Stránka 1 z 2

gélová baterka

Napsal: úte led 22, 2008 11:04
od beresl83
Čaute Matízaci!

Poprosím Vas o radu!V Matízkovy pri kúpe bola gélová-bezudržbová baterka!
Chem sa opýtať je dobré aj tu niekedy nabiť?
Štartuje zatial bez problémov ,ale rád by vedeľ či aj tieto baterky sa nabíjajú!Ak áno koľko ju nechať!

Ďakujem vopred
Majte sa krásne!

PS: mňa Matízek zatial Super poslúcha:-)) tak snáď aj na ďalej

Napsal: úte led 22, 2008 11:14
od Hynek
Tato baterka se ošetřuje stejně, jako každá jiná, mimo dolévání destilkou, nebo kyselinou. Nabíjí se o něco málo menším proudem než olověná a delší dobu.
Příklad: Akumulátor má 45 Ah. Nabájecí proud = 4 A. Po dosažení napětí 13,6 - 13,8V nabíjení přerušit.

Udržovat akumulátor čistý včetně kontaktů je samozřejmostí. Kontakty občas namazat vaselinou.
Toť vše! ;)

Napsal: úte led 22, 2008 11:18
od Tomáš
Mám jí v autě od začátku , takže 8 let to bude v dubnu . Nedobíjím , ale jezdím ..... zatím je v pohodě , ale pokud auto stojí např týden , startuje podstatně pomaleji ( auto chytne hned , ale pomaleji točí ). Čekám , že se rozloučí , ale po té době jí ještě vystrojím důstojnou ekologickou likvidaci :lol:

Napsal: úte led 22, 2008 15:02
od beresl83
Ďakujem za názor
Ešte by ma zaujímalo či sa baterka poškodí,keď ju nechám dlho nabíjať!Proste ,že sa prebíja!
Dik all

Napsal: úte led 22, 2008 15:25
od Richard
Nechci strašit, ale mám pocit, že se gelová baterka nenabíjí stejně jako obyčejná, nabíjí se konstantním napětím, ne proudem. Nemyslím, že máš v autě gelovou baterku. Nabíjecí soustava auta je stavěna na nabíjení vysokým proudem a ten by gelovku určitě zničil. Nepleteš si ji s bezúdržbovými baterkami bez špuntů? Pokud je někde na baterce napsáno Pb nebo acid je to klasická baterka :!: a nabíjí se normální nabíječkou. Gelovka by se měla při dosažení cca 13,8V přepnout do nabíjení velmi malým proudem 1/100 kapacity aby nezačla plynovat a nebouchla (neexplodovala :!: :!: )
Stejně tak opatrně nabíjet baterku sice olověnou, ale bez jakýchkoli špuntů! Prostě do ni nenaprat 5 A a nechat den nabíjet. Po nabití na cca 14V nabíjení přerušit. Nechat baterku přes noc napokoji a změřit. Pokud má 12,55 až 12,65 je OK a plně nabitá. pokud má míň než cca 11,8 nutné nabíjet, nebo je už skoro v pánu :cry:

Napsal: úte led 22, 2008 17:46
od Hynek
:cry: Je mi líto Richarde , ale nemohu s tebou souhlasit v mnohé z informací, které uvádíš. V některých si protiřečíš. Jediné v čem s tebou bezvýhradně souhlasím, je nutnost kontrolovat dosažené napětí. Jak si představuješ "konstantní napětí"?Pokud nastavíš "neměnné" , tedy konstantní napětí jako počáteční hodnotu např. 12.2V, baterie se nebude nabíjet.Pokud nastavíš maximální povolené napětí baterky, již to n e n í konstantní napětí. Napětí při nabíjení baterky n e n í podstatné! Je to pouze el. veličina, nutná k "protlačení" proudu akumulátorem. ;) :roll: :idea:

Napsal: úte led 22, 2008 19:54
od Rado77
Ja som napr. nikdy nedobijal, a proste po cca 7-mych rokoch som kupil novu. Tak ako bolo aj v teme, kde sa bateriam dost venovalo, tych 6 - 7 rokov origo bateria vydrzi. Je to zaroven vcelku lacna vec, a je pokoj na dusi. Mne odisla definitivne vtedy, ked som nechal omylom zapnute svetla cca na hodinu. Tak ma chlapik odtiahol do servisu a rovno som kupil novu.

Napsal: úte led 22, 2008 20:13
od Richard
Hynek píše::cry: Je mi líto Richarde , ale nemohu s tebou souhlasit v mnohé z informací, které uvádíš. V některých si protiřečíš. Jediné v čem s tebou bezvýhradně souhlasím, je nutnost kontrolovat dosažené napětí. Jak si představuješ "konstantní napětí"?Pokud nastavíš "neměnné" , tedy konstantní napětí jako počáteční hodnotu např. 12.2V, baterie se nebude nabíjet.Pokud nastavíš maximální povolené napětí baterky, již to n e n í konstantní napětí. Napětí při nabíjení baterky n e n í podstatné! Je to pouze el. veličina, nutná k "protlačení" proudu akumulátorem. ;) :roll: :idea:
Možná jsi to co chci říci správně nepochopil, gelovka by se měla nabíjet max. napětím asi 13,8 V tedy nabíječka by neměla toto napětí přesáhnout. Pokud se nabíjecí napětí a napětí baterie je shodné neteče žádný proud (teda skoro žádný) prostě baterka nesmí tzv. plynovat, protože by se nafoukla. Ale znovu říkám, že se zřejmě zde bavíme o bezúdržbové normální baterii, protože z výše uvedeného by dlouho gelovka v autě nevydržela ;)

Napsal: úte led 22, 2008 20:20
od Hynek
To Richard: To už je o něčem jiném!!! :) A k té gelovce. Možná že to je opravdu gelovka, ne jen bezúdržbová. V nabídce Mercuryho,lodní motory, se již loni objevily . A ne ledajaké! Mají až 86Ah ,startovací proud 395 A!!! O ceně se nehodlám zmiňovat! Používají se na motorech o 120 a více koních.
Co se týká toho nabíjecího proudu,tak to je debata o regulátoru. To musí zařídit jen on. ;) ;) :)

Napsal: úte led 22, 2008 21:04
od Richard
Abych řekl pravdu, nejsem žádný autoelektrikář, auta jsou jen hobby. Nedovedu si představit jak zajistit v nabíjecí soustavě běžného auta jako je Matiz parametry, které gelovka potřebuje. Regulátor je integrovaný zalitý do bloku, a mění se kus za kus. Těžko se dá něco regulovat a napětí alternátory udržují tak na 14,2-14,4V což je pro ni moc :!: Snad jen udělat vlastní regulátor :!:

Napsal: úte led 22, 2008 21:08
od beresl83
no tak teraz po prečítaný nebudem tvrdiť,či je gelová!Môže byť bezúdržbová!
Ja som to asi spojil!Na Scootry viem ,že mám gelovú-bezúdržbovú!
No nič pozriem a uvidím
ale ďakujem

Napsal: úte led 22, 2008 21:28
od JRD McLAREN
..jaajha..
kde to tu bola ta tema o nabijani bateriek..?? tusim v nexii...

tam su vysvetlene rozdiely v akumulatoroch..
olovenych, udrzbovych, neudrzbovych, "gelovych"...

a ziadny alternator (pokiaal nieje poruchany) nevytovori tak vysoke napetie,..
aby dobijaci prud do akumulatora presiahol maximalnu povolenu hodnotu..

a aby vam to bolo jasne..taq zvysenie dobijacieho prudu pre akumulatory
dosahujeme na nabijackach zvysovanim napatia...
ak si dobre pametam hodnoty ked som nabijal baterku do skodovky..
udrzbovu "asfaltovu", uplne vymlatenu, taq aby som mal prud cca 5A -mper
musel som mat napatie skoro 16V-oltov (15,5-15,7)..

no a vsetky baterie montovane do znacky DAEWOO od vyrobcu DELKOR
boli BEZUDRZBOVE "GELOVE" AKUMULATORY...
(predavane v azii z 5 rocnou zarukou)

EDITED:
no..
"Gelova bateria" patri medzi bezudrzbove..
lenze miesto TEKUTEHO elektrolytu je pouzite "nieco ako huspenina"..
..teda GEL..

tzv. "Udrzbova a Bezudrzbova baterka" bude po zastraseni splechotat..
podobne jak voda vo flaske...
ale tzv. "Gelova" ani necekne ..a ked tak len velmi malinko nepozorovane..

Napsal: úte led 22, 2008 22:22
od Richard
Předhazuji třeba tento odkaz o bateriích, myslím, že řekne mnohé. Já jsem podobný problém řešil ve své Yamaze, myslel jsem, že tam je gelový akumlátor, ale je tam obyčejný bezúdržbový........ (ale úplně uzavřený) vyřešil jsem to tou mojí popsanou nabíječkou, co dává max. 14V a když je zapojena třeba den, nebo dva je napětí na svorkách baterky 13,8V a výš už nevyleze.....

Tak mrkněte např. sem: http://www.fordclub.eu/article_detail.p ... 9&lang=cze
http://www.autobaterie.com/rady.php

Napsal: úte led 22, 2008 22:31
od Hynek
No ono se to někdy dost těžko poznává. Značení je různé, znalost techniké angličtiny malá .......Obrázek

Napsal: úte led 22, 2008 22:52
od JRD McLAREN
no citam a zo sppustou veci nesuhlasim..
jedine s cim suhlasim je to, ze na "gelove akumulatory" treba mat "specialnu nabijacku"

a pokial "dobre vidim" a pamatam si..taq moja baterka trochu (trochu dost) nafuknuta bola..
Obrázek
a taktiez je citatelny napis "CALCIUM BATERY", co JE gelova bateria..
(ale ked sa xete hadat....)

a alternatory su konstruovane na napatia 13.8V az 14,1V ...co je stale v norme..
pokial niekdo namera viac, tak je niekde chyba...