...
no kto niekedy videl "vykonovy graf" motora..
..a mal knemu aj obstojny pokec.. tak tomu urcite ASON TROCHU razumiet bude..
ppp to napisal celkom dobre..
..vyrobca pri vyvoji sa snazi dosiahnut maximalny mozny vykon, krutiaci mooment,
pri co najnizssej spotrebe, a taktiez aj emisnych limitoch, a taktiez aj zivotnost motora je zaujimavy faktor...
..cize, sa snazi vykon a krutiaci moment posunut do co najnizzsich otacok,
..pretoze vyssie otacky jednak skracuju zivotnost motora, a je pri nich aj vyssia spotreba...
..ako tu uz PeterS (v nespravnej suvislosti poznamenal)..
prudenie nasavaneho vzduchu a vyfukovych plynov je "dynamicky dej"..
..teda laicky povedane, ak su raz "rozbehnute" (tie plny), tak "staci malo energie" na to aby "prudili takto dalej"..
..tym padom prisposobenim sacieho systemu, ale aj vyfukoveho systemu..
nastane moment, (idealny stav), kedy musi motor vynalozit najmenej energie na "vytlak vyfukovych plynov" a straca najmenej energie pri "nasavani vzduchu"..
....toto sa snazi vyrobca motoru dosahovat pri co najnizzsich otackach..
( v pripade seriovej nexie 16V je najvacsi vykon niekde v rozmedzi 2800-5400 ot..min,
samozrejme ten "najvecsi vykon" sa udava krutiacim momentom napr. 180Nm pri 3800ot/min )
ak zmenish teda napr. vyfukove potrubie, posuniesh krutiaci moment do vyssich otacok..
pridash tym aj na vykone motoru, (zvisish emisie)..skratish jeho zivotnost..atd..
(teda krivka kutiaceho momentu, a vykonu motora sa stretu v pasme vissich otacok)
..a zaakonite "VYSSIE OTACKY" rovna sa "VYSSIA SPOTREBA PALIVA"..
(a VYSSI VYKON )..
..takze ked uz upravovat vyfuk, tak by sa patrilo upravit aj sanie..
(aspon taqto som to ja pochopil "z teorie", mudrych kniziek, a obrazkov)
(...a to to zase zacne debata...
)