Stránka 1 z 2

diskuse na téma- vhodné disky/vhodné pneumatiky

Napsal: stř bře 26, 2008 18:33
od skorpion,
myslim ze nebudu urcite sam koho zajima jake vsechny typy disku a pneumatik jsou na lanose akorat a ktere uz v podbehu delaji neplechu. ku prikladu pokud si dam na lanose disky R14 muzou mit pneumatiky vysku 65??? nebo pokud tam nacpu R15 jaka muze byt maximalni vyska pneumatik atd. proste piste kdo ma s cim zkusenosti. ;)

Re: diskuse na téma- vhodné disky/vhodné pneumatiky

Napsal: stř bře 26, 2008 18:57
od Kessler
skorpion, píše:ku prikladu pokud si dam na lanose disky R14 muzou mit pneumatiky vysku 65???
To záleží jakou mají šířku...

Napsal: stř bře 26, 2008 20:33
od FoXo
Dobra tema ja ani neviem co vsetky tie cisla znamenaju okrem R14 atd :))))

Napsal: stř bře 26, 2008 20:41
od skorpion,
:) R14 je velikost nebo teda polomer kola ;)

Napsal: stř bře 26, 2008 20:44
od FoXo
skorpion, píše::) R14 je velikost nebo teda polomer kola ;)
To viem ale tie druhe cisla xxx/xx to totalne neviem co znamena :) Asi vyska a sirka ale fakt neviem a ani ake su na co vhodne atd atd asi tu o tom nie je vlakno co

Napsal: stř bře 26, 2008 20:56
od Kessler
Nedávno jsem to tu myslím někde psal...

např. 175/70 R13:

175 = šířka pneu v milimetrech
70 = výška pneu v % šířky
R = radiální konstrukce pneumatiky
13 = průměr disku v palcích

8)

Napsal: stř bře 26, 2008 21:16
od skorpion,
hlavne by me totiz zajimalo co s muzu dovolit...asi kazdymu se libi velka kola teda hlavne disky ale ne vse si clovek k svemu autu muze dovolit. uz sem me hodne lidi ptalo ,,a muzu si na svoje auto koupit 195/60/15?" atd proto by me treba zajimalo jestli nekdo zkousel 15ky kola a jakou vysku pneumatik na 15ky jakou max na 14ky atd atd.... ;)

Napsal: stř bře 26, 2008 21:51
od Palinko 16V
Ja som pred dvoma dňami (asi trochu unáhlene, keďže už dva dni sneží jak sprosté) prezul prvýkrát na 195/50/R15. Lanos vypadá suprovo, ale je cítiť, že podvozok je tuhší, citlivejší na nerovnosti vozovky. Volant už nejde tak ľahúčko ako predtým na 14". Keďže sú kolesá širšie, lepšie si držia svoju stopu a prenáša sa to práve na ten volant, že s ním občas mikne, ale myslím že počase sa na to dá zvyknúť. A ešte sa mi zdá, že má lepší odpich pri rozbiehaní. Lanos nemá, až taký komfortný podvozok na takéto nízkoprofilové pneumatiky. Ale myslím, že napr. na diaľnici to bude paráda. (dúfam, že to nebude oveľa hlučnejšie :roll: )

Napsal: stř bře 26, 2008 22:20
od skorpion,
no a myslis ze pokud by se dala vyska 60 ze by se treba vesly??? nebo je to uz moc???
taky bych chtel poprosit esli byste byli ochotni kolo vyfotit prece jenom male kolo ve velkem blatniku neni to nejhezci ale zase jsem nikdy na lanosu nevidel napriklad ty 15ky s vyskou 60.

Napsal: čtv bře 27, 2008 00:02
od FoXo
V TP mam 186/60 R14 82H bodli by tam R15 ale mam trocha strach pred nasimi fizlami. Sem tam sa stane ze vas dodrbu aj za to za mate volant a 4 kolesa

Napsal: čtv bře 27, 2008 00:16
od Ivoš
Sice to tady bude trochu OT, ale podělil bych se o zkušenosti s 16'' kolama...na Kombi máme letňáky na 16ti placových kolech Zender....gumy máme Michelin 205/55 ....takže to vypadá bombově....

klady jsou: skvěle to vypadá, lépe brzdí (větší brzdná plocha)
zápory: malinko větší hlučnost, horší manévrovatelnost ve vyjetých kolejích po kamionech, větší citlivost na nerovnosti (ale změna je tak +20% proti klasickým gumám na plecháčích, takže nic enormního)

zpočátku po nákupu (nebyly nové) byl problém s vyvážením kol....poznali jsme to až časem, kdy se začala jedna pneu sjíždět jen na vnitří straně kola....vyváženo, odstraněno....měl jsem strach, co na to řekne obecně podvozek, geometrie apod.....vůbec nic....už je tam dáváme 3. nebo 4. rok a geometrie je v pořádku, nikde se nic neláme a vše drží....totiž na Nubiru jsou povolené max. 15ky kola 8) .
Sice může být problém při havárce, když začnou vyšetřovat kola, ale já jsem se s tím nesetkal....na STK jezdím ještě v době kdy mám zimáky na plecháčích, takže to taky neřeším (jinak by mě hnali ;) ) a policajti na silnici vědí prd, co je povoleno na autě za kola....
Takže bych to viděl tak, že velká kola jsou super a úplně změní vzhled auta k lepšímu. Ale pozor...je potřeba je vybírat s rozmyslem a nejlíp se poradit s odborníkem, který řekne: Jo tyhle sice nejsou podle techničáku povolený, ale na autě paseku neudělají a při jízdě jsou v pohodě....Nekupovat ty nejvěší "lízátka"..... ;)

Napsal: čtv bře 27, 2008 08:52
od SkylineGTR
Měl jsem na svém 15" kola a pneu 195/50 asi tak 5 let. Plusy jsou jasné: svělý vzhled, lépe to drží v zatáčce a lépe to brzdí. Mezi mínusy patří: ve vyjetých kolejích auto skoro tancuje a jak už tu někdo psal, tvrdčí jízda.
Taky záleží, zda dáte jen ty kola nebo půjdete dál a autíčko snížíte a hodíte tam plynové tlumiče. Od minulého roku jezdím na 16" kolech s pneu 195/45 a ve spojení s upraveným podvozkem to už je trochu hardcore. :lol: :lol:
Jinak všeobecně platí: raději koupit dražší a kvalitnější kola! Budou lehčí a pevnější - to je základ. 8)

Napsal: čtv bře 27, 2008 11:59
od Milan
Ja teda nie som prilis reprezentativna vzorka, ale mam R15 195/45 a mal som moznost jazdit aj 195/50 a 195/55. Z mojho pohladu je lepsie skor zainvestovat do kvalitnejsej pneumatiky a potom ju kupit v trosku mensom rozmere. Preto obuvam aj to, co obuvam v pripade letnych gum.

Ak niekomu ide o vzhlad, tak 195/50 vyzeralo podla mna najlepsie. Tych /45 vyzera trosku smiesne, lebo auto nie je znizene a posobi to ako zakrpatene nozicky. Medzi blatnikom a kolom je navyse pomerne velka medzera. 195/55 boli uz prilis velke kola (nie vsak opticky) a kvoli zhorsenej akceleracii by som si ich uz znovu nedaval. Samozrejme 195/45 na zliatinovych diskoch je este stale tazkopadnejsie ako 185/60 na plechovych, kvoli vyssej hmotnosti kolesa u tych zliatinovych. Ale to mensie zhorsenie pruznosti a potreba vyssej sily pri otacani volantom pri mensich rychlostiach je vykompenzovane (aspon pre mna) lepsimi adhezno-trakcnymi schopnostami auta.
Na jednu vec si treba dat pozor. Neviem, ake som mal EZ disku na predoslych diskoch, ale pri rozmere 195/55 mi vzadu uz trosku trcalo koleso na uroven okraja blatnika a ked som prechadzal pri vyssich rychlostiach cez nerovnosti s posadkou na zadnych sedadlach, tak sa koleso stretlo s blatnikom, co bolo sprevadzane dost neprijemnym buchnutim. S novymi diskami (v podpise) a rozmere /45 tento problem nie je.

Co sa tyka stvrdnutia podvozku pri sirsich, nizsich gumach a vacsich diskoch... Skor je menej komfortny, pri prejazde nerovnostami viac bucha, ci uz akusticky, respektive citite viac tie narazy od kolies. V kolajach treba viac pracovat s volantom, lebo ho viac vozi. Pri extremnom zatazovani naprav ci uz pri brzdeni, alebo zatacani sa praveze prejavi viac ta makkost podvozka a celej kasne, pretoze viete zrazu prenasat vacsie bocne sily a tu zlu odozvu takehoto makkeho auta precitite o to viac. Inymi slovami auto vie sice ist rychlejsie cez zakruty, ale ocakava to potom viac prace a schopnosti zo strany sofera, ak sa ten chce priblizit hranicnym moznostiam auta. Samozrejme ak sa bavime o zatacani a nudzovom brzdeni pri malych rychlostiach (napr. do 80km/h), tak z tychto vacsich diskov a sirsich gum pramenia prakticky len vyhody. Cim ale ide vodic rychlejsie, tym skor moze pocitovat to, co som opisal vyssie.

Co sa tyka aquaplaningu, tak 195ka je este ok, vacsiu rolu ako tento centimeter oproti serii zohrava hlbka dezenu a potom samozrejme konkretny model pneumatiky. Na zimnych som si uz posurfoval podstatne viac ako na letnych a to su o centimeter uzsie.

Este na zaver kratky komentar. Sirsia guma nema preto lepsiu prilnavost, lebo ma vacsiu stycnu plochu. Ale je to preto, lebo sirsia a kratsia stycna plocha (pripad sirokej gumy, pohlad zhora) je vo vseobecnosti vyhodnejsia, ako uzsia a dlha (pripad uzsej pneumatiky, ktora je ovsem viac deformovana - preto dlhsia stycna plocha).
Suvisi to s tym, ze v ramci samotnej stycnej plochy sa sily medzi gumou a vozovkou neprenasaju linearne, ale predna cast pneumatiky (z pohladu stycnej plochy) ma najmensi sklz a cim sa posuvame v ramci stycnej plochy smerom dozadu, tym je ten sklz pneumatiky vacsi a prenasa menej efektivne sily. Ak teda vezmeme sirsiu gumu, skratime stycnu plochu a zjednodusene povedane vyuzivame len tu efektivnejsiu cast stycnej plochy. Snad je to zrozumitelne.

Napsal: čtv bře 27, 2008 14:58
od skorpion,
velice pekny a vyxborne vysvetleno dikes.
jeste jak si psal 185/60 to byly 15ky??? jestli se tam vejdou tak uz je to slusne velky kolo ktere i dobre tlumi ty narazy ne??

Napsal: čtv bře 27, 2008 17:28
od Topol
Pěkný den :D
Jako dávám některým za pravdu ale použiji přirovnání které měl Hynek teď na srazu. I když jsme se bavili o jeho letadle tak to já přenáším na všechny důležité díly a to kola určitě jsou !!! O co šlo.Bavili jsme se o zapalování,výfuku a sání na letadle. Když chtěl Hynek experimentovat tak mu dobrej motorář řek "Neblni to všechno bylo už odzkoušeno fabrikou a ta určitě dala to nejlepší pro daný motor !!!" Myslím že to samé platí pro každý auto :!: Hynku použil jsem dobře tvůj poznatek ?
Jinak dávám odkaz na přepočet kol http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Ať nám jezdí a nezlobí :P