Stránka 1 z 2
Niečo o olejoch a pre autá
Napsal: pát pro 25, 2009 21:26
od lomngi
Výber typu motorového oleja
Návod pre vlastníka automobilu obsahuje informácie, aký typ motorového oleja treba použiť. Typy olejov sa špecifikujú podľa nasledujúcich parametrov:
Viskozita
SAE (napr. SAE 5W-40) určuje, aký hustý je olej alebo aká je jeho viskozitná trieda. Čím vyššia je klasifikácia SAE oleja, tým vyššia je jeho viskozita pri 100°C. Viskozita pri 100°C je meradlom prípustného zaťaženia oleja, resp. jeho schopnosti chrániť motor počas prevádzky, zatiaľ čo viskozita pri nízkych teplotách (číslo W, W = winter - zima) charakterizuje vlastnosti oleja pri nízkych teplotách. SAE 5W-40 je multiviskozitný olej, čo znamená, že zabezpečuje dobré štartovanie pri nízkych teplotách a súčasne udržiava mazací film pri vysokých teplotách motora.
Trieda
API (American Petroleum Institute) je americký systém klasifikácie, ktorý označuje úroveň kvality oleja. Systém je rozdelený na dve skupiny: jedna pre benzínové motory, označovaná písmenom S (SA až SM), a druhá pre vznetové motory, označovaná písmenom C (CA až CI-4). Druhé písmeno označuje úroveň triedy. Čím je toto písmeno ďalej v abecede, tým vyšším požiadavkám olej vyhovuje.
ACEA (Európska organizácia výrobcov automobilov). Európsky klasifikačný systém, ktorý tiež označuje úroveň triedy motorového oleja. Tento systém je rozdelený na tri skupiny: jednu pre benzínové a ľahké vznetové motory s označením A/B (A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5). Druhú novú pre motory s pomôckami na následné ošettrenie C (C1, C2, C3), a jednu pre ťažšie vznetové motory s označením E (E2, E4, E6, E7).
ACEA A1/B1 a A5/B5 pokrýva tiež požiadavky na vlastnosti charakterizujúce úspory paliva. Znamená to, že systém ACEA neoznačuje dôsledne vyššiu kvalita vyššími ukazovateľmi.
Dôležité je uvedomiť si, že intervaly výmeny olej uvádzané výrobcami automobilov sú iba orientačné hodnoty platné za priaznivých jazdných podmienok. Medzi nepriaznivé jazdné podmienky môžeme zaradiť:
* jazda na vzdialenosť kratšiu ako 10 km,
* teploty pod 5°C,
* nadmerný podiel jazdy v dopravných zápchach a voľnobeh,
* vysoké teploty motora, napr. pri jazde s karavanom alebo s iným prívesom.
V Škandinávii ľudia často jazdia na krátke vzdialenosti v chladnom, vlhkom počasí. Práve to sú prevádzkové podmienky, ktoré trvale a negatívne vplývajú na mazacie a ochranné vlastnosti. Preto je dobrým pravidlom vymieňať olej najmenej dvakrát do roka,- na jar a na jeseň.
Re: Niečo o olejoch a pre autá
Napsal: pát pro 25, 2009 21:30
od lomngi
Ako si vybrať správny olej?
Výmena oleja v motore i prevodovke je dnes z väčšej časti záležitosťou autoservisov a skúsených mechanikov. Nezaškodí však vedieť, ktorý olej je správny pre váš motor a podmienky, v ktorých ho používate. Rozhodne iný by mal používať motorista žijúci pri Jadranskom mori a iný obyvateľ Tatier. Bežná kontrola hladiny oleja v motore je na motoristovi samotnom. Olej treba skontrolovať, prípadne doplniť každých 5000 kilometrov. Zvlášť ak sú dnešné servisné intervaly stále dlhšie. Vhodný typ oleja najľahšie vyberieme podľa záznamov v servisnej knižke, prípadne podľa etikety na motore. Napriek tomu nezaškodí mať prehľad o základných vlastnostiach olejov a ich označení.
Rozdelenie motorových olejov
Dnes sa do motorov osobných automobilov používajú syntetické, polosyntetické a minerálne oleje. Syntetické motorové oleje sú nízkoviskózne, teda veľmi riedke, čím znižujú spotrebu pohonných hmôt, predlžujú životnosť motora a tiež predlžujú výmenné intervaly na 30 000 i viac kilometrov. Neznamená to však, že naliatím syntetického oleja do motora možno predĺžiť výmenný interval navrhnutý výrobcom. Polosyntetické oleje sú hydrokrakované oleje s vyššou tepelnou stabilitou v porovnaní s minerálnymi. Minerálne oleje už väčšina výrobcov nových automobilov neodporúča, pretože ich hlavnou nevýhodou je vysoká viskozita, nižšia tepelná odolnosť a slabšie mazacie schopnosti.
Viskozita
Pri výbere správneho oleja pre daný motor sú najdôležitejšie dva základné parametre: viskozita oleja a výkonnostná trieda. Viskozitu oleja a jeho použiteľnosť v závislosti od vonkajšej teploty prostredia udáva norma SAE (napr.: SAE 15W 40). Viskozita a teda aj použiteľnosť oleja sa mení v závislosti od teploty. Zimné číslo udáva schopnosť oleja zaručiť štartovateľnosť motora pri nízkych teplotách. Všeobecne platí, že čím je nižšie číslo zimnej triedy, tým nižšia môže byť teplota okolia pri zachovaní tekutého stavu oleja. Oleje 0W umožňujú štartovanie aj pri teplotách -50 stupňov.
Letné číslo zase garantuje dostatočnú viskozitu oleja pri vysokých teplotách okolia. Čím vyššie je číslo letnej triedy, tým vyššia môže byť teplota okolia, pri ktorej je olej schopný mazať motor (netrhá sa mazací film). Pre európske podmienky stačia triedy 30 a 40. Norma SAE používa pre označenie viskozity olejov šesť zimných tried označených písmenom W a päť letných tried označených iba číslom, ktoré nevyjadruje teplotu ani inú fyzikálnu veličinu.
Použitie olejov pri vonkajšej teplote podľa označenia SAE: SAE 30 (-5 oC do 40 oC), SAE 40 (0 oC do +45 oC), SAE 20W-50 (-15 oC do +50 oC), SAE 15W-40 (-20 oC do +45 oC), SAE 10W-40 (-25 oC do +35 oC), SAE 5W-40 (-30 oC do +30 oC), SAE 5W 30 (-30 do +25 oC), SAE 0W-30 (-50 oC do + 30 oC).
Výkonnostná kategória
Asociácia európskych konštruktérov vozidiel ACEA vydala v roku 1995 vlastné výkonové klasifikácie olejov rozdelené pre benzínové a naftové motory do dvoch základných skupín A (benzínové motory) a B (naftové motory). Čím je číslo vedľa písmena vyššie (1-5), tým je olej kvalitnejší. Napríklad z označenia oleja SAE 15W40 A3 je zrejmé, že je to olej pre moderné benzínové motory vhodný do prostredia s vonkajšími teplotami od -20 do + 45 oC.
Výkonnostné triedy ACEA:
A3 pre najmodernejšie benzínové motory
A5 najnovšia norma s dôrazom na úsporu baliva benzínových motorov
B3 moderné naftové motory bez priameho vstrekovania
B4 naftové motory s priamym vstrekovaním
B5 naftové motory s dôrazom na úsporu pohonných hmôt
Benzín alebo diesel
Benzínový motor je k oleju šetrnejší a nemá naň až také nároky ako naftový motor. Okrem špecializovaných olejov pre benzínový alebo naftový motor sa dnes používajú oleje vhodné pre oba typy motorov. Napríklad označenie motorového oleja ACEA A3/B3/B4 znamená, že olej je vhodný pre benzínové aj naftové motory, vrátane turbomotorov a agregátov s priamym vstrekovaním.
Zásady správneho používania motorových olejov
* dodržiavať interval výmeny a typ oleja stanovený výrobcom motora
* nepoužívať "zázračné" prísady na predĺženie životnosti a výmenného intervalu
* nemiešať syntetické a minerálne oleje (okrem nevyhnutných prípadov na okamžitý dojazd).
Re: Niečo o olejoch a pre autá
Napsal: pát pro 25, 2009 21:46
od lomngi
Syntetické motorové oleje sú dlho objektom početných mylných predstáv laickej aj odbornej verejnosti. Veľa ľudí, vrátane mechanikov, je z týchto pretrvávajúcich mýtov popletených.
Syntetické motorové oleje sú účinné mazivá s predĺženou životnosťou vyrábané z výberového základu a špeciálnych aditív. Základ syntetických olejov sa vyrába z organických zmesí alebo umelých hydrouhličitanov s využitím špeciálnych výrobných procesov pri ktorých sa mení štruktúra všetkých molekúl oleja. V konečnom dôsledku majú všetky molekuly základu rovnakú veľkosť, tvar a hmotnosť – jav ktorý sa v prírode nevyskytuje. Na rozdiel od minerálnych olejov, ktoré sa čerpajú zo zeme a rafinujú z ropy, syntetické oleje sú umelo vytvorené za účelom vytvorenia ideálneho maziva.
Hovoríme o syntetických motorových olejoch, teda musia spĺňať požiadavky určené Americkým olejárskym inštitútom (API). Prvý čisto syntetický motorový olej nezávisle testovaný a spĺňajúci priemyselné normy a výkonnostné charakteristiky bol AMSOIL 100% Synthetic 10W-40 v roku 1972.
Veľa ľudí nevie kam sa obrátiť s otázkami ohľadom syntetických olejov. Je to výborný olej alebo je to iba reklama? Veľa nadšencov tvrdí, že syntetický olej je schopný ochrániť motor Vášho auta pred pokazením. Na druhej strane, podaktorí tvrdia, že syntetický olej pošle Vaše auto na predčasný odpočinok. Čo s tohto všetkého je pravda? V záujme uvedenia vecí na pravú mieru, ponúkame fakty k 10 bežným mýtom o syntetických olejoch:
1. Syntetický motorový olej poškodzuje gumové tesnenia
Lož. Pre výrobcov olejov by bolo osudné vytvoriť produkt, ktorý by nebol kompatibilný s tesneniami (semeringy, guferá). Zloženie tesnení je také, aby odolalo pôsobeniu ako minerálnych tak syntetických olejov. Každopádne aj aditíva v oleji spôsobujú nafúknutie alebo stvrdnutie tesnení, bez ohľadu na to o aký olej ide.
2. Olejová vrstva v motore je príliš tenká
Lož. V závislosti od SAE triedy (10W-30, 20W-50...) musí olej spĺňať požiadavky normy – viskozitu – „hrúbku“ olejovej vrstvičky. Napríklad, nie je žiadny rozdiel medzi 10W-40 minerálnym olejom a 10W-40 syntetickým pri teplotách od -25°C alebo 100°C , inak by olej nemohol byť označený ako 10W-40.
3. Syntetický olej sa viac míňa
Lož. Spotreba oleja je nižšia ako pri použití minerálneho oleja. Za prvé, syntetický sa menej vyparuje, za druhé má lepšie tesniace schopnosti medzi piestom a valcom, takže motor menej dymí. A samozrejme aj z dôvodu stability voči oxidácii. (odolnosť syntetiky voči oxidácii kyslíkom pri vysokých teplotách)
4. Syntetické oleje nie sú „kompatibilné“ s minerálnymi
Lož. Umelé hydrouhličitany, polyalfaolefiny (???), diestery a ostatné materiály použité v olejovom základe kvalitných značkových olejov sú zameniteľné s minerálnymi olejmi. Dávnejšie niektoré firmy používali prísady, ktoré neboli zameniteľné a spôsobovali „suffer“ a „bum rap“. Ale tieto časy sú dávno preč.
Zameniteľnosť je treba mať na pamäti, či ide o syntetické či minerálne oleje. Najlepšie je dopĺňať olej takým istým aký momentálne používame. Neodporúča sa miešať oleje rôznych výrobcov, hoci majú rovnakú SAE triedu. Každý výrobca používa vlastné aditíva a ich zmiešanie nemusí byť vždy dobrý nápad.
5. Syntetické oleje sú ťažko dostupné
Lož. Toto bola pravda asi pred dvadsať rokmi, keď AMSOIL a Mobil1 boli jediné skutočné možnosti. Ale teraz skoro každý výrobca zaradil syntetické oleje do svojej ponuky. Toto bolo vlastne testamentom pre vysoké ceny syntetických olejov.
6. Syntetické oleje produkujú usadeniny
Lož. Naopak, syntetické oleje sú odolnejšie voči vytváraniu kalných usadenín ako mierálne oleje. Za prvé, ľahšie zložky oleja skôr začnú vrieť – olej sa stáva redším. Za druhé, prírodné zložky v minerálnych olejoch majú sklon reagovať pri vysokej teplote s ostatnými, pričom vzniká kal a podobný humus. Dôsledkom tohto je strata viskozity pri nízkych teplotách a teda dlhší čas potrebný na roztečenia oleja do dôležitých častí motora, ďalej väčšie opotrebenie a zvýšená spotreba paliva. Syntetika má vyššiu teplotu varu, menej sa vyparuje a oxiduje, teda sa menej vytvárajú kaly.
No a ďalšie dva problémy sa týkajú všetkých druhov oleja bez rozdielu. To je kondenzácia vody a špina v oleji. Tieto problémy sa spájajú s odvetrávaním motora a chladiacim systémom, nie olejom.
7. Syntetické oleje sa nesmú používať v motore s katalyzátorom
Lož. Nie je žiadny rozdiel medzi olejmi v súvislosti s katalyzátormi. Žiadny z nich nemá vplyv na funkciu katalyzátoru. Faktom je, že práve syntetické oleje menej dymia, takže katalyzátor pracuje oveľa efektívnejšie s menšími emisiami.
8. Syntetický olej porušuje záruku
Lož. Väčšina výrobcov motorov odporúča práve syntetické oleje. Stále väčší počet výkonných áut prichádza na výstavy so syntetickým olejom už od výrobcu.
Záruka na nové plechovky je založená na používaní olejov podľa špecifikácie API (napr. SJ/CF). Syntetické oleje spĺňajúce API normy sú výborne použiteľné bez toho aby porušili záručné podmienky. Po viac ako tridsať ročnom používaní AMSOIL syntetických olejov, cez bilión najazdených kilometrov tieto oleje neboli nikdy „obvinené“ s porušenia záruky.
9. Syntetický olej vydrží naveky
Lož - napriek tomu, že veľa „expertov“ tvrdí, že syntetický olej stačí do motora iba dolievať. Časom sa aditíva znehodnotia a treba olej vymeniť. Vlhkosť, úniky paliva a chemické reakcie kyselín a sadzí prispievajú k degradácii oleja.
Syntetické oleje ochránia motor oveľa lepšie a dlhšie ako nesyntetické.
10. Syntetické oleje sú príliš drahé
Lož. Testy a skúsenosti potvrdili, že syntetické oleje predlžujú intervaly na výmenu oleja, zlepšujú spotrebu paliva, redukujú opotrebenie a zlepšujú spoľahlivosť motora. Takže cenový rozdiel je zanedbateľný vzhľadom k tomu čo ponúka. V Európe si syntetické oleje získali zákazníkov vďaka výkonnosti a výdrži napriek vyššej cene.
Záver
Výrobcovia mali hneď zo začiatku verejnosť oboznámiť s faktami o syntetických olejoch, a výhodách týchto olejov napriek vyššej cene. Tak ako to bolo s mikrovlnnými rúrami alebo elektrickým osvetlením, každému vylepšeniu musí predchádzať vlna verejného skepticizmu a nezáujmu zákazníkov kým je prijatý širokou verejnosťou.
Re: Niečo o olejoch a pre autá
Napsal: sob pro 26, 2009 11:53
od alvin
K bodu 10.
Na zraze som to spomínal,už som to riešil aj na fóre v sieti LIDL sa monetálne predáva plnesyntetický olej API SM, značky W5 a jeho cena je nižšia ako bežnej polosyntetiky MADIT. Ide o produkt z bývalej NDR,ja som ho zatiaľ použil len na doliatie,ale mienim prejsť na jeho používanie pri ďalšej výmene,ako aj viac motoristov,čo som čital na iných fórach
https://www.hyundaiclub.net/viewtopic.php?f=25&p=214993
Re: Niečo o olejoch a pre autá
Napsal: sob pro 26, 2009 21:48
od Serpico
Rozdělování olejů na minerální, polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to již nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Ostatně i respektované instituce API, SAE a ACEA je také na začátku 90. let minulého století vyřadily ze svého slovníku. Povede se to i nám?
Mějte se fajn
Re: Niečo o olejoch a pre autá
Napsal: ned pro 27, 2009 00:14
od xwing
A mozes nam prezradit ake nove terminy sa pouzivaju ?
Mne osobne teda nie je jedno, aky sajrajt mi leju v servise do auta
Re: Niečo o olejoch a pre autá
Napsal: ned pro 27, 2009 09:31
od Feva13
Podľa novej terminológie len dva druhy :
1, Lacné
2, Drahé
Re: Niečo o olejoch a pre autá
Napsal: ned pro 27, 2009 09:35
od alvin
veru tak,ono je najpodstatnejšie aby daný olej solňoval požiadavky výrobcu vozidla podľa normy API ,resp.nektorí výrobcobcovia,najmä nemeckí majú vlastné špecifikácie napr. VW501.01 a pod.,ale iní zas vyslovene píšu že vozidlo vžaduje ľahkobežný polosyntetický olej,konkrátne GM vrátane Dewroletu to uvádza v príručkách,ale ak to tam vyslovenie nie je uvedené a vmestí sa do tej špecifikácie aj kvalitnejší minerálny,nie je problém,pre niektoré modernejšie 8V motory plne vyhovie aj minerál napr. MADIT TURBO PLUS ,resp TRYSK SUPER TURBO,nakoľko tie motory vyžadujú API SG. ČO sa týka aditív a miešania od rôznych výrobcov,mám potvrdené odborníkom,čo pracoval v tejto oblasti celý život,že od týchto bežných európskych výrobcov sú navzajom miešteľné,lebo aditíva sa vyrábajú na podobnej báze,ak nie úplne rovnakej,konkrétne mi šlo o zmiešanie 1l oleja OMV START G s maditom Turbo Plus,odjazdil som tak v pohode 12 000 km,do najbližšej výmeny. Tie reči o nemiešateľnosti trúsia samotní výrobcovia olejov,podobne ako výrobovia automobilov odhovárajú od montáže neorigoš dielov,hoci ani tie nemusia byť vždy menej kvalitné,ako tie pôvodne
Re: Niečo o olejoch a pre autá
Napsal: ned pro 27, 2009 09:41
od alvin
Re: Niečo o olejoch a pre autá
Napsal: ned pro 27, 2009 09:46
od Feva13
Ja mám v TP 5 W 30 a v servise po 15 000 Mi tam dali 10 W 40 tak potom kto sa v tom vyzná ?
Re: Niečo o olejoch a pre autá
Napsal: ned pro 27, 2009 09:47
od Feva13
Feva13 píše:Ja mám v TP 5 W 30 a v servise po 15 000 Mi tam dali 10 W 40 tak potom kto sa v tom vyzná ?
Vo všeobecnej sekcii som čítal že to "ide" aj na fritovací
Re: Niečo o olejoch a pre autá
Napsal: ned pro 27, 2009 10:00
od alvin
Holt,píše sa to v každomodbornejšom texte,aj tu sme to mieľali,že ten rozsah je len informatívny,podľa klimatických podmienok,inorozsahový olej bude chcieť auto použíané v SPLITe a iný v TATRách -celoročne.Ale dôležitá je výkonnostná trieda podľa API,tá by nemala byť nižšia ako stanovuje výrobca,preto pozor pri kúpe firemných áut,najmä od autoškôl a požičovní,viem o prípadoch kde do Feldy 1.6 lievali Madit Super a do formana dokonca M6AD,ktorý som si netrúfol dať už ani do 120-ky,tam som pred GO používal Madit Super ,resp M8AD a po GO UNIOL, dolievaval potom TUrbo PLUSom,čo mi ostal z výmeny na IBIZe alebo SUPERom 2000,z ASTRY,kde nebolo treba doliať ani kvapku
Re: Niečo o olejoch a pre autá
Napsal: ned pro 27, 2009 10:28
od mato8876
No ja sa na M6AD nemôžem sťažovať,moja Lada na ňom jazdí dodnes asi19 rokou. Jazdia na ňom aj všetky moje traktory.Na jar som vložkoval traktor a zábeh spravil na M6AD a v pohode.
No netvrdím že je nejak super kvalitný ale nie je najhorší. Ale do nového benzínového motora by som ho určite nenalial.
Re: Niečo o olejoch a pre autá
Napsal: ned pro 27, 2009 10:42
od Feva13
Re: Niečo o olejoch a pre autá
Napsal: ned pro 27, 2009 10:43
od Serpico
...to xwing můžeš si odpovědět sám viz.
http://www.oleje.cz, nicméně alvin má pravdu VW si stanovuje svou normu například: 501.05, 500.00 ap., není sám už kdysi dávno a to platí pro nás
GM 00025 pro Opla, Vauhxal ap. to je například Texaco Havoline 5W - 40 anebo přímo Opel údajně pro Opel to vyrábí Total ( nezaručená informace pouze sdělená na prodejně Oplu a Fordu na Pankráci ). K tomu co ti nalejí na garančce Fewa13 mohu dodat jenom tolik
to je " sprosťárna " za ty prachy! Na druhou stranu byl jsem u palikxe na mazárně v Suzuki a byly tam jenom originál Shell sudy 5W - 40 a
5W - 30 ( a to mi Pavel říkal je
řídký a byl když ho nalil zpátky do sudu, to tam teklo tařka jako voda...). No a k tomu označení syntetika, polosyntetika a minerál. To mělo opodstatněný význam když byly M 6 A a M 6 AD, tedy
aditivované a minerální to se nesmělo míchat. Dnes má například SHELL předponu
" FULLY " syntetik, tedy ještě více syntetiky! Jinak oleje jsou minerální a s příměsí aditivy syntetiky.
Některý výrobce na etiketě alespoň uvede např. "vyrobeno syntetickou technologií","vyrobeno HC technologií", "vyrobeno HT syntézou" či nějak podobně, jiný stále trvá na plně syntetickém oleji. Vím spolehlivě minimálně o jednom případu oleje SAE 5W-40 známého výrobce, ve kterém není ani stopa syntetického oleje, přesto se na etiketě skví text "plně syntetický
...tedy xwing pro tebe je důležité označení třídy 5W ( čerpatelnost za nižší teploty a rychlejší zaolejování motoru, konkrétně zdvihátek viz. zkušenosti našeho serbvismana " doctora palikxe " může být i 0W ) a následně 30,40 ale pozor
30 je opravdu řídký a jde taky o to co máš předepsaný...ještě prosím rozlišit
ACEA vizkozitu HTHS A 3 / B 3 většinou
3,5 mPa.S - 4,3 mPa.S a
A1 / B1 nebo A5 / B5 ty mají těsně nad 2,9 mPa.S nové motory jsou vyvíjeny právě pro tyto oleje. Tak to je takový malý základ víc a lépe se dočtete na
http://www.oleje.cz
Mějte se fajn