Toto ma vzdy trapi ked sa takto siria ludove "mudrosti"
. To co napisal JRD je fakt, ale pre menej informovanejsich je jednoducha kucharka:
Kapacita STARTOVACIEHO akumulatora nie je vobec dolezita. A v beznych priblizovadlach so spalovacim motorom su STARTOVACIE akumulatory. Dolezite je len napatie akumulatora, aby bol orvnake ako je napatie v sustave automobilu. Kedze 99.99% osobnych automobilov v europe ma napatie v elektrickej sustave 12V, pocas behu motoru obvykle okolo 14V, kludne 14.3 az 14.8V. To je dane konstrukciou alternatora a regulatora v alternatore. kapacita nie je dolezita, pretoze po nastartovani uz kompletny dopyt po elektrickej energii v aute vykryje alternator. Cize svetla, ohrievanie skla, zadku, 500W zosilnovaca za sedackami
, vsetko uzivi alternator. Ak by to nevykryl, tak druhy den uz rano nenastartujete, lebo aj po jednej hodinovej ceste pocas ktorej alternator nestiha, by ste mali akumulator tak vybity, ze sa starter ani nehne.
Takze rekapitulacia:
1. napatie akumulatoru musi suhlasit s napatim alternatoru, cize 12V
2. rozmery, akumulator sa musi vojst do kaslika alebo drziaka akumulatoru.
3. cena, ak nan nemate, alebo nie ste ochotni dat 300eur za akumulator, tak musite hladat nejaky lacnejsi. Najdrahsie su "toaletakove" (exide maxxima), su vsak aj najtrvacnejsie a najvykonnejsie. Najlacnejsie su nejake postarsie, naprikald z ukrajiny vozi jedna firma tzv. "vapnikove" lacne aku, akurat su uz polrocne, ale vapnikovym to az tak velmi nevadi. Stoja o 1/3 az polovicu toho co dostat v autodieloch a dovezu ich k vam az domov. jeden sa vozi v otcovej nubire, sice len 3 mesiace ale bez problemov, aj ked ju spociatku vybijal central.
4. znacka, ak sa vam paci logo varty alebo banner tak niet co riesit
, mne sa paci logo exide, pretoze bola a myslim si ze stale je o nieco vpredu pred vacsinou firiem vo vyrobe akumulatorov, aj ked exide je len jedna z nalepiek skupiny spolocnosti. Ale to ze je napred plati len u ich lepsich a teda drahsich typov akumulatorov. No a tie ukrajinske maju napr. znacku oberon.
4. startovaci prud, uvadzam ho ako posledny, pretoze v znaceni je trochu mela a hlavne to nikoho nezaujima aj ked je to u STARTOVACIEHo akukmulatoru to najdolezitejsie po napati. Cim ma aku dokaze dodat vyssi startovaci prud, uvadza sa prud pri -18stC a nejakych podmienkach, tak tym mate vacsiu sancu ze rano nastartujete. U beznych akumulatoroch je obvykle priamo umerny kapacite a rozmerom ale nie je to vzdy pravda.
5. datum nabita. Toto je dost dolezite, lebo ak sa akumulator nehrdi nalekou strieborny (Ag) alebo vapnikovy (Ca calcium), tak po niekolkych mesiacoch je uz samovybijanim slusne vybity a zacala v nom sulfatacia dosiek, co mu znizuje zivotnsot, kapaciu a startovaci prud. Vapnikove a strieborne s tym az taky problem nemaju, aj po pol roku od posledneho nabitia sa daju este pouzit hned na nastartovanie auta bez potreby dobitia.
Najrozsirenejsia ludova "mudrost" je ze alternator napriklad v skodovke ma 55A takze nedokaze dobit akumulator vacsi nez 55Ah. Je to samozrejme somarina, pretoze A (ampere) nie su Ah (amperhodiny) a nema to nic spolocne. Ako som uz napisal kym je vsetko v poriadku, teda ze alternator funguje ako ma, tak hned po nastartovani motora vsetku spotrebu elektrickej energie a to vratane dobijania akumulatoru prebera alternator. A ten ma pri dnesnych autach dostatocnu rezervu vykonu na to aby udrzoval v sustave stale napatie obvykle 14.4V. A to ako rychlo sa pri takomto napati bude nabijat akumulator zalezi len od jeho stavu, teploty a stavu nabitia. Mimochodom, napriklad espero ked mu napatie v sustave klesne pod nejake napatie, RJ zdvihne otacky motora tak aby sa napatie vratilo do normalu.
Dark69 - nemas na mysli nahodou tento oberon gold?
http://jozef.skorpil.googlepages.com/akumulatory
http://www.rumida.sk/index.php?option=c ... Itemid=115
Ak ano, tak smelo do toho, skutocne sa vojde, len bacha na polaritu, aby sa dali natiahnut kable.