Stránka 4 z 8
Napsal: stř bře 19, 2008 15:17
od Ivoš
Napsal: stř bře 19, 2008 15:49
od Habron
To Hynek:
Já jsem předeslal, že mám technickou poznámku. Nabitá kapacita je nebezpečná, stejně jako je nebezpečný akumulátor. Pokud Franta se Franta bude dívat na ten kapacitor (který je tam IMHO zbytečnej) jako na druhý akumulátor, tak z hlediska bezpečnosti bude učiněno maximum.
Když vynadáváš akumulátor z auta, tak je taky jasný, že nesmíš svorky zkratovat vodičem (hodinky jsou pro tohle ideální, viděl jsem kluka, kterému se připekl pásek od hodinek k ruce - prostě se mu zaklínila ruka mezi kostru a + pól akumulátoru), stejně tak když budeš vyndávat koďan z auta, tak nesmíš skratovat jeho svorky.
Pro Frantu:
Pokud má Franta ten koďan napojený tlustými kábly přímo na baterku, pak důrazně nedoporučuju na svorky kondenzátoru připojovat jakýkoliv odpor, který tam bude napevno, protože bude neustále odebírat proud z akumulátoru, až se stane, že nenastartuje. Pokud je ten proud do kondenzátoru něčím spínaný, tak pak ten odpor lze připojit vpodstatě kamkoliv; je třeba brát ohled na to, že může topit, ale to těžko radit, když nevím, o jaký odpor se jedná.
Napsal: stř bře 19, 2008 15:58
od Franta P.
tak sem byl za jednim vyhlášenym elektrikářem. zrovna taky montoval muziku do jednoho auta. řekl mi že ten rezistor se musí napojit na plus a minus. což zde psal Hynek. tak mi ho naletoval na kousky drátu na konce dal očka a je to.
![Obrázek](http://ukazto.com/img_small/2439832,P1020992.jpg)
Napsal: stř bře 19, 2008 23:06
od phalanx
Niekto tu pisal ze kondenzator o nieco zvysuje napatie pre zosilovac, tak to je blbost, v aute je jednosmerne napatie a to nieje mozne zvysit kondenzatorom ani o 0,00000001V.
K nebezpecenstvu kondenzatoru:
nabity kondenzator sice moze byt nebezpecny, ale urcite by som to neprirovnaval k baterke. Podstatny rozdiel je ten ze baterka ti je schopna dodavat skratovy prud XY amper aj niekolko desiatok sekund (mozno minut), kdezto kondenzator odhadom niekolko milisekund (mozno menej)
K odporu:
Habron spravne podotkol, ze ten odpor paralelne k tomu kondenzatoru nemoze byt pripojeny stale, jednak lebo bude zrat baterku, a jednak preto ze bude este znizovat ten minimalny prinos toho kondenzatoru. Uprimne mi nieje jasny vyznam toho odporu, kedze urcite nemoze mat maly odpor, lebo to by velmi rychlo zhorel, a zaroven ma sluzit ako ochrana coz ale moc neochrani, kedze cez neho bude tiect minimalny prud a tym padom pri nahodnom vyskratovani ako keby tam vpodstate ani nebol. Ten odpor moze mat podla velkosti maximalny stratovy vykon tak 0.5W, maximalne 1W, to len tak pre predstavu ...
Uprimne:
sprav si slusnu kabelaz a Kapacitor (tot obchodny nazov kondenzatoru) predaj alebo ja neviem co, nebudes sa musiet bat ze ta nieco kopne. Uprimne, este som nespoznal nikoho kto sa vyzna do elektroniky, co by nezastaval nazor ze Kapacitor je hooodne drahy voltmeter ... (aspon teda vacsina kapacitorov voltmeter obsahuje)
Napsal: stř bře 19, 2008 23:59
od KE
jasne ze kondenzator zvysi napetie, to si este nikdy neskladal ziadny zosilovac alebo nieco take?
Pri normalnych zosikoch na 220V sa kondenzatory davaju za usmernovacie diody cize kondenzatory sluzia ako filtre toho bordelu a parazitnych frekvencii co sa nachadzaju v elektrickej sieti a potom aj zvysuju tvrdost zdroja.
Este som nevidel ziadny zdroj pri ktorom by bolo napetie bez C rovnake ako napetie s C
Napsal: čtv bře 20, 2008 07:01
od ferino28
phalanx píše:Niekto tu pisal ze kondenzator o nieco zvysuje napatie pre zosilovac, tak to je blbost, v aute je jednosmerne napatie a to nieje mozne zvysit kondenzatorom ani o 0,00000001V.
K nebezpecenstvu kondenzatoru:
nabity kondenzator sice moze byt nebezpecny, ale urcite by som to neprirovnaval k baterke. Podstatny rozdiel je ten ze baterka ti je schopna dodavat skratovy prud XY amper aj niekolko desiatok sekund (mozno minut), kdezto kondenzator odhadom niekolko milisekund (mozno menej)
K odporu:
Habron spravne podotkol, ze ten odpor paralelne k tomu kondenzatoru nemoze byt pripojeny stale, jednak lebo bude zrat baterku, a jednak preto ze bude este znizovat ten minimalny prinos toho kondenzatoru. Uprimne mi nieje jasny vyznam toho odporu, kedze urcite nemoze mat maly odpor, lebo to by velmi rychlo zhorel, a zaroven ma sluzit ako ochrana coz ale moc neochrani, kedze cez neho bude tiect minimalny prud a tym padom pri nahodnom vyskratovani ako keby tam vpodstate ani nebol. Ten odpor moze mat podla velkosti maximalny stratovy vykon tak 0.5W, maximalne 1W, to len tak pre predstavu ...
Uprimne:
sprav si slusnu kabelaz a Kapacitor (tot obchodny nazov kondenzatoru) predaj alebo ja neviem co, nebudes sa musiet bat ze ta nieco kopne. Uprimne, este som nespoznal nikoho kto sa vyzna do elektroniky, co by nezastaval nazor ze Kapacitor je hooodne drahy voltmeter ... (aspon teda vacsina kapacitorov voltmeter obsahuje)
S tym kondenzatorom a napatim si teda na omyle. V aute totiz nieje idealne napatie bez sin. priebehu (vdaka alternat.)a ten kon. skutocne zvysi napatie, aj ked nie o cele volty ale ked uz tam niekto dava k zosiku ako napajaci kabel napr. o priereze 25 mm2 aby mal co najmensi ubytok U tak to zvysenie napatia tym kond. je podstatne kedze ten vykon zos. je umerny napaj. U (za predpokladu, ze odber I neni obmedzeny napr. slabou bateriou a alternatorm).
Napsal: čtv bře 20, 2008 08:00
od Habron
phalanx píše:
K nebezpecenstvu kondenzatoru:
nabity kondenzator sice moze byt nebezpecny, ale urcite by som to neprirovnaval k baterke. Podstatny rozdiel je ten ze baterka ti je schopna dodavat skratovy prud XY amper aj niekolko desiatok sekund (mozno minut), kdezto kondenzator odhadom niekolko milisekund (mozno menej)
Slibuji, že už poslední teoretická úvaha doplněná výpočtem.
S těmi milisekundami bych byl poměrně opatrný. Uvažme, že kondenzátor má ESR (viz můj předchozí blábol) 0,06 Ohmů, takže časová konstanta tau = R * C = 0,06 * 2 = 0,12 s.
A pro vybíjení kondenzátoru platí známý vztah Uc = U0(1-e^(-t/tau)). Takže na polovinu původního napětí se tato soustava vybije za t = tau * ln(0,5) = 0,083s = 83milisekund. Vybíjení kondenzátoru samozřejmě probíhá logaritmicky, takže i proud klesá logaritmicky, takže skutečně tepelné účinky nebudou nijak drastické, ale rozhodně vybíjení bude trvat déle než "niekolko milisekund (mozno menej)".
Pro ostatní: pokud jste to nepochopili, tak si z toho moc nedělejte, pro život to není potřeba, mě to jen živí a baví, ale phalanx má v avataru napsáno ČVUT, tak jsem si myslel, že toto by měl znát
Ještě další drobná úvaha: Kondenzátor v autě by skutečně zdánlivě mohl napětí zvýšit, protože může vyhladit jeho změny, takže se průběh stabilizuje a po změření nějakým měřákem, který něco nějak průměruje se změřená hodnota napětí skutečně může jevit, jako vyšší.
A tímto slibuju, že podobné bláboly s čísly a se vzorci si příště odpustím.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Napsal: čtv bře 20, 2008 08:57
od stefan
Už mi to nedá a zapojím sa.
Kapacitor (kondenzátor) ako zvyšivač napätia v aute je
podľ a mňa blbosť. Proti samotnému akumulátoru nemá
žiadnu šancu. AKumulátor je v aute nejaký veľký kondenzátor
voči ktorému sa uvedený kapacitor (bože čo je to za výraz?)
nedá porovnávať. Jediný prínos ktorý si viem predstaviť je,
keby bol napájaný za nejakým oddelením (napr. diódou,
príp. galvanické oddelenie js/js) a kapacitor bol pripojený
na jeho výstupe, tak by dokázal eliminovať krátkodobé
poklesy napätia v sieti auta 12V.
V prípade použitia obyčajnej diódy treba ale rátať s úbytkom
napätia na dióde min. cca. 0,5V.
Druhý spôsob menič js/js je už o niečom inom, pomocou ktorého
je možné dosiahnuť aj vyššie napájacie napätie zosilovača (čo
je nutné na dosiahnutie vyšších výkonov) a tam má kapacitor
ako v prípade spomínaných sieťových zosilňovačou svoje opodstatnenie.
Napsal: čtv bře 20, 2008 15:39
od phalanx
K tomu vybijaniu:
Ano Habron, mas pravdu, pocitat sa mi to nechcelo, ale zase az tak uplne zle som si to netipol
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
, v kazdom pripade oproti olovenemu akumulatoru je to o niekolko radov menej.
Peter KE:
Ano uz som "par" zosilovacov videl
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
, ale tam mas zdroj transformátor na ktorého výstupe más striedavý (sinusový) prúd ktorý sa po usmernení diodami zmení na pulzový, a ten potrebujes vyhladit, preto tam mas kondenzátory.(tie hlavne kondenzatory neslusia na odfiltrovanie nejakeho bordelu, tie sluzia na vyrovnanie tych pulzov, na odfiltrovanie bordelu sa sice davaju kondenzatory, ale tie maju podstatne mensiu kapacitu)
Kdezto v aute mas zdroj akumulator (nie, hlavny zdroj nieje alternátor, ten zjednodusene len dobija baterku) co je jednosmerny zdroj a tam nemas ako zvysovat napatie pomocou kondenzatora. Ano, nejake kolisanie napatia v dosledku vplyvu alternatora tam bude, ale to co nevyrovna baterka ten "kapacitor" uz vobec nevyhladi. a VF bordel ktory tam moze byt ti neodfiltruje ani baterka ani kapacitor, nato su specialne filtre ktore su vacsinou sucastou zosilovaca ci radia.
ferino28:
vpodstate mas pravdu, az na ten drobny detail, ze baterka je omnoho lepsi "kondenzator" ako ten kondenzator co tam pridas, takze to pulzove (panbohchran sinusove, jedine kebyze ti odisiel diodovy mostik na alternatore
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
) napatie uz viac nez baterka nevyhladis ...
aaa
Napsal: čtv bře 20, 2008 20:53
od simone
no ja navrhujem predaj ten kondenzator urob kvalitne kablovanie a .... cena bude ta ista ale oplati sa. a ak chceš kvalitný zosik skus niečo s tranzistormi nie IO a s meničom
Napsal: pát bře 21, 2008 19:20
od Franta P.
Tak kluci kapacitor mám nainstalovaný a bliká to stejně. Jak to??? ten rezistor k paraelnímu zapojení který se má před uvedenim do provozu připojit tam musí být pořád? někdo tu psal že k slouží k vybijení kapacitoru. tak jestli mi ho hned nevybijí a nefunguje to jak má. kdyby tam měl být na stálo tak ho nedávají zvlášť a bez žádné přípravy k instalaci ale bude zabudován vně kapacitoru. Kámíkovi to taky dělalo. koupil kapacitor ale i s voltmetrem a žádný rezistor to zvlášť nemělo a funguje to jak má. žádné problikávání ničeho. tak nevim.
Napsal: pát bře 21, 2008 20:33
od ferino28
Tak vymen tie tlste napajacie kabely (k zosiku) za tenke
![Laughing :lol:](./images/smilies/smiley14.gif)
Bude to najlacnejsia Uprava
![Laughing :lol:](./images/smilies/smiley14.gif)
Napsal: pát bře 21, 2008 21:29
od phalanx
No ked ti poblikavaju svetla pri vysokom vykone tak to znamena ze ti nestiha baterka. A sposobovat to moze bud zla/slaba baterka, alebo nejaky zly konektor. Tak skus najprv skontrolovat konektory na baterke, ci niesu zoxidovane pripadne vycistit, pripadne nejake ukostrenie. Ak nic nepomoze tak to bude prva varianta a to slaba/zla baterka ...
Napsal: pát bře 21, 2008 23:49
od Franta P.
Ted sem jel 50km a zdá se mi že to přestalo blikat. ten kapacitor se asi nabijí nebo ne???. baterku mám 60tku asi. ještě upřesním. a ten rezistor tam má teda zůstat jo?
Napsal: sob bře 22, 2008 00:08
od phalanx
Kurna, ten kapacitor sa ti nabije na max prinahorsom za par sekund. Pochop uz konecne ze ten kapacitor s tym nema absolutne nic spolocne a nemoze nic zmenit .... Ak sa ti to niekedy pocas jazdy zmenilo, tak to znamena ze sa ti bud trochu ozivila baterka alebo sa ti pohol ten zly kontakt ktory tam niekde je ...