Stránka 3 z 3

Napsal: pát říj 14, 2005 13:55
od Blue Lanos
toto som nasiel na polskom autokaciku

Obrázek

Popis:

Zatem oto mój automat do świateł.
Cechy jakie miał spałniac:
* zapalają się światła po uruchomieniu silnika
* gasną po zgaszeniu silnika
* jak najmniejsza ilośc połaczeń z oryginalną instalacją elektryczną samochodu (4 przewody)
* możliwośc załączania i wyłączania świateł niezależna od automatu
* dodatkowo układ sprawdza czy ładowanie jest prawidłowe czyli, czy napięcie po uruchomieniu osiąga zakładaną wartośc ( u mnie 13,8 V), kontrolka ładowania pokazuje jedynie że altetnator się wzbudził ale czy właściwie jest akumulator ładowany to już nie.

Układ jest bardzo prosty, komparator porównuje napięcie wzorcowe z diody zenera 5V1 z napięciem zasilania. Rezystor Rx tak dobieramy żeby uzyskac właściwy próg zadziałania np. 13[V]. Gdy napięcie przekroczy zadaną wartośc to na wyjściu komparatora pojawi się stan wysoki i wysteruje poprzez tranzystor cewkę przekaźnika.
Zewrą sie styki przekaźnia S1 i S2.
Styk S1 pełni rolę samopodtrzymania przekaźnika- ewentualny spadek napięcie w czasie jazdy(np. przy właczonych wszystkich odbiornikach prądu napięcie mogło by spaśc poniżej ustawionego progu) nie spowoduje nagłego wyłączenia świateł.
Styk S2 jest właczony szeregowo (przecinamy przewód lub wyciągamy z kostki i łaczymy) na wspólnym przewód oryginalnego wł świateł, który w czasie pracy naszego automatu jest w stanie załaczonym.

Dodatkowy włącznik WY. to zwykły włacznik na wypadek gdyby nasz automat zawiódł . Właczamy go i mamy normalnie jak bez automatu sterowanie światłami.

Przewód +12 podłaczamy tam gdzie mamy po przekręceniu kluczyka napięcie, ja podłaczyłem do przewodów gniazda zapalniczki.

Napsal: pát říj 14, 2005 22:27
od peter NR
Zaujimave, ale asi prilis zlozite zapojenie. Komparator strazi, ci je v sustave 12V alebo viac, ak je viac ako 13V znamena to ze alternator dobija a rozsvietia sa svetla - aspon tak som to pochopil ja... :)

Napsal: pát říj 14, 2005 22:36
od Olda
Docent píše:Tak zrovna tohle za nejlepší nápad nepokládám... Není tlak = neznamená, že neběží motor, ale může být v háji čidlo nebo vyběhanej motor a čidlo sepne až ve vyšších otáčkách (kdysi dávno jsem měl Š100, kde kontrolka zhasínala při rychlosti >80 km/hod.) - to tedy nebudeš svítit?
Hundrtka měla mechanické čerpadlo, pokud svítí kontrolka oleje elektrické čerpadlo běží asi jen 5 sekund a pak se vypne :idea:
Nemažeš :arrow: nejedeš

Napsal: sob říj 15, 2005 17:30
od Damek
Pred časom som čítal o univerzálnom zapínaní svetiel za cca 300korún.Keďže to bola len čierna krabička,tak neviem,čo vo vnútri obsahovala,ale okrem automatického zapínania mala vyriešené aj úmyselné vypínania a zapínania a to všetko v slušne vyzerajúcom kabáte,takže sa to pomerne vyplatilo

Napsal: sob říj 15, 2005 17:38
od Robert
Taky si myslim, ze je lep¨si to koupit uz hotovy, nez neco doma bastlit. ;) Cenove to vyjde skoro na stejny penize, to maji ty firmy, co to vyrabi moc dobre spocitany 8)