denní světla
Napsal: úte čer 26, 2007 13:23
....no ještě přidávám odpověd ministerstva dopravy, na můj dotaz....
Mějte se fajn
PODATELNA 80884
Vážený pane,
v současnosti platí toto poslední znění § 32 odst. 1) zákona č. 361/2000Sb. (uvedené v zákonu č. 226/2006 Sb., kterým se mění mimo jiné i zákon č. 361/2000Sb., o provozu na pozemních komunikacích v posledním platném znění (dále jen zákon), v ČÁSTI TŘETÍ a jehož platnost je od 1.7.2006):
„Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního předpisu“.
Z daného znění zákona vyplývá, že musí být zapnuty potkávací světlomety spolu s obrysovými svítilnami. Další možnou variantou je možnost svícení denními svítilnami – světly pro denní svícení, kterými lze za daných podmínek homologačního předpisu EHK/OSN vozidlo vybavit.
V souladu se zákonem č. 361/2000 Sb. lze tedy použít dále pouze svítilny pro denní svícení, které jsou homologovány dle předpisu EHK/OSN č. 87 nebo směrnice EHS/ES.
Denní svítilny musí plnit požadavky a podmínky předepsaného předpisu EHK/OSN
č. 48, který předepisuje a upravuje montáž, umístění a zapojení denních svítilen.
V tomto homologačním předpisu je podrobně uvedeno jak má být svítilna umístěna na výšku, šířku, délku vozidla, elektricky zapojena a orientována směrem dopředu.
V následujícím textu uvádíme vybrané požadavky z předpisu EHK/OSN č. 48 (základní) na denní svítilny:
- počet – dvě na přídi vozidla
- na šířku – max. 400 mm od bočního obrysu vozidla a nejméně 600 mm mezi sebou
(u vozidel s šířkou menší než 1300mm může být 400 mm)
- na výšku – od 250 mm do 1500 mm nad vozovkou.
K elektrickému zapojení denních svítilen připomínáme zejména, že jejich správné zapojení zajistí plnění následujících podmínek:
- svítí samostatně bez obrysových světel,
- automaticky se rozsvítí po nastartování motoru a zhasnou po vypnutí motoru,
- zhasnou při rozsvícení světlometů.
Denní svítilny musí být tedy automaticky zhasnuty, jakmile se rozsvítí světlomety.
Z výše předepsaných požadavků na montáž vyplývá, že se denní svítilny automaticky rozsvítí bez dalších světel či svítilen. Žádné jiné další podmínky elektrického zapojení v předpisu EHK/OSN č. 48 nejsou.
Upozorňujeme, že hodnocení předepsaného zapojení dle předpisu č. 48 je odborná záležitost, která není určena k individuálnímu posouzení. Doporučujeme proto kontrolu ve zkušební stanici (vybrané STK) nebo v pověřené zkušebně (ÚSMD Praha nebo TÜV ÚVMV Praha).
Jakákoli jiná možnost denního svícení, než je uvedeno v zákoně č. 361/2000 Sb., není povolena a proto svícení mlhovkami, ani upravenými, není povoleno a nenahrazuje denní svítilny. Mlhové světlomety nejsou homologovány jako denní svítilny.
S pozdravem
Ing. Jiří Počta
vedoucí oddělení
schvalování vozidel
Mějte se fajn
PODATELNA 80884
Vážený pane,
v současnosti platí toto poslední znění § 32 odst. 1) zákona č. 361/2000Sb. (uvedené v zákonu č. 226/2006 Sb., kterým se mění mimo jiné i zákon č. 361/2000Sb., o provozu na pozemních komunikacích v posledním platném znění (dále jen zákon), v ČÁSTI TŘETÍ a jehož platnost je od 1.7.2006):
„Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního předpisu“.
Z daného znění zákona vyplývá, že musí být zapnuty potkávací světlomety spolu s obrysovými svítilnami. Další možnou variantou je možnost svícení denními svítilnami – světly pro denní svícení, kterými lze za daných podmínek homologačního předpisu EHK/OSN vozidlo vybavit.
V souladu se zákonem č. 361/2000 Sb. lze tedy použít dále pouze svítilny pro denní svícení, které jsou homologovány dle předpisu EHK/OSN č. 87 nebo směrnice EHS/ES.
Denní svítilny musí plnit požadavky a podmínky předepsaného předpisu EHK/OSN
č. 48, který předepisuje a upravuje montáž, umístění a zapojení denních svítilen.
V tomto homologačním předpisu je podrobně uvedeno jak má být svítilna umístěna na výšku, šířku, délku vozidla, elektricky zapojena a orientována směrem dopředu.
V následujícím textu uvádíme vybrané požadavky z předpisu EHK/OSN č. 48 (základní) na denní svítilny:
- počet – dvě na přídi vozidla
- na šířku – max. 400 mm od bočního obrysu vozidla a nejméně 600 mm mezi sebou
(u vozidel s šířkou menší než 1300mm může být 400 mm)
- na výšku – od 250 mm do 1500 mm nad vozovkou.
K elektrickému zapojení denních svítilen připomínáme zejména, že jejich správné zapojení zajistí plnění následujících podmínek:
- svítí samostatně bez obrysových světel,
- automaticky se rozsvítí po nastartování motoru a zhasnou po vypnutí motoru,
- zhasnou při rozsvícení světlometů.
Denní svítilny musí být tedy automaticky zhasnuty, jakmile se rozsvítí světlomety.
Z výše předepsaných požadavků na montáž vyplývá, že se denní svítilny automaticky rozsvítí bez dalších světel či svítilen. Žádné jiné další podmínky elektrického zapojení v předpisu EHK/OSN č. 48 nejsou.
Upozorňujeme, že hodnocení předepsaného zapojení dle předpisu č. 48 je odborná záležitost, která není určena k individuálnímu posouzení. Doporučujeme proto kontrolu ve zkušební stanici (vybrané STK) nebo v pověřené zkušebně (ÚSMD Praha nebo TÜV ÚVMV Praha).
Jakákoli jiná možnost denního svícení, než je uvedeno v zákoně č. 361/2000 Sb., není povolena a proto svícení mlhovkami, ani upravenými, není povoleno a nenahrazuje denní svítilny. Mlhové světlomety nejsou homologovány jako denní svítilny.
S pozdravem
Ing. Jiří Počta
vedoucí oddělení
schvalování vozidel