K A R O S A , B 7 3 1 - sa doživa Kristových rokov
Napsal: stř lis 14, 2007 11:00
Ako som už spomenul v Histor.kalendári,pri dátume 16.11. v ten deň uplynie presne štvrťstoročnica,odkedy vozy tohto typového radu začali prmávať v Nitre.Vôbec, sérivá výroba mestské variantu vozov interne označovaných NTŘ 730 (Nová Typová Řada) začala na jeseň 1982,vystavený bol na MSV 1982 v Brne a krátko nato začali prvé dodávky do našich miest.
Prvé typy B731.00 boli vybavené už vtedy mierne zastaralou hydromechanickou prevodovkou Praga 2M-V70. Pre svoj charakteristický hranatý vzhľad a zvuk motora pri rozjazde sme ich prezývali "Motorová jednotka" lebo evokovali železničné vozidlo M152 (810)
http://www.prototypy.cz/?rada=810
.
Od linkového vyhotovenia C734 ktoré sa začali vyrábať a dodávať o rok skôr sa líšil mestký variant okrem prevodovky červeného vonkajšieho laku hlavne počtom dverí (3 dvolkrídlové) usporiadaním interiéru (30 sedadiel a 63 miest na státie.
Vývoj autobusov Karosa rady 700 sa začal začiatkom 70.rokov,prvý funkčný vzor bol postavený v r.1973,nahlas sa začalo o nich hovoriť v polovici r.1975,vtedy sa hovorilo o plánovanom spustení výroby v r.1982,v decembri 1976 bola v relácii Auto-moto-revue na Čst odvysielana reportáž zo skušok tohto vozidla,design karosérie vozov tejto typovej rady vychádzal z prototypu ŠD11-Superlux z r.1969,ocenenenom na autosalóne v Nice
![Obrázek](http://busweb.xf.cz/galerie/dalsi/s/sd11_superlux.jpg)
,širšej verejnosti sa mprototyp mestského autobusu B731 predstavil na výstave Autoprogres v r.1978
![Obrázek](http://www.kamim.sk/fotky/b731_01s.jpg)
fotka tohto vozidla bola uverejnená aj v časopise Svět motorů v lete 1978,to boli vôbec prvé snímky autobusov tejto typovej rady,po ktoré som sa dostal.
Prvé sériové vozidlá B731.00 boli dodávané v r.1982-3,v r.1984 sa objavil variant B731.04 s uzavretou kabínkou vodiča a typ B732,
url http://galerie-autobusu.cz/Karosa~B732/
s mechanickou prevodovkou Praga 5P80.35,prevzatou s linkoveho variantu C734. Údajne sa v r.1985 vyrobil aj prototyp s "obojživelnou" prevodovkou ktorý mohol kombinovať jazdu s maálnym radením stupňov a automatický režim,podobne ako niktoré dnešné vozy Opel,ale túto informáciu získanú od vodičov ČSAD sa mi nepodarilo dosiaľ nikde overiť.
V r.1986 sa objavili vozy vo farbách zhodných s diaľkovým typom LC735,teda tmavšia červená v kombinácii so snehobielou a bielymi časťami prístrojovej dosky.Treba podotknúť,že mestské autobusy sa nevyrábali až v takých početných sériach ako linkové a diaľkové,tak sa tie inovačné zmeny objavovali u mestských až o rok neskôr ako u linkových a diaľkových.
v r.1987, sa objavil inovovaný typ B732.20 s preplňovaným motorom,zmenšeným presklením vedľa vodiča a na predných vstupných dverách,zmenenou schémou radenia prevod.stupňov,iný tvar mala aj zvýšená časť podlahy v zadnej časti a zvonka charakteristický znak -výfuk vyvedený cez zadný nárazník.
Začiatkom 90.rokov sa zmenili oblé reproduktory v strope za hranaté a čierny povrch sedaiel za čierno-šedý. Do našich miest boli dodávané do r.1995,výroba pre cudzie trhy pokračovala až do r.1999,časť z týchto vozov tzv."rusáky" jazdí aj po našich cestách,nakoľko už nezodpovedali vtedajším našim homologačným predpisom,teda neboli by dostali pre ne nové doklady a ŠPZ,boli dodávané v rámci GO výmenným systémom namisto už dosluhujúcich vozidiel,Dajú sa poznať podľa chromovaného nápisu KAROSA na prednom a zadnom čele a farebných kovových madiel na sedadlách.Tu v Nitre jazdilo jedno také vozidlo,NR-152AP,pôvodne NRA-02-79,url http://imhd.sk/nr/index.php?w=2b2f3a213 ... AP&ghg=223.
B731/2-ky nahradila inovovaná rada B932,
url http://galerie-autobusu.cz/Karosa~B932/
a v r.2002 začal sa vyrábať "posledný mohykán" vychádzajúci z tejto typovej rady KAROSA B952,
https://sk.wikipedia.org/wiki/Karosa_B_952
v Nitre jazdí ,t.č niekoľko vozidiel tohto typu,ale ako nové sem bolo zaradené len jedno jediné vozidlo ,presne 22.12.2005 a uvedené do prevádzky v januári 2006,
http://imhd.sk/nr/popis-typu-vozidla/220/Karosa-B-952
keď sa objavil v našich uliciach,prvé dojmy z neho,ako z vonku,tak zvnútra boli povedané slovami klasika "Chtěla stará mladou býti.."
Takže,veru už 33 rokov nám Vrakosky brázdia ulice našich miest.Dnes je to vozidlo,už dávno zastaralé a prekonané,po každej stránke,,navyše už posledné jedince tejto rady pomaly ,ale isto dosluhujú...
Vo svojej dobe,však,hoci neznamenalo technický prevrat,bolo určite veľký krok vpred,oproti predchádzajúcim ŠM11,url http://galerie-autobusu.cz/Karosa~SM11/
.Podľa slov vodičov práve prvé B731 sa vyznačovali častou poruchovosťou a nízkou prevádzkovou spoľahlivosťou,ale výrobcovi sa ako-tak podarilo všetky tie detské choroby odstrániť.
Prvé typy B731.00 boli vybavené už vtedy mierne zastaralou hydromechanickou prevodovkou Praga 2M-V70. Pre svoj charakteristický hranatý vzhľad a zvuk motora pri rozjazde sme ich prezývali "Motorová jednotka" lebo evokovali železničné vozidlo M152 (810)
http://www.prototypy.cz/?rada=810
![Laughing :lol:](./images/smilies/smiley14.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/smiley14.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/smiley14.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/smiley14.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/smiley14.gif)
Od linkového vyhotovenia C734 ktoré sa začali vyrábať a dodávať o rok skôr sa líšil mestký variant okrem prevodovky červeného vonkajšieho laku hlavne počtom dverí (3 dvolkrídlové) usporiadaním interiéru (30 sedadiel a 63 miest na státie.
Vývoj autobusov Karosa rady 700 sa začal začiatkom 70.rokov,prvý funkčný vzor bol postavený v r.1973,nahlas sa začalo o nich hovoriť v polovici r.1975,vtedy sa hovorilo o plánovanom spustení výroby v r.1982,v decembri 1976 bola v relácii Auto-moto-revue na Čst odvysielana reportáž zo skušok tohto vozidla,design karosérie vozov tejto typovej rady vychádzal z prototypu ŠD11-Superlux z r.1969,ocenenenom na autosalóne v Nice
![Obrázek](http://busweb.xf.cz/galerie/dalsi/s/sd11_superlux.jpg)
,širšej verejnosti sa mprototyp mestského autobusu B731 predstavil na výstave Autoprogres v r.1978
![Obrázek](http://www.kamim.sk/fotky/b731_01s.jpg)
fotka tohto vozidla bola uverejnená aj v časopise Svět motorů v lete 1978,to boli vôbec prvé snímky autobusov tejto typovej rady,po ktoré som sa dostal.
Prvé sériové vozidlá B731.00 boli dodávané v r.1982-3,v r.1984 sa objavil variant B731.04 s uzavretou kabínkou vodiča a typ B732,
url http://galerie-autobusu.cz/Karosa~B732/
s mechanickou prevodovkou Praga 5P80.35,prevzatou s linkoveho variantu C734. Údajne sa v r.1985 vyrobil aj prototyp s "obojživelnou" prevodovkou ktorý mohol kombinovať jazdu s maálnym radením stupňov a automatický režim,podobne ako niktoré dnešné vozy Opel,ale túto informáciu získanú od vodičov ČSAD sa mi nepodarilo dosiaľ nikde overiť.
V r.1986 sa objavili vozy vo farbách zhodných s diaľkovým typom LC735,teda tmavšia červená v kombinácii so snehobielou a bielymi časťami prístrojovej dosky.Treba podotknúť,že mestské autobusy sa nevyrábali až v takých početných sériach ako linkové a diaľkové,tak sa tie inovačné zmeny objavovali u mestských až o rok neskôr ako u linkových a diaľkových.
v r.1987, sa objavil inovovaný typ B732.20 s preplňovaným motorom,zmenšeným presklením vedľa vodiča a na predných vstupných dverách,zmenenou schémou radenia prevod.stupňov,iný tvar mala aj zvýšená časť podlahy v zadnej časti a zvonka charakteristický znak -výfuk vyvedený cez zadný nárazník.
Začiatkom 90.rokov sa zmenili oblé reproduktory v strope za hranaté a čierny povrch sedaiel za čierno-šedý. Do našich miest boli dodávané do r.1995,výroba pre cudzie trhy pokračovala až do r.1999,časť z týchto vozov tzv."rusáky" jazdí aj po našich cestách,nakoľko už nezodpovedali vtedajším našim homologačným predpisom,teda neboli by dostali pre ne nové doklady a ŠPZ,boli dodávané v rámci GO výmenným systémom namisto už dosluhujúcich vozidiel,Dajú sa poznať podľa chromovaného nápisu KAROSA na prednom a zadnom čele a farebných kovových madiel na sedadlách.Tu v Nitre jazdilo jedno také vozidlo,NR-152AP,pôvodne NRA-02-79,url http://imhd.sk/nr/index.php?w=2b2f3a213 ... AP&ghg=223.
B731/2-ky nahradila inovovaná rada B932,
url http://galerie-autobusu.cz/Karosa~B932/
a v r.2002 začal sa vyrábať "posledný mohykán" vychádzajúci z tejto typovej rady KAROSA B952,
https://sk.wikipedia.org/wiki/Karosa_B_952
v Nitre jazdí ,t.č niekoľko vozidiel tohto typu,ale ako nové sem bolo zaradené len jedno jediné vozidlo ,presne 22.12.2005 a uvedené do prevádzky v januári 2006,
http://imhd.sk/nr/popis-typu-vozidla/220/Karosa-B-952
keď sa objavil v našich uliciach,prvé dojmy z neho,ako z vonku,tak zvnútra boli povedané slovami klasika "Chtěla stará mladou býti.."
Takže,veru už 33 rokov nám Vrakosky brázdia ulice našich miest.Dnes je to vozidlo,už dávno zastaralé a prekonané,po každej stránke,,navyše už posledné jedince tejto rady pomaly ,ale isto dosluhujú...
![Sad :(](./images/smilies/smilie2.gif)
.Podľa slov vodičov práve prvé B731 sa vyznačovali častou poruchovosťou a nízkou prevádzkovou spoľahlivosťou,ale výrobcovi sa ako-tak podarilo všetky tie detské choroby odstrániť.