Stránka 1 z 1

nasavanie vzduchu

Napsal: pon srp 18, 2008 02:21
od bzukul
niekde som cital ze nasavanie je u tica riesene tak, ze nasava vzduch aj do vyfukovych plynov na znizenie emisii. Pod pravym prednym prahom som nasiel nieco co som si myslel ze bude to nasavanie. Lenze po optickom a fyzickom preskumani hmatom som zistil ze to potrubie z hlinnikovej trubky je slepe a na konci je len plastovy nahubok. Naco to tam je, aky to ma vyznam? Mozem to odtial vymontovat? Chcem totiz co najviac komponentov z nasavania dat prec, aby lepsie tahalo ale nerad by som nieco znicil. Mozem to dat prec? Tu som aj zvyraznil casti, ktore chcem odstranit, neuskodi to nicomu? V zime by som diely nutne na nasavanie od motora dal asi radsej naspet, ale teraz v lete by to bolo asi lepsie takto, nie? A este rozmyslam nad nejakym GREEN filtrom. Ale to az potom.

Obrázek

Napsal: pon srp 18, 2008 21:49
od tulen
tam ako sa napája tá "slepá hlinikova trubka" na sanie je prepínač summer-winter, ked je v polohe summer nasáva studený vzduch, ked ho prepnes na winter tak prisáva cez tú hlinikovu trubku zohriaty vzduch od výfukového potrubia.
A sanie prerobis jednoducho tak že filter namontuješ na koniec tej čiernej trubky, spoje hliníkovej trubky utesníš (napriklad červeným silikonom pre vysoke teploty) a potom už len vytiahneš seriovú vložku filtra. Nemusiš tak takmer nič prerábať, neprídeš ani o vyhrievanie vzduchu v zime a vždy možes dať aj všetko do povodného stavu (v zime sa neodporúča jazdiť zo špotrovým fltrom)

Napsal: pon srp 18, 2008 21:57
od bzukul
to ja vsetko viem, ale ked odmontujes predny pravy podbeh, tak je tam taka slepa hlinikova trubica s plastovym nahubkom. Ked mas este seriovku nasavania, tak sa pozri hned na prvy diel nasavania zospodu. Je tam odbocka do podbehu. Ja ti to zajtra nafotim, aby si si to vedel predstavit, neviem naco to tam je ked to nikam nevedie, ale zas nerad by som nieco pokazil. A s tym sportovym filtrom nerozhodim tam nejake pomery nasavania? Aby som si nieco neznicil, do tychto veci sa moc nerozumiem.

PS: Pojdes na zraz?

Napsal: úte srp 19, 2008 21:29
od tulen
mam seriovku ale taku hadicu aku spominaš som si teda ešte nevšimol...
a čo sa týka filtra tak by sa tam nemal zmeniť žiadny pomer, viem že napr na skútry treba dať väčšiu trysku lebo priamym saním sa može nasať viac vzduchu ako množstvo na ktorý bola seriová tryska stavaná ale u auta je to v pohode, jedine že by si ho chcel točiť cez 7000 ot, ale pri bežnej jazde to dokonca aj kladne vplýva na spotrebu

PS:ak tam budu aj nejake tica tak asi hej

Napsal: stř srp 20, 2008 01:38
od bzukul
tu mas tie fotky:

tu je foto, kde to ide do podbehu

Obrázek

a tu su fotky, ako to v tom podbehu vlastne vyzera, zoradene od zaciatku nasavania:

Obrázek

Obrázek
a toto je ten plastovy nahubok
Obrázek

PS: na ten zraz by som isiel pod tou istou podmienkou, ked pojdes, pojdem aj ja, nechcem tam mat sam tico

Napsal: stř srp 20, 2008 20:42
od tulen
to je tiež nasávanie studeného vzduchu z podblatníku. Najlepsie by bolo keby si ten filter namontoval namiesto tej gumovej harmoniky v strede, zachoval by sa tak ten prepínač leto/zima a dalo by sa s filtrom jazdiť v pohode po celý rok. A ešte by bolo dobre tam spraviť takú priehradku aby to nasávalo iba čerstvý vzduch a nie už zohraty z motorového priestoru.
A čo sa týka zrazu to sa ešte dohodneme, ja aj tak by som šiel pozrieť iba na sobotu...

Napsal: čtv srp 21, 2008 02:47
od bzukul
mne nerobi problem to prepinanie leto/zima vymontovat a na zimu zase namontovat. A v zime by som aj tak musel dat original filter, nie sportovy. Len ma zaujimalo naco to tam je a ked je to nasavanie tak odkial to nasava ked tam neni ziadny otvor? Je to tam asi nafigu, ty to tam mas?

Napsal: pát srp 22, 2008 08:06
od marianH
Čo keď to je naschvál vložená slepá odbočka, ktorá plní funkciu tlmiča rezonancií. Každý motor má totiž pri určitých otáčkach a stupni otvorenia škrtiacich klapiek stav, keď vzduch v nasávacom potrubí začína rezonovať, v tomto prípade kmitať sem a tam smerom do a proti nasávaniu a prestávajú sa efektívne plniť valce. Vzduch sa rozkmitá a naráža do ventilov práve keď sú zavreté a odráža sa naspäť, keď sa otvárajú. Zatiaľ som s týmto stretol pri ladení športových motorov, kde sa snažia nastaviť nasávanie tak aby táto rezonancia nevznikala v predpokladaných režimoch práce motora. Proste vytvarujú alebo predĺžia/skrátia nasávacie potrubie podľa potreby. Vraj je to dosť veľký problém, ale mnohí tzv. tuneri na toto vôbec nedbajú. Len mi nesedí to, že prečo by to ladili práve na Tico? Asi normálne vznikala nejaká rezonancia, tak vložili pomocnú dutinu, ktorá to utlmí.

Každopádne, úprava nasávania odlišná od sériovej montáže môže aj uškodiť. Normálny smrteľník nemá možnosti ako správne vyladiť sanie. Určite ale platí, čím kratšie potrubie, tým lepšie, čím menšia celá cesta nasávania a menší objem potrubia, tým lepšie. Do konfliktu s týmto prichádza karburátor, lebo po ceste od neho platí, že čím menšia vzdialenosť ventily-karburátor, tým horšie rozptýlenie paliva v zmesi. Takisto niekedy chceme predhriať nasávaný vzduch a zase sa musí predĺžiť a rôzne tvarovať nasávacie potrubie, aby dosiahlo až k výfukovým vývodom. Je okolo toho celá veda a aj tak sa to najrýchlejšie ladí metódou pokus-omyl.

Marián
marian152 píše:mne nerobi problem to prepinanie leto/zima vymontovat a na zimu zase namontovat. A v zime by som aj tak musel dat original filter, nie sportovy. Len ma zaujimalo naco to tam je a ked je to nasavanie tak odkial to nasava ked tam neni ziadny otvor? Je to tam asi nafigu, ty to tam mas?

Napsal: pát srp 22, 2008 23:55
od tulen
marianH
ja som vedel akuráť že pri decelerácii narazí vzduch na klapku a odrazí sa späť do sania, rieši sa to blow-off ventilmi, ale to že sanie može rezonovať aj pri otvorenej klapke som doteraz nepočul...

na zraz sa náhodou nechystáš ? rád by som sa s tebou porozprával o športovom ladení motorov (nie o tico motore)

Napsal: ned srp 24, 2008 23:16
od marianH
Samozrejme rezonovať môže. Uvedom si, že otvorením ventilu sa rozhýbe určitá masa vzduchu, uzavretá v konečnom priestore a má svoju hmotnosť. Táto masa aj pri zatvorení ventilu má svoju zotrvačnosť a aj schopnosť stlačenia a pružnosť a pokračuje smerom k ventilom aj keď sú už zavreté. A ak nastanú (ne)vhodné podmienky medzi kmitaním tejto zmesi a otáraním a zatváraním ventilu, tak nastane stojaté kmitanie. Presný opak toho je, že využiješ tú zotrvačnosť zmesi a otvoríš ventil v momente, keď sa tá masa rúti smerom na ventil. To je to, čo sa snaží každý ladič dosiahnuť. Pomôcť plneniu. Rozkmitať a využiť túto energiu. Ale je to kumšt.
Na zrazy nechodím, na to nemám čas a ani sa nejak moc nehrabem v motoroch. Táto informácia mi nejako zostala v pamäti, keď bolo staré auto, dosť času na opravovanie a študovanie o motore, karburátore atď. Hlbšie som sa nezaoberal ladením motorov, vždy som bol rád, keď to aspoň tak fungovalo ako od výrobcu a na prejdenie STK. Už je rodina a iné starosti.

Ale ešte jedna taká pikoška. Nasávacie potrubie sa pri ladení odporúčalo úplne vyhladiť a vyleštiť, každá nerovnosť spôsobuje turbulencie v prúde vzduchu. To je samozrejme odpor prekážky a teda horšie plnenie zmesi. Fanatici došli až tak ďaleko, že dávali vnútornú časť potrubia chrómovať, aby bola hladká ako zrkadlo.

Veľký problém je ak sú rozdiely v dĺžke sacieho potrubia pre každý valec. Typicky sa to stáva, ak je karburátor postavený nejak bokom od stredu motora. To sa veľmi zle ladí. Každý valec dostáva inú zmes.

Je o tom iste dosť literatúry, koho to zaujíma, ten nájde. Lenže dnes je moderné hľadať informácie len na internete. Staré knižky zapadávajú prachom.
tulen píše:marianH
ja som vedel akuráť že pri decelerácii narazí vzduch na klapku a odrazí sa späť do sania, rieši sa to blow-off ventilmi, ale to že sanie može rezonovať aj pri otvorenej klapke som doteraz nepočul...

na zraz sa náhodou nechystáš ? rád by som sa s tebou porozprával o športovom ladení motorov (nie o tico motore)