[from]
www.tuning.sk[/from]
Všetci poznáme, zvyčajne z kultových filmov, červené tlačidlo s nápisom N20, ktoré po stlačení sa auto akoby bez zábran rozbehne a nám sa len rozmazáva okolie. Ale viete vôbec čo vlastne „nitro“ je, a čo obnáša?
nos_system
Ako už vieme (alebo nevieme) vstrekovaním oxidu dusného do valcov spaľovacieho motora spôsobíme krátkodobé zvýšenie výkonu, vynájdené počas druhej svetovej vojny v Nemeckom lietadlovom (vojenskom) priemysle. Tento spôsob zvýšenia výkonu využívali prieskumné lietadlá, keď sa dostali do blízkosti silnejších nepriateľských bojových lietadiel. Neskôr začali vstrekovaním oxidu dusného vybavovať svoje lietadlá aj iné štáty, hoci vedeli, že jeho použitie výrazne znižuje spoľahlivosť motoru.
Od roku 1950 „dopovali“ oxidom dusným svoje autá pretekári NASCAR Takto podvádzal aj ich „kolega“ Smokey Yunick, ktorý vstrekovanie N2O pre automobil vynašiel. Odvtedy sa v NASCAR vyskytujú podvodníci využívajúci tento spôsob zvýšenia výkonu dodnes. Neskôr začiatkom 80-tych rokov začali „nitro“ využívať na drag závodoch.
Dnes vstrekovanie oxidu dusného je chápané rovnako ako veľa ďalších úprav, ako napr. omnoho agresívnejšia modifikácia vačkovej hriadele, zvýšený kompresný pomer, športový výfukový systém, atď. za praktickú cestu k vyššiemu výkonu. Výhodou je vysoký počet koní naviac a nevýhodou krátkodobosť účinku (doporučuje sa 10-20 sekundové použitie). Pre bezpečné použitie sa musí nitro „odpáliť“ len pri úplne otvorenej škrtiacej klapke (plnom plyne) a nad 2500 otáčok za minútu.
A ako to je s emisiami? Všetky teórie o vypúšťaní zlých emisií počas spaľovania nitra sú neopodstatnené. Obsah látok vo výfukovom potrubí v momente jeho užitia kladne pôsobí na premenu škodlivín pri katalyzátore. Nitro je napriek kladnému dopadu na životné prostredie zakázané používať v bežnej premávke (berme však na vedomie rastúce nebezpečenstvo pri použití nitra v bežnej premávke).
nos_system
Nitro má však aj dopad na priebeh spaľovania a životnosť motoru (v prípade neodbornej montáže). Pri vstrekovaní oxidu dusného výrazne zvýšime tlak vo valci. Tým zvyšujeme tendenciu detonačného spaľovania, preto musia všetky motory v okamžiku vstrekovania nitra používať oneskorené zapaľovanie.
Zvýšený tlak vo valci je tiež dôvod, prečo „nitro systém“ musí byť odborne namontovaný. Inak by mohlo prísť k zničeniu tesnenia motora, zlyhaniu piestnych krúžkov a iným problémom.
Odborná montáž je tiež potrebná pre správne riešenie vstrekovania prídavného paliva. Ak do motoru spolu s oxidom dusným nepridáme palivo naviac, problémy s detonačným spaľovaním sa môžu ešte zhoršiť.
Spaľovacie teploty by sa extrémne rýchlo zvýšili a to by malo katastrofické následky. Tiež nie je vhodné, keď paliva pridáme veľa. Užitočná sila by sa rapídne znížila. Z dôvodu nutných úprav zapaľovania nie je odporúčané inštalovať nitro-sadu do auta s chiptuningovou úpravou (mohli by nastať samozápaly).
Systém oxidu dusného je pre každého z nás rôzne (ne)výhodná investícia. Najjednoduchšia nitro-sada tzv. (suchý systém) nás vyjde asi 45.000,-Sk, no cena môže končiť aj pri stovkách tisícok slovenských korún, ak ide o profesionálnu sadu (sada priameho vstrekovania).
Ak ide o spotrebu „rajského plynu“ pri 10 sekundovom použití sa spotrebuje približne 0,75dcl (spotreba však závisí o použitej sady). Náplň do fľaše zaplatíme zopár tisíc no väčším problémom môžu však byť „čerpacie stanice“ kde si oxid dusný môžeme doplniť. Ideálnym riešením pre doplnenie sú dnes výrobcami nitrosystémov ponúkané plniace sady vhodné najmä do firiem.