najväčšia dopravná nehoda čo do počtu obetí - 30. výročie
Napsal: pát čer 20, 2008 08:40
Tragédia v Los Alfaques - 11.7.1978
Táto katastrofa je,pravdepodobne dodnes najväčšou cestnou dopravnou nehodou,čo do počtu obetí.
Los Alfaques je vyhľadávané španielske letovisko,neďaleko mesta Tarragona. 11. júla 1978 bol autokemping pri pobreží plný návštevníkov,vládlo nádherne slnečné počasie. Krátko po 14.hodine prechádzal po ceste č N-340 nákladny ťahač Zn.Pegaso ,patriaci spoločnosti Cisternas Reunidas S.A.,ŠPZ M-7034-C vedený skúseným a svedomitým 50-ročným vodičom,menom Francisco Imbernón Villena,,ťahujúci za sebou návesovú cisternu ŠPZ M-7981-R s cca 23 000 litrami skvapalneného propylénu - vysoko horľavého technického plynu. Náhle vodič stráca kontrolu nad vozidlom,v dôsledku defektu na ľavej prednej pneumatike,všemožne sa snaží odvrátiť nárazu na múr autocampingu,ale nepodarí sa mu ovládnuť kolos vážiaci takmer 38 ton.Nasleduje náraz do múru,ktorý väčšina dovolenkárov v kempe ani neregistruje a dutú ranu,ktorá spevádza roztrhnutie plášťa cisterny považujú za prerazenie zvukovej bariéry lietadlom. Cisterna bola údajne pretlakovaná nad povolený tlak,čo spôsobilo jej deštrukciu a vyrazenie poistného ventilu.Plyn z cisterny uniká do ovzdušia a vzápätí sa zapaľuje od kempingových varičov dovolenkárov. Nasleduje obrovská explózia,ktorá zapaľuje samotnú cisternu s ťahačom a odhadzuje ťahač do budovy neďalekého DiscoKlubu,v ktorom okamžite zomiera 6 ľudí. Ale skutočné peklo sa odohráva v kempe.Plamene šľahajú na vzdialenosť 300 metrov od cisterny,nikto nemá šancu uniknúť,teplota dosahuje okolo 1000 °C.Pár ľudom sa podarí zachrániť skokom do mora,plamene ničia všetko,čo majú v ceste,autá,prívesy,stany a hlavne ľudské životy.Prvé správy hovoria o 108 obetiach, celkove sa,do dnešných dní udáva presne dvojnásobný počet mŕtvych,270.množstvo ľudských tragédií,straty blízkych,traumy na celý život,totálne sa zrútilo aj niekoľko ostrieľaných záchranárov.Kto prežil,nikdy nezabudne - dôkazom aj aj nemecký film Raj v plameňoch natočený v r.2007 - väčšina obetí bola z Nemecka. Pri tvorbe tohto článku vychádzam z dobových správ a reportáži,ako som si ich zapamätal,hlavne reportáž v časopise Svět Motorů č.36/1978,ktorý som čítal po jeho vyjdení.Až dnes,1.3.2010 sa mi ho podarilo znovu získať,vďaka ochote a snahe Serpica,ktorý promptne vyhovel mojej prosbe, tak ho dokladám sem.
https://www.chevroletclub.cz/viewtopic. ... 62#p236762
Obludnou hrou osudu,bolo,že k tragédii nemuselo prísť,keby spoločnosť,pod ktorú patril prepravca bola ochotná zaplatiť necelých 30 DM (cca 15 Euro),za použitie neďalekej diaľnice. Po tragédii prišiel zákaz prepravy nebezpečných nákladov po ceste,č N-340,žiaľ trochu neskoro.Zaplatilo životom 216 ,ale dnes sa hovorí celkove asi o 270 obetiach,mnohí pozomierali neskôr ,nevinných ľudí,vrátane vodiča,z ktorého ostalo pár zdrapov kože.v roku 1982 bolo odsúdených 6 zamestnacov ,dvaja z prepravnej spoločnosti Cisternas Reunidas S.A. a štyria zo,
štátnej rafinérskej spoločnosti, ENPETROLktorá plnila náves (bol pretlakovaný), na tresty v trvaní 1-4 roky.
V tom septembri (září) 1978,keď som čítal zmienenú reportáž, o ktorú sa opiera faktografická časť tohto príspevku,bol to pre mňa šok aj mi bolo ľúto tých ľudí,ale,vtedy ako 15-ročný som si myslel,že tu (rozumej vo vtedajšom OST-bloku) sa také ničo nemôže stať,že Španielsko je ďaleko a vôbec,iný kraj - iný mrav. Dnes chápem,že ďaleko horšie ,v konečnom dôsledku obišli,tí čo prežili,možno aj bez zranení,ale stratili tam svojich blízkych.
Nuž a keď sme si naivne vtedy mysleli,že také veci sa dejú len v "kapitalistickej cudzine" ktorá je nám na hony vzdialená po každej stránke,tak obyvatelia Kolína,ktorý to zažili a prežili,určite nezabudnú na sobotu 24.11.1973,keď na železničnej stanici explodoval cisternový vagón,pravdepodobne s bojovou otravnou látkou a len vďaka tomu,že v sobotu večer nebol na tom nádraží taký ruch,ako v pracovný deň,to nemalo také fatálne následky ako v Los Alfaques.Ale,pravdaže,vtedajší režim,to prísne tajil,vraj šlo len o obyčajný chlór a aj to sa o tom veľmi nehovorilo,kdeže u nás a bojové látky:P
filmové spracovanie
http://www.youtube.com/watch?v=J9Jq1oSvDlQ
o tom Kolíne sa mi podarilo nájsť len toto,na ilustráciu,kto by neveril,že také niečo u nás nebolo možne
http://www.ceskatelevize.cz/program/109 ... -1973.html
Táto katastrofa je,pravdepodobne dodnes najväčšou cestnou dopravnou nehodou,čo do počtu obetí.
Los Alfaques je vyhľadávané španielske letovisko,neďaleko mesta Tarragona. 11. júla 1978 bol autokemping pri pobreží plný návštevníkov,vládlo nádherne slnečné počasie. Krátko po 14.hodine prechádzal po ceste č N-340 nákladny ťahač Zn.Pegaso ,patriaci spoločnosti Cisternas Reunidas S.A.,ŠPZ M-7034-C vedený skúseným a svedomitým 50-ročným vodičom,menom Francisco Imbernón Villena,,ťahujúci za sebou návesovú cisternu ŠPZ M-7981-R s cca 23 000 litrami skvapalneného propylénu - vysoko horľavého technického plynu. Náhle vodič stráca kontrolu nad vozidlom,v dôsledku defektu na ľavej prednej pneumatike,všemožne sa snaží odvrátiť nárazu na múr autocampingu,ale nepodarí sa mu ovládnuť kolos vážiaci takmer 38 ton.Nasleduje náraz do múru,ktorý väčšina dovolenkárov v kempe ani neregistruje a dutú ranu,ktorá spevádza roztrhnutie plášťa cisterny považujú za prerazenie zvukovej bariéry lietadlom. Cisterna bola údajne pretlakovaná nad povolený tlak,čo spôsobilo jej deštrukciu a vyrazenie poistného ventilu.Plyn z cisterny uniká do ovzdušia a vzápätí sa zapaľuje od kempingových varičov dovolenkárov. Nasleduje obrovská explózia,ktorá zapaľuje samotnú cisternu s ťahačom a odhadzuje ťahač do budovy neďalekého DiscoKlubu,v ktorom okamžite zomiera 6 ľudí. Ale skutočné peklo sa odohráva v kempe.Plamene šľahajú na vzdialenosť 300 metrov od cisterny,nikto nemá šancu uniknúť,teplota dosahuje okolo 1000 °C.Pár ľudom sa podarí zachrániť skokom do mora,plamene ničia všetko,čo majú v ceste,autá,prívesy,stany a hlavne ľudské životy.Prvé správy hovoria o 108 obetiach, celkove sa,do dnešných dní udáva presne dvojnásobný počet mŕtvych,270.množstvo ľudských tragédií,straty blízkych,traumy na celý život,totálne sa zrútilo aj niekoľko ostrieľaných záchranárov.Kto prežil,nikdy nezabudne - dôkazom aj aj nemecký film Raj v plameňoch natočený v r.2007 - väčšina obetí bola z Nemecka. Pri tvorbe tohto článku vychádzam z dobových správ a reportáži,ako som si ich zapamätal,hlavne reportáž v časopise Svět Motorů č.36/1978,ktorý som čítal po jeho vyjdení.Až dnes,1.3.2010 sa mi ho podarilo znovu získať,vďaka ochote a snahe Serpica,ktorý promptne vyhovel mojej prosbe, tak ho dokladám sem.
https://www.chevroletclub.cz/viewtopic. ... 62#p236762
Obludnou hrou osudu,bolo,že k tragédii nemuselo prísť,keby spoločnosť,pod ktorú patril prepravca bola ochotná zaplatiť necelých 30 DM (cca 15 Euro),za použitie neďalekej diaľnice. Po tragédii prišiel zákaz prepravy nebezpečných nákladov po ceste,č N-340,žiaľ trochu neskoro.Zaplatilo životom 216 ,ale dnes sa hovorí celkove asi o 270 obetiach,mnohí pozomierali neskôr ,nevinných ľudí,vrátane vodiča,z ktorého ostalo pár zdrapov kože.v roku 1982 bolo odsúdených 6 zamestnacov ,dvaja z prepravnej spoločnosti Cisternas Reunidas S.A. a štyria zo,
štátnej rafinérskej spoločnosti, ENPETROLktorá plnila náves (bol pretlakovaný), na tresty v trvaní 1-4 roky.
V tom septembri (září) 1978,keď som čítal zmienenú reportáž, o ktorú sa opiera faktografická časť tohto príspevku,bol to pre mňa šok aj mi bolo ľúto tých ľudí,ale,vtedy ako 15-ročný som si myslel,že tu (rozumej vo vtedajšom OST-bloku) sa také ničo nemôže stať,že Španielsko je ďaleko a vôbec,iný kraj - iný mrav. Dnes chápem,že ďaleko horšie ,v konečnom dôsledku obišli,tí čo prežili,možno aj bez zranení,ale stratili tam svojich blízkych.
Nuž a keď sme si naivne vtedy mysleli,že také veci sa dejú len v "kapitalistickej cudzine" ktorá je nám na hony vzdialená po každej stránke,tak obyvatelia Kolína,ktorý to zažili a prežili,určite nezabudnú na sobotu 24.11.1973,keď na železničnej stanici explodoval cisternový vagón,pravdepodobne s bojovou otravnou látkou a len vďaka tomu,že v sobotu večer nebol na tom nádraží taký ruch,ako v pracovný deň,to nemalo také fatálne následky ako v Los Alfaques.Ale,pravdaže,vtedajší režim,to prísne tajil,vraj šlo len o obyčajný chlór a aj to sa o tom veľmi nehovorilo,kdeže u nás a bojové látky:P
filmové spracovanie
http://www.youtube.com/watch?v=J9Jq1oSvDlQ
o tom Kolíne sa mi podarilo nájsť len toto,na ilustráciu,kto by neveril,že také niečo u nás nebolo možne
http://www.ceskatelevize.cz/program/109 ... -1973.html