Stránka 1 z 1

Par rad

Napsal: ned čer 27, 2010 20:42
od Selanto
Ahojte vsetci. Som 22 rocny chalan ktory sa dostal k autu daewoo espero. Je to 11/98 1.5 16V ma za sebou 135000 km. Jazdil som na nom 4 roky raz od casu ked mi tatko pozical nakoniec som ho nedavno od neho kupil za smiesnu cenu 500€. Ma mensie vady ako kazde stare auto.

Problemy ktore by som chcel riesit su nasledovne:
1.central mi funguje iba na lavej strane. Na pravej ani keby co bolo. Skusal som kadeco co uz bolo na fore spomenute nic nepomohlo. Mal som zhodene tapaciri ci nahodou neni lanko seknute alebo cokolvek po mechanickej stranke. Vsetko sa zdabyt ok.

2. Problem okien. Ide mi otvorit iba jedno a to predne prave. Soferove ide iba dole a zadne vobec. Neviem ci je problem v motorcekoch alebo kde. Mal som vytiahnuty ovladac zo soferovych dveria vyzera byt v poriadkubohuzial zmerat som ho nemal cim ale nic tam neni prehorene ani nic co je vidiet.

3.ako vacsina starsich negarazovanych aut aj to moje kvitne. Ale iba v okoli blatnikov. Inde neni nic vidiet plus zda sa mi byt uz dost vyblednuta farba na mojom esperku a tak by som sa chcel opytat ci nepoznate nejake dobre lakirnictvo zo stredneho slovenska

rad by som aj ak by sa dalo nejake rady ako pripravit auto pred lakovanim co vybrat ci nieco treba vybrat ci nieco zbrusit od farby alebo ako.

4. Nevedeli by ste mi poradit dobru alternativu oleja do motora? Moj otec do neho pchal 12 rokov castrol a mne sa zda davat za 5 litrov oleja 80€ celkom dost a to este cena bez filtra.

Teraz ma auto 2. Maitela a je to rodinny milacik. No teraz uz len moj a chcem ho dostat do skvelej formy.

Ospravedlnujem sa za spam ale chodim cez telefon a tak sa mi tazko nieco hlada na fore a tak by som rad okolo svojho esperka do tohto vlakna.

Re: Par rad

Napsal: ned čer 27, 2010 23:33
od ppp
1. central a okna z 2. otazky mozno spolu suvisia. Na espere byvaju dost casto zlomene kable v prechodke medzi karoseriou a dverami a potom nefunguje central a okna, podla toho ktory kabel sa stihol prelomit.

3. mozno si sa slabo pozeral, vela espier kvitne aj na prahoch pod dverami a na spodkoch dveri zvonku pretoze byvaju obite od kamienkov, niektore ich mozu mat aj prehnite zvnutra, ale takmer vsetky maju prehnite spodne lemny na dverach. S tym vsak nic neurobis, je to technlogociky nezmysel, takze to mozes maximalne spomalit vyliatim vnutra dveri rezistinom ml alebo niecim takym. Zadne lemy hniju pravdepodobne preto, lebo sa v kufri v bocnych kapsach sbiera voda, a ta potom robi kolobeh odparovania a kondenzacie vo zvysku zadnych dutin a teda aj v lemoch zvnutra. Kym je vo vnutri auta voda, tak nema vyznam nic lakovat, do roka tam budes mat hrdzave bubliny. Ja to riesim prevrtanim odtokovych otvorov v zadnych kapsach, pretoze stare su upchate a nedostatocne.

4. co sa tyka olejov, tak odporucana specifikaciu (ak mas 1.5l 16ventil motor) API SG a SAE 15W/40, 10W40 a 5W30 znamena, ze v dobe espera cca 1990 boli dostupne taketo oleje. Daewoo nubira 1.6l je ten isty motor a ma specifikacie trochu lepsie rozpisane, ved je aj o 6 rokov "novsi". A podla tych specifikacii, do tychto motorov moze ist cokolvek co ma aspin API SH a teplotne SAE od 10W40 cez 10W30 aj 5W30 a co sa tyka vykonovych specifikacii tak ACEA A1, A2 alebo A3. Zase oleje zohnatelne v tej dobe. Cize vlastne do tychto nasich motorov moze ist akykolvek moderny olej. Osobne som za nejaky 10w40, API SJ alebo SL nebranim sa ani SM, ACEA A3, co splna v pohode mogul 10w40 v akci sa da zohant celkom lacno. Kludne ale mozes cez eshop objednat aj nekay total podobnych vlastnosti. Alebo ja budem po inuti poslednych dvoch filas mogulu lidlacky olej (pravdepodobne nemecka firma, ktora nema zaujem o slovensky trh a tak prebali svoj olej pre lidl) ktory je to site co mogul akurat 5w40. Mogul aj lidl sa da zohnat okolo 4 eur za liter. V pripade castrolu platis hlavne za znacku a marzu obchodnikov. V pripade mogulu, lidlu a par eshopovych cenovych trhakov a pod. platis za reklamu minimum. Staci trochu pogooglit a najdes par lacnych eshopov so slusnymi olejmi. AK sa bojis mogulu. lidlu alebo orlenu, tak tu mas len o kusok drahsie total, valvoline, pripadne torchu drahsie mobil a esso. Hlavne aby to bol olej pre benzinaky. Inac to mas takmer fuk. Mozes liat aj nejaky 5w40 olej ale tam uz platis cca o 50% viac nez v pripade 10w40 a kym nepotrebujes startovat v sibirskych mrazoch tak ti je 5W40 nebodaj nejaky 0Wnieco zbytocny. Plati jedna zasada: radsej castejsia vymena lacnejsieho nez neskorsia vymena drahsieho oleja. A to najma pri kratkych trasach so studenym motorom.

Re: Par rad

Napsal: pon čer 28, 2010 03:42
od Selanto
1.a2. Teoreticky by tam suvis mohol byt ale s praktickeho hladiska nevim. Lebo central ide len na lavej strane a okna na lavej nejdu. Respektive ide iba prave predne. Keby chcem tie kable vimenit za nove bude s tym asi vela roboty co?? No ale svojpomocne ma to vyjde lacnejsie ako servis.

3. Skusim teda poriadne popozerat aj tie lemy a dam asi auto na zdvihak a pozriem aj spodok ako vyzera. Ako by som zistil ci mi podbehy hniju z vnutra ked to nejde zhodit. Teda aspon to tak vyzera ze je to tam navarene.

4. Dakujem za podrobne rozpisanie. Dost mi to pomohlo a dik aj za priklady co kupit.

Este jedna otazocka. Idem menit rozvody aj s kladkami uz sa dost dlho nemenili plus vsetky naplne. Klima nefunguje tak tam nie. Myslite ze sa zmestim do 500 € s tym ci mam ratat s vyssou ciastkou.

Re: Par rad

Napsal: pon čer 28, 2010 10:21
od ppp
1 a 2 central aj okna maju kazdy vlasten kable, vymena lahka, len treba zhodti tapacit a vytiahnut prechodku z dveri. Ja som prerusene aj len nalomene kable v zlome rozstrihol a nadpojil taky kus noveho aby vydal cez celu prechodku, nech sa lame nanovo.

3 ak pod podbehmi myslis prahy, teda to co je pod dverami, tak jedine poklepom, ak prejdes dovnutra tak hniju :)

4. ak ides kupovat viac veci, tak mozes skusit dobierku z cddrafelu z ciech, tam maju pumpu aj kladku original a za trochu nizsiu cenu nez v slovenskom carmaxe, niektore veci aj citelne nizsie ceny, takze sa cena postovneho rozpusti v rozdiele ceny a pri rozsiahlejsich opravach este usetris. Dalej sa daju diely kupit aj cez autocentrumm (cez mail alebo telefonat na zasielku) ale tam clovek nevie co je original a co nie. Napriklad chladic klimatizacie sa tam oplati.
A pripadne nieco cez palixa v sekcii predam, nahradne diely.

Pumpa origo, kladky origo (pre 16ventil) remen gates, plus klinovy a drazkovy remen tiez gates vyjdu na cca 100 az 150 eur.
Chladic nieco cez 80eur. Naplnenie klimy cca 50eur. Olej do 30eur aj s filtrom, vzduchovy filter 7 az 10eur. Napln do chladenia cca 3litre nemrzky + 3 litre destilky alebo neviem ako chces plnit, ja to pisem pre lpg a treskuce mrazy :) to je cca 10eur.
Este som cital ze chces davat dokopy napravy, tlmice atd (ked tlmice tak odporucam aj silentbloky a podla stavu aj gulove capy a capy stabilizatoru), ale to ti z espera lepsei sediace auto velmi neurobi. Tvrde tlmice ho sice najma na velkych nerovnostiach trochu lepsie udrzia na ceste ale za neskutocnej straty komfortu. A ed uz budes kupovat tvrde tlmice, napriklad ako tu mnohi odporucaju kyb excel-g, tak traba trochu googlit,daju sa zohant za slusnu cenu na dobierku, hoci aj z ciech, ale mozno v autocentrumm budu mat este lacnejsie. Proste ak to chces dat dokopy tak par vyplat neuvidis. Este som zabudol na brzdy, niekde v ziline tusim je obchod s brzdami, maju celkom lacne ate dokonca mali akciu na powerdisky za cenu obycajnych kotucov na espero. A maju komplet sortiment. Jedine co nemen su samostavy v zadncyh brzdach, novy diel je neskutocny smejd. A je mozne, ze ti zadne brzdy nebrzdia, valceky sa daju zohnat uz za 10eur kus, a lanovody cca takytak. Viac ma uz nenapada. Snad jedine rozmysli si to a jazdi na tom kym sa to nerozpadne s minimom investicii, inak stravis mladost pod autom alebo v servisoch a bez vyplaty, pretoze tu zozerie auto. niezeby boli diely na espera drahe ale pri ich veku je potrebne toho vymenit uz velmi vela a ked zacnes tak len tak lahko neskoncis.

Re: Par rad

Napsal: pon čer 28, 2010 22:51
od Selanto
Dakujem moc za rady a vasu ochotu. Vsetky rady su moc good a uz sa zacinam celkom orientovat. Pretoze na espero som nevedel nikde nic najst a hned tu mam par predajni. Dik moc velmi si to vazim.

Re: Par rad

Napsal: čtv črc 01, 2010 06:58
od stefan
Pridávam sa k ppp.
Jazdi kým to ide a opravuj to čo sa pokazí.
Ináč prídeš o peniaze a nervy.
Espero je o lacnom a pohodlnom vození.

Čo sa týka zamykania a okien kúp si malý multimeter hocikde za 5€
a v prvom rade meraj či na motorčeky centrálu a okien ide napätie,
alebo nie. Najjednoduchšie to zmeráš keď krajčírskou ihlou prepichneš izolácie
vodičou a na ihlách meriaš napätie. Nemusíš nič rozoberať - okrem tapacírov.
Ak bude napätie - chyba v motoroch, ak nebude, pravdepodobne ako spomínal ppp
polamáne káble v priechodkách dverí - vytiahni husací krk a už to pravdepodobne uvidíš.
Zväzok sa dá vytiahnuť z rámu karosérie - je tam konektor.
Motorový olej používam Valvoline 10W40, nejaký pre auto po 100 000km, za cenu okolo
25€ za 5 litrov. Som s ním spokojný, žťe vraj má nejaké špeciálne zloženie pre staré motory.

P.S. Espero hnije rýchlosťou blesku, takže ak niekto povie že prelakovať
espero, tak bez urazenia to akceptujem iba ak ho chce udržiavať ako veterána najbližších
100 rokov.