Stránka 1 z 3

Baterie - údržba a vše okolo

Napsal: ned led 13, 2008 17:10
od Richard
Projel jsem technickou sekci a na věci o bateriích všeobecně jsem nenarazil. Mám 4 roky v nějakou obyčejnou 55Ah baterku a zatím bez problémů. Ale odešla mi pevná nabíječka v garáži. Použil jsem nouzově takový napáječ asi od tiskárny (trafo nějaký kondík diodový můstek) na 12V = . Na prázdno to dává asi 14,2V. Zapl jsm to na baterku (měla 12,4) a za chvíli změřil proud. Šlo do ní cca 80mA. Nechal jsem jí 2 dny nabíjet takhle malým proudem a dnes má 13,9V a nabíjecí proud je cca 25mA. Elektrikáři mám dotaz. Můžu takhle dlouho nabíjet baterku a jestli ji to dělá dobře, nebo spíš škodí? Mám za to že baterce škodí napětí přes cca 14,5 V ale co je pod touto hranicí nijak nevadí. Jinak táta mi kdysi říkal, že pomalé nabíjení rozpouští usazeníny a sulfáty a zlepšuje kondici baterky, platí to stále?

Napsal: ned led 13, 2008 17:33
od Hynek
:) Tatínek měl naprostou pravdu. Malý nabíjecí proud po delší dobu, baterii v žádném případě uškodit nemůže. Napětí baterie "naroste" pouze do hodnot, kterých je akumulátor schopen. Toho se vlastně využívá v samoregulaci nabíjecího proudu. Čím je rozdíl napětí mezi zdrojem a aku větší, tím větší proud a naopak. Napětí 14 v je tzv. napětí svorkové. I maličké proudové zatížení kolem 20 ma, sníží napětí do patřičných mezí.

Ten malý nabíjecí proud se nazývá též jako proud desulfatizační. Kdysi se používaly maličké zdroje, které se k baterii připojovaly po odstavení auta v garáži.Když pak bylo nutné vůz nastartovat,chovala se baterka, jako kdyby bylo auto před chvílí odstaveno.Tento proud pouze zabraňoval samovybíjení a tvoření sulf. potahu na deskách. ;)
Je to složitý proces. Pokud by měl někdo zájem, rád vysvětlím. 8) 8) :)

Re: Baterie - údržba a vše okolo

Napsal: ned led 13, 2008 17:34
od Petr S.
Richard píše:Projel jsem technickou sekci a na věci o bateriích všeobecně jsem nenarazil. Mám 4 roky v nějakou obyčejnou 55Ah baterku a zatím bez problémů. Ale odešla mi pevná nabíječka v garáži. Použil jsem nouzově takový napáječ asi od tiskárny (trafo nějaký kondík diodový můstek) na 12V = . Na prázdno to dává asi 14,2V. Zapl jsm to na baterku (měla 12,4) a za chvíli změřil proud. Šlo do ní cca 80mA. Nechal jsem jí 2 dny nabíjet takhle malým proudem a dnes má 13,9V a nabíjecí proud je cca 25mA. Elektrikáři mám dotaz. Můžu takhle dlouho nabíjet baterku a jestli ji to dělá dobře, nebo spíš škodí? Mám za to že baterce škodí napětí přes cca 14,5 V ale co je pod touto hranicí nijak nevadí. Jinak táta mi kdysi říkal, že pomalé nabíjení rozpouští usazeníny a sulfáty a zlepšuje kondici baterky, platí to stále?
To Richard,dle rady mého otce jednou desetinou,deset hodin. Tzn 5,5 A nabíjet 10 hodin. Zbytek si už odvodíš vid? :lol:

baterie

Napsal: ned led 13, 2008 17:56
od Serpico
...to Hynek jsem mizernej elektrikář - tedy nové ( a to už hodně dlouho ) nabíječky mají vyznačené hodnoty aritm-amper, no jinak začínám pod 3 a jakmile nabíjecí hodnota ve Voltech překročí 14,7 V končím...tyhle nabíječky pracují podle míry vybití alternátoru - tedy nemají konstatní dobíjecí hodnoty?,... většinou jde o tzv. kondiční nabíjení po zimě a baterie nikdy není úplně vybitá...já vlastně na každým autě kontroloval dobíjení - funkčnost - no a u škodovek jsem běžně opravil alternatory - většinou šlo o vysypaný ložiska a výměnu kartáčů...

Mějte se fajn

Napsal: ned led 13, 2008 17:58
od Hynek
To Petr: Proud který se rovná jedné desetině Ah baterie, by měl být ten nejvyšší nabíjecí proud a neměl by být překročen. Pak dochází k prudkému ohřevu desek, jejich kroucení, vypádávání desek z mřížky a pod. Vyšší nabíjecí proud může akumulátor nevratně poškodit. :roll: Nabíjecí proud je nutné regulovat,nebo omezovat.

Re: baterie

Napsal: ned led 13, 2008 18:01
od Hynek
Serpico píše:...to Hynek jsem mizernej elektrikář - tedy nové ( a to už hodně dlouho ) nabíječky mají vyznačené hodnoty aritm-amper, no jinak začínám pod 3 a jakmile nabíjecí hodnota ve Voltech překročí 14,7 V končím...tyhle nabíječky pracují podle míry vybití alternátoru - tedy nemají konstatní dobíjecí hodnoty?,... většinou jde o tzv. kondiční nabíjení po zimě a baterie nikdy není úplně vybitá...já vlastně na každým autě kontroloval dobíjení - funkčnost - no a u škodovek jsem běžně opravil alternatory - většinou šlo o vysypaný ložiska a výměnu kartáčů...

Mějte se fajn
Pulzní údržbové dobíjení , je velmi dobrá péče o akumulátor. :P Ne , nemají konstantní nabíjení. Pokud je v nabíječce obvod, který proces dobíjení kontroluje , pak n e m á m pravdu. K tomu ovšem nestačí mít tam samotný tyristor, ten tam je většinou jako spínací jednotka. :P

Napsal: pon led 14, 2008 07:11
od stefan
Ešte keď som robil nabíjačku, tak v jednej knihe som čítal
o nabíjačke ktoráreochu nabila a menej trochu vybila a znova.
V podstate to bolo riešené jednocestným usmernením striedavého
prúdu 50Hz a pripojenou stálou záťažou na batérii. Keď bola správna
polvlna tak sa batéria nabíjala, počas druhej polvlny sa vybíjala - 50
krát za sekund. nVeľmi tam to vychvaľovali. Neviem.

Napsal: pon led 14, 2008 08:49
od Goose
Tak me dnes dovezl kuryr nabijecku...takze uz me baterka nemusi trapit... :lol:
Obrázek

Napsal: pon led 14, 2008 13:10
od faczko76
Goose píše:Tak me dnes dovezl kuryr nabijecku...takze uz me baterka nemusi trapit... :lol:
Obrázek
...ha kolipa koštovala? Z netu, viď?

Napsal: pon led 14, 2008 13:13
od Goose
No stala me 480,- plus postovny...me bohate staci...sice mi baterku nabije asi za 15 hodin ale ja nikam nespecham...mel jsem ji uz driv...kdyz jsem mel Skodovku 120...ale pak jsem tu nabijecku ztratil a tak jsem ji koupil znovu... ;)

Napsal: pon led 14, 2008 13:17
od Goose
TAdy je kdyztak odkaz kdyby nekdo taky shanel... http://www.nejlevnejsihobby.cz/nabijecky-c-100_147.html tu nabijecku jsem objednaval ve stredu vecer a v patek v 7 rano mi volal kuryr jestli budu doma...skoda,ze jsem nebyl...takze sem se s nim domluvil na dnesek... ;) Celkova cena tedy 630,- s postovnym a balnym...

Napsal: pon led 14, 2008 13:27
od Hynek
Ta nabíječka je poměrně slušně udělaná.Já ji používám již 5 let. Je ovšem bez regulace, řídí se sama poměrem napětí na svorkách akumulátoru a nabíječky.
Občas se u nich ale projevuje taková "závada",že bzučí v rytmu 50 Hz. Hlavně po pár hodinách provozu, když se ohřeje. Dá se tomu lehce zabránit tak, že se jádro trafa/ teplé/ natře rezistinem. Pokud to nepomůže, je nutné natřít i vinutí. Jde o špatně utažené vodiče, které by se po delší době mohly prodřít a způsobut mezizávitový zkrat. Lehká pomoc! Bacha ale na záruku ev.plombu!

Napsal: pon led 14, 2008 13:32
od Goose
Diky za radu a upozorneni...dam na to pozor...ale myslim,ze me to asi vadit nebude...baterku nebudu nabijet kazdy mesic abych vypozoroval nejakou "vadu" nabijecky...baterku dam nabit treba nejak k veceru a rano ji vypnu...v noci at si klidne bzuci pokud me nebude budit... :lol:

Napsal: pon led 14, 2008 16:43
od Hynek
ONO SE OPRAVDU NIC NEDĚJE. JE TO JEN TAKOVÝ NEPŘÍJEMNÝ AKUSTICKÝ DOPROVOD NABÍJECÍHO CYKLU. :P ;) ;)
Píšu to jen proto, že se to stává, abys nebyl z toho nešťastný a vyplašený, cože se to děje!!! ;) :roll: :roll:

Napsal: pon led 14, 2008 17:39
od Goose
No hele pokud mi to neznici baterku nebo mi kvuli tomu nevyhori byt tak je to OK...jsem zvyklej,ze na me obcas sycej baterky v nabijecce...tuzkovy...takze me jen tak nic nerozhazi,ale mockrat dik za upozorneni predem...kdyz jsem ji mel predtim tak zadne zvuky nevydavala... ;)