Stránka 1 z 1

Výměna gufer ventilů motoru 1,6 16V

Napsal: úte kvě 04, 2010 00:45
od Franta
Tak jsem se odhodlal řešit spotřebu oleje 1 l/1000 km. Nakoupil jsem náhradní díly (gufera ventilů, napínací kladku, těsnění na vodní pumpu + vazelínu a další drobnosti) v autodíly Krč a pustil se do práce. Auto jsem dal do garáže a zvedl celý předek auta (postavil jsem ho na cihly), lépe se leze pod auto a vypouští chladící kapalina, dobře se čistí uložení vodní pumpy a snadno kontroluje nastavení rozvodů. Vypustil jsem chladící kapalinu rozpojil hadici jdoucí po víku rozvodů. Demontoval jsem víko ventilů a kryt rozvodového řemene. Nastavil jsem rozvody na rysky otáčením kola (druhé je nutné něčím zablokovat proti otáčení a zařadit rychlost) a demontoval svíčky. Drátem jsem zjistil, že písty ve válcích 1 a 4 jsou v horní úvrati (ventily nepropadnou do prostoru nad pístem). Pak jsem demontoval vačku sacích ventilů a pomocí lepící pásky vyndal klobouček hydroštelu. Pak pomocí trubkového klíče a očkového klíče jsem vytvořil přípravek pro stlačeníní pružiny ventilu. Trubkový klíč přes otvor pro dotahovací tyčku přišroubován a očkový klíč podvlečen a očkem opřen o misku pružiny ventilu. Zapáčením volného konce klíče směrem nahoru stlačena pružina a pomocí zmagnetovaného šroubováku vyndány pojistné klínky ventilu. Vyndal jsem pružinu a pod ní se nachází vlastní gufero ventilu. Provozem je jako přilepené - musí se pomocí nějaké tyčky a kladívka opatrně uvolnit a vyndat, vyčistit dosedací plochu. Pak je nutné dřík ventilu obalit lepící páskou, aby se nové gufero při přetahovaní přes vybrání pro klínky nepoškodilo. Nové gufero jsem mázl olejem a nasadil na dřík ventilu. Pak jsem sundal lepící pásku a pomocí trubkového klíče jsem gufero dotlačil na dosedací plochu. Nasadil pružinu s miskou a stlačil ji pomocí očového klíče a nasadil klínky. Pak ještě pořádně namazat olejem klobouček hydroštelu (je to nutné protože první otáčení motoru je bez oleje !!! - prázdné vačkové hřídele ....) a vše zopakovat ještě 3x . Nasadit provizorně vačku sacích ventilů a demontovat vačku výfukových ventilů a vše opakovat 4x a namontovat vaču. Dalším otáčením kola při zařazené rychlosti přestavit písty tak, že jsou ve válci 2 a 3 v horní úvrati a celé opět zopakovat. Pořádně namontovat vačky a vše pořádně namazat olejem. Demontovat plast který překrývá vodní pumpu (nutno podložit motor (postačí zvedák na aouto) a demontovat závěs motoru. Pomocí imbusu povolit pumpu vyčistit i dosedací plochu a mázmout vazelínou, dát nové těsnění namontovat rozvody, novou napínací kladku a pumpou dotáhnout rozvodový řemen tak, že se výstupky na napínací kladce začnou překrývat 2x protočit rozvody pro kontrolu (pomocí kola). Vše namontovat a sesadit do původního stavu. Doplnit vodu, olej a vše prověrit zda něco neteče, nekape .... Pak už jen nastartovat. Pozor trvá to dlouho, než olejové čerpadlo naplní vačky a hydroštely. Po nastartování nechat bublat na volnoběh nepřidávat plyn (nemusí být ješte olej všude kde má být) nechat tak 20 minut běžet. Pak vypnout a provést kontrolu oleje a vody. Pokud je vše OK tak hurá na silnici, ale pomalu :D .

Franta

Slíbené foto jsou zde:

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Re: Výměna gufer ventilů motoru 1,6 16V

Napsal: úte kvě 04, 2010 17:47
od Serpico
...Franto P jseš kouzelník, ...no to je slušná práce ale nedávno jsi dělal těsnění pod hlavou, proč si proboha rovnou na hlavě pohodlně nevyměnil gufera ventilů za pět padesát...nicméně dobrý návod pro výměnu gufer dříků ventilů bez demontáže hlavy

Mějte se fajn

Re: Výměna gufer ventilů motoru 1,6 16V

Napsal: úte kvě 04, 2010 21:36
od Franta
Ono to těsnění pod hlavou bylo před pár tisícema km (v současnosti cca 191 500 km) a říkal jsem si, že částečné mizení oleje je zapříčiněno provozem na LPG (každé přestavěné auto na LPG trošku papá olejíček). Asi dalším delším provozem na LPG a stárnutím materiálu gufírek se situace pomalu zhoršovala. Prvně jsem to chtěl řešit koupením jiného motoru a vyměnit kus za kus, ale po prohlídce nabízeného auta jsem se odhodlal k opravě toho svého motoru. Já výměnu gufer ventilů beru jako první pokus o snížení spotřeby oleje. Dále to klidně můžou dělat pístní kroužky a to je odstavení auta na trošku delší dobu, ale já potřebuji dost jezdit (mám malé děti a rodiče na moravě). Proč jsem to neudělal najednou? V daný čas jsem nad tím neuvažoval a chtěl jsem to mít co nejdříve hotové. Mé poučení je také potvrzení pořekadla mého bývalého kolegy : "Práce honem honem h.v.o po tém." - Pocházel z Olomouce). V čase výměny těsnění byl na návštěvě kamarád, kterého jsem poprosil o pomoc při sundávání a nasazování hlavy se sáním a parohama výfuku, je to celkem dos těžkej kousek materiálu (no prostě dvouchlapovka). Po víkendu dám vědět, zda výměna pomohla bude najeto cca 700 km. Hladinu oleje jsem si poznamenal, když auto stálo v garáži a pak po jízdě zase v garáži provedu kontrolní měření hladiny oleje.
Franta

Re: Výměna gufer ventilů motoru 1,6 16V

Napsal: úte kvě 04, 2010 22:00
od Serpico
...no jasně ale docela mazaně si to vyřešil s ventilama šup písty do horní úvrati a už nemůžou propadnout, chytrý..., jinak kecat může každej, spotřeba oleje jde většinou vrchem přes ztvrdlá gufera ventilů, ...no ale jezdilo to na plyn a to je záhul...

Mějte se fajn

Re: Výměna gufer ventilů motoru 1,6 16V

Napsal: čtv kvě 06, 2010 21:42
od stefan zbortek
To Franta) Tak jak to dopadlo s tím měřením oleje?Ubývá? :roll:

Re: Výměna gufer ventilů motoru 1,6 16V

Napsal: pát kvě 07, 2010 12:18
od Serpico
...no Stefane nech mu alespoň 2-3 tisíce km ujet a teď moc nejezdí má auto doma a je v Praze, osobně si myslím, že ubývání oleje odstranil guferama, jinak stačilo ještě změřit kompresi a bylo by jasno o stavu pístních kroužků, pokud by byli ventily OK...

Mějte se fajn

Re: Výměna gufer ventilů motoru 1,6 16V

Napsal: pát kvě 07, 2010 13:03
od stefan zbortek
OK,OK.....

Re: Výměna gufer ventilů motoru 1,6 16V

Napsal: pát kvě 07, 2010 14:02
od Franta
Jen pro pořádek já jsem Franta a nejsem Franta P. Jinak opravdu dám vědět zda se povedlo.
Franta Štěchovice

Re: Výměna gufer ventilů motoru 1,6 16V

Napsal: pát kvě 07, 2010 23:28
od JRD McLAREN
a rozvodak si uz preco nevymenil ...??
(tiez bol meneny pri vymene tesnenia pod hlavou)

Re: Výměna gufer ventilů motoru 1,6 16V

Napsal: ned kvě 30, 2010 00:38
od Franta
Tak dávám vědět, km nalítány a olej je pryč :x . Olejíček mizí o něco méně. Tak mě budou čekat pístní kroužky. Už to někdo dělal? Já se bojím, že to může být po výměně stejné, nebo dokonce horší (ovalita válce, poškrábaný válec od zadřeného stíracího kroužku ....). Jinak rozvoďák jsem nedělal, protože má vydržet ještě nějakých 15 000 km.
Franta

Re: Výměna gufer ventilů motoru 1,6 16V

Napsal: ned čer 13, 2010 14:07
od Franta
Tak už mám pístní kroužky těsnění pod hlavu a jdu na to. Doufám, že po rozebrání se nebudu divit co ještě mám koupit.
Franta

Re: Výměna gufer ventilů motoru 1,6 16V

Napsal: ned čer 13, 2010 21:35
od stefan zbortek
Tak držím palce a obdivuju tě.Já bych na to asi neměl...

Re: Výměna gufer ventilů motoru 1,6 16V

Napsal: úte úno 10, 2015 21:30
od zajom
Pekna robotka.
Chcem sa spytat ako resp. cim si podlozil motor aby si mohol demontovat horny silentblok motora?
dik

Re: Výměna gufer ventilů motoru 1,6 16V

Napsal: stř úno 11, 2015 08:21
od Franta
Možná jsem to někde psal, ale zopakuji, postačí hever na zvednutí auta při defektu kola. Celý předek auta je na cihlách a dřevech (pro lepší přístup k motoru), tak je hever volný a může se použít pro podepření motoru :) .
Jinak výměna gufer provedla zlepšení spotřeby oleje cca o 1-2 deci. Hlavní spotřebu dělají opotřebené pístní kroužky - ty jsem vyměnil následně a od té doby jsem nedoléval nic. Provoz převážně na plyn.

Ať se daří.

Franta