Ono to není až tak jednoduché. Moc jsem se o tuhle problematiku nezajímal, a dost mě překvapilo, jakou že vlastně EGR ventil má funkci
Dosud jsem myslel že následnou recirkulací výfukových plynů se dosáhne lepších hodnot emisí, ale je to úplně jinak a po vysvětlení funkce jsem pochopil, že zaslepení EGR není nejvhodnější.
U správně fungujícího motoru jsou výfukové plyny bez kyslíku a bez nespálených zbytků uhlovodíků, tedy zcela inertní plyny.
Teď k funkci:
1. motor bez EGR máte např. 2.O motor a jedete 80 , šolýcháte plyn, nepotřebujete skoro žádný výkon, do motoru se dostane spousta vzduchu (motor si jej nasaje), ale jen 1/2 benzínu - není potřeba více. Jaká bude směs?
CHUDÁ !
2. motor s EGR zas 2,0 zas jedete 80, šolýcháte plyn, nepotřebujete skoro žádný výkon, do motoru se nasaje 1/2 vzduchu a 1/2 výfukových plynů, a zas jen 1/2 benzínu - není potřeba více. Jaká bude směs nyní?
Zcela v pořádku množství vzduchu a benzínu je optimální . Výfukové plyny jakoby sníží svou přítomností fyzický objem motoru, který není momentálně potřeba a tím zlepší emise !!!!! protože směs benzínu a vzduchu je optimální a ty plyny jsou jaksi navíc
Jak se projevuje dlouhodobě chudá směs? Motor se přehřívá, můžou se propálit písty, poškodit ventily atd. a tohle všechno odstraňuje EGR.
Takže asi tak, snad jsem to vysvětlil srozumitelně
každopádně EGR by měl fungovat a u novějších motorů kdy je řízen elektricky a ne jen podtlakem je zaslepení bráno jako porucha a měla by svítit kontrolka CHECK.