

kolko ti ostane na dobijanie baterky???
mne to vychadza tak ze niekedy pri jazde este vyciciavas baterku. cim je kapacita baterie vacsia, tym vacsi nabijaci prud potrebujes.

Re: startování

Napsal: čtv pro 16, 2010 11:17
od Serpico
...no Michal sk proto jsem si namontoval denní světla s odběrem 12 W ( 2 x 6W ), mám to dlouho tenkraát nebyly diodový, možná ta spotřeba leckoho překvapí, my jsme vyhodnocovali ještě úsporu paliva asi 0,2 - 0,5 litru na 100 ale to je velmi relativní, nejvíc záleží na způsobu jízdy a její délky ( studený motor )...

Mějte se fajn

Re: startování

Napsal: čtv pro 16, 2010 11:20
od Habron
michal.sk píše: kolko ti ostane na dobijanie baterky???
mne to vychadza tak ze niekedy pri jazde este vyciciavas baterku. cim je kapacita baterie vacsia, tym vacsi nabijaci prud potrebujes.

Nprosto totalni a do nebe volajici hovadina !!!!! Nebudu opakovat, co napsal ppp, ale toto je opravdu nesmysl !!!

Re: startování

Napsal: čtv pro 16, 2010 13:18
od michal.sk
ako myslis, ja mam bat. 55Ah, alt. 85A a stiha. nieco o elektrine sme sa ucili uz na ZS myslim v 7. triede.... ale ty si asi chybal...

a co sa tyka nabijania, idealne je mat nabijaci zdroj ktory da 1/10 kapacity bat. desatinovy prud x nabijaci cas (cca 10hod.) = plne nabita bateria

slabsia nabijacka => vyhodi poistku co myslis, preco? zeby ta baterka potiahla viac ako da nabijacka???
a druha moznost nabijanie slabsim prudom ale bez istenia ( ako je to v aute, priamo z alt. na baterku) moze byt ale polovicny prud = dvojnasobny cas. myslis ze pri 15-20 minutovej jazde sa to dobije?

Re: startování

Napsal: čtv pro 16, 2010 23:33
od ppp
michal.sk píše:ako myslis, ja mam bat. 55Ah, alt. 85A a stiha. nieco o elektrine sme sa ucili uz na ZS myslim v 7. triede.... ale ty si asi chybal...

a co sa tyka nabijania, idealne je mat nabijaci zdroj ktory da 1/10 kapacity bat. desatinovy prud x nabijaci cas (cca 10hod.) = plne nabita bateria

slabsia nabijacka => vyhodi poistku co myslis, preco? zeby ta baterka potiahla viac ako da nabijacka???
a druha moznost nabijanie slabsim prudom ale bez istenia ( ako je to v aute, priamo z alt. na baterku) moze byt ale polovicny prud = dvojnasobny cas. myslis ze pri 15-20 minutovej jazde sa to dobije?

Mne to co si pisal v predoslom prispevku na rozdiel od habrona sice ako hovadina nepripadalo pretoze som myslel na to, ze ak alternator zvlada pri 14V dodavat napriklad 65A, tak pri zapnutych svetlach, hmlovkach, huciacom vetraku chladica a vetraku kurenia a zapnutom vyhrievani skla a zrkadiel, radiu, cerpadlu benzionu, zapalovaniu a RJ a obcas smerovkach a brzdovkach skutocne nebude zvladat alternator pokryt takuto spotrebu. Aspon nie pri plnom napati.
Dufam ze sa neurazis, ale tymto prispevkom si poukazal ze o fyzike toho vela nevies. Faktom je, ze v aute, ak alternator nezvlada pokryt spotrebu zapnutych spotrebicov, tak sa nic zvlastne nedeje. Proste regulator bude alternator budit na 90% (viac tie nase regulatory nevedia), a napatie v sieti bude kolisat a klesat pod 14V. Automaticky sa tym znizi odber spotrebicov (zakon I = U/R) a vsetko je v pohode. K tomu aby kleslo napatie pod 13V to by uz musel byt spotrebic minimalne na urovni starteru a ten je v prevadzke len chvilku pri startovani motoru. Prave pri startovani je dobre, ak je STARTOVACI akumulator co najsilnejsi, pretoze dokaze dodat narazovo vacsi prud a tym padom bude starter tocit motorom rychlejsie, takze aj motor nastartuje skor nez ked nim bude starter vdaka slabej baterii ledva hybat. Kedze motor nastartuje skor a zasobovanie elektrickej sustavy v aute prebera hned na to alternator, setri sa tym bateria omnoho viac apri startovani sa z nej minie mensi naboj, takze aj naslednou jazdou bude treba bateriu menej dobijat.


"ako myslis, ja mam bat. 55Ah, alt. 85A a stiha. "
Je mozne ze stiha, sice neviem co ale ak startovat tak ano, len ked bude starsia a pridu mrazy a bude trosku viac vybita dlhsim statim auta tak ti nebude vsetko jedno pri startovani.
Ak myslis ze ju stiha dobijat alternator, tak to je vcelku normalne. Prud tecie z miesta s vyssim potencialom, cize vyssim napatim do miesta s nizsim potencialom, cize nizsim napatim. Alternator aj ked bude zatazovany vsetkym moznym co sa da v aute zapnut stale zvladne udrziavat napatie v sieti auta nad 13V, to by tam uz musela byt aparatura na ozvucenie mensieho stadionu aby mu kleslo napatie pod 13V. A kedze nabita bateria po par hodinach statia ma okolo 12.8V tak sa z palubej siete o napati okolo 14V (v extremoch 13V, ja mam za stuenda hned po starte 14.84V este bez svetiel s nimi 14.6V) bude dobijat, o to sa nikto bat nemusi. Samozrejme len nez sa nenabije natolko, ze by jeho apatie po odpojeni od palubnej siete presahovalo napatie palubnej siete, potom sa sice uz nabijat nebude ale uz bude nabity. Nakolko o to sa velmi hadat nemusime. Vraj napatim do 14.4V co je bezne napatie udrzovane alternatormi v automobiloch s 12V sustavou sa oloveny akumulator dokaze nabit max na 80% svojej kapacity. Na 100% by vraj bolo treba napatie az 16.8V. Taketo napatie dodaju len velmi kvalitne a drahe nebijacky. V tescu ani vacsine autodielov taku nekupite. Mozno v zvaracskych potrebach. Dnesne invertory su bezne kombinovane s nabijackami, kedze ide o rovnaky princip prace. Za tie udaje o napatiacha percetnach nabita nerucim, mam ich zo skodafora.

"nieco o elektrine sme sa ucili uz na ZS myslim v 7. triede.... ale ty si asi chybal..."
Tymto by som sa velmi neohanal, ak vas ucila taka ucitelka ako nas, ktora nevedela ani co je to napatie a ked som jej zdovodnil preco nam vysli pri merani 50ohmovym merakom 100ohmoveho odporu hausnumera a ze sme vlastne odmerali spravne, len to bolo treba prepocitat, tak to nepochopila a aj tak nam chcela dat horsiu znamku. Nie nebol som zazracne dieta, laen nahdou brasko chodil do kruzku radioamaterov a trochu som k elektrine pricuchol a odvtedy mi to ostalo. Bohuzial som stale len amater s mizernymi znalostami. Ale snazim sa aj si obcas kupim nejaku knizku o elektrike :).

"a co sa tyka nabijania, idealne je mat nabijaci zdroj ktory da 1/10 kapacity bat. desatinovy prud x nabijaci cas (cca 10hod.) = plne nabita bateria"
toto nie je axioma, je to len kvoli nedokonalej konstrukcii beznych olovenych akumulatorov. Napriklad taku exide maxxima, ktoru si mnohi mylia s gelovkou, mozes nabijat v pripade 55Ah kapacity az 2 alebo 2.4x takym prudom ako by si si mohol dovolit u klasicekho oloveneho akumulatoru. Cela veda ohladne nabijania prudom ciselne sa rovnajucom 1/10 kapacity akumulatora je o chladeni. Ak by si dokazal uchladit akumulator, tak ho mozes kluden nabijat aj 100A prudom a mas ho za polhodinky nabity. Problem je v tom, ze nesmies chladit len obal ale samotne mriezky, na ktorych by pri takomto prude zovrel elektrolyt uz nie lenkvoli rozkladu vody na vodik a kyslik ale pretoze bysa mriezka extremen zahrievala a doslo by k jej zdefromovaniu a oddeleniu aktivnej olovenej hmoty z mriezky. Napriklad specialne akumulatory, tusim este niklokadmiove, ktore sa pouizavali v elektromobiloch PSA mali kontrukciu, ktora ich umoznovala pripojit na chladiaci system auta, takze dokazali dodavat relativne velky prud aj sa rychlo nabijat bez prilisneho poskodenia. Dokonca sa dokazali nabit o cca 20% svojej kapacity niekolkosekundovym prejazdom ponad bezdrotove nabijacie miesto.

"slabsia nabijacka => vyhodi poistku co myslis, preco? zeby ta baterka potiahla viac ako da nabijacka???"
toto som nepochopil, aku poistku? Uviedol si trosku malo informacii na to aby sa na toto dalo reagovat.

"a druha moznost nabijanie slabsim prudom ale bez istenia ( ako je to v aute, priamo z alt. na baterku) moze byt ale polovicny prud = dvojnasobny cas. myslis ze pri 15-20 minutovej jazde sa to dobije?"
nuz aby si sa nedivil. Po starte je v sieti hlboko pod 12V, aj ked len na par okamihov ale je. A akumulator ma nizsie napatie aj preto lebo je premrznuty. Do toho sa vlozi alternator so svojimi 14V a pri zvysenom volnobehu hned po starte dokaze spolahlivo dodat akemukolvek spotrebicu bez poklesu napatia v pohode cez 50A. A co mysli, ktory spotrebic je v aute hned po starte, ktory sa tymito 50 a viac ampermi nakrmi? Cize hned po starte je STARTOVACI akumulator extremne zatazovany prilis silnym nabijacim prudom. Cim je akumulator s vyssou kapacitou tym menej mu to vadi. Takto behom par sekund dodas akumulatoru takmer vsetok naboj ktory si spotreboval pri startovani. Takmer vsetok pisem preto, lebo akumulator je premrznuty a tvari sa ze ma nizsiu kapacitu nez by mal za tepla, takze dalsi naboj z alternatoru bude prijmat az ked sa trochu ohreje od motora. Cize akumualtor mas dobity po 15-20sekundovej jazde a nie 15-20minutovej jazde.

Ine je samozrejme ked zabudnes vecer zhasnut svetla a rano musi nastartovat za pomoci suseda. Potom budes akumulator nabijat podstatne dlhsie najma ak mas slabsi alternator a zravejsie spotrebice. Problem je vsak v tom, ze akumulatoru si nielenze ublizil hlbokym vybitim, to nema rad ziaden akumualtor, ani oloveny, ani NiCd ani NiMH ani Lion (aj ked pri poslednom menovanom sa uzivatelov snazia o tom marketingaci presvedcit a tym si zaistit odbyt dalsich akumulatorov), ale navyse si ho potom tyral nabijanim z alternatora pocas jazdy. Alternator nie je dobry nabijaci zdroj. Je dost tvrdy (rozumej vykonny) a reguluje len napatie a nie prud takze nema problem natlacit do akumulatora aj 100A ak tomu rozdiel potencialov dovoli. Tu sa uz o setrnom nabijani hlbokovybiteho akumulatoru hovorit neda. Takze ked sa nepodari nastartovat, najlepsie je baterku odniest domov a dat na nabijacku a do roboty ist hromadnou dopravou. Teda ak chcete aby vam akumulator este dlhe roky spolahlivo sluzil. Inak mu ustedrite druhy kopanec a zivotnost ide rapidne nadol.

Este na vysvetlenie dodavam preco som slovo STARTOVACI pisal velkymi pismenami. Olovene akumulatory v automobiloch so spalovacim motorom su tzv. startovacie akumulatory. Teda maju pokryt elektricku energiu potrebnu pri starte a len pri starte. Potom uz za nich vezme pracu alternator a ten kym je v poriadku, nestane sa zeby nedokazal akumualtor nabijat. Vynimky ako pustanie si muziky na parkovisku pri vypnutom motore neuvazujem, ale dokaze pokryt aj toto. Kedze pri startovani sa spotrebuje len minimum z celkoveho naboja akumulatoru dokaze startovaci akumulator prezit mnozstvo startov. Ale kedze ich konstrukcia je vymyslena tak aby dokazali dodat stovky amperov prudu pocas kratkej doby potrebnej na nastartovanie automobilu, uz sa nedokazu vysporiadat s hlbokym vybijanim. Takze zabudnute svetla v noci im celkom dost vadia. Cize v pripade startovacieho akumulatoru nie je dolezita kapacita. Dolezity je startovaci prud, ktory dokazu dodat. Ten sa uz dnes najcastejsie oznacuje podla akehosi sposobu merani, ktoreho vysledok vidite na baterke v podobe napriklad 540A EN. To EN znamena, ze plne nabity akumulator dokaze pri -18stC dodavat 30sekund prud 540A bez toho aby mu napatie na svorkach kleslo pod asi 9V. Presnejsie je to niekde na wiki. Pri klasickych konstrukciach akumualtorov je toto cislo takmer linearne zavisle od kapacity. Proste cim vacsia kapacita tym vacsie a silnejsie mriezky a tym padom zvladne dodat viac prudu. Pri tzv. toaletakovych akumulatoroch ako je napriklad exide maxxima je konstrukcia znacne vylepsena, takze pri kapacite mizernych 44Ah dokaze dodat prud pri startovani az tusim 800A. Pri relativne malych rozmeroch a kapacite je to dcojnasobny prud ako u beznych akumulatoroch. Tiez znasa aj nabijanie vacsim prudom. Bohuzial tieto akumualtory su drahe ako volvo krizene s mercedesom takze si ich kupia len ti co potrebuju mat istotu ze vzdy nastartuju (zachranky a pod.) a hifisti, ktori potrebuju aby ich akumulator dokazal vykryt narazove zvysenia spotreby ich aparatou. Ono totiz ani tzv. kapacitor vsetko nevykryje a cim dokaze dodat baterka vysi prud tym lepsei vykryje narazovy odber nielen od starteru ale aj od aparatury. Ja asi nemam usi na to aby som rozdiel medzi muzikou krmenou beznou a specialnou baterkou spoznal ale niektori hifisti tvrdia ze rozdiel spoznaju.

A uz len zopakujem najdolezistejsie rady pri kupe akumulatorov:
1. musi suhlasit napatie, teda ak mate bezny osobny automobil, hladate 12 voltovy akumulator.
2. musi mat rozmery, tvar a umiestnenie svoriek take aby sa dal namontovat do vasho auta a pripojit.
3. cena. Urcite si nebudete kupovat akumulator na ktory nebudete mat.
4. teeeeeraz dlho dlho nic
5. to ostatne, teda dizajn, farebnost nalepok, znacka, nejake technicke vychytavku ako vapnikova alebo streiborna alebo agm alebo toaletakova alebo gelova technologia. Niezeby technologia nebola dolezita, dokaze predlzit zivotnost a spolahlivost akumulatorov, a teda v konecnom dosledku aj znizit cenu ale stale mozeme narazit na vadny kus, alebo zabudneme svietit svetla alebo akumulator rozbijeme pri havarke a tak technologie prichadzaju do uvahy az potom ako prve 3 kategorie budu poriesene. V tomto bode je samozrejme dolezity aj startovaci prud a pripadne kapacita ak chcem vyhravat na parkoviskach alebo pozeravat dvd na stanovacke.

Co bohuzial hra u uzivatelov v skutocnosti najhlavnejsiu rolu pri vybere akumulatoru?
1. znacka
2. "odporucania" podavacov v autodieloch
3. krasa akumulatoru :)

Tak a dufam ze to admin zmaze, pretoze za take mnozstvo preklepov co tu musi byt sa na mieste prepadnem pod zem. A uz k akumulatorom nenapisem ani ciarku. Ak chete dajte toto do FAQ, ale bude to zbytocne, pretoze akumulator, kapacita a maximalny prud dodavany alternatorom je nikdy nekonciaci pribeh a patri uz medzi zakorenene ludove hluposti, zivene najma "odbornostou" podavacov v autodieloch a vymenarov v autoservisoch.