Ked je dobre namontovane a nastavene tak sa ziadna lenivost nekona, vyhoda je v tom, ze espere kludne staci podtlak, takze nizsie naklady na prestavbu a menej problemov pri prevadzke, vlastne je to takmer bezudrzbove a hlavne mozno prepnut na lpg hned po starte pripadne u niektorych systemoch (na ostatnych po uprave) rovno startovat na lpg. Na lpg je to trosku lepsie pri nizkych otackach, trochu horsie naopak pri vyssich, aspon u mna, mam lovato basic.
Do espera vojde len 45litrova diskova nadrz bez toho aby dvihla podlahu, ak nevadi zvysenie podlahy v kufri, tak vojde aj vacsia ale tazko najdete firmu ochotnu zhanat vacsiu nadrz (aj ked v skutocnosti v tom nie je ziaden problem, len je u kusok drahsia). Alebo potom podla rozmerov skusit valcovu nadrz ak casto chodievate dhlsie trasy alebo neradi chodite casto na cerpacku. Espero ma aj tak nesklapatelne operadlo zadnych sedaciek, takze valec nevadi. Zaberie sice kus kufra ale to aj rezerva.
Spotreba 1.5l 190tkm espera na lpg je 8 az 9 litrov pri 1/3 mesto (BA) 50km/h a 2/3 "dialnica" a medzimesto cca 90km/h. Rovnaka bola aj na trase BA - KE rychlostou v predpisanych limitoch. Kedze to nezohladnuje tabulkovu spotrebu asi este bude daky problem, mozno sa to bude dat znizit, ale netusim ako. Spotrebu na benzin netusim, mozno je pes zakopany v spotrebe na benzin, ktora je mozno vysoka, ale to sa mi nechce zistovat.
A asi to najdolezitejsie pri otazke, ci sa to oplati. Ako dlho si to auto este planujes/chces/mozes nechat? Ak tolko aby si na nom najazdil aspon 100tkm tak jednoznacne oplati. Ak 30tkm tak neoplati. Ak 60tkm tak tazko povedat. Sice nieco usetris ale budes s tym mat aj ostaru. Specialna emisna, ktoru nerobia uplne vsade, aj ked to nie je take zle ako emisna na NKAT s LPG, revizie, podzemne garaze, zapratany kufor, caste tankovanie, mozne problemy v mizernych servisoch, kde maju moznost vyhovorky na lpg, pravdepodobne castejsia vymena vyfuku. Pri tomto si zaroven treba uvedomit, ze ked uz lpg v aute je tak sa proste bude jazdit viac nez na benzin, pretoze je to predsa lacnejsie
, takze skutocny km nabeh bude vacsi nez odhadnuty. Ci je to vyhoda alebo nevyhoda je uz vecou kazdeho uzivatela. Lenze cas a najma hrdza je neuprosna a bude espera postupne vyradovat z prevadzky.
Je tu jeden problem u espera ktory moze zamrziet, a to pri jazde pri rychlosti podla vetra fukajuceho sprava moze pretlak v pravom blatniku sposobit prilisne ochudobnenie zmesi a zhasnutie motora na volnobehu. Kazdy to riesi inak, napriklad v michalovciach montaznici predoslemu majitelovi upchali na nasavani otvor z boku (a rezonatory ktore znizuju hluk od motora vyhodili), nechali len spodny a potom sice nezhasinal motor pri vetre sprava ale zato spolahlivo pri rychlostiach nad 120km/h. Po odslepeni uz skapina motor len pri vetre sprava. V agf zase takmer uplne zaslepuju komplet otvor do sania, s tym, ze rezonatory tiez vyhodia aj slimak pred fitlerboxom a tym sice problem neodstrania (aj ked vam budu tvrdit ze ano a vobec ich nebude zaujimat skutocnost) ale hlucnost zvysia viac nez michalovsky sposob. Mozno by sa to dalo odstranit nastavenim, este sa s tym budem hrat, alebo zapojenim zadnej strany membrany splynovaca na sanie, lenze to musi bt splynovac, tkory taku moznost ma, lovato to nie je.
A na koniec, chcem pripomenut ze nie je dolezite aku znacku lpg si das namontovat ale kto ju bude montovat a kam ju budes davat chodit servisovat. Lovato je dost rozsirene, lovtec najma na vychode, mne sa pacilo landi renzo, ale kvoli byrokratickym problemom na slovensku neviem ako je to teraz s touto znackou, peha mozno bude vediet viac, ostatne znacky poznam len z pocutia. AGF aj ked je oficialny dovozca lovata sa mi nepozdava, majitel? firmy vyzera ako profesional, ktoremu ide o spokojnost zakanzika ale zamestnanci to je ina sorta, asi ako z tych najhorsich internetovych pribehoch o autorizovanych servisoch
. Bohuzial vdaka par mafianom na slovensku sa podarilo zakonom zrusit kopu montaznych dielni, takze teraz je to "vesele" a par dobrych firiem zaniklo alebo su v stadiu vybavovania povoleni.