Co sa tyka mojho nazoru na naftiaky, tak keby to nesmrdelo ako avie, tak preco nie, vdaka tomu ze uz par desatroci sypu automobliky prachy hlavne do vyvoja trubodizlov su daleko pred benzinakmi aj ked este pred 20timi rokmi to s nimi bola celkom bieda, vtedy si dizlaky kupovali hlavne ti, co mali ciernu naftu, alebo im ten liter menej na spotrebe pripadal velmi zaujimavy aj ked mali v zime problemy so startom, nemalo to vykon, bolo to hrozne hlucne a motory boli haklive na prasiacke zaobchadzanie, prasknute hlavy na inak vraj nesmrtelnych pezotoch boli vraj celkom bezne.
Benziny automobilky dost zanedbavali a turbobenizny uz uplne. Trochu sa nieco dialo v ludovom vozitku, vdaka comu vznikli tsi, ktore sa dost podobaju turbodizlom, priame vstrekovanie paliva rovno do valcov, len neviem ci to ma tiez vysokotlake cepraldo paliva ako dizle. Ked budu mat turbobenziny rovnaku mechaniku ako turbodizle budu na tom lepsie. Problem je totiz v rozdielnych vlastnostiach obcoh paliv. Neviem kolko z vas vie, ze nafta ani benzin nehoria.
To je novinka, vsak? Horia totiz len ich vypary. Lenze kym benzin sa odparuje celkom ochotne, nafte to velmi nejde. Takze nafta aby dokazal zhoriet za tak kratky cas ako je to potrebne v motore s vnutornym spalovanim, musi byt rozprasena tak jemne, ze sa to blizi az k vyparom. Preto su dizly zlozitejsie a narocnejsie na vyrobu. Kedze sa toto rozprasenie nikdy nevyrovna odparenemu benzinu, hori aerosol nafty vo vzduchu pomalsie ako zmes par benzinu so vzduchom. Z toho plynie jedna vyhoda nafty: nizsia zataz na kllukovku a piest, z ktorej vyplyva vyssia zivotnost tychto casti naftoveho motora, vdaka comu je mozne pouzivat v naftiakoch vyssi kompresny pomer a tym padom je mozne dosiahnut aj vyssiu uconnost motora. Ucinnost naftoveho motora je umocenna aj tym, ze pocas kompresie vo valci nie je palivo, takze sa nema co samovznietit este pred tym spravnym okamihom, ako u bezneho benzinaku. Takze je tu dalsi priestor na zvysovanie kompresneho pomeru a tlakov z turba. Lenze z pomalosti horenia rozprasenej nafty vyplyva aj nevyhoda. Naftove motory nie su schopne dosiahnut otacky benzinovych. Kazde zvysenie maximalnych pouzitelnych otacok naftiakov vyzaduje este jemnejsie rosprasenie nafty, viac trysieka, rychlejsie trysky (myslene schopne sa rychlejsie otvorit) a pod. To ze dnesne turbodizle dokazu tocit aj 6tisic tak ako bezny dnesny benzin je len tym, ze na vyvoj benzinakov automobilky kaslali. Ked vsak zdokonalia benzinaky je mozne dokonca pravdepodobne ze sa vyvoj obrati. A po naftiakoch nestekne ani pes. Predsa len trojcestny katalyzator je jednoduchsi ako filter pevnych castic, takze sa s nim aj lahsie budu plnit emisne limity a menej budu znecistovat prehustene mesta.
Cize moj zaver: dnes turbodizel preco nie, ale nie hocijaky, paci sa mi hondiacky, v honde crv som 2l turbodizel trosku pocul az pri akceleracii do prudkeho kopca, inak som ani nevedel ze bezi. Bmw 6valec, tiez nie je zly huci asi ako benziny okolo 2000 roku. 2litrovy turbodizel tusim 98kW v superb 1 je uz celkom traktor, aj ked mozno som trochu zaujaty tym ako skodovka nevie vyriesit rezonanciu karoserie pri istych otackach blizkych volnobehu, kedy nepocujete ani vlastne myslienky. Tuto feature zaviedli uz vo fabiach a to aj benzinovych a pokracuju cez oktavie dalej.
Pre benzin jednoznacne hovori cena, nechapem ako si niekto moze kupit kvoli prevadzkovym nakladom turbodizel a po 5tich rokoch ho predavat s 12tkm
to sa muselo fakt oplatit. Akcie typu nafta za cenu benzinu su jednorazove, sluzia na umiestennei noveho motora alebo novej reinkarnacie naftiaku v nizsom modeli, pripadne ako reakcia na tah konkurencie a netrvaju vecne. Bezne cennikove rozdiely turbodizel a atmosfericky benzin presahuju 20% nakupnej ceny noveho auta. Lpg sa do vojny benzin vs. nafta miesa len okrajovo.
Otazka keby financie nehrali rolu je dost mimo, pretoze potom je jasne ze to bude benzin, najvykonnejsie motory v osobnych autach su benziny. Lenze realita je taka, ze mna nove auta este dlho zaujimat nebudu, a potom uz snad pridu pouzitelne elektromobily. A zo starsich mi ide hlavne o vybavu, pohodlie a trochu aj bezpecie a nadobudacia cena. Prevadzkove naklady benzin s lpg v mojom priapade su rovnake pripadne kusok nizsie ako u nafty, udrzba, samozrejme doma, do servisu nepachnem kym budem vladat urdzat skrutkovac v rukach, je lacnejsia v priade benzinu ale ono to snad zas nie je az take hrozne ani pri dizloch, aj ked skusenosti s nimi zatial nemam ziadne. Takze mi je to v zasade jedno.
Auto je pre mna len krabica, ktora ma ma prepravit z A do B a ma to spravit co najpoholdnejsie a najspolahlivejsie . Ci je to benzin alebo dizel mi je vlastne jedno. Na dizloch mi sice trosku vadi ten smrad a dym, ale ani z benzinov najma za studena nejde cerstvy horsky vanok.
A zabudol som este na problemy naftiakov so zimou, ktorym benziny az tolko netrpia, predsa len benzin prcha aj pod -30, ked niektore zlozky nafty zacinaju stracat tekute skupenstvo
. Na slovensku je to okrem par dni v roku v niektorych lokalitach ale mizivy argument proti dizlom.
Ale kludne sa tu hasterte a "argumentujte", aspon vidim aki su to odbornici na vsetko a motor videli len ked im v servise otvorili kapotu a obcas sa aj pobavim, len bohuzial len obcas, ludska nevedomosti mi totiz nikdy nepripadala smiesna, skor smutna.
A ospravedlnujem sa sa mnozstvo preklepov, ked pisem kod, tak ma opravi kompilator, tu ma nema co
.