Ja by som si dnes kupil exide maxximu, toaletakovka (nie gelova) ale akosi som bol v nudzi ked som kupoval novu baterku tak som bral aspon vapnikovu, znacku som si vyberat nemohol. Akurat je u nej vyssia cena, HD verzia bola raz na nete v cechach tusim za 5tKc.
V kazdom dnesnom osobnom voze sustava nabija aku viac nez 14V, espero pri studenom alternatore a vypnutych spotrebicoch (okrem nutnych pre chod auta
) ma kludne aj 14.7V, ale to aku nevadi. Akumulatoru vadi ked ho prehrejete, kludne aj lokalne, tzn. stena aku moze byt studena, ale mriezka je uz skrivena a rozpadnuta a ked ma malo elektrolytu. Kludne by ste mohli do akkumulatoru narvat aj 100A nabijacieho prudu keby bol konstruovany tak ze z neho dokazete odviest teplo. Startovacie aku vsak na to stavane nie su pretoze to nie je potrebne.
Par rad ako postupovat pri kupe aku:
1. napatie na ktore je stavany, ale to by musel byt blbec predavac aby vam predal 6 alebo 24V
2. cena, myslim ze ta je dolezita pre kazdeho
3. vzhlad a tvar, jednak ci ho tam narvete a potom aj ci sa vam paci (alebo sa da niest v jednej ruke a pod), do espera sa vmesti aku klasickeho tvaru len 55Ah, vacsi asi tazko, kedze pri 55Ah ostane vedla aku tak 1cm miesta.
4. startovaci prud, cim vyssi tym lepsie, jednak ho mozete beztrestne viac zatazit (vhodne najma v zime, vyuzitelne sice len pri startovani ale od toho tam akumulator prave je) a takisto ho mozete beztrestne rychlejsie nabijat ak mate nabijacku ktora to zvladne (supermarketovky nezvladnu)
5. kapacita, to len ak radi pocuvate radio ked parkujete s vypnutym motorom
6. technologia ktorou bol vyrobeny, ale za to si musite priplatit, su napriklad tzv. vapnikove alebo stieborne baterky, ktore maju vyssiu zatazitelnost a teda aj zivotnost, potom su platne obalkovane alebo inak separovane (a teda vyssia zatazitelnost a zivostnost), pripadne ma pretlakove zatky alebo ziadne zatky, teda z nich nevytecie elektrolyt ani ked ju obratite hore dnom niektore (maxxima) dokonca v takejto polohe mozu aj pracovat, atd...
famy:
1. aleternator 55A nedobije akumulator 90Ah alebo alternator 120A znici aku 55Ah - je to blbost, kapacita akumulatora nema nic spolocne s maximalnym prudom ktory je schopny dodat alternator, Ah (amperhodina - jednotka kapacity) nie je A (amper, jednotka prudu)
2. akumulator dostava na prdel ked pozapinate vsetky spotrebice - blbost, to co akumulatoru dava na frak je mraz ak je vybity a zmrzne v nom elektrolyt. Co sa tyka odberu prudu tak okrem nejakych super hifi aparatur okrem ktorych sa do auta uz vmesti len vodic
je daleko vpredu len starter. Taky starter v espere ma pri vykone 1.4kW odber vyse 100A, dokonca pri toceni zatuhnuteho motora sa moze odber vysplhat aj na niekolko stoviek A. Na to je startovaci akumulator stavany, aj ten najlacnejsi 55Ah aku zvlada pri pri -18stC dodavat niekolo sekund vyse 300A. limitujucim faktorom tu je aj hrubka vodica. K poistkovke idu nanajvys 2.5mm kabliky, myslite ze tymto sa da akumulator v zime zahriat? Starter to zvladne ako nic. Takisto akukmulator sa pocas behu motora len dobija, nikdy nevybija, teda kym nieco nie je v neporiadku. Oddychnuty aku ma napatie okolo 12.6V a pri behu motora aj pri zapnuti vsetkych spotrebicov co mate v aute plus par pridanych budete mat v palubnej sietei v pohode cez 13V. A ako tecie prud? Od miesta s vyssim potencialom (napatim) k miestu s nizsim potencialom. Cize sa akumulator nabija aj pod 13V. Sice sa nenabije do znamok plneho nabitia ani na 80% ako sa nabija ked je napatie v sieti 14.2V ale NEVYBIJA sa.
ospravedlnte prosim preklepy pripadne hrubsie slova ale uz sa mi to nechce po sebe kontrolovat
trochu som sa o to zaujimal pre 5rokmi ked som kupoval baterku do skodovky, odvtedy uz prisli urcite dalsie novinky ale zatial nic neprekonalo maxximu
a to ani v cene :/