Niečo o motoroch
Napsal: úte lis 17, 2009 12:50
Motor
Testované Aveo dostalo pod kapotu čtyřválcový agregát o objemu 1,2 litru. Ten nabízí výkon 53 kW (72 k) při 5400 ot. a točivý moment 104 Nm při 4400 ot. Poměrně nízko položená maxima má na svědomí hlavně klasická koncepce osmiventilového motoru.
Zběžný pohled na parametry tak nenaznačuje nic neobvyklého. Ovšem kdo tento motor nezkusil, přišel opravdu o hodně. Nejde ani tak o výkony, jako o charakter motoru a hlavně průběh výkonu a točivého momentu.
První překvapení přichází po rozjezdu. Pokud si dáte záležet a motoru dovolíte rozjezd jen mírně nad volnoběhem odmění se vám téměř okamžitým zátahem, který není nijak rušen klasickým dušením motoru v nízkých otáčkách. Zátah není nijak ohromující, ale krásně plynulý a dostatečný ke komfortnímu rozjedu. Stejně lze postupovat na první tři rychlostní stupně, kdy si motor nijak nenaříká ani v otáčkách hluboko pod dva tisíce.
Druhým, ovšem ne tak velkým překvapením je celkový zátah. Po zmáčknutí plynového pedálu se motor nechá vcelku rychle vytočit a vy pocítíte pouze stálý a lineární tah od nízkých otáček. Ten nijak nepolevuje ani ve středních a maximum točivého momentu mine s ledovým klidem, bez sebemenšího náznaku nárůstu výkonu. Chvílemi jsem si připadal, že křivka výkonu a točivého momentu roste zcela lineárně. Možná někdo z konstruktérů udělal jednu čáru dle pravítka a podle ni se pak motor nastavil.
Kontrastem tomuto charakteru je pak chování motoru ve vyšších otáčkách. Po překročení pěti tisíc otáček začne motor mírně polevovat a téměř okamžitě po překročení maxima výkonu je cítit citelný úbytek výkonu. Motor prostě nemá cenu vytáčet nad pět a půl tisíc otáček.
Z naměřených hodnot zrychlení je pak zřejmé, že Aveo není žádný závoďák a konkurence je na tom většinou o něco lépe. Na druhou stranu konkurenci válcuje svým charakterem. Motor prostě není třeba nijak vytáčet, což nejen snižuje spotřebu, ale prospívá i komfortu díky menšímu hluku.
Hluk motoru je pro Aveo opět hrou dvou tváří. Na jedné straně je motor v nízkých až středních otáčkách velmi dobře odhlučněn a do interiéru klasicky projde jenom mírná kulisa. Na straně druhé jsou zde otáčky zhruba nad čtyři tisíce, kdy se hluk motoru do kabiny prodere a po překročení pěti tisíc je jasné, že tyto otáčky jsou jen pro případ nouze. Výhodou zvukového projevu je i fakt, že vás hluk čtyřválcového agregátu nenechá moc často vytáčet nad maximum výkonu. Zde je totiž už doslova nepříjemný.
Zrychlení (GPS):
0-100 km/h: 14,2 s
0-120 km/h: 21,1 s
0-140 km/h: 32,7 s
1 km s pevným startem: 35,6 s
Pružnost (GPS):
60-100 km/h: 3 st. 12,3 s; 4 st.17,4 s
80-120 km/h: 3 st. 14 s; 4 st. 18,2 s; 5 st. 25 s
Převody (tacho):
40: 2 - 2750; 3 - 1750; 4 - 1300
60: 2 - 4250; 3 - 2750; 4 - 2000; 5 - 1600
80: 2 - 5750; 3 - 3750; 4 - 2750; 5 - 2250
100: 3 - 4500; 4 - 3500; 5 - 2750
120: 3 - 5750; 4 - 4250; 5 - 3250
140: 4 - 5000; 5 - 4000
Spotřeba
Chevrolet Aveo dle výrobce dosahuje spotřeby ve městě 8,4 l, mimo město 5,2 l a v kombinovaném cyklu 6,4 l na 100 km.
V reálném provozu se opět ukázalo, že tabulkových hodnot nemá Chevrolet problém dosáhnout. V běžném městském provozu se pohyboval se spotřebou okolo osmi litrů a to i s neustále zapnutou klimatizací. Podobně dobré spotřeby dosahovalo Aveo i v mimoměstském provozu, kde se spotřeba pohybovala těsně nad pěti litry. Trochu problémy vyvstaly pouze na dálnicích, kde se malý motor o malém výkonu projevoval vyšší spotřebou. Při rychlostem kolem povoleného maxima je třeba počítat se spotřebou okolo devíti a půl litru na sto kilometrů.
Celkově jsem týdenní test ukončil s kombinovanou spotřebou 6,3 l na 100 km při podílu městského provozu okolo 30 procent, mimo městského také okolo 30 procent a dálnic okolo 40 procent.
Testované Aveo dostalo pod kapotu čtyřválcový agregát o objemu 1,2 litru. Ten nabízí výkon 53 kW (72 k) při 5400 ot. a točivý moment 104 Nm při 4400 ot. Poměrně nízko položená maxima má na svědomí hlavně klasická koncepce osmiventilového motoru.
Zběžný pohled na parametry tak nenaznačuje nic neobvyklého. Ovšem kdo tento motor nezkusil, přišel opravdu o hodně. Nejde ani tak o výkony, jako o charakter motoru a hlavně průběh výkonu a točivého momentu.
První překvapení přichází po rozjezdu. Pokud si dáte záležet a motoru dovolíte rozjezd jen mírně nad volnoběhem odmění se vám téměř okamžitým zátahem, který není nijak rušen klasickým dušením motoru v nízkých otáčkách. Zátah není nijak ohromující, ale krásně plynulý a dostatečný ke komfortnímu rozjedu. Stejně lze postupovat na první tři rychlostní stupně, kdy si motor nijak nenaříká ani v otáčkách hluboko pod dva tisíce.
Druhým, ovšem ne tak velkým překvapením je celkový zátah. Po zmáčknutí plynového pedálu se motor nechá vcelku rychle vytočit a vy pocítíte pouze stálý a lineární tah od nízkých otáček. Ten nijak nepolevuje ani ve středních a maximum točivého momentu mine s ledovým klidem, bez sebemenšího náznaku nárůstu výkonu. Chvílemi jsem si připadal, že křivka výkonu a točivého momentu roste zcela lineárně. Možná někdo z konstruktérů udělal jednu čáru dle pravítka a podle ni se pak motor nastavil.
Kontrastem tomuto charakteru je pak chování motoru ve vyšších otáčkách. Po překročení pěti tisíc otáček začne motor mírně polevovat a téměř okamžitě po překročení maxima výkonu je cítit citelný úbytek výkonu. Motor prostě nemá cenu vytáčet nad pět a půl tisíc otáček.
Z naměřených hodnot zrychlení je pak zřejmé, že Aveo není žádný závoďák a konkurence je na tom většinou o něco lépe. Na druhou stranu konkurenci válcuje svým charakterem. Motor prostě není třeba nijak vytáčet, což nejen snižuje spotřebu, ale prospívá i komfortu díky menšímu hluku.
Hluk motoru je pro Aveo opět hrou dvou tváří. Na jedné straně je motor v nízkých až středních otáčkách velmi dobře odhlučněn a do interiéru klasicky projde jenom mírná kulisa. Na straně druhé jsou zde otáčky zhruba nad čtyři tisíce, kdy se hluk motoru do kabiny prodere a po překročení pěti tisíc je jasné, že tyto otáčky jsou jen pro případ nouze. Výhodou zvukového projevu je i fakt, že vás hluk čtyřválcového agregátu nenechá moc často vytáčet nad maximum výkonu. Zde je totiž už doslova nepříjemný.
Zrychlení (GPS):
0-100 km/h: 14,2 s
0-120 km/h: 21,1 s
0-140 km/h: 32,7 s
1 km s pevným startem: 35,6 s
Pružnost (GPS):
60-100 km/h: 3 st. 12,3 s; 4 st.17,4 s
80-120 km/h: 3 st. 14 s; 4 st. 18,2 s; 5 st. 25 s
Převody (tacho):
40: 2 - 2750; 3 - 1750; 4 - 1300
60: 2 - 4250; 3 - 2750; 4 - 2000; 5 - 1600
80: 2 - 5750; 3 - 3750; 4 - 2750; 5 - 2250
100: 3 - 4500; 4 - 3500; 5 - 2750
120: 3 - 5750; 4 - 4250; 5 - 3250
140: 4 - 5000; 5 - 4000
Spotřeba
Chevrolet Aveo dle výrobce dosahuje spotřeby ve městě 8,4 l, mimo město 5,2 l a v kombinovaném cyklu 6,4 l na 100 km.
V reálném provozu se opět ukázalo, že tabulkových hodnot nemá Chevrolet problém dosáhnout. V běžném městském provozu se pohyboval se spotřebou okolo osmi litrů a to i s neustále zapnutou klimatizací. Podobně dobré spotřeby dosahovalo Aveo i v mimoměstském provozu, kde se spotřeba pohybovala těsně nad pěti litry. Trochu problémy vyvstaly pouze na dálnicích, kde se malý motor o malém výkonu projevoval vyšší spotřebou. Při rychlostem kolem povoleného maxima je třeba počítat se spotřebou okolo devíti a půl litru na sto kilometrů.
Celkově jsem týdenní test ukončil s kombinovanou spotřebou 6,3 l na 100 km při podílu městského provozu okolo 30 procent, mimo městského také okolo 30 procent a dálnic okolo 40 procent.