Stránka 1 z 1

vymena oleja

Napsal: pon bře 24, 2008 10:54
od maco-lv
Cavte mam taky problem auto som kupoval v bazare a neviem aky aloej tam bol je tam nalepka valvoline ale neviem ci tam na 100% je aj keby bol neviem aky typ oleje valvoline sa mozu miesat? pri vymene?
Alebo mam dat cistiaci olej a potom dat hoc aky?
dakujem
a kolko asi ide do espera? 4,5l?

Re: vymena oleja

Napsal: pon bře 24, 2008 11:18
od Petr S.
maco-lv píše:Cavte mam taky problem auto som kupoval v bazare a neviem aky aloej tam bol je tam nalepka valvoline ale neviem ci tam na 100% je aj keby bol neviem aky typ oleje valvoline sa mozu miesat? pri vymene?
Alebo mam dat cistiaci olej a potom dat hoc aky?
dakujem
a kolko asi ide do espera? 4,5l?
Podle mne,když tam dáš 10W40tak nic nezkazíš.

olej

Napsal: pon bře 24, 2008 11:22
od maco-lv
takze nemusim vyplachovat stary olej? dam ta valvoline s timi hodnotami a bude to ok?[/u]

Re: olej

Napsal: pon bře 24, 2008 11:35
od Petr S.
maco-lv píše:takze nemusim vyplachovat stary olej? dam ta valvoline s timi hodnotami a bude to ok?[/u]
Vzhledem k tomu,že motory OHC mají hydroštely,tak by se tam ani nic jiného dávat nemělo,ale tot otázka. Je to jen můj názor. Já taky u Nexie nevěděl co tam bylo za olej,dal jsem tam 10W40 a mám najeto už 40000 a vše v pohodě.

Napsal: pon bře 24, 2008 12:03
od Kessler
Není třeba vyplachovat...dej tam 10W-40 a bude to dobré...třeba ten Valvoline Durablend, to je dobrý olej za rozumné peníze...

Napsal: úte bře 25, 2008 22:11
od vladimir fodor
Moj nazor na vymenu oleja ked neviem co tam je-preplachnut.Tomu motoru urcite neuskodis a mas istotu ze si nic nepokaslal

Napsal: pát bře 28, 2008 00:04
od Hardy
10W40 odporúča každý daewoo servis pre espero nič iné ... :x

olej

Napsal: pát bře 28, 2008 12:22
od Serpico
...to maco-lv dle ing. na www.oleje.cz netřeba provádět proplach, tak jak říká Kessler - proti tomu stojí zkušenost palikxe - tvrdí tzv. plná syntetika je ostřejší...dle mého názoru proplach - aditiva použitá do právě vypouštěného oleje - snižují kvalitu následně nalitého oleje z důvodu - zcela ho nevypustíš...pravdu má i Soukup 10W - 40 nic nezkazíš, rozdíl je v rychlosti zaolejování motoru po nastartování...16 ventil chce tzv. plnou 5W - 30 / 40 s ohledem na hydroštely ( 8V je ale má taky...)...taky záleželo na pravidelných výměnách oleje předtím...k množství - nedávej hned všechen, ale kontroluj si to s měrkou...já mám 8V nexii ale nikdy jsem při výměně nedal víc jak 3 litry ( 3,75 l udáváno... ), plním necelé 3 litry asi 2 mm pod horní rysku...samozřejmě provádím výměnu olejového filtru...no asi jsem ti moc neporadil ale podívej se na www.oleje.cz, tam jsou chytřejší a stojí to za to....

Mějte se fajn

Napsal: ned bře 30, 2008 10:00
od vladimir fodor
Caute.Vela ludi ani len netusi ze oleje maju nejake triedy kvality a ze sa delia na mineral.polo sint.aplnu sint.A uz o API ani nesnivaju.Niekto naleje do motora co ma po ruke hlavne ze tam nieco ma aje mu uplne jedno co.Poznam pripad ze dali aj prevodak,olej ako olej.Netvrdim ze je to tvoj pripad ale nevies.

Napsal: pon bře 31, 2008 11:09
od kasma
s tym 10w 40 by som neriskol, pokym nevies co tam bolo, tak minimalne preplach....

aj moje espeko trpi... prvy majitel tam stale lieval 15 w 40 takze ten isty tam davam aj ja, aby polosyntetika neuvolnila usadeny karbon a nenarobila neplechu. Skus skontrolovat olejovu vanu kolko carbonu je v nej usadeneho...

Napsal: pon bře 31, 2008 17:50
od Sato
Taka otazocka... ked mam teraz 5W-40 a chcem tam dat 10W-40... treba preplachnut, alebo len 5W-40 vypustit a 10W-40 doliat???

olej

Napsal: pon bře 31, 2008 18:04
od Serpico
...to sato ty si znás děláš šoufky viď 5W máš chceš tam nalít 10W... tak v makru je TEXACO havoline Ultra 5W - 40 za 166 Kč / 1 litr bez rozdílu jestli koupíš 1l nebo 5l, tedy je lepší zůstavat u vyšší třidy 5W, zvlášť u víceventilů 16V, rychlej se to i promaže...

Mějte se fajn

Napsal: úte dub 01, 2008 00:27
od vladimir fodor
CAUTE.Podla mna 5W40 je plna sinta a 10W40 je polosinta co znamena ze tie oleje sa miesat nemaju.Kazdy obsahuje ine mnozstvo rozpustadiel acojaviem este coho,neriskuj.

Napsal: úte dub 01, 2008 11:02
od kasma
SATO bez problemov moze ist namiesto 5w40 aj 10w40. tym motoru neublizis... /aj ked 5w40 je prenho lepsi/
ved vlastne ked ma motor uz "svoje" za sebou, tak sa dava olej z nizsou viskozitou, tym sa ciastocne zabranuje aj unikaniu oleja, kedze tento bude o trosku hustejsi pri danej teplote.
preplach je nutny len pri prechode na lepsi olej

olej

Napsal: stř dub 02, 2008 12:03
od Serpico
...a tak zabírám dost místa k věčné diskusi - docela bych čekal názor z druhé strany palikx a jeho " laboratorní " praktická stránka věci, no viděl a opravil už hodně rozdělaných motorů....
... jestli motor jezdil jen na minerál a dáš tam pak syntetiku, uvolní usazeniny a karbony ...
... jako první náplně se dávají oleje minerální, protože dříve vytvoří kladné úsady na zatěsnění motoru ...
... jak jednou použiji plnou syntetiku, tak už ji musím používat stále ...
Vzájemná mísitelnost olejů
Vzájemná náhrada, mísitelnost a zaměnitelnost motorových olejů je velmi často diskutované téma. V obecném povědomí jsou však, bohužel, některé přežitky, které jsou již dávno překonané.
Všechny motorové oleje jsou navzájem mísitelné. Pokud smísíte jakékoliv dva nebo více motorových olejů, nikdy se nic nesrazí, nescukne apod. Problémy byly někdy v druhé polovině 70. let minulého století, v době, kdy se začínalo se syntetickými oleji. Tehdy ne každý syntetický olej byl mísitelný s klasickým minerálním olejem. Dnes již tento problém v žádném případě nehrozí, nikdo si dnes nedovolí vyrobit motorový olej, který by s ostatními nebyl mísitelný.
Problém pří mísení různých olejů může být ale jiný. Může se změnit viskozitní charakteristika oleje. Smísení dvou různých motorových olejů např. SAE 5W-40 může za určitých okolností vést i k vytvoření oleje např. SAE 10W-40. Obdobně, smísením olejů SAE 5W-40 a SAE 15W-40 nemusí vzniknout "polosyntetika" SAE 10W-40, ale něco úplně jiného. Příčinou je interakce různých modifikátorů viskozity se základovými oleji. Samozřejmě, nouzově je možné všechno a motoru to příliš neuškodí. Pokud ale je možnost výběru, vždy je lepší doplňovat stejný olej který je v motoru, příp. olej stejné viskozitní charakteristiky. Mísit dva oleje již při výměně motorového oleje určitě není častý případ a nelze tento způsob výměny oleje ani doporučit, ale principiálně to možné je.
Vždy je však nutné dodržovat požadavek motoru na minimální HTHS viskozitu. Při mísení olejů může dojít k záměně zejména ve viskozitních třídách SAE 0W-30 a 5W-30, které se vyrábí s normální HTHS viskozitou, tj. větší než 3,5 mPa.s, a se sníženou HTHS viskozitou, tj. v rozmezí 2,9-3,5 mPa.s. Tento problém se týká např. longlife olejů pro motory VW. Většina těchto longlife olejů má sníženou HTHS viskozitu, ale pro benzinové motory s turbodmychadlem je nutné používat oleje s normální HTHS viskozitou, tj. se specifikací VW 503.01. Důvodem je vyšší teplota některých mazaných míst benzinového turbomotoru a nutnost udržení pevné olejové vrstvy mezi třecími povrchy.

Ing. Jaroslav Černý CSc - Ústav technologie ropy a petrochemie VŠCHT Praha - jaroslav.cerny@vscht.cz