Ako tak v mysli často zabiehavamdo minulých rokov podľa toho,ako padali dni a dátumy v kalendári,čo pravidelne spomínam v Spomienkovej Olditéke,práved dnes ma napadlo,pri virtuaálnom výlete pomocou spomienik do roku 1977,že práve z tohto obdobia,okrem hudobného smutného výročia- dodnes presne nevyjasnenej smrti kráľa rock´N´rollu Elevisa Aarona Presleyho,spadá pre našich motoristov na toto obdobie jedno výročíčko, Kto žil v tú dobu,pamätá,aká bola u nás ponuka automobilov na trhu,od najlacnejšieho Trabanta (35 500 Kčs), cez vtedy novinku Š 105/120 (najlečnejší variant 105S stál vtedy 56 000 KČS) rok predtým uvedené na náš trh,tiež cenou na tie pomery pomerne ľudové Moskviče 2137-2140,cez drahšie vtedy najžiadanejšie Žiguláky-Lady,ktorých cena okrem základneho typu 2101,ktorý už vtedy začal byť nedostatkový,bola v rozmedzí 60-70 000 K,podobne ako pôvodom príbuzne Fiaty 125p,či srbské Zastavy,alebo Rumunský Renault 12 teda Dacia. cenový strop vozov bežne predávaných Mototechnou v r.1977 uzatváral anglický Austin Allegro,kde začínala podľa vyhotovenia od 91 000 Kčs
http://auta5p.eu/katalog/austin/austin_03.htm.
To však už nebolo vozidlo pre bežných smrteľníkov,zarábajúcich podpriemerne priemerné platy.Práve o dovoze takého vozidla na náš trh,sa začalo hovoriť nahlas už na jar 1977. Do roku 1972 sa k nám dovážal jeho predchodca, taliansky FIAT 500,jeho cena bola v prepočte z TK,teda súdružských dárkových šekov
, ešte o nejakú tisícku nižšia ako bakelitostvolkmobilu-teda trabíka,nakoľko sa jednalo o menšie vozidlo po každej stránke,bola niekde tesne pod hranicou 35 000 Kčs. Dohady o cene jeho nástupcu,boli spvi ešte nižšie,veď nešlo u o voz z kapitalistického Talianska,ale bratského Poľska,tak záujemci o toto vozidlo prepadla nádej,že by sa mohli voziť na vlastnom novom autíčku aj za cenu,ktorá len o málo prevyšuje čiastku 30 000 Kčs, v tom čase asi 20 násobok reálneho čistého príjmu priemerne zarábajúceho pracujúceho.Ale zodpovední sa bránili dopredu zverejniť cenový predpoklad,iba vraveli,že k predaju môže dôjsť,až keď bude zabezpečená pre tieto vozidlá dostatočná servisná sieť.Ale už vtedy unikla zatiaľ neoficialna informácia,že jeho cena určite nebude nižšia ako cena trabanta,vravelo sa niečo o 36 000 Kčs.Prvé vozidlá Fiat 126p sa objavili na našich cestách,práve na prelome augusta a septembra 1977,ale cena bol šok, 42 000 Kčs,čo sa blížilo k cene len pred nedávnom dopredanej Škody 100.Oproti Trabantu poskutovalo vozidlo menej priestoru,hlavne batožinového, v tom bol trabant bezkonkurenčný,objemom batožiňáka konkuroval vozom vyššej triedy,kdežto maluch,mal ani celých 100 m .Na druhej strne však sa spokojil s menej benzínom ako trabant,ktorý vďaka 2-taktnému motoru nebol zrovna idolom hospodárnosti. Maluch si u nás napriek cene získal obľubu,kupovali si ho najmä ženy-vodičky,ale aj početnejšie rodiny,ktorým ekonomická situácia nedovoľovala kúpiť si auto vyššej triedy a ojetinám neverili.. čo sa pamätám,ich dovoz k nám nebol permanentný,doviezlo sa vtedy v r.1977 niekoľko stoviek týchto vozov. potom druhá vlna ,už modernizovaných s motorom 650 cm3 sa doviezla v čase obrodného procesu v Poľsku, v r.1981,zrejme šlo o bartrový obchod,nakoľko tam vďaka štrajkovým vlnám,začal byť nedostatok takmer všetkého,tach sa do nich ládovalo z ostatných krajín RVHP,kým u ních kríza na čiernom trhu zas nenormálne pozdvíhala ceny. Tak v r. 1981-2 pribudlo niekoľko stoviek Maluchov na našých cestách a k renesanciu ich dovozu,doľlo v r.1987,keď sa hovorilo o potrebe "robotníckeho" auta,teda vozidla ktorého predajná cena by bola pod 50 000 Kčs,navyše vtedy bol už sortiment vozov na našom trhu značne obmedzený. Ruské Lady boli takmer nedostupným artiklom,vypadol už aj dovoz dvojtaktov z NDR,takže boli okrem nedostupných Lád na našom trhu okrem škodoviek len rumunské Dacie a Oltcity a do toho sa vrátili na náš trh poľské 126p vo vyhotovení 650 € a ich dovoz k nám trval,až do samotného pádu socíka a RVHP ako takého
.Dodnes sa ich dochovalo niekoľko desiatok vozov, a majú svojich ako zarytých odporcov,tak aj stúpencov. Viem o tom,že mnohí exmajitelia 126-iek neskôr presedlali na Matizkov,či Ticá
http://www.126fan.sk/ws/news.php
http://www.fiat-126.org/home.php
http://www.fiat126prerov.websnadno.cz/