Ahoj Ríšo!
Pokud se týka návrhu sacího traktu z hlediska odporu vzduchového filtru. To co píšeš, platí u klasického motoru bez vstřikování a řídíci jednotky. Tam jsem dělal řadu pokusů a skutečně někdy motor za jízdy na neutrál zhasl. Pokud se však jedná o motor s řídící jednotkou a vstřikováním, tak ten za pomocí počítačové jednotky zvládá široký rozsah odporů sání a automaticky se přizpůsobí všetky potřebné poměry pro opitmální chod motoru. Dostat z motoru větší výkon, je otázka jen a jen problému, jak dostat do válců vzduch. S množstvím benzínu problémy nejsou.
Tím, že vyndáš vzduchový filtr ze svého uložení v té černé "škatuli", tak se zmenší odpor nasávaného vzduch v sacím potrubí a motor ho nasaje více. Je to ještě markantnější jako, když se použijí tuningové filtry, protože i ten K&N klade nějaký odpor. Já zkoušel vyndat filtr celkem 3 x na trase cca 40 km. Snažil jsem se odosobnit a skutečně, sice pocitově, ale pokud možno objektivně zjistit rozdíl. Nezkoušel jsem v žádném případě max. výkon, nebo rychlost. Podle mých pocitů jde motor na porovnatelných úsecích citelně živěji do otáček. Tedy auto lépe akceleruje. Měření jsem však neprováděl žádné. Rád bych taky věděl, jaké poznatky z tohoto testu budou mít další Dejváci. Nic to nestojí, za pokus to však stojí.
Ještě bych se zmínil o jedné problematice, která se týká vzduchového filtru. Někdy se prostě může stát, že z nějakého důvodu potřebujete vyměnit vzduchový filtr a nemáte jej, ev. nemáte momentálně na něj, nebo jej nemají v servise. V takovém případě mám odzkoušenou jednu levnou metodu, kterou v cca v roku 1980 radil v televizi výrobce vzduchových filtrů v motoristickém pořadu. Pro později narozené - v té době bylo všechno, ale jen tehdy, když jste to nepotřebovali. Bylo období, kdy se nedal sehnat např. zmíněný vzduchový filtr i půl roku. Rada zněla: Vzduchový filtr vypereme ve vodě cca 40 st. Celsia teplé, do které přidáme cca 0,5 dcl Jaru. Praní opakujeme celkem 3 x, až voda zůstane čistá. Poté filtr vypláchneme několikrát v čisté vlažné vodě a necháme usušit při teplotě okolo 40 st. Celsia. Výrobce po této operaci zaručoval účinnost fitru stále 99,9 %.
Tento proces Jsem s úspěchem používal u 3 aut zn. Lada 1500, s každou jsem najezdil více jako 160 tis. km bez toho, že bych v předepsaném intervalu doléval olej. Z toho pro mne vyplývá, že vzduch byl vždy dobře filtrován. Nyní jsem před cca 2 měsíci tuto metodu vyzkoušel u Nubiry I. a funguje stejně dobře jako u zmíněných žigulíků. Spotřeba benzínu je vynikající, tj. stále pod 7 litrů na 100 km. Stejně jako s originálním filtrem nepraným. Hi.
Nemusíte se bát, že je to vzduchový filtr a teče přes něj voda. Já např. používám takto vyprané vzduchové filtry ze žigulíků na filtrování vody z potoka do bazénu, který má objem 16 000 litrů. Filtr je ztažen 3 šrouby mezi plechy z nerezu a na jedné straně je vývod pro hadici. Čerpadlo saje vodu a z výstupu ji tlačí přes zmíněné vyústění do vnitřního prostoru filtru a z vnějšího obvodu volně vytéká v množství cca 2,5 litrů za vteřinu do bazénu. Nikdy, ani při opakovaném použití filtr nepraskl, a nečistot zachytí spoustu. Voda v bazéně je super čistá.
To jsem sice odbočil kapánek mimo, ale pro dokreslení situace to pro někoho může být zajímavé. Tedy čekám, na výsledky Vašich testů. S pozdravem MilosB.