U LED žárovek je to pořád stejné, žádná LED žárovka, nebo alespoň žádne info nemám, není homologována pro provoz na pozemních komunikacích.
Hlavní světlomety jsou stavěny na jeden vyzařovací bod - vlákno, kdežto LED mají vyzařovacích bodů více, parabola tak neumí usměrnit světelný tok do předepsané geometrie.
Mlhovky, denní svícení - tam parabola není stavěna na nějakou velkou geometrii, co platí u hlavních světlometů u denního či mlhovek je spíše výhodou,
jde o rozptlylové světlo, zde LED již celkem slušně nahradí žárovku, ale pozor na výběr.
Zadní světlomety - platí totéž, rozptylové světlo. Takže se dají velmi dobře nahradit, ale zase platí, pozor na výběr.
Typů je mraky a cena v těchto případech nehraje roli, můžete koupit doubrou žárovku za rozumnou cenu, ale také "hnus" i za trojnásobek ceny. Proto si troufám si tvrdit, že homologaci led žárovky mít nebudou. Klasická žárovka, se dá vlastně vyrobit pouze jední způsobem ( i když přílivem alternativních výrobců se dají "zmastit" i tyhle - slabé vlákno, špatný plyn, špatná vzdálenost vlákna v žárovce apod.) Kdežto LED žárovka se dá vyrobit na X způsobů. Použité LED, umístění LED na žárovku, velikost apod. S tím souvisí i svítivost a její rozptyl v parabole.
Není vyjímkou, že váš kamarád má super LED žárovku, která vyhovuje vašim účelům, ale když si koupíte stejný typ, nebude svítit jako ta kamarádova. Důvodem bývá většinou jiný výrobce, který sice použije stejný typ diod, ale počet chipů na diodě je jiný,místo 3 třeba jen jeden. Špatná zálivka lumnoforu nebo prostě jen použije diody druhé jakosti. Pokud by tedy nějaká LED žárovka dostala od nějakého ústavu zelenou, tak za pár měsíců mají homologaci všechny žárovky (soudruzi umí moc, což je dobře vidět na DRL)
.
Závěr je asi takový:
Pro potřeby vnitřního osvětlení žádnou homologaci nepotřebujete - nesouvisí s provozem.
V případě výměny venkovního osvětlení, je potřeba použít zdravý rozum.
Vše by mělo svítit minimálně stejně nebo třeba o trošku více, jako u klasické žárovky. U zadních 2-vláken jsem prošel už i technickou, aniž by si někdo všiml a to i přesto, že jsem měl čiré překrytí. "Úchylky" typu modrého nasvícení SPZ či parkovaček, většinou nezůstanou dlouho bez povšimnutí
. Co určitě neprojde na technické jsou žluté světlomety ve spojení s bílou parkovačkou, pokud to nejsou xenony nebo BMW kroužky, tam to i přehlédnou. Takže před technickou raději vyndat a dát klasiku a pak zase vyměnit.
Pozor na DRL. Nestačí mít na světle jen RL0087 apod., číslo by tam mělo být vyraženo celé nebo sebou papír, že splňují náležitosti.
Stejně tak se objevilo, že nasvětle si číslo je, ale homologováno je jen jako poziční světlo nikoliv jako DRL. Pokud svítí dobře a nejsou to bludičky, tak Vás v provozu asi nikdo prudit nebude, ale na technické to může být problém. DRL které nezhasíná, ale jen sníží intenzitu svícení by mělo mít homologaci jak pro denní, tak i pro poziční světlo, protože zůstavá svítit.
Toť mé poznatky, se kterými jsem se setkal a to nejen prostředníctvím zákazníků. Velké rozdíly při posuzování těchto "LED prohřešků" jsou i v jednotlivých krajích, městech, kde se událost stala. Někde potom jdou jak slepice po flusu, někde jsou v poho
.
Tak hezký den a LEDKÁM ZDAR