TIP - svetelna hukacna na zimu
Napsal: úte lis 20, 2007 15:43
disclaimer: len na vlastne riziko ).
management summmary (kratka verzia): otvorit poistkovu skrinku (vsetko je na prednej strane) zobrat kablom predlzenu diodu, spravny koniec pricvaknut do spravneho kontaktu poistky dialkacov, druhy koniec pricvaknut na spravny kontakt relatka hmloviek.
znali veci mozu prestat citat, nasleduje dlha verzia pre "menej" zrucnych:
kedze prislo obdobie, ked treba svietit cely den, stava sa (hlavne na krivej ceste), ze ked clovek zablika na objekt, tak objekt nepochopi, ze je na neho blikane - nerozlisi stretavacie a dialkove svetla. z tohto dovodu som zrealizoval podobne vylepsenie ako kedysi na favorite - pri rozsvieteni dialkovych sa rozsvietia aj hmlovky. na fave to fungovalo vzdy, na nexii hmlovky svietia len pri zapnutych parkovackach a vyssie.
material: dioda a kusok kabla, ktory treba naletovat na koniec diody (cele by to malo mat tak 15cm). dobre zaizolovat.
diodu treba taku, aby vydrzala 12V a nejaky relativne maly prud - kedze som nevystudoval "slaboprud", pytam si "diodu na 12, co nieco vydrzi", aj ked v skutocnosti sa pre diody udavaju ine parametre (prud/vykon/prierazne napatie?). dioda je tam preto, lebo pri pouziti normalneho kabla (pri velkom zjednoduseni) by sa pri zapnuti hmloviek rozsvecovali dialkove, co nechceme (v skutocnosti by tam nieco dost zadymilo).
spravny smer diody urcime tak, ze odmerame jej odpor. ak bude vodiva (odpor blizky nule), treba do relatka zapojit ten koniec, ktory bol pri merani zapojeny do "-" (povacsine cierny kontakt). ak sa vam ju podarilo chytit tak, nebola vodiva, treba do relatka zapojit koniec pri cervenom vodici (+) multimetra. tato info je vsak bez zaruky este viac ako vsetko ostatne - pisem to z hlavy a sam som to riesil viac empiricky ako analyticky .
princip - treba spojit "spinaciu" cast dialkacov so "spinacou castou" hmloviek, cez diodu zapojenu spravnym smerom.
kedze nexia nema relatko na spinanie dialkacov, treba brat "signal" z poistky dialkovych a podla moznosti kabel pripojit "za poistkou", teda, ked poistka vyhori, aby sa hmlovky nespinali (just in case, ze sa nieco zle zapoji, tak aby to odniesla len poistka).
co sa tyka hmloviek, treba vybrat relatko z patice a zo schemy a ocislovania kontaktov zistit, ktory kontakt je spinaci - nepopliest to a NEzapojit to na vystup relatka!! - tu treba davaj najviac pozor. "tusenie" spravneho kontaktu sa da overit tak, pri vybratom relatku na zdierkach poistkovej skrinky overime zvoleny kontakt tak, ze:
1.) zapnut parkovacky
2.) zapnut spinac hmloviek
3.) na vytipovanom kontakte musi byt 12V oproti kostre.
4.) vypnut spinac hmloviek (parkovacky stale zapnute)
3.) na vytipovanom kontakte musi byt 0V oproti kostre.
samotne spojenie som vykonal vysoko profesionalne, pricvaknutim vodica medzi noze konektora (nastastie nepracujeme na "vykonovej" casti).
po zapojeni a kratkom overeni funkcnosti, ak je vsetko ok, prepneme na dialkove so zapnutymi parkovackami a chvilu kontrolujeme, ci nieco nedymi alebo sa nezahrieva (hriat by sa nemalo vobec nic, v najhorsom pripade moze byt trocha tepla dioda - zalezi od vyberu).
mozne pitfalls:
1.) vyberiete zly kontakt poistky dialkovych svetiel - velmi pravdepodobne sa neudeje nic, ale v pripade skratovania tohto udelatka ho nemate istene poistkou dialkovych a nieco zhori.
2.) diodu zapojite opacne - ak by sme "signal" tahali z neexistujuceho relatka dialkovych, iba by sa rozsvietili pri zapnuti hmloviek dialkove, teda fungovalo by to presne opacne ako sme zamyslali. v pripade nexie (nema relatko a teda spiname "vykonovou castou") by asi zacali dialkove svietit, pricom by boli napajane len vetvou, ktora bol povodne myslena na spinanie relatka hmloviek, a kedze nepredpokladam, ze je istene aj spinanie relatka -> po zapnuti hmloviek nieco zhori
3.) na strane relatka vyberiete nespravny kontakt spinacieho okruhu -> najskor to ukostrite, takze pri zapnuti dialkovych zhori bud poistka (vid bod jedna), alebo nieco ine (moznost doprovodu svetelnymi efektami v oblasti packy dialkovych na volante )
4.) vyberiete nespravny kontakt na vykonovej casti relatka -> zacnete priamo napajat hmlovky z napajania dialkovych - uleti bud poistka dialkovych (aj v zavislosti od bodu 1), alebo to bude fungovat, pricom cez kabelaz dialkovych toho potecie viac ako bolo zamyslane -> vyhladovo zhori kabelaz (toto nebol moj problem ).
5.) vyberiete nespravny kontakt na vykonovej casti relatka (kostra) -> vid bod 3.
huh, pozeram, ze je to dost nebezpecna akcia ). povodne som to napisal na 4 riadky, ale potom som to pre istotu trocha rozpisal. v kazdom pripade, mne nic nezhorelo a podarilo sa na 1x. samozrejme, dalo by sa aj pockat, prist domov, odfotit to a presne povedat, co kam zapojit, ale a) nebola by to vyzva a b) strasne sa v robote nudim
management summmary (kratka verzia): otvorit poistkovu skrinku (vsetko je na prednej strane) zobrat kablom predlzenu diodu, spravny koniec pricvaknut do spravneho kontaktu poistky dialkacov, druhy koniec pricvaknut na spravny kontakt relatka hmloviek.
znali veci mozu prestat citat, nasleduje dlha verzia pre "menej" zrucnych:
kedze prislo obdobie, ked treba svietit cely den, stava sa (hlavne na krivej ceste), ze ked clovek zablika na objekt, tak objekt nepochopi, ze je na neho blikane - nerozlisi stretavacie a dialkove svetla. z tohto dovodu som zrealizoval podobne vylepsenie ako kedysi na favorite - pri rozsvieteni dialkovych sa rozsvietia aj hmlovky. na fave to fungovalo vzdy, na nexii hmlovky svietia len pri zapnutych parkovackach a vyssie.
material: dioda a kusok kabla, ktory treba naletovat na koniec diody (cele by to malo mat tak 15cm). dobre zaizolovat.
diodu treba taku, aby vydrzala 12V a nejaky relativne maly prud - kedze som nevystudoval "slaboprud", pytam si "diodu na 12, co nieco vydrzi", aj ked v skutocnosti sa pre diody udavaju ine parametre (prud/vykon/prierazne napatie?). dioda je tam preto, lebo pri pouziti normalneho kabla (pri velkom zjednoduseni) by sa pri zapnuti hmloviek rozsvecovali dialkove, co nechceme (v skutocnosti by tam nieco dost zadymilo).
spravny smer diody urcime tak, ze odmerame jej odpor. ak bude vodiva (odpor blizky nule), treba do relatka zapojit ten koniec, ktory bol pri merani zapojeny do "-" (povacsine cierny kontakt). ak sa vam ju podarilo chytit tak, nebola vodiva, treba do relatka zapojit koniec pri cervenom vodici (+) multimetra. tato info je vsak bez zaruky este viac ako vsetko ostatne - pisem to z hlavy a sam som to riesil viac empiricky ako analyticky .
princip - treba spojit "spinaciu" cast dialkacov so "spinacou castou" hmloviek, cez diodu zapojenu spravnym smerom.
kedze nexia nema relatko na spinanie dialkacov, treba brat "signal" z poistky dialkovych a podla moznosti kabel pripojit "za poistkou", teda, ked poistka vyhori, aby sa hmlovky nespinali (just in case, ze sa nieco zle zapoji, tak aby to odniesla len poistka).
co sa tyka hmloviek, treba vybrat relatko z patice a zo schemy a ocislovania kontaktov zistit, ktory kontakt je spinaci - nepopliest to a NEzapojit to na vystup relatka!! - tu treba davaj najviac pozor. "tusenie" spravneho kontaktu sa da overit tak, pri vybratom relatku na zdierkach poistkovej skrinky overime zvoleny kontakt tak, ze:
1.) zapnut parkovacky
2.) zapnut spinac hmloviek
3.) na vytipovanom kontakte musi byt 12V oproti kostre.
4.) vypnut spinac hmloviek (parkovacky stale zapnute)
3.) na vytipovanom kontakte musi byt 0V oproti kostre.
samotne spojenie som vykonal vysoko profesionalne, pricvaknutim vodica medzi noze konektora (nastastie nepracujeme na "vykonovej" casti).
po zapojeni a kratkom overeni funkcnosti, ak je vsetko ok, prepneme na dialkove so zapnutymi parkovackami a chvilu kontrolujeme, ci nieco nedymi alebo sa nezahrieva (hriat by sa nemalo vobec nic, v najhorsom pripade moze byt trocha tepla dioda - zalezi od vyberu).
mozne pitfalls:
1.) vyberiete zly kontakt poistky dialkovych svetiel - velmi pravdepodobne sa neudeje nic, ale v pripade skratovania tohto udelatka ho nemate istene poistkou dialkovych a nieco zhori.
2.) diodu zapojite opacne - ak by sme "signal" tahali z neexistujuceho relatka dialkovych, iba by sa rozsvietili pri zapnuti hmloviek dialkove, teda fungovalo by to presne opacne ako sme zamyslali. v pripade nexie (nema relatko a teda spiname "vykonovou castou") by asi zacali dialkove svietit, pricom by boli napajane len vetvou, ktora bol povodne myslena na spinanie relatka hmloviek, a kedze nepredpokladam, ze je istene aj spinanie relatka -> po zapnuti hmloviek nieco zhori
3.) na strane relatka vyberiete nespravny kontakt spinacieho okruhu -> najskor to ukostrite, takze pri zapnuti dialkovych zhori bud poistka (vid bod jedna), alebo nieco ine (moznost doprovodu svetelnymi efektami v oblasti packy dialkovych na volante )
4.) vyberiete nespravny kontakt na vykonovej casti relatka -> zacnete priamo napajat hmlovky z napajania dialkovych - uleti bud poistka dialkovych (aj v zavislosti od bodu 1), alebo to bude fungovat, pricom cez kabelaz dialkovych toho potecie viac ako bolo zamyslane -> vyhladovo zhori kabelaz (toto nebol moj problem ).
5.) vyberiete nespravny kontakt na vykonovej casti relatka (kostra) -> vid bod 3.
huh, pozeram, ze je to dost nebezpecna akcia ). povodne som to napisal na 4 riadky, ale potom som to pre istotu trocha rozpisal. v kazdom pripade, mne nic nezhorelo a podarilo sa na 1x. samozrejme, dalo by sa aj pockat, prist domov, odfotit to a presne povedat, co kam zapojit, ale a) nebola by to vyzva a b) strasne sa v robote nudim