vrátim sa teraz do 50.rokov,keď tužbu más po vlastnom vozítku riešili automobilky výrobou či projektmi minivozidielok,s 3 možnoo aj 4 kolesami,ale obmedzeným počtom sedadiel. geniálny kačička,teda Citroen 2CV či žabec teda FIAT 500, o ktorom sa písalo,že zasadil smteľnú ranu výrobe tých "erzac" aut s menej ako 4 kolesami a 4 sedadlami,ale vytýkalimu,že mal nebezpešcné otváranie dverí,teda pánty na stredovom stlpiku a takmer žiadny priestor pre batožiny.Ale skutočný fenomén uzrel svetlo sveta v roku 1957,teda rovnakom ako spomínaný FIAT 500,mal rovnaký objem motora,aj teda typové označenie,svet sa o ňom dozvedel,ale nedobyl ho,lebo v krajine kde vznikol všetko riadila matička strana,ktorá prísne regulovala výrobu,vývoj a export. o je ho názne bolo referendum,azda jediné v tomto ,dnes neexistujúcom štáte,napokon vyhral názov vtedy práve vypustenej družice.Sputnik,čo v krajine jeho vzniku sa povie Trabant,na svoju domu fenomém,legendárny Trabant 500.Nápad ale prišiel skôr,v roku 1954
http://www.auta5p.eu/muzea/horch_2010/horch_40.htm
sériová výroba začala v r.1958,ale k nám sa žačal dovážať až jeho zdokonalený nástupca,typ 600,k nám sa dovážali vo väčšej miere kombíky,a jeden ,pôvodom z Nitry, je dochovaný,mal pôvodnu ŠPZ NR-15-77,ale teraz má určite nejakú H-čkovú,teda veteránsku
http://www.trabant.cz/prospekty/
takže okrem šunkovca, guľ-guľa teda matizka a VW.chrobáka/brouka,žabiaka-Renaultu 4CV,aj tomu sa tu povenujem,sľubujem medzi moje kultové autá patria určite Wartbiurg 311/312 a Trabant 500/600 inak v tom článku nemajú presné info je pravda P50 a P60 bolo typové označenie,podobne ako pri škodovkách napr.
Š 100/100 bol typ 722, typ 105/120 zas 742,kupéčka 743 tak zas 601-ka s s 23 koňovým motorom P61 a s 26 P63,viem to presne,lebo posledný so zmienených typov sme mali doma 7 rokov a ešte jedna perlička,ke´d spomíname aj škodovky,pri 742-kách boli ako veľké hurá,krok s dobou nahardene leštene rámiky prístrojov čiernymi plastovými v od modelu 1980,ako moderný prvok.Trabant tak učinil presne o 10 rokov skôr,od modelu 1970,inak budíky sa samostatná téme debaty,tomu sa tu povenujem osve niekedy nabudúce,ale to poviem,že DedeRóni predbehli v tomto celý ostblok a držali krok s dobou,dokoncs aj udali tempo na Západe,anelágove zobrezenie prístrojov dodnes frčí podľa nich,vezmite si wartburg z r.1975 a hyndai getz o 30 rokov mladší , Pododobnosť čiste náhodna ?a ne tie presvetlené vypínače mali svojho času patent