aveo a spotřeba
Napsal: ned lis 07, 2010 14:42
Ke spotřebě AVEA 1.4 16V se musím vyjádřit nechvalně. Vlastním ho něco přes jeden rok a zpočátku jsem jezdil se spotřebou 7l/100km
což mně velice vadilo, protože tuto spotřebu měl můj 23 let starý OPEL Kadett 1.8 a přece jen jsem od nového vozu očekával ekonomičtější provoz. Přes ujišťování servisních techniků, že spotřeba po zajetí klesne se tak nestalo. Až po výměně letních pneumatik za zimní jsem si všiml, že spotřeba poklesla a stabilně se držela přes zimu (!) na 6,2l/100km. V dubnu jsem přezul na letní a v očekávání, že je motor zajetý, jsem předpokládal spotř. kolem 5.5l/100km, ale omyl, opět jsem jezdil za 7l. V tomto okamžiku se situace vyjasnila, zvýševou spotřebu způsobuje valivý odpor dezénu pneumatik. Továrnou montované CONTINENTálky jsou tiché, sedí, pro jízdu komfortní, ale za cenu vyšší spotřeby. Zimní pneu MATADOR dodané f. CHEVROLET mají paradoxně tvrdší materiál dezénu, jsou při jízdě hlučnější a jízdní vlastnosti jsou horší, ale od července jezdím se spotřebou kolem 6,2 l/100km. Tlak v pneumatikách v obou případech 2,2 baru. Řada výrobců pneumatik dodává na trh tzv. "EKOLOGICKÉ" letní pneu, u kterých uvádějí snížení spotřeby o 0,2 l na jedno kolo. Chystám se k této výměně a pokud by vše dopadlo dobře, pak by se spotřeba mohla pohybovat kolem 5,5l/100km.
28.8.2012
Po třech rocích provozování AVEA mám následující zkušenosti :
- už druhé léto jezdím na pneumatikách MICHELIN ENERGY SAVER, spotřeba je však s nimi jen nepatrně menší než se
zmíněnými zimními MATADORY, ale mají mnohem lepší jízdní vlastnosti /mimo jiné Matadory se už za dva roky nerovnoměrně
sjely a táhnou řízení ke straně, po výměně kol s MICHELINY jede vůz dokonale rovně/
- pro boj se spotřebou jsem si pořídil palubní počítač SCAN GAUGE II - který umožňuje sledovat současně 4 různé veličiny
jízdy např. okamžitou a průměrnou spotřebu, polohu škrticí klapky, teplotu motoru atp., což přineslo řadu zajímavých
poznatků např. asi od 50% do maxima sešlápnutí plynu jede motor s konstantní spotřebou, ale síla tahu je znatelně větší
při maximu než polovině plynu, kdo akceleruje s velmi malým plynem zvyšuje rychlost pomalu a jen s nepatrně menší
spotřebou než s plným plynem, kdy se zvýší rychlost ve zlomku času a následné udržování konstantní rychlosti už není
energeticky náročné.
- další zajímavá věc je konstantní maximální okamžitá spotřeba při různách zařazených převodových stupních
při 5. př.st. není nikdy větší jak 9l/100km od 50% di 100% sešlápnutí pedálu škrticí klapky, pod padesát procent se trochu
sníží a nejmenší okamžité spotřeby dosahuji při poloze škrt. kl. těsně pod 30%, kdy při rychlostech kolem 90 až 110 km/hod
se okamřitá spotřeba pohybuje po rovině mezi 4 a 5 litry na 100 km.
pro 4. , 3. př.st. jsou max. spotřeby tuším 12 a těsně pod 20l/100km, u 2. a 1. př. st. rostou někam k 50 l/100km možná
více.
- Letos poprvé jsem v létě na dovolené dosáhl průměrbné spotřeby 5.5l/100km (!!!!) trasa Rychnov - České Budějovice -
- výlety po okolí - jízdy po Č.B. - a návrat zpět - vče na jednu nádrž a ještě asi 3l zbyly (úsek Chrudim-HK-Rk s průměr.
spotřebou 4,9l/100km) /vůz má najeto asi 30 000 km/
- Nutno dodat, že krátké trasy do 10 km, jízda po městě a hlavně v chladném počasí spotřebu zvyšuje. Taktéž je lepší
volba delší trasy mimo obce oproti kratší trase s velkou hustotou obcí - není nutné stále akcelerovat, motor jede v
ustáleném stavu, kdy spotřeba spadne i pod 4l/100km při rychlostech kolem 100 km/hod.
což mně velice vadilo, protože tuto spotřebu měl můj 23 let starý OPEL Kadett 1.8 a přece jen jsem od nového vozu očekával ekonomičtější provoz. Přes ujišťování servisních techniků, že spotřeba po zajetí klesne se tak nestalo. Až po výměně letních pneumatik za zimní jsem si všiml, že spotřeba poklesla a stabilně se držela přes zimu (!) na 6,2l/100km. V dubnu jsem přezul na letní a v očekávání, že je motor zajetý, jsem předpokládal spotř. kolem 5.5l/100km, ale omyl, opět jsem jezdil za 7l. V tomto okamžiku se situace vyjasnila, zvýševou spotřebu způsobuje valivý odpor dezénu pneumatik. Továrnou montované CONTINENTálky jsou tiché, sedí, pro jízdu komfortní, ale za cenu vyšší spotřeby. Zimní pneu MATADOR dodané f. CHEVROLET mají paradoxně tvrdší materiál dezénu, jsou při jízdě hlučnější a jízdní vlastnosti jsou horší, ale od července jezdím se spotřebou kolem 6,2 l/100km. Tlak v pneumatikách v obou případech 2,2 baru. Řada výrobců pneumatik dodává na trh tzv. "EKOLOGICKÉ" letní pneu, u kterých uvádějí snížení spotřeby o 0,2 l na jedno kolo. Chystám se k této výměně a pokud by vše dopadlo dobře, pak by se spotřeba mohla pohybovat kolem 5,5l/100km.
28.8.2012
Po třech rocích provozování AVEA mám následující zkušenosti :
- už druhé léto jezdím na pneumatikách MICHELIN ENERGY SAVER, spotřeba je však s nimi jen nepatrně menší než se
zmíněnými zimními MATADORY, ale mají mnohem lepší jízdní vlastnosti /mimo jiné Matadory se už za dva roky nerovnoměrně
sjely a táhnou řízení ke straně, po výměně kol s MICHELINY jede vůz dokonale rovně/
- pro boj se spotřebou jsem si pořídil palubní počítač SCAN GAUGE II - který umožňuje sledovat současně 4 různé veličiny
jízdy např. okamžitou a průměrnou spotřebu, polohu škrticí klapky, teplotu motoru atp., což přineslo řadu zajímavých
poznatků např. asi od 50% do maxima sešlápnutí plynu jede motor s konstantní spotřebou, ale síla tahu je znatelně větší
při maximu než polovině plynu, kdo akceleruje s velmi malým plynem zvyšuje rychlost pomalu a jen s nepatrně menší
spotřebou než s plným plynem, kdy se zvýší rychlost ve zlomku času a následné udržování konstantní rychlosti už není
energeticky náročné.
- další zajímavá věc je konstantní maximální okamžitá spotřeba při různách zařazených převodových stupních
při 5. př.st. není nikdy větší jak 9l/100km od 50% di 100% sešlápnutí pedálu škrticí klapky, pod padesát procent se trochu
sníží a nejmenší okamžité spotřeby dosahuji při poloze škrt. kl. těsně pod 30%, kdy při rychlostech kolem 90 až 110 km/hod
se okamřitá spotřeba pohybuje po rovině mezi 4 a 5 litry na 100 km.
pro 4. , 3. př.st. jsou max. spotřeby tuším 12 a těsně pod 20l/100km, u 2. a 1. př. st. rostou někam k 50 l/100km možná
více.
- Letos poprvé jsem v létě na dovolené dosáhl průměrbné spotřeby 5.5l/100km (!!!!) trasa Rychnov - České Budějovice -
- výlety po okolí - jízdy po Č.B. - a návrat zpět - vče na jednu nádrž a ještě asi 3l zbyly (úsek Chrudim-HK-Rk s průměr.
spotřebou 4,9l/100km) /vůz má najeto asi 30 000 km/
- Nutno dodat, že krátké trasy do 10 km, jízda po městě a hlavně v chladném počasí spotřebu zvyšuje. Taktéž je lepší
volba delší trasy mimo obce oproti kratší trase s velkou hustotou obcí - není nutné stále akcelerovat, motor jede v
ustáleném stavu, kdy spotřeba spadne i pod 4l/100km při rychlostech kolem 100 km/hod.